26 963 läst ·
242 svar
27k läst
242 svar
Solcellsbatteri 2025, go or no?
Har batteri, Homevolt, och haft ett tag så lite erfarenheter från mig.
Jag är mycket nöjd med att jag satte in ett batteri, det är väl sammanfattningen, lite mer detaljer följer.
-Nöjd med att det är ett fristående, dvs med egen växelriktare, lättare att placera och bättre styrning än växelriktartillverkarna.
-Hade önskat större, högre kapacitet.
-Gärna Ö-drift, det har inte Homevolt
-Se till att kunna styra förbrukare så att batteriet varar längre under peak-perioder
-Bra om man kan köra nätstöd samtidigt som man använder batteriet till lagra och undvika pristoppar
-Titta noggrant på styrningen, antingen får du det som en tjänst eller räkna med att pilla rätt mycket själv, tex i HA
Jag är mycket nöjd med att jag satte in ett batteri, det är väl sammanfattningen, lite mer detaljer följer.
-Nöjd med att det är ett fristående, dvs med egen växelriktare, lättare att placera och bättre styrning än växelriktartillverkarna.
-Se till att kunna styra förbrukare så att batteriet varar längre under peak-perioder
-Bra om man kan köra nätstöd samtidigt som man använder batteriet till lagra och undvika pristoppar
-Titta noggrant på styrningen, antingen får du det som en tjänst eller räkna med att pilla rätt mycket själv, tex i HA
Kul, tack för info!D djac skrev:Har batteri, Homevolt, och haft ett tag så lite erfarenheter från mig.
Hur mycket kapacitet har du och vad kostade det?
På vilket sätt kan batteriets växelriktare styra bättre?
Vad menar du med nätstöd, är det att mata ut på nätet när elen är dyr?
Besserwisser
· Kungälv
· 21 inlägg
Som investering = mindre braS Sir Duke skrev:Ja ni...
Förstår att lagringsbatteri inte är någon pengamaskin. Snarare en intressant pryl för att slippa en del överföring, moms, skatt etc för inköpt el. Samt kapa effekttoppar. Köpa och ladda billigt och sälja sin solel dyrare.
Jag är intresserad av att bli lite mer oberoende. Teknik är lite kul. Miljönytta också.
Men hur lyder er dom, är batteri är h-vete eller någotsånär rimligt?
Skatteverket bråkar inte längre om avdraget hoppas jag?
Som en kul grej = bra
Tibber säljer Homevolt 13,3kWh för 67' med installation.S Sir Duke skrev:
Om man vill optimera sin batterianvändning så blir det snabbt komplext, man ska ladda i och ur med rätt effekt vid de optimala tidpunkterna, med hänsyn till priserna och solproduktionen, både från solel och från nätet, samtidigt ska batteriet kunna vara aktivt på frekvensstödstjänsterna och kunna kapa effekttoppar när man får effekttariff.
Jag har inte sett någon lösning som använder solcellernas växelriktare som har dessa styrningar, kanske finns men inte sett. Man kan säkert fixa själv men kräver intresse och tid.
Victron har väldigt bra styrning som tar med solinstrålningsprognos, panelernas vinkel/riktning, cykelkostnad för batteri, hur hög effekt som tillåts både från batteri och från säkringar, spotpris mm i sina kalkyler för laddning till/från elnät/batteri/solpaneler.D djac skrev:Tibber säljer Homevolt 13,3kWh för 67' med installation.
Om man vill optimera sin batterianvändning så blir det snabbt komplext, man ska ladda i och ur med rätt effekt vid de optimala tidpunkterna, med hänsyn till priserna och solproduktionen, både från solel och från nätet, samtidigt ska batteriet kunna vara aktivt på frekvensstödstjänsterna och kunna kapa effekttoppar när man får effekttariff.
Jag har inte sett någon lösning som använder solcellernas växelriktare som har dessa styrningar, kanske finns men inte sett. Man kan säkert fixa själv men kräver intresse och tid.
Det heter Dynamic ESS och är vad jag har sett hittils bäst på marknaden. Deras produkter håller hög kvalité och har generellt ett högre pris än tex Deye eller liknande.
Såhär ser mitt schema ut för dagen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och prognosen ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du har uppenbarligen inte kollat speciellt nog, Sigenergy har allt det du inte sett. Mitt batteri kan stödja stödtjänster men jag är inte intresserad av det, den laddar med solel när det finns och anpassar automatiskt till den soleffekt som är över efter att huset tagit sitt. Den har fungerande Peak shaving När den laddar från nätet gör den det när priset är lägst..Finns elbil har dom DC-DC laddare så man slipper konvertera dc till ac och tillbaka till dc när man laddar bilen. Allt sköts automatiskt utan handpåläggning av mig.D djac skrev:Tibber säljer Homevolt 13,3kWh för 67' med installation.
Som sagt lite dåligt påläst på den marknaden men har ett liknande schema, dock bara med hög utmatning vid prispeaken kl 20.X xLnT skrev:Victron har väldigt bra styrning som tar med solinstrålningsprognos, panelernas vinkel/riktning, cykelkostnad för batteri, hur hög effekt som tillåts både från batteri och från säkringar, spotpris mm i sina kalkyler för laddning till/från elnät/batteri/solpaneler.
Det heter Dynamic ESS och är vad jag har sett hittils bäst på marknaden. Deras produkter håller hög kvalité och har generellt ett högre pris än tex Deye eller liknande.
[bild]
[bild]
Hur ser det ut med stödtjänster samtidigt som användning, funkar det? Har de börjat kika på effekttarifferna ännu?
