Sittställning Sittställning skrev:
Jag har inte sagt 15kr. Håll dig till fakta sa du?
@Nissens har svårt att hålla rätt på vem som säger vad.

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
C cbrolin skrev:
Hur kan ett batteri förlänga säsongen? Batteri för egen solel gör bara nytta när man producerar mer än man förbrukar. I början och i slutet av säsongen producerar man vanligtvis mindre och förbrukar vanligtvis mer.
Det förlänger säsongen genom att ladda från solel när soltimmarna är färre. Idag är det mellan 08-20.

Tidigt på våren och sent på hösten så är luckan mindre, laddar jag då batteri kan jag nyttja den elen i praktiken när som helst på dygnet.

Det är så jag menar att säsongen förlängs, jag får bättre möjlighet att nyttja min produktion.

• Gilla
Eldräven och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
När jag kollade appen idag så fick jag en notis att de nu lagt till någon slags AI-styrning till min växelriktare. Vid något tillfälle får jag kolla upp lite närmare vad det handlar om.

I vintras körde jag batteriet enligt ett "korkat" schema: Ladda på natten vissa förinställda tider, och ladda ur på dagen under höglasttimmar. Den här diskussionen har fått mig att gräva lite i vad jag har för data tillgänglig, och vet nu hur jag kan få fram data månadsvis iaf. Jag får fram både inköpta kWh och förbrukade kWh per 15 min, så med lite datamassage och timprisdata ska jag kunna få fram vad mitt schema gjort för mitt inköpspris. Dock är det värre med att hitta historiska timpriser. Jag har bara hittat bra timdata för nordpool i EUR/MWh, och det får i värsta fall duga.

Den nya AI-funktionen i växelriktaren pratar tydligen med nordpool, så gissningsvis går det att göra bättre än mitt schema kommande vinter.
Det viktiga är förstås att systemet jobbar på bra och smart. Men du kommer säkert kunna ta ut data också.

Angående "korkat" system så är väl basutförandet att batteriet bara laddas av solcellerna och sedan laddas ur till husets förbrukning kommande natt. Du har utöver det haft en programmerad inställning att köpa billigt för att använda när det är dyrt. Allt utöver det är väl nytt och du börjar dra nytta av det med uppdateringar och utbyggd funktionalitet som kommer.

Vet inte med växelriktarna, men smartmätarna är väl i många fall öppna för tredjepart dvs det kan utvecklas mjukvara fritt. Så gränsnitt, datauttag och presentation kommer bli som kunderna vill ha det.

S Sir Duke skrev:
Det är inte nödvändigtvis sant.
Jag förstår att det kan finnas undantag, därför skrev jag "vanligtvis". Men vad jag kan se av dina diagram så producerar även ni mindre i början och i slutet av "säsongen". Lite svårare att se hur mycket ni förbrukar. Är det en sommarstuga?

Notera att jag inte skrev att batterier är meningslösa. Vad jag undrade var hur det förlänger "säsongen". Med batterier kan ni använda mer egenproducerad el och även sälja elen när den är dyrare men den största potentialen för detta är väl i mitten av säsongen? Visste inte heller att sommar defineras som att inte sälja el till lågpris.

C cbrolin skrev:
Jag förstår att det kan finnas undantag, därför skrev jag "vanligtvis". Men vad jag kan se av dina diagram så producerar även ni mindre i början och i slutet av "säsongen". Lite svårare att se hur mycket ni förbrukar. Är det en sommarstuga?

Notera att jag inte skrev att batterier är meningslösa. Vad jag undrade var hur det förlänger "säsongen". Med batterier kan ni använda mer egenproducerad el och även sälja elen när den är dyrare men den största potentialen för detta är väl i mitten av säsongen? Visste inte heller att sommar defineras som att inte sälja el till lågpris.
Tack för ett balanserat och klokt svar. Japp det är kanske lite otydliga bilder, men meningen var att försöka visa att säsongen för solceller inte bara är juni-juli-augusti utan från april till och med september producerar vi så mycket att ett tillräckligt dimensionerat batteri borde kunna täcka behovet av uppvärmning på natten. Och då vår och höst är elen dyrare så mer nytta av batteri. Även om den stora elproduktionen sker mitt i sommaren.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Det förlänger säsongen genom att ladda från solel när soltimmarna är färre. Idag är det mellan 08-20.

Tidigt på våren och sent på hösten så är luckan mindre, laddar jag då batteri kan jag nyttja den elen i praktiken när som helst på dygnet.

Det är så jag menar att säsongen förlängs, jag får bättre möjlighet att nyttja min produktion.
Idag är det juli. Mitt i sommaren. Ordet "säsong" uppfattar jag som del av året. Inte del av dygnet.

