Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså, nu har du bevisat att du inte inte vet vad 'nätförluster' är.
[länk]
Jag pratade inte om nätförluster här utan om andra kostnader för nätet. Som fördelas efter förbrukning trots att de snarare är fasta.

Mikael_L
A adron skrev:
nätförluster
!

Mikael_L Mikael_L skrev:
!
Ja, precis. I ena inlägget förklarar jag att 16 öre/kWh när man konsumerar extremt fruktansvärt mycket el är en rörlig marginalkostnad som till stor del svarar mot nätförluster. Du kan tänka dig att marginalpriset för förbrukaren asymptotiskt går mot nätförlust plus vinst för elnätsbolaget när konsumtionen går mot oändligheten..

I det andra inlägget förklarar jag att när man betalar en överföringsavgift på 92 öre/kWh så svarar det till största delen inte mot nätförluster, utan är ett sätt att fördela kostnader som egentligen är fasta kostnader (kostnader för ledningar / transformatorer / installationer) så att den som konsumerar mer el får betala en större del av de fasta kostnaderna än den som konsumerar lite el.

Vad är oklart?

Ju mer man sparar, ju mindre man förbrukar, desto högre blir kostnaden per kWh. Det är den normala prismodellen, att ge mängdrabatt. Och den är rimlig eftersom i slutänden, när man bara gör av med 1 kWh per år, så får man ändå betala en stadig summa för infrastruktur.

Mikael_L
A adron skrev:
Vad är oklart?
Varför du bara inte pudlade med en gång. (se edit)
Jag orkade inte ens läsa ditt inlägg nu, och har inte för avsikt att diskutera detta mer.

edit:
Jag gick bakåt lite i diskussionen och då jag iggar daVinci och inte ser vad hen skriver så kan det ibland bli lite tokigt.
De blev det kanske här, och var det så, så pudlar jag istället.
Det hela bytte kanske fokus där i daVincis inlägg, men jag orkar inte fundera mer över detta heller.

Men var det jag som missförstod, så både pudlar jag och ber om ursäkt.

Redigerat:
  • Älska
adron
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför du bara inte pudlade med en gång. (se edit)
Jag orkade inte ens läsa ditt inlägg nu, och har inte för avsikt att diskutera detta mer.

edit:
Jag gick bakåt lite i diskussionen och då jag iggar daVinci och inte ser vad hen skriver så kan det ibland bli lite tokigt.
De blev det kanske här, och var det så, så pudlar jag istället.
Det hela bytte kanske fokus där i daVincis inlägg, men jag orkar inte fundera mer över detta heller.

Allt är mitt fel 🙂

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att det var så att du missförstod vad jag menade, och jag har full förståelse för att du gjorde det om du inte ser de inlägg jag svarar på. Jag försöker följa riktlinjerna att inte citera om det inte är nödvändigt, utan att sammanhanget kan förstås lika enkelt genom att läsa inlägget före. Och då blir det ju väldigt svårförståeligt för nån som inte ser vad jag svarar på.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
K krambriw skrev:
Det blir ju fint tror jag, din pay-off borde landa någonstans mellan 6 till 10 år, helt okej känns det då i dagsläget. Ju dyrare elen blir och framförallt med troliga höjningar av både fasta avgifter o skatter framöver, då blir kalkylen ännu bättre
Som elpriserna har varit senaste dagarna så skulle det mer bli avbetalt på typ 2 år.
Igår tjänade/sparade jag över en hundring - 3000 kr/månad !
Märkligt läge, dagar med massor av sol och ändå rejält höga priser, som igår och idag, elpris på ca 1 krona även mitt på dagen.
Jag tror självklart inte att detta läge kommer att vara för evigt, t.ex. blir just nu solceller så lönsamt att det antagligen blir en till installationsvåg nu, och det kommer även att byggas en del mer vindkraft, då även den göra bra vinst i år. Framförallt kanske trump till sist får en hjärtinfarkt och någon tar efter och till sist lyckas städa upp efter allt som idioten har ställt till med, t.ex. en normalisering i Mellanöstern.

