28 514 läst ·
242 svar
29k läst
242 svar
Solcellsbatteri 2025, go or no?
Självklart gör jag det. Effekten blir ännu större efter årsskiftet med mer batteri, även efter den investeringen kommer avskrivningstiden minska ytterligare då egenanvändningen går upp ytterligare, peak shavingen kommer kunna ställas betydligt lägre, nollköp av el under 5-6 månader med allt det innebär (redan nu köper vi larvigt lite april - oktober). Vår årsförbrukning har gått ner från över 20000 kWh till under 10000 kWh nu.D dannan skrev:
Husägare
· Ronneby
· 76 inlägg
Köpte för 2 år sedan, enligt offerten skulle det vara en återbetalningstid på 2,7 år (tack vare stödtjänster till batteriet).S Sir Duke skrev:Ja ni...
Förstår att lagringsbatteri inte är någon pengamaskin. Snarare en intressant pryl för att slippa en del överföring, moms, skatt etc för inköpt el. Samt kapa effekttoppar. Köpa och ladda billigt och sälja sin solel dyrare.
Jag är intresserad av att bli lite mer oberoende. Teknik är lite kul. Miljönytta också.
Men hur lyder er dom, är batteri är h-vete eller någotsånär rimligt?
Skatteverket bråkar inte längre om avdraget hoppas jag?
Nu har ersättningen för stödtjänster havererat, är nöjd om min investering är återbetalt före hela anläggningen ger upp på grund av ålder (25-30 år).
Jag har solceller från år 2017. De betalade sig på 4-5år och gett sen stor avkastning. Men senaste tiden har det varit mindre lönsamt. Jag köpte ett 5kWh batteri och nu börjar det bli lönsamt igen. Solcellerna levererar all ström jag behöver från morgon till kväll även när det är molnigt och regnar samt laddar batteriet. När det blir mörkt tar batteriet över och levererar all ström jag behöver till mellan kl 02:00 och 03:00. Därefter får jag köpa ström tills det dagas då får jag ström igen från solcellerna.
Nästa år skall jag köpa ett batteri till så att jag får egen ström dygnet runt i 7-9 månader per år. 3-4 månader får jag köpa min ström. Men då kan batteriet laddas från nätet när strömmen är billig och användas när strömmen är dyrare.
När jag köpte batteriet bytte jag också växelriktare till en som är AI-styrd. Den är uppkopplad mot Nordpool och håller reda på när det är billigt på vintern och laddar då från nätet.
Jag är supernöjd med detta upplägg och jag betalade (27.000kr) installationen med pengar jag tidigare tjänat på solcellerna! Ett ytterligare batteri kostar 18.000kr utan avdrag.
Nästa år skall jag köpa ett batteri till så att jag får egen ström dygnet runt i 7-9 månader per år. 3-4 månader får jag köpa min ström. Men då kan batteriet laddas från nätet när strömmen är billig och användas när strömmen är dyrare.
När jag köpte batteriet bytte jag också växelriktare till en som är AI-styrd. Den är uppkopplad mot Nordpool och håller reda på när det är billigt på vintern och laddar då från nätet.
Jag är supernöjd med detta upplägg och jag betalade (27.000kr) installationen med pengar jag tidigare tjänat på solcellerna! Ett ytterligare batteri kostar 18.000kr utan avdrag.
Det där är omöjligt, för @Nissens säger att inga solcellsinstallationer blir lönsamma.K Kalbygge skrev:Jag har solceller från år 2017. De betalade sig på 4-5år och gett sen stor avkastning. Men senaste tiden har det varit mindre lönsamt. Jag köpte ett 5kWh batteri och nu börjar det bli lönsamt igen. Solcellerna levererar all ström jag behöver från morgon till kväll även när det är molnigt och regnar samt laddar batteriet. När det blir mörkt tar batteriet över och levererar all ström jag behöver till mellan kl 02:00 och 03:00. Därefter får jag köpa ström tills det dagas då får jag ström igen från solcellerna.
Stämmer nog för 2017 om man räknar förlorad avkastning på börsen så framstår nog cellerna som sämre investering skulle jag gissa.X xLnT skrev:
Sen tittar på vad samma effekt och teknik kostar att installera idag.
Vågar garantera att man kan ta avkastningen på 8år att installera en bättre anläggning nu och ha initiala summan kvar
Satte man samma mängd pengar man la på installationen i en global indexfond då?P Pligg85 skrev:Stämmer nog för 2017 om man räknar förlorad avkastning på börsen så framstår nog cellerna som sämre investering skulle jag gissa.
Sen tittar på vad samma effekt och teknik kostar att installera idag.
Vågar garantera att man kan ta avkastningen på 8år att installera en bättre anläggning nu och ha initiala summan kvar
Också drar man av utgifterna man haft för sin elförbrukning (så skulle man haft investeringskostnaden kvar).
Är det så du menar?
Dvs lite förkortat, låta avkastningen från börsen betala energiförbrukningen?
För det priset så kan du ju vara go om man har solceller d.v.s. speciellt inför nästa årK Kalbygge skrev:Jag har solceller från år 2017. De betalade sig på 4-5år och gett sen stor avkastning. Men senaste tiden har det varit mindre lönsamt. Jag köpte ett 5kWh batteri och nu börjar det bli lönsamt igen. Solcellerna levererar all ström jag behöver från morgon till kväll även när det är molnigt och regnar samt laddar batteriet. När det blir mörkt tar batteriet över och levererar all ström jag behöver till mellan kl 02:00 och 03:00. Därefter får jag köpa ström tills det dagas då får jag ström igen från solcellerna.