Batterier ger dig bättre möjlighet att nyttja din produktion oavsett årstid. Men just tidig vår och sen höst har du säkerligen lägre produktion och antagligen högre konsumtion än mitt i sommaren. Eller? Om så är fallet, förbrukar du sannolikt mer av din produktion direkt och nyttan av batterier borde rimligtvis vara mindre då än mitt i sommaren.

C cbrolin skrev:
Idag är det juli. Mitt i sommaren. Ordet "säsong" uppfattar jag som del av året. Inte del av dygnet.

Batterier ger dig bättre möjlighet att nyttja din produktion oavsett årstid. Men just tidig vår och sen höst har du säkerligen lägre produktion och antagligen högre konsumtion än mitt i sommaren. Eller? Om så är fallet, förbrukar du sannolikt mer av din produktion direkt och nyttan av batterier borde rimligtvis vara mindre då än mitt i sommaren.
Fattar hur du menar. Ja på sommaren har man mycket mer produktion och därmed väldigt stor överproduktion, men behovet är mindre.

April och oktober har man också överproduktion pga mycket solinstrålning mitt på dagen, men då kombinerat med högre uppvärmningsbehov på natten, vilket då kan försörjas av batteriet. Det är en särskild nytta med batterilager, som förlänger säsongen med solceller, alltså genom att öka egenanvändningen när behovet är stort.

Så batterierna gör nytta hela året på lite olika sätt, men just som lager för uppvärmning nattetid gör de extra nytta vår och höst.

Samt elprisoptimering. Det är lägre produktion vår och höst, men ändå överproduktion och eftersom elpriserna är högre så blir förtjänsten högre.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Fattar hur du menar. Ja på sommaren har man mycket mer produktion och därmed väldigt stor överproduktion, men behovet är mindre.

April och oktober har man också överproduktion pga mycket solinstrålning mitt på dagen, men då kombinerat med högre uppvärmningsbehov på natten, vilket då kan försörjas av batteriet. Det är en särskild nytta med batterilager, som förlänger säsongen med solceller, alltså genom att öka egenanvändningen när behovet är stort.

Så batterierna gör nytta hela året på lite olika sätt, men just som lager för uppvärmning nattetid gör de extra nytta vår och höst.

Samt elprisoptimering. Det är lägre produktion vår och höst, men ändå överproduktion och eftersom elpriserna är högre så blir förtjänsten högre.
Du har kanske mer paneler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Jag har inga paneler alls men har haft ett par företag här hemma som velat sälja. Jag blev inte imponerad. Det ena företaget ville inte gå ut och titta på taket utan ville enbart sitta inne och visa sina broschyrer. Det andra företaget gav mig en kalkyl men efter att ha studerat den i lugn och ro kom jag på att de utgått ifrån att jag endast förbrukar el när solen lyser, alltså noll förbrukning på natten. Jag skrev till dem och frågade om detta men fick inte något svar. Det var två år sedan. Ett tredje företag var lite mer seriöst då de redan per telefon meddelade att de inte sätter paneler på ett 50 år gammalt plåttak.

Jag har lite svårt att se samhällsnyttan med solpaneler i Sverige för vanliga hushåll. Min Lidl-butik har solpaneler för att driva sina kyldiskar och det är nog vettigt. Man behöver kyla minst lika mycket på sommaren som på vintern, men ett svenskt hushåll gör knappast av med mer el när det är ljust och varmt. Så om en betydande del av hushållen skaffar solpaneler får vi ett stort problem med elförsörjningen på vintern. Vilket energislag är ekonomiskt lämpligt för att enbart producera under den årstiden? Snökraft? Visst skulle kärnkraft klara den biten men det blir väldigt dyrt att bygga kärnkraft för att enbart användas vintertid. Det enda rimliga är en fossil kraftkälla med låg installationskostnad och hög produktionskostnad. Men det är inte särskilt klimatsmart. Mycket sämre än kärnkraft utan solkraft. Jag fattar inte varför politiken subventionerar solpaneler när det försämrar för klimatet. Den enda nyttan jag ser är symbolpolitik, dvs ljuga för att medelsvensson ska tro att politiker gör något bra.

• Älska
1234bjorn
  • Laddar…
Sittställning
C cbrolin skrev:

Jag har inte behovet av att förbruka all el på våren / hösten när solen står och värmer huset, den kommer senare. Alltså vikten av flytta förbrukningen blir viktigare. Man är även på jobbet typ alla timmar solen lyser.

