S
Skulle aldrig falla mig in att placera så stora batterier i bostaden, i ren självbevarelsedrift.
Det händer absolut inte ofta att de börjar brinna, men om det gör det så är det snabbt god natt.

Hade kunnat tänka mig att ha batterier stående i ett eget skjul en bra bit från bostaden och sen ha möjligheten att gå off grid med solceller och batterier, det är det enda jag ser som intressant i dagsläget.

• Gilla
Blueztar och 9 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Skulle aldrig falla mig in att placera så stora batterier i bostaden, i ren självbevarelsedrift.
Det händer absolut inte ofta att de börjar brinna, men om det gör det så är det snabbt god natt.

Hade kunnat tänka mig att ha batterier stående i ett eget skjul en bra bit från bostaden och sen ha möjligheten att gå off grid med solceller och batterier, det är det enda jag ser som intressant i dagsläget.
Läst på om LFP batterier?

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
S
A August Eriksson skrev:
Läst på om LFP batterier?
Nej

P Pligg85 skrev:
Men nu när 60-öringen försvinner så måste alla med sina kassa 200.000 kronors solcellsanläggningar som får böta för att skicka ut elen panik och måste köpa batterier för att spara den dagtid och sälja när man får något öre istället.
Eller så kan man ställa in växelriktaren på att inte mata ut mer el än vad som används lokalt (då elpriset är negativt)

S SueCia skrev:
Hade kunnat tänka mig att ha batterier stående i ett eget skjul
Ja, bra idé. Rätt så lätt att bygga sig ett litet skjul på kanske 1m3 (1x1x1m) som inte räknas som byggnad. Har sätt andra göra det. Falu röd med vita knuta, isolerad för den kalla årstiden, och med ventilation för den kalla årstiden.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Frågeställningen är intressant. Problemet är att det inte går att ge något bra svar. När jag har tittat på detta så är det så många parametrar att ta hänsyn till och som man inte vet eller på ett rimligt sätt kan förutse.

Elpriserna har varierat mycket över de senaste åren, inte bara medelpriset utan framför allt över dygnet, det är omöjligt att förutspå hur detta kommer att se ut nästa sommar eller vinter. Samma sak med stödtjänsterna, det är för en lekman omöjligt att förutse hur detta kommer att påverka kalkylen till hösten och ännu svårare om två år.

Sen kommer effekttarifferna och hur elbolagen väljer att utforma dessa. Hur påverkar det kalkylen?
Det beror på vilket elområde man bor i och hur hushållet elkonsumtionsmönster ser ut.

Jag lyckas inte få fram en rimlig kalkyl för om ett batteri till solcellerna är lönsam eller inte. Det går helt enkelt inte att göra detta på ett något så vettigt sätt. Till och med en kommunal budget är ju mer sannolik att den kommer att stämma än en kalkyl för batteri i dagsläget.

Ekonomiskt finns det troligen bättre sätt att att använda pengarna på. Men bara känslan av att kunna köra på batteri när elpriset är 5 kr/kWh och du köpte det för 2,5 kr/kWh är ju värt minst 45.000 kr, eller att slippa köpa någon el under sommarhalvåret och då heller inte betala elskatt och moms 😀

• Gilla
catykid och 12 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du menar att det inte finns roligare saker att göra för pengarna än att köpa batteri? Antar att du är singel utan barn…
Teknik är roligt. Fru och 3 barn.
Klart det finns annat att lägga pengar på. Nyss byggt ut 190 kvm och köpt bil för 2 veckor sedan.

Batterikostnad är dock ringa och kan spontanköpas som en mjukglass

• Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 7 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ja ni...

Förstår att lagringsbatteri inte är någon pengamaskin. Snarare en intressant pryl för att slippa en del överföring, moms, skatt etc för inköpt el. Samt kapa effekttoppar. Köpa och ladda billigt och sälja sin solel dyrare.

Jag är intresserad av att bli lite mer oberoende. Teknik är lite kul. Miljönytta också.

Men hur lyder er dom, är batteri är h-vete eller någotsånär rimligt?

Skatteverket bråkar inte längre om avdraget hoppas jag?
Helt nödvändigt med batteri i kombination med solpaneler av 2 anledningar,enligt mig. 3 tillkommer, 4, 5 och 6 är bonus
1. om man vill ha timpris, vilket är som att ha rörlig bolåneränta, billigast i längden. Batteriet balanserar av mot timpriset.
2. Vinterhalvåret när elen är nästan gratis på natten och dyr på morgonen laddar man upp batteriet på natten
3. EU regler 55% -paketet om energiklassning av hus. 2030, 2033, 2035, 2050.
4. Ökar värdet på huset mer än investeringen.
5. Grönt bolån. Även om du inte har lån så vid försäljning blir det en bonus.
6. Bidragen kommer att vara bara kort tid till.

• Gilla
Crank och 6 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Helt nödvändigt med batteri i kombination med solpaneler av 2 anledningar,enligt mig. 3 tillkommer, 4, 5 och 6 är bonus
1. om man vill ha timpris, vilket är som att ha rörlig bolåneränta, billigast i längden. Batteriet balanserar av mot timpriset.
2. Vinterhalvåret när elen är nästan gratis på natten och dyr på morgonen laddar man upp batteriet på natten
3. EU regler 55% -paketet om energiklassning av hus. 2030, 2033, 2035, 2050.
4. Ökar värdet på huset mer än investeringen.
5. Grönt bolån. Även om du inte har lån så vid försäljning blir det en bonus.
6. Bidragen kommer att vara bara kort tid till.
Timpris är inte billigast för alla.

Vi bor i nybyggd villa med låg uppvärmningskostnad och inget ackumulerade av energi på värmesidan, varmvatten kan man justera något men inte mycket.

En frånluftsvärmepump ska gå hela tiden med låg effekt och går inte flytta effektuttaget till specifika timmar förutom påverka varmvattnet lite då.

Elbil rör sig om 2500 kWh som max på ett år.

P Pligg85 skrev:

Vi bor i nybyggd villa med låg uppvärmningskostnad och inget ackumulerade av energi på värmesidan, varmvatten kan man justera något men inte mycket.

En frånluftsvärmepump ska gå hela tiden med låg effekt och går inte flytta effektuttaget till specifika timmar förutom påverka varmvattnet lite då.

Jag skulle tänka mig, ... för många med solceller utan batteri, är det bra med timpris på vintern och rörligt på sommarn (2025).

Inte för alla, men för många.

Sen är skillnaden mellan rörligt och timpris på sommarn väldigt liten, då man köper så lite el.

H he-peter skrev:
Jag skulle tänka mig, ... för många med solceller utan batteri, är det bra med timpris på vintern och rörligt på sommarn (2025).

Inte för alla, men för många.

Sen är skillnaden mellan rörligt och timpris på sommarn väldigt liten, då man köper så lite el.
Gör av med 1200kwh månaden i juni-juli.

Dec-jan 19xx kWh
Feb-mar 17xx kWh

Inte sån enorm skillnad för vissa.
Den högre förbrukningen på annat gör att solceller kan vara vettigt för att slippa nätkostnader

P Pligg85 skrev:
Gör av med 1200kwh månaden i juni-juli.

Dec-jan 19xx kWh
Feb-mar 17xx kWh

Inte sån enorm skillnad för vissa.
Den högre förbrukningen på annat gör att solceller kan vara vettigt för att slippa nätkostnader
"Gör av med" betyder att Du köper, eller förbrukning? Har Du solceller?

I Juni köpte vi 67kwh och förbrukade 400kwh egen solel.

H he-peter skrev:
"Gör av med" betyder att Du köper, eller förbrukning? Har Du solceller?

I Juni köpte vi 67kwh och förbrukade 400kwh egen solel.
Inga solceller ännu.

Kommer troligtvis sätta upp 24 paneler i formation på marken. Tänkt 6 sektioner med 4 paneler i varje vinkel. Får därmed jämn produktion från första till sista solstrålarna. Öppet i alla väderstreck.

Köpa in via elektriker, monterar själv och låta elektrikern koppla in på 2-3 timmar sen.

Kommer under 50.000kr för komplett anläggning med 24 paneler.

Har dragit ut slang och förberett men snickrar på annat nu så det blir nog 2026

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:

Blir säkert billigast med timpris. Ladda bilen när elen kostar nära noll.

Styr värmesystemet och även frånluft till timpriset via modul och Wfi, eller via App. Finns inbyggt i allt nytt om du inte valt något model ä. Trycker på mer värme och vv vid lågt el-pris.
Du behöver inte akumulering.

Ränkar man på ett år blir det inte så mkt, men på 10 år osv...

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
H hus520 skrev:
Vad är det för fabrikat?
Enershare energy core, kollar mot elbörsen via Octopus.

Någon som vet? För nackdelar ?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.