Förra året var inte alls såhär (då hade jag inte solceller vid denna tiden heller, jag fick upp dem i slutet av juli), och det var majoriteten av dagarna med noll eller nära noll i elpris mitt på dagarna, ibland även minus (fast minuspriserna har minskat i antal tillfällen och storlek, det var mer t.ex. 2024 än 2025, i år har de varit väldigt ovanliga i jämförelse).
Så det var det scenariot jag skissade på vid beslutet att skaffa solcellerna, jag räknade i stort sett bara med att slippa betala överföringsavgift och skatterna, för att inte bli besviken över utebliven vinst från försäljning, och det gjorde också att jag valde en storlek som skulle nätt och jämt ge husets egna behov i början och slutet av solproduktionssäsongen, men naturligtvis mer än husets behov mitt i sommaren.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
jag valde en storlek som skulle nätt och jämt ge husets egna behov i början och slutet av solproduktionssäsongen, men naturligtvis mer än husets behov mitt i sommaren.
Hur stor anläggning blev det? 🙂

Mikael_L
S Sir Duke skrev:
Hur stor anläggning blev det? 🙂
24 paneler (men just nu har jag faktiskt 25 st monterade, men en ska troligen bort, för jag har 4 st "över" som ska användas till en annan sak så småningom, men en av dessa rymdes också på taket).
16kWh batteri.

Jag skrev lite här, med priserna.
https://www.byggahus.se/forum/threa...vid-laga-elpriser.552530/page-82#post-6615616

Jag ska väl nämna att det var fyndpriser som jag slog till på, när solenergibranschen fick panik förra året (60-öringen annonserades att den skulle bort, flera företag gick i kk osv).
Jag hade väl egentligen ingen egentlig plan att skaffa solceller då, men tillfället dök upp och lockade mig tillräckligt, och sen kom nästa tillfälle, att tjacka batterisystemet sådär billigt - men detta berodde på att en av mina grossister bytte till annat fabrikat och sålde ut för att tömma lagret.

Sen tror jag att dessa fantastiska priser om något år kommer vara de normala priserna, jag tror att sakerna mest såldes ut till inköpspriserna, jag tvivlar på att de faktiskt valde att ta en ren förlust, utan nöjde sig med pengarna tillbaka.
Särskilt batterilagring kommer att sjunka i pris så småningom, då produktionskostnaden idag för celler är en bra bit under 100$/kWH, så är det inte vettigt att vi sen betalar 4000 kr/kWh.
Så när tillverkningskapaciteten kommer upp till behovet så kommer det att hända saker.

Förövrigt har man i Tyskland nyligen hittat en av världens största fyndigheter av litium.
https://www.dagensps.se/bors-finans...tormakt-enorm-fyndighet-bekraftad-i-tyskland/
https://ravarumarknaden.se/neptune-energy-bekraftar-enorma-litiumfyndigheter-i-tyskland/

Denna fyndighet beräknas vara på ca 43 miljoner ton.

För 8-9 år sedan så upptäcktes en annan fyndighet i Tyskland på hela (bara) 0,1 miljoner ton, här gjorde Teknikens värld ett försök att räkna och kvantifiera hur många elbilar det skulle räcka till.

"Det finns olika uppgifter om hur mycket litium ett elbils- eller laddhybridsbatteri behöver per kilowattimme (kWh). Mellan 80 och 300 gram nämns beroende på källa. Ett snittvärde som tidigare använts av forskare är 151 gram per kilowattimme. En elbil med ett 100 kWh-batteri, till exempel en Tesla Model S 100D, behöver därmed 15,1 kilo litium. Fyndigheten i Tyskland skulle därmed räcka till nästan 6,4 miljoner elbilar av den typen (eller om man så vill; 15,9 miljoner exemplar av nya Nissan Leaf (elbil) eller 71,4 miljoner exemplar av Kia Niro Plug-in Hybrid (laddhybrid))."

Så det som upptäcktes förra året (eller rättare sagt publicerades då) skulle alltså motsvara 430 ggr så mycket, dvs ca 2,7 miljarder 100 kWh-batterier.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förövrigt har man i Tyskland nyligen hittat en av världens största fyndigheter av litium.
[länk]
[länk]

För 8-9 år sedan så upptäcktes en annan fyndighet i Tyskland på hela (bara) 0,1 miljoner ton, här gjorde Teknikens värld ett försök att räkna och kvantifiera hur många elbilar det skulle räcka till.

"Det finns olika uppgifter om hur mycket litium ett elbils- eller laddhybridsbatteri behöver per kilowattimme (kWh). Mellan 80 och 300 gram nämns beroende på källa. Ett snittvärde som tidigare använts av forskare är 151 gram per kilowattimme. En elbil med ett 100 kWh-batteri, till exempel en Tesla Model S 100D, behöver därmed 15,1 kilo litium. Fyndigheten i Tyskland skulle därmed räcka till nästan 6,4 miljoner elbilar av den typen (eller om man så vill; 15,9 miljoner exemplar av nya Nissan Leaf (elbil) eller 71,4 miljoner exemplar av Kia Niro Plug-in Hybrid (laddhybrid))."

Så det som upptäcktes förra året (eller rättare sagt publicerades då) skulle alltså motsvara 430 ggr så mycket, dvs ca 2,7 miljarder 100 kWh-batterier.
Lite smolk i bägare är väl att det kan ta en sådär 20 år att få igång en gruva där. Om det ens går.

Mikael_L Mikael_L skrev:
24 paneler (men just nu har jag faktiskt 25 st monterade, men en ska troligen bort, för jag har 4 st "över" som ska användas till en annan sak så småningom, men en av dessa rymdes också på taket).
16kWh batteri.

Jag skrev lite här, med priserna.
[länk]

Jag ska väl nämna att det var fyndpriser som jag slog till på, när solenergibranschen fick panik förra året (60-öringen annonserades att den skulle bort, flera företag gick i kk osv).
Jag hade väl egentligen ingen egentlig plan att skaffa solceller då, men tillfället dök upp och lockade mig tillräckligt, och sen kom nästa tillfälle, att tjacka batterisystemet sådär billigt - men detta berodde på att en av mina grossister bytte till annat fabrikat och sålde ut för att tömma lagret.

Sen tror jag att dessa fantastiska priser om något år kommer vara de normala priserna, jag tror att sakerna mest såldes ut till inköpspriserna, jag tvivlar på att de faktiskt valde att ta en ren förlust, utan nöjde sig med pengarna tillbaka.
Särskilt batterilagring kommer att sjunka i pris så småningom, då produktionskostnaden idag för celler är en bra bit under 100$/kWH, så är det inte vettigt att vi sen betalar 4000 kr/kWh.
Så när tillverkningskapaciteten kommer upp till behovet så kommer det att hända saker.

[länk]
[länk]

Kul!

Vad har du för väderstreck och takvinkel?

Peak-effekt för anläggningen?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Som elpriserna har varit senaste dagarna så skulle det mer bli avbetalt på typ 2 år.
Igår tjänade/sparade jag över en hundring - 3000 kr/månad !
Märkligt läge, dagar med massor av sol och ändå rejält höga priser, som igår och idag, elpris på ca 1 krona även mitt på dagen.
Jag tror självklart inte att detta läge kommer att vara för evigt, t.ex. blir just nu solceller så lönsamt att det antagligen blir en till installationsvåg nu, och det kommer även att byggas en del mer vindkraft, då även den göra bra vinst i år. Framförallt kanske trump till sist får en hjärtinfarkt och någon tar efter och till sist lyckas städa upp efter allt som idioten har ställt till med, t.ex. en normalisering i Mellanöstern.

Förra året var inte alls såhär (då hade jag inte solceller vid denna tiden heller, jag fick upp dem i slutet av juli), och det var majoriteten av dagarna med noll eller nära noll i elpris mitt på dagarna, ibland även minus (fast minuspriserna har minskat i antal tillfällen och storlek, det var mer t.ex. 2024 än 2025, i år har de varit väldigt ovanliga i jämförelse).
Så det var det scenariot jag skissade på vid beslutet att skaffa solcellerna, jag räknade i