Nissens
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har man behov av säg 1000kWh/mån så är det ett snitt på 1.4kWh/h. Att hålla sig under dubbla det är väl ett bra mål. Men med bil blir det iaf vintertid fånigt att ladda med mindre än 4kW.

Upp till 44 cykler per månad: [länk]

På årsbasis blir det 235 cykler till ökad egenanvändning. Kör man även arbitrage vintermånader kan det bli några hundra till. Så man behöver skriva av batteriet på 15 år...
Kalkylen spricker med andra ord…

Nissens Nissens skrev:
Hittills verkar det ha fungerat på rätt många…
Jo. Jag kan gissa att de ser siffrorna på elen och tänker att det var bra och i huvudet ger lite extra för det. Och sedan ser solceller+batteri och tänker att man lägger på värdet av dessa också. Så det till och med blir en dubbel effekt.

G
S sjoelund skrev:
Nja. Jag tror att det påverkar en del då man kan visa en fin kalkyl med mindre köpt el än andra liknande fastigheter. Frågan är ju bara hur många som blir lurade av siffrorna...
Men blir kalkylen på inköpt el så mycket mindre tack vare ett batteri då?

Under vår sommar klarar man väl sig med panelerna under dagarna och hur många förbrukar 10-15 kWh över kväll natten varje dag utan elbil inte jag iallafall..

Pengarna kommer väl tack vare köp/sälj och stödfunktioner men förbrukningen tror jag inte påverkas så mycket

Nu tänker jag bara på batteriet...

G Greger_08 skrev:
Under vår sommar klarar man väl sig med panelerna under dagarna och hur många förbrukar 10-15 kWh över kväll natten varje dag utan elbil inte jag iallafall..
Nej, men 7-8 kWh blir det nog. Och i rapporter när du köper hus står det oftast bara kWh, inte pris. Du blir av med inköp av de billigaste kWh el, så kalkylen går inte ihop. Men jag tror ändå att folk betalar för det med ett lite högre pris på huset - kanske så högt att man får tillbaka pengarna... Om man inte tänkt sälja är det nog en förlustaffär ;)

G
S sjoelund skrev:
Nej, men 7-8 kWh blir det nog. Och i rapporter när du köper hus står det oftast bara kWh, inte pris. Du blir av med inköp av de billigaste kWh el, så kalkylen går inte ihop. Men jag tror ändå att folk betalar för det med ett lite högre pris på huset - kanske så högt att man får tillbaka pengarna... Om man inte tänkt sälja är det nog en förlustaffär ;)
Vem vet men 7-8 kWh om dagen blir inte så mycket speciellt om systemet väljer att sälja istället för att ladda batteriet under vintern då kanske vi pratar om 2000 kWh.

Bättre att installera att ladbox och säga att förbrukningen är hög för man "har" elbil 🤪 kostar bara 5k

Nissens
S sjoelund skrev:
Jo. Jag kan gissa att de ser siffrorna på elen och tänker att det var bra och i huvudet ger lite extra för det. Och sedan ser solceller+batteri och tänker att man lägger på värdet av dessa också. Så det till och med blir en dubbel effekt.
Så kan det kanske vara. Och ofta verkar man ”glömma bort” investeringen man gjort och bara räkna avkastningen.

Ungefär som att betala säg 200 000:- i förskott till elbolaget och sedan vara glad för att man inte får elräkningar ett tag…

D dannan skrev:
Jag fick en offert förra veckan på 8kw paneler och 16kwh batterier, 160k. 100k utan batteri.

Jag kommer skippa. Trotts att jag ser mig som tekniknörd. Inte värt. Men vill man ha en off-gridd lösning så finns det andra mervärden som gör det rimligt.
Är för dåligt inläst...

Vilka olika användningsområden finns för batteri?

Det talas om stödtjänster, vad är det?

Kan man ha många olika användningsområden igång samtidigt?

Och konfiguera det så att kombon blir bra som helhet? Via smart styrning?