Sant är att man producerar mindre höst/vår. Nedan är exempel på en feb dag där jag hade varit utan inköp ifall jag hade batteri. Men all duschning, laga mat, värma huset sker efter solen gått ner.

Det har funkat kanon med 60 öring och bra ersättning från solceller. Men 60 öring försvinner dock.

Kan jag både ladda billiga timmar + förlänga min säsong så blir jag nog glad. Det behöver inte vara världens bästa investering bara tillräckligt bra.

• Solenergiproduktionsdiagram som visar 31,6 kWh med högsta nivå runt kl. 12 och sjunkande till 0 W kl. 17:15.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar solcellsproduktion under en dag i februari med total produktion på 67,1 kWh, topp runt kl. 12, illustrerad av en grön kurva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Du har kanske mer paneler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Jag har inga paneler alls men har haft ett par företag här hemma som velat sälja. Jag blev inte imponerad. Det ena företaget ville inte gå ut och titta på taket utan ville enbart sitta inne och visa sina broschyrer. Det andra företaget gav mig en kalkyl men efter att ha studerat den i lugn och ro kom jag på att de utgått ifrån att jag endast förbrukar el när solen lyser, alltså noll förbrukning på natten. Jag skrev till dem och frågade om detta men fick inte något svar. Det var två år sedan. Ett tredje företag var lite mer seriöst då de redan per telefon meddelade att de inte sätter paneler på ett 50 år gammalt plåttak.

Jag har lite svårt att se samhällsnyttan med solpaneler i Sverige för vanliga hushåll. Min Lidl-butik har solpaneler för att driva sina kyldiskar och det är nog vettigt. Man behöver kyla minst lika mycket på sommaren som på vintern, men ett svenskt hushåll gör knappast av med mer el när det är ljust och varmt. Så om en betydande del av hushållen skaffar solpaneler får vi ett stort problem med elförsörjningen på vintern. Vilket energislag är ekonomiskt lämpligt för att enbart producera under den årstiden? Snökraft? Visst skulle kärnkraft klara den biten men det blir väldigt dyrt att bygga kärnkraft för att enbart användas vintertid. Det enda rimliga är en fossil kraftkälla med låg installationskostnad och hög produktionskostnad. Men det är inte särskilt klimatsmart. Mycket sämre än kärnkraft utan solkraft. Jag fattar inte varför politiken subventionerar solpaneler när det försämrar för klimatet. Den enda nyttan jag ser är symbolpolitik, dvs ljuga för att medelsvensson ska tro att politiker gör något bra.
Nej jag har en helt typisk anläggning med lagom många paneler ekonomiskt sett. Dvs så många som fick plats på den del av taket som vetter mot söder samt som huvudsäkringen tål. Installation innebär många fasta kostnader (projektering, resor, etablering, byggställning, kablage, växelriktare, mätare, administration med mera) så kalkylen blir sämre om man skulle installera färre paneler.

Det är inget konstigt med överproduktion, det betyder inte "för mycket" utan bara att man inte förbrukar alltihop själv momentant just då. Vår och höst är produktionen rätt lagom, särskilt om man kompletterar med batterilager för att använda solelen även nattetid. Det större överskottet som uppstår under ett antal timmar mitt på dagen under juni-juli-augusti skulle industrin och samhället kunna utnyttja för elkrävande fabriker eller ackumulering av energi i form av batteriel eller varmvatten etc till höst och vinter.

Många elbolag säljer solcellsanläggningar själva och promotar det hårt. Alla säger "bygg så stor anläggning du kan". Politiken och industrin vill att vi elektrifierar för att energibehovet ökar och väntas öka och det fossila ska försvinna. Och att mikroproduktion är bra. De grundförutsättningarna är giltiga.

Problemet är snarare villkor och priser, inkonsekvens och oförutsägbarhet. Att stamnät och lokala nät är klena för att det varit trevligare för elbolagen att göra miljardvinster åt ägarna inom eller utanför landet än att vårda sin infrastruktur. Och att politiker har svårt att bestämma sig och att myndigheter inte styr elbolagen hårdare.

• Gilla
Eldräven
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Jag har varken solel eller batterier. Bor i ett väldigt välisolerat 2-våningshus på 170 m2 med en modern kraftfull frånluftsvärmepump. Vi tänker inte hysteriskt på att spara på övrig el, vår totala årsförbrukning landar kring 11,5 MWh

Jag roade mig lite med att titta på vår elräkning för juni månads förbrukning och kostnad: 580 kWh, medelspotpris 22,79 öre/kWh

Frågan jag ställer mig är hur mycket skulle jag kunna få ner elräkningarna med om jag hade haft en lösning med solceller och batteri så att jag blev självförsörjande under den "tillräckligt ljusa" delen av året?

