28 404 läst ·
242 svar
28k läst
242 svar
Solcellsbatteri 2025, go or no?
Det blir lite billigare att "bränna el" ja men som jag tolkar förarbetet så är avsikten med förslaget inte att konsumera mer el utan att ge ett ekonomiskt utrymme och incitament för att underlätta investering och omställning till fossilfri el och elektrifiering. Jag vet inte om det blir det faktiska utfallet men det verkar i alla fall vara andemeningen.G Greger_08 skrev:
Sen fattar jag att politikerna inte har som mål att solcellsägare ska bli rika på sin elförsäljning så båda scenarierna kan stämma samtidigt och du har du en poäng i att lönsamheten ser ut att minska något.
Redigerat:
Ja... Men en liten vindsnurra som alla har i Australien, kopplat till ett batteri bakom utedasset. Där snackar vi off-grid.K krambriw skrev:
Jag tror solceller i grunden är vettigt, men världen är inte bara teknisk utan politikberoende och det påverkar mycket, eller allt.
Ja och de skulle väl inte veta om att du hade en liten turbin på din mark... Men visst om du även försökte mata ut på elnätet så skulle de ju undra. Men det finns kanske inget förbud alltså!? Däremot är det nog rigorösa regler, prövningar och tillstånd för att dämma upp och omleda naturliga flöden. Vattenkraft kan verka gemytligt men det påverkar naturen lokalt rätt mycket... Utbyggnaden som skedde på 1900-talet ångrar man på vissa sätt i dag, eller gör inte om i alla fall.K krambriw skrev:
Låter intressant och viktigt, men stämmer det? Jag har bara skumläst iofs, men fattade det som att vid negativt elpris så stängs hela solcellsanläggningen av - inte bara utmatningen på det externa nätet. Måste det vara så av tekniska skäl?S sjoelund skrev:
För säg att det är minuspris och jag samtidigt har hög produktion men knappt någon förbrukning. Då skulle alltså panelerna stängas av. Men så drar jag helt plötsligt igång strykjärn, ugn och spabad. Måste jag då köpa in den elen utifrån??
Eller kan VR/smartmätare flippa på och av produktionen momentant? Och är det i så fall nyttigt eller sliter det på utrustningen?
Det beror på vad du har för växelriktare. Export Control är det du behöver leta efter.S Sir Duke skrev:
Dum följdfråga - vart tar solcellsenergin vägen om man varken förbrukar eller exporterar den? Blir inte utrustningen rostad då? Eller ligger den bara som en fet spänning på taket? Men ingen ström uppstårS sjoelund skrev:
Till skillnad från vindkraft som behöver en "load" att dumpa sin energi i annars snurrar dom snabbare och snabbare, motstånd skapas genom förbrukning av elen från dom. Coolt!
Går man över till batteri och timpris så kan man ju stänga av panelerna vid minus pris, eller iofs får man betala elskatt osv då så det är bra om man kan släppa igenom precis som förbrukning... Tror inte min Solar Edge se8k har den funktionen
Går man över till batteri och timpris så kan man ju stänga av panelerna vid minus pris, eller iofs får man betala elskatt osv då så det är bra om man kan släppa igenom precis som förbrukning... Tror inte min Solar Edge se8k har den funktionen
Den ska ha export control enligt databladet.Sittställning skrev:
Det finns en del andra system som klarar av att stänga av AC men mata batteri via DC vid negativa priser...