X xLnT skrev:
Vad skulle du kalla det för om inte tur?
Det är väl kalkylerade beräkningar utifrån massa parametrar du inte kunnat styra över?
Som skulle kunnat utveckla sig helt annorlunda?
Det man inte kan styra kan man anpassa sig till.

Tog kontakt med min bankman och diskuterade som sådant: Räntan kommer knappast gå ner mer nu, inte troligt med den danska modellen att det var till och med minuspris på bolån.
Uppåt kan den gå flera procent.

Bättre att binda på lång tid och säkra hävstång med kapital på börsen. Fanns absolut ingen mening att ta ut kapital för att släcka lånen då och inget man vill göra vid en marknadsdipp.
En sund analys av marknaden, scenarier och balanserat risktagande.

Av samma mening ringde jag E.on och förhandlade till för stunden ett skapligt bra elpris. Låg runt 60-70öre då på bindning men då ville jag ha 3år och fick ner mer.

Tanken gick som så att även om priset skulle bli hälften av mina 42 öre så skulle jag tappa 3000kr på ett år i en fördyring på 15.000kwh.
Att det på ett helår skulle snitta på 20 öre var för mig osannolikt. Ett seriöst antagande var att jag i sämsta fall tappar några hundra. Då var uppsidan mer sannolikt.

Sen sossarnas återbäring gjorde ju att man aldrig haft så billig el som när övriga hade sina värsta räkningar det kunde jag inte se komma och fortfarande ett politiskt felaktigt beslut.

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
S Sir Duke skrev:
Aha - jag trodde stödtjänster helt enkelt var att man skickar ut el från sitt batteri till nätet när det är relativ brist och elpriset är högt. (Omvänt mot att köpa el och ladda upp batteriet när det är elöverskott och billigt att köpa)

Men köpa och sälja enligt ovan kan man göra på ett enkelt sätt med sitt batteri? Eller är batteriet "osmart" och bara kopplat till mina egna solceller?
Tror det heter el-arbitrage, någon får gärna rätta mig om jag har fel

H he-peter skrev:
Funderar på en liknande lösning. Har också tittat på Sigenergy.

Har Du paneler kopplar till den nya Sigenergy växelriktaren?
Nej pga att jag vill ha batteriet i förrådet bakom garaget i egen byggnad drygt 20 meter från "gamla" växelriktaren. Förlusterna att värma batterierna utomhus på vintern känns inte optimalt, speciellt när jag har ett uppvärmt garage/förråd.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Av samma mening ringde jag E.on och förhandlade till för stunden ett skapligt bra elpris. Låg runt 60-70öre då på bindning men då ville jag ha 3år och fick ner mer.
Ett fast pris på under 60 öre för 3 år är ju väldigt bra. Grattis!

P Pligg85 skrev:
Stämmer nog för 2017 om man räknar förlorad avkastning på börsen så framstår nog cellerna som sämre investering skulle jag gissa.

Sen tittar på vad samma effekt och teknik kostar att installera idag.

Vågar garantera att man kan ta avkastningen på 8år att installera en bättre anläggning nu och ha initiala summan kvar
Jag har inte fått en enda elräkning sedan år 2017. Innan låg den på ca 20.000kr/år. Anläggningen kostade ca 100.000kr. Det innebär en avkastning på 20% per år. Jag vet ingen annan investering som lönar sig bättre. Till det kommer att huset ökat i värde med mer än vad solcellerna kostade, dvs jag åt upp kakan och har mer kvar av den än innan (förutom avkastningen på 20%/år).

• Wow
  • Älska
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Jag har inte fått en enda elräkning sedan år 2017. Innan låg den på ca 20.000kr/år. Anläggningen kostade ca 100.000kr. Det innebär en avkastning på 20% per år. Jag vet ingen annan investering som lönar sig bättre. Till det kommer att huset ökat i värde med mer än vad solcellerna kostade, dvs jag åt upp kakan och har mer kvar av den än innan (förutom avkastningen på 20%/år).
Ok. Så abonnemang och fasta kostnader försvann med solceller. Fantastiskt.

K Kalbygge skrev:
Jag har inte fått en enda elräkning sedan år 2017. Innan låg den på ca 20.000kr/år. Anläggningen kostade ca 100.000kr. Det innebär en avkastning på 20% per år.
Då har du glömt räkna på avskrivningar. Om det är på 20 år så har du avkastning på 16%. Men hur stor anläggning är detta? Om det är 80 öre/kWh så har du en anläggning på runt 25 kW? Som kostade 100 000 kr 2017? Bästa offerten jag fick det året var 9 kW för 170000 kr så jag får inte riktigt siffrorna att gå ihop.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Då har du glömt räkna på avskrivningar. Om det är på 20 år så har du avkastning på 16%. Men hur stor anläggning är detta? Om det är 80 öre/kWh så har du en anläggning på runt 25 kW? Som kostade 100 000 kr 2017? Bästa offerten jag fick det året var 9 kW för 170000 kr så jag får inte riktigt siffrorna att gå ihop.
Solcellsägare får alltid sina siffor att gå ihop oavsett var de bor, när de köpte och vad de betalt.

Tätt följd av elbilsägare

• Gilla
  • Haha
catykid och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det går bra ja.
Men betalar man bara nettopriset dvs med gröna avdraget redan gjort i fakturan från installatören?

Vill inte stå med risken att inte få ut pengarna från Skatteverket i efterhand... Bättre om det funkar på samma sätt som ROT. Rabatten redan avdragen i fakturan

Redigerat:
B Boxer63 skrev:
Ekonomiskt finns det troligen bättre sätt att att använda pengarna på. Men bara känslan av att kunna köra på batteri när elpriset är 5 kr/kWh och du köpte det för 2,5 kr/kWh är ju värt minst 45.000 kr
Haha. Låter som det handlar om att köpa droger. Betala en massa pengar för att få en euforisk känsla.

Nissens
X xLnT skrev:
Det där är omöjligt, för @Nissens säger att inga solcellsinstallationer blir lönsamma.
Där ser man. Solceller installerade för 8 år sedan är något helt annat än de som installerats efter 2022.

Som vanligt är det inga kalkyler med. Är väldigt tveksamt att batterier hinner återbetalas innan livslängden tar slut. Medelpriset på el är lågt sedan flera år även om det skiljer en del mellan dalar o toppar på elpriset så blir det inte många korvören som trillar in på varje batteriladdning.

Det mest ekonomiskt gynnsamma är sannolikt att hålla nere elförbrukningen med ett energieffektivt värmesystem och bra isolering i byggnaderna. Det höjer dessutom värdet på fastigheten, något som solceller knappast gör idag

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Nissens
P Pligg85 skrev:
Brukar ha tur med sånt. Skulle vilja kalla det annat men kör på tur.

Dina fiktiva 100K i solceller behöver inte spara direkt. De kostar i form av lån eller utebliven kapitalvinst.
Även inflation, dvs kapitalkostnad. Tex 100 000:- år 2017 motsvarar mer än 100 000:- år 2025.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ok. Så abonnemang och fasta kostnader försvann med solceller. Fantastiskt.
Hur kan du få det till det?
Mina inkomster från solcellerna betalar elräkningarna. Punkt!
Från år 2024 har det inte varit lika lönsamt, det går väl jämt ut. Men året med det extremt höga elkostnaderna drog jag in 15.000kr över vad elkostnaden var eftersom jag hade då, under dyrtiden, en fast elkostnad på 38 öre/kWh (utan skatter mm. Lade den fast i ett år precis i rätt tid.) men rörligt på solcellsförsäljningen. Den summan använder jag idag under den mindre lönsamma tiden att betala elräkningen med (de kvittar min elräkning mot de pengar som är innestående där).
Nätkostnaden betalar jag som vanligt men med batteri och lite annat räknar jag med att den kommer minska.

Redigerat:
P Pligg85 skrev:
Solcellsägare får alltid sina siffor att gå ihop oavsett var de bor, när de köpte och vad de betalt.

Tätt följd av elbilsägare
Ja, och de utan solceller vet bättre än de med solceller hur den privata ekonomin är för solcellsägaren, märkligt!

• Gilla
Leri01
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag har inte glömt något alls.
Eftersom husets värde ökade med betydligt mer än solcellerna kostade behöver jag inte räkna med någon avskrivning. Även om jag gjorde det går det ordentligt på plus.
Min anläggning är på ca 13kWp och kostade ca 140.000kr. Efter avdrag på 30% blir det ca 100.000kr. Jag gjorde mycket arbete själv, utan det hade kostnaden varit högre.

Min inkomst på solcellerna:
- Innan solcellerna hade jag en elräkning på runt 20.000kr/år.
- Efter att jag installerade solcellerna har jag inte haft någon elräkning på 8 år. Det räknar jag som en vinst. Dvs, jag har 20.000kr mer i plånboken varje år nu än innan solcellerna.
- Det är INTE så som, många tror, att jag får 20.000kr i kontanter ut från mitt elbolag. Min försäljning kvittas mot mitt inköp av el, så går det till. Jag får dessutom (än så länge) Nordpool-priset + 25öre. Har hört att det skall sänkas.
- Nätkostnaden ingår inte i det, den kvittas inte utan den får jag betala. Men än så länge går det nästan jämt ut med 60 öringen.

Avskrivning behöver jag inte göra så länge husets värde ökat med solcellerna, eftersom värdet ökat med mer än solcellerna kostade skall jag egentligen göra en "upppskrivning". Alltså ytterligare avkastning. Men så räknar inte jag. Jag räknar så här:
- Jag hade ett bankkonto med pengar som räcker till solceller. Där fick jag 0 kr i avkastning.
- Jag flyttade pengarna till solcellsbanken (=köpte solceller) och där får jag en rejäl avkastning på mina pengar. Dessutom ökade värdet på huset, rejält.

För mig var detta en oerhört bra investering som satt guldkant på min pensionärstillvaro. Utan solceller hade jag fått punga ut med tusentals kronor varje år från min lilla pension. Jag hade alltså haft det betydligt fattigare utan solceller.

Men, och detta är viktigt, det jag berättar gäller mig och från år 2017. De som köper solceller idag får inte samma avkastning. Men, ha is i magen för de goda åren för solcellsägare kommer tillbaka.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.