I kombination med andra faktorer och aktiva val.X xLnT skrev:
Allt handlar om att få ner onödiga kostnader och lägga investeringar på balanserad och stabil avkastning.
Kalla mig för idiot för det gör många andra. Dock satt jag med 3år fast pris på 42 öre när andra betalade flera kronor. Sista året rörligt elavtal och även perioden före det.
Band 10årigt lån på låga nivåer innan ryssarna började härja.
Så har suttit med elräkningar och lån som andra kunnat döda för medan pengar har lagts på annat som gav mer.
Det jag vet är att folk sitter i stugorna och frenetiskt försöker rättfärdiga sina 200.000 kronors investeringar och undrar när de börjar ge avkastning.
Bara folk gör ärliga uträkningar och tittar i facit.
Ser man strikt till solceller så känner jag de som lagt 150-200 på anläggningar jag kan få driftsatt idag för 50.000kr med högre effekt.
Bara ställningskostnad för byggarna på taket hade de kunnat betala merkostnader på elen i ett år på.
Det är rätt svårt att få ekonomi i en solcellsanläggning på totalentreprenad.P Pligg85 skrev:I kombination med andra faktorer och aktiva val.
Allt handlar om att få ner onödiga kostnader och lägga investeringar på balanserad och stabil avkastning.
Kalla mig för idiot för det gör många andra. Dock satt jag med 3år fast pris på 42 öre när andra betalade flera kronor. Sista året rörligt elavtal och även perioden före det.
Band 10årigt lån på låga nivåer innan ryssarna började härja.
Så har suttit med elräkningar och lån som andra kunnat döda för medan pengar har lagts på annat som gav mer.
Det jag vet är att folk sitter i stugorna och frenetiskt försöker rättfärdiga sina 200.000 kronors investeringar och undrar när de börjar ge avkastning.
Bara folk gör ärliga uträkningar och tittar i facit.
Ser man strikt till solceller så känner jag de som lagt 150-200 på anläggningar jag kan få driftsatt idag för 50.000kr med högre effekt.
Bara ställningskostnad för byggarna på taket hade de kunnat betala merkostnader på elen i ett år på.
Man behöver ofta göra mycket själv.
Jag tror (har inte räknat mycket på det) att sätter man 100k i en globalindexfond, eller bygger en anläggning för 100k, så kanske det inte skiljer sig så mycket åt. Det är förutsättningarna som avgör.
Kapitalet (i fonden) kommer ju minska från månad 1 som går till att betala elräkningen löpande.
Medans man sparar från månad 1 med anläggningen.
Du har haft tur i dina val.
Aha - jag trodde stödtjänster helt enkelt var att man skickar ut el från sitt batteri till nätet när det är relativ brist och elpriset är högt. (Omvänt mot att köpa el och ladda upp batteriet när det är elöverskott och billigt att köpa)Sittställning skrev:
Snälla bidra konstruktivt, det blir bara intetsägande sådär.
Till saken ....
Stödtjänster är väl när man lånar ut sitt batteri till någon, då får du en ersättning för det. Tror läget nu är 3-5k om året.
Jsg kommer inte satsa på det. Jag har 10kw på taket och producerar ca 10mw på ett år. Med batteri blir jag självständig kanske 4 månader, 5? Vilket borde spara ... Max några tusen.
Sen finns det vinning i att ladda på natten och förbruka andra delar av dygnet. Med småbarn så kan vi inte flytta förbrukningen hur som helst utan livspusslet ska gå ihop.
Men köpa och sälja enligt ovan kan man göra på ett enkelt sätt med sitt batteri? Eller är batteriet "osmart" och bara kopplat till mina egna solceller?
Hur funkar det gröna avdraget? Vad säger Skatteverket nuförtiden? Får man avdraget om man även köper och säljer el till och från batteriet?K Kalbygge skrev:Jag har solceller från år 2017. De betalade sig på 4-5år och gett sen stor avkastning. Men senaste tiden har det varit mindre lönsamt. Jag köpte ett 5kWh batteri och nu börjar det bli lönsamt igen. Solcellerna levererar all ström jag behöver från morgon till kväll även när det är molnigt och regnar samt laddar batteriet. När det blir mörkt tar batteriet över och levererar all ström jag behöver till mellan kl 02:00 och 03:00. Därefter får jag köpa ström tills det dagas då får jag ström igen från solcellerna.
Funkar det som ROT att man betalar nettopriset? Eller betalar man allt och ansöker om avdrag i nästa deklaration?
Brukar ha tur med sånt. Skulle vilja kalla det annat men kör på tur.X xLnT skrev:Det är rätt svårt att få ekonomi i en solcellsanläggning på totalentreprenad.
Man behöver ofta göra mycket själv.
Jag tror (har inte räknat mycket på det) att sätter man 100k i en globalindexfond, eller bygger en anläggning för 100k, så kanske det inte skiljer sig så mycket åt. Det är förutsättningarna som avgör.
Kapitalet (i fonden) kommer ju minska från månad 1 som går till att betala elräkningen löpande.
Medans man sparar från månad 1 med anläggningen.
Du har haft tur i dina val.
Dina fiktiva 100K i solceller behöver inte spara direkt. De kostar i form av lån eller utebliven kapitalvinst.
Vad skulle du kalla det för om inte tur?P Pligg85 skrev:
Det är väl kalkylerade beräkningar utifrån massa parametrar du inte kunnat styra över?
Som skulle kunnat utveckla sig helt annorlunda?