Fasta avgifterna för elnät och elhandel är inget jag kommer kunna runda så det blir dom rörliga delarna jag kanske kan nolla ut. Så här skulle det bli för mig, dels som det ser ut idag, dels om jag vore helt självförsörjande, dvs om jag inte hade behövt köpa någon el alls under juni månad

Elnät:
idag 669 kr
med solceller och batteri 136 kr (endast fast avgift inkl moms)

Elhandel:
idag 268 kr
med solceller och batteri 40 kr (endast fast avgift inkl moms)

Jag skulle alltså undvika en utgift på 761 kr för juni månad. Om jag därutöver hade haft överskott så vore det knappast lönsamt att sälja heller, inte framöver heller

Hur mycket det skulle gå att spara på helårsbasis kanske går att uppskatta approximativt men eftersom vi har så låg förbrukning (i mars var det 1072 kWh) så blir det inte så mycket jag skulle kunna spara (eller minska i kostnad). Anta i genomsnitt en tusenlapp under 8 månader

Om jag då skulle vilja ha en ROI på 15 år så skulle hela min anläggning med solceller på taket, batterier och komplett installation max få kosta 120 kkr
Solcellsanläggningar passar inte alla hus.

Men för 120 kkr får man rätt mycket.

H he-peter skrev:
Men för 120 kkr får man rätt mycket
Än så länge betraktar jag dessa solcells/batteri lösningar -- precis som flera redan fått acceptera -- för hobby projekt utan egentliga krav på avkastning eller rimlig ROI

Jag är själv mycket teknik intresserad och tycker det är bra med innovationer så jag har absolut inget negativt att säga om det. Men jag köper inte att just detta skulle vara en bra investering

För 120 kkr gör jag en bättre investering om jag byter ut min trötta klena frånluftsvärmepump till en nyare kraftfullare modell. Då kan jag verkligen påverka min elräkning

G
Finns ju förslag på att sänka energiskatten till 41.1 öre exkl moms 1 Jan 2026.

Handlar väl inte om några större summor men då det blir billigare att bränna el så spar man ju även mindre.

K krambriw skrev:
Jag har varken solel eller batterier. Bor i ett väldigt välisolerat 2-våningshus på 170 m2 med en modern kraftfull frånluftsvärmepump. Vi tänker inte hysteriskt på att spara på övrig el, vår totala årsförbrukning landar kring 11,5 MWh

Jag roade mig lite med att titta på vår elräkning för juni månads förbrukning och kostnad: 580 kWh, medelspotpris 22,79 öre/kWh

Frågan jag ställer mig är hur mycket skulle jag kunna få ner elräkningarna med om jag hade haft en lösning med solceller och batteri så att jag blev självförsörjande under den "tillräckligt ljusa" delen av året?

Fasta avgifterna för elnät och elhandel är inget jag kommer kunna runda så det blir dom rörliga delarna jag kanske kan nolla ut. Så här skulle det bli för mig, dels som det ser ut idag, dels om jag vore helt självförsörjande, dvs om jag inte hade behövt köpa någon el alls under juni månad

Elnät:
idag 669 kr
med solceller och batteri 136 kr (endast fast avgift inkl moms)

Elhandel:
idag 268 kr
med solceller och batteri 40 kr (endast fast avgift inkl moms)

Jag skulle alltså undvika en utgift på 761 kr för juni månad. Om jag därutöver hade haft överskott så vore det knappast lönsamt att sälja heller, inte framöver heller

Hur mycket det skulle gå att spara på helårsbasis kanske går att uppskatta approximativt men eftersom vi har så låg förbrukning (i mars var det 1072 kWh) så blir det inte så mycket jag skulle kunna spara (eller minska i kostnad). Anta i genomsnitt en tusenlapp under 8 månader

Om jag då skulle vilja ha en ROI på 15 år så skulle hela min anläggning med solceller på taket, batterier och komplett installation max få kosta 120 kkr
En potentiell vinst som inte kommer med i kalkylerna är att man blir mindre känslig för framtida nycker hos politiker, industri och elbolag om man har egen produktion. För mig är denna f*ck-off-faktor en viktig komponent i kalkylen. Inte så mycket ekonomiskt kanske men mentalt. Jag spekulerar alltså i att omvärlden och marknaden blir skit och då vill jag vara lite mindre utsatt om det går.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
En potentiell vinst som inte kommer med i kalkylerna är att man blir mindre känslig för framtida nycker
Tyvärr har ju staten monopol på vattenkraft, annars skulle jag bygga ett vattenfall och ett litet kraftverk. Då skulle vi kunna snacka om oberoende

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.