L L Jan skrev:
Blir säkert billigast med timpris. Ladda bilen när elen kostar nära noll.

Styr värmesystemet och även frånluft till timpriset via modul och Wfi, eller via App. Finns inbyggt i allt nytt om du inte valt något model ä. Trycker på mer värme och vv vid lågt el-pris.
Du behöver inte akumulering.

Ränkar man på ett år blir det inte så mkt, men på 10 år osv...
Som sagt så trycker man inte på med en frånluftsvärmepump.
Den sköter ventilationen och vad är lösningen då?

Ska jag köra elspets bara för det är billigt och sen låta kompressorn stå och köra ut 21 gradig luft utan återvinning?

Varmvattnet är det man kan schemalägga efter elpriset och om det i övrigt är överkapacitet på pumpen så den ändå står stundtals över dygnet.

Effektavgift gör det begränsade med hur och när man trycker på med laddning av elbil

Är det minuspriser mitt på dagen så måste laddning komma genom solceller eller batteri iallafall. Går inte ladda annars.

Just nu laddar jag bara 22-06 med nedställd till 5,5 kW. Räcker bra och genererar inga nya effekttoppar.

Ska man snabbt ladda dagtid hemma så behöver man stort hemmabatteri. Ska man blåsa in 30-40 kW på 3-4 timmar så får man inte ta mycket från nätet.
Då har man nästan en tusenlapp högre månadskostnad i effekt

• Gilla
antett
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Som sagt så trycker man inte på med en frånluftsvärmepump.
Den sköter ventilationen och vad är lösningen då?

Ska jag köra elspets bara för det är billigt och sen låta kompressorn stå och köra ut 21 gradig luft utan återvinning?

Varmvattnet är det man kan schemalägga efter elpriset och om det i övrigt är överkapacitet på pumpen så den ändå står stundtals över dygnet.

Effektavgift gör det begränsade med hur och när man trycker på med laddning av elbil

Är det minuspriser mitt på dagen så måste laddning komma genom solceller eller batteri iallafall. Går inte ladda annars.

Just nu laddar jag bara 22-06 med nedställd till 5,5 kW. Räcker bra och genererar inga nya effekttoppar.

Ska man snabbt ladda dagtid hemma så behöver man stort hemmabatteri. Ska man blåsa in 30-40 kW på 3-4 timmar så får man inte ta mycket från nätet.
Då har man nästan en tusenlapp högre månadskostnad i effekt
Lösningen är att den skall trycka på extra då.

Jag skrev om energi och kostnader med timpris, inte effekt. Men timpris blir det billigast, över tid.

Eller om du blandar ihop begreppen energi och effekt? för 30-40 kW kräver säkring som ledningen fram till huset inte ens klarar, även centralen, oftast. Fråga ditt nätbolag!
Klarar den 63A?

• Arg
mBard
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Jag skrev om energi och kostnader med timpris, inte effekt. Men timpris blir det billigast, över tid.

Eller om du blandar ihop begreppen energi och effekt? för 30-40 kW kräver säkring som ledningen fram till huset inte ens klarar, även centralen, oftast. Fråga ditt nätbolag!
Klarar den 63A?
Jag blandar inte ihop utan du vet också vad som menas. Som sagt på 3-4 timmar.

En vanlig hemmaladdare på 16A / 11kW som får jobba i 3-4 timmar om man vill trycka in 40 kWh i batteriet.

Sittställning
Snälla sluta bråka och starta en egen tråd om just ditt speciella hus som inte behöver batteri.

Jag är faktiskt intresserad av diskussionen kring batteri.

Själv tänkt jag på ett 38kwh batteri för 87k, känns som OK pris.

Någon som vet ifall det är problem med utbetalning av grönt bidrag?

• Gilla
mlaf och 5 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag blandar inte ihop utan du vet också vad som menas. Som sagt på 3-4 timmar.

En vanlig hemmaladdare på 16A / 11kW som får jobba i 3-4 timmar om man vill trycka in 40 kWh i batteriet.
Har man ofta det behovet laddar man bättre på snabbladdare vid pausen.

Sittställning Sittställning skrev:
Snälla sluta bråka och starta en egen tråd om just ditt speciella hus som inte behöver batteri.

Inkluderar offerten att installera ö-drift också? För du har redan solceller?

I såna fall skulle det kunna vara riktigt intressant - du skulle antagligen kunna koppla bort dig från nätet mellan mars/april - september/oktober…

Mvh

Nissens
P Pligg85 skrev:
Teknik är roligt. Fru och 3 barn.
Batterikostnad är dock ringa och kan spontanköpas som en mjukglass
Bättre du köper nåt kul till familjen istället då. 😊

Attitudeswe
Sittställning Sittställning skrev:

I mina kalkyler räcker 7kWh batteri för att bara ha 15% av en balanserad solcellsanläggnings produktion på export.

Med elbil som används för jobbpendling så är det helt ointressant att kapa effekttoppar med batteri. Bilen behöver kunna laddas nattetid med 4-6kW och inget i huset bidrar till en högre topp.

Nissens
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
I mina kalkyler räcker 7kWh batteri för att bara ha 15% av en balanserad solcellsanläggnings produktion på export.
Hur mycket av investeringen hinner du få tillbaka innan batteriet är förbrukat? Inklusive kapitalkostnad och effektförluster förstås.
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Med elbil som används för jobbpendling så är det helt ointressant att kapa effekttoppar med batteri. Bilen behöver kunna laddas nattetid med 4-6kW och inget i huset bidrar till en högre topp.
Med effekttariffer drar man ner på topparna…

Attitudeswe
Har man behov av säg 1000kWh/mån så är det ett snitt på 1.4kWh/h. Att hålla sig under dubbla det är väl ett bra mål. Men med bil blir det iaf vintertid fånigt att ladda med mindre än 4kW.

Upp till 44 cykler per månad: https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L555

På årsbasis blir det 235 cykler till ökad egenanvändning. Kör man även arbitrage vintermånader kan det bli några hundra till. Så man behöver skriva av batteriet på 15 år...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G
Jag tror på no go..

Gillar man teknik finns det roligare prylar att köpa än ett skåp med blåa dioder.

Batterier är knappast miljövänliga så det argumenten håller inte heller

Som du säger är det ingen kassako så ur ekonomiskt synvinkel håller det inte heller..

Att det skulle höja värdet på fastigheten tror jag inte heller på risken är ju att om 5 år finns det mycket bättre och billigare batterier och där står man med ett batteri som betalat tillbaka 30% och knappt har något värde.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Att det skulle höja värdet på fastigheten tror jag inte
Nja. Jag tror att det påverkar en del då man kan visa en fin kalkyl med mindre köpt el än andra liknande fastigheter. Frågan är ju bara hur många som blir lurade av siffrorna...

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Sittställning
D Dortmunder DAB skrev:
Antar att det är denna firma?:

[länk]
Ja precis! Via Hyllinge solkraft eller va dom heter.

D Dortmunder DAB skrev:
Inkluderar offerten att installera ö-drift också? För du har redan solceller?

I såna fall skulle det kunna vara riktigt intressant - du skulle antagligen kunna koppla bort dig från nätet mellan mars/april - september/oktober…

Mvh
Vi har inte pratat om ö drift faktiskt, bra du nämde det!

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nissens
S sjoelund skrev:
Nja. Jag tror att det påverkar en del då man kan visa en fin kalkyl med mindre köpt el än andra liknande fastigheter. Frågan är ju bara hur många som blir lurade av siffrorna...
Hittills verkar det ha fungerat på rätt många…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.