Nissens
S Sir Duke skrev:
Är för dåligt inläst...

Har du mycket pengar över som du vill slösa bort på vad som helst så är det väl bara att slå till på solceller och batterier. 😊

Sittställning
Snälla bidra konstruktivt, det blir bara intetsägande sådär.

Till saken ....

Stödtjänster är väl när man lånar ut sitt batteri till någon, då får du en ersättning för det. Tror läget nu är 3-5k om året.

Jsg kommer inte satsa på det. Jag har 10kw på taket och producerar ca 10mw på ett år. Med batteri blir jag självständig kanske 4 månader, 5? Vilket borde spara ... Max några tusen.

Sen finns det vinning i att ladda på natten och förbruka andra delar av dygnet. Med småbarn så kan vi inte flytta förbrukningen hur som helst utan livspusslet ska gå ihop.

G
S Sir Duke skrev:
Är för dåligt inläst...

Tibbers batteri har stödtjänst och är "smart" dock så kostar det ju där efter 65k efter bidrag för 13 kW..

För att få pengar för stödtjänst måste du ha dom som elleverantör också.

Räkna på att man gör en cykel omdagen och sedan tittar man på vad elen kostar idag så ser man ganska omgående att det inte finns pengar att tjäna som det ser ut idag iallafall..

S Sir Duke skrev:
Är för dåligt inläst...

Hur mycket har elen kostat för Dig den senaste 12 månader. Elhandel och elnätsfaktura tillsammans (excl abonnemangsavgift)?

S SueCia skrev:
Skulle aldrig falla mig in att placera så stora batterier i bostaden, i ren självbevarelsedrift.
Det händer absolut inte ofta att de börjar brinna, men om det gör det så är det snabbt god natt.

Hade kunnat tänka mig att ha batterier stående i ett eget skjul en bra bit från bostaden och sen ha möjligheten att gå off grid med solceller och batterier, det är det enda jag ser som intressant i dagsläget.
De nya Solid State batterierna brinner inte

Batteri vara eller inte är en vanlig fråga. Vi och grannen har solceller och samma elbolag och nätägare. Vårt snittpris har följs åt både på sälj och köp. Nu har vi batteri dock bara 8 kWh (som skall byggas ut nästa år med nytt grönt avdrag). Junis snittpris på köpt el blev för oss 18,3 öre/kWh, grannens 35,29 öre/kWh. Snittpris på såld el för oss 20,06 öre/kWh och grannen 12,9 öre/kWh. Vi bor i SE3. Förutom bättre pris på både såld och köpt el har vi fungerande peak shaving som håller nere effektavgiften vi redan har. Dessutom har egenanvändningen ökat markant.Nästa år när 60-öringen försvinner blir skillnaden än större.Batteriet har alltså mer än halverat återbetalningstiden för våra solceller (lägre köppris, högre säljpris, lägre effektavgift, mer självanvändning). Vi köpte Sigenergy batteri som kopplades parallellt med gamla växelriktaren som sitter över 20 meter bort, batteriet installerades i förrådet i garaget.

• Gilla
  • Älska
Bragul och 7 till
  • Laddar…
Intresant att det får så stort genomslag med batteri.
Men räknar du in batteriet i den nya avskrivningstiden?

Ett sätt att ta ner avskrivningstiden är också inköpspriset.

Alla offerter jag tackar nej till genom åren (mycket aktiv runt 2022) har besparat mig mest i att just tacka nej till dem.

Priset har rasat i inköp mycket fortare än vad elen vi kunnat spara kostat oss.

Några offerter var med facit i hand för stora och att sitta med en överdimensionerad anläggning när det är minuspriser och slopad 60-öring med inköpspriset på anläggningen anno 3-5 år sedan...

Nu sitter vi dock i SE2 med Ellevio som nätägare och har väl bäst förutsättningar i landet för vad vi betalar netto ur väggen och därmed längre avskrivning oavsett. Vi hade väl 18-19 öre i juni ur vägguttaget som ovanstående hade med batterier i SE3

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.