Spännande! Är detta mjukvara, eller en särskild hårdvara, typ smartmätare/monitor?X xLnT skrev:Victron har väldigt bra styrning som tar med solinstrålningsprognos, panelernas vinkel/riktning, cykelkostnad för batteri, hur hög effekt som tillåts både från batteri och från säkringar, spotpris mm i sina kalkyler för laddning till/från elnät/batteri/solpaneler.
[bild]
[bild]
Jag har Huawei idag och funderar på deras batteri och smartmätare EMMA, men undrar hur intelligent den är.
Jag är inte intresserad av stödtjänster skall sägas, men allt det andra.
Fattar det som att EMMA tyvärr inte tar in mitt enskilda elbolags priser utan endast Nordpools spotpriser, men skiljer det så mycket? Så att man måste pilla en massa manuellt?
Jag har inget emot att hålla koll och pilla en del, men vill inte behöva sitta och vakta grejerna på heltid. De säljs som "AI" men undrar alltså hur självgående de är.
Kan man komplettera sin hårdvara med tredjepartsmjukvara senare?
Redigerat:
Kul! Jag har fått offert på 14 kWh batteri och smartmonitor för 42 000. Ingen ny växelriktare utan behåller min gamla hybrid.D djac skrev:Tibber säljer Homevolt 13,3kWh för 67' med installation.
Klurar på om det är en ok deal. Eller om priser och funktionalitet kommer förbättras markant närmaste året eller så. Alltså om prylar och mjukvara är lite omogna ännu så att man borde vänta, eller om det är dags att slå till.
Har inte effekttaxa ännu. Ingen elbil eller pool. Hög överföringsavgift 63 öre pga lågvolymsabonnemang (Eon) så med skatt 40 öre eller vad det är så kostar en kWh 1 kr (+ moms?) även när själva elen är gratis. Så lite besparing kan man göra där.
När Nordpool ligger på 0 öre/kWh betalar jag 1.08 kr inklusive allt. Om du inte kan lägga till ett manuellt påslag vad det kostar så är det nog värdelöst. Men påslaget ändras i princip bara 1 gång per år så sätter du upp typ ett Google sheet och räknar fram det 1 januari är det inte så mycket jobb (och ändras inte jättemycket från år till år).S Sir Duke skrev:
Smartmätaren tar in priser från Nordpool, väderdata, förbruknings- och produktionsmönster. Och så matar man själv in vad man betalar per kWh i fasta avgifter. Så typ en dryg krona ska man väl sätta där. Kommer det funka vettigt då?S sjoelund skrev:När Nordpool ligger på 0 öre/kWh betalar jag 1.08 kr inklusive allt. Om du inte kan lägga till ett manuellt påslag vad det kostar så är det nog värdelöst. Men påslaget ändras i princip bara 1 gång per år så sätter du upp typ ett Google sheet och räknar fram det 1 januari är det inte så mycket jobb (och ändras inte jättemycket från år till år).
Det borde fungera ok isåfall. Sedan är det ju inte riktigt Nordpool man får för försäljningen heller. Skatten borde du väl kunna räkna bort i köp-pris för tillfället om du inte kan lägga till den på försäljning. Men så försvinner ju den förmodligen till årsskiftet?S Sir Duke skrev:
Menar du 60-öringen? Ja det är väl bara att räkna med den rabatten nu men gå in 1 januari och ta bort den?S sjoelund skrev:
Jag såg en lösning från ett för mig okänt märke, Saj, de har växelriktare och möjlighet för ö-drift, de verkar intressanta men för mig är styrningen så klurig och central att jag hade tittat noga, effekttarifferna ska ju komma under livstiden så den får man nog ta med i beräkningarna.S Sir Duke skrev:Kul! Jag har fått offert på 14 kWh batteri och smartmonitor för 42 000. Ingen ny växelriktare utan behåller min gamla hybrid.
Klurar på om det är en ok deal. Eller om priser och funktionalitet kommer förbättras markant närmaste året eller så. Alltså om prylar och mjukvara är lite omogna ännu så att man borde vänta, eller om det är dags att slå till.
Har inte effekttaxa ännu. Ingen elbil eller pool. Hög överföringsavgift 63 öre pga lågvolymsabonnemang (Eon) så med skatt 40 öre eller vad det är så kostar en kWh 1 kr (+ moms?) även när själva elen är gratis. Så lite besparing kan man göra där.
Som sagt så är Homevolt inte fläckfritt men blivit ljusår bättre och en av anledningarna till att jag valde det är att Tibber är ett svenskt mjukvarubolag, min förhoppning är att de ska vara både bättre (detta med styrning är deras kärnverksamhet) och mer anpassade till svenska förhållanden än de globala spelarna.
Varför skulle du inte vara intresserad av stödtjänster, alla pengar in är väl välkomna?
Aha jag har fattat stödtjänster som att man hyr ut sin anläggning helt, och därmed inte kan bestämma eller använda batteriet själv? Och att lönsamheten sjunkit betydligt?D djac skrev:Jag såg en lösning från ett för mig okänt märke, Saj, de har växelriktare och möjlighet för ö-drift, de verkar intressanta men för mig är styrningen så klurig och central att jag hade tittat noga, effekttarifferna ska ju komma under livstiden så den får man nog ta med i beräkningarna.
Som sagt så är Homevolt inte fläckfritt men blivit ljusår bättre och en av anledningarna till att jag valde det är att Tibber är ett svenskt mjukvarubolag, min förhoppning är att de ska vara både bättre (detta med styrning är deras kärnverksamhet) och mer anpassade till svenska förhållanden än de globala spelarna.
Varför skulle du inte vara intresserad av stödtjänster, alla pengar in är väl välkomna?![]()
Har sett SAJ, nytt, verkade något dyrt jämfört med min offert, vad tänker du om 42k för 14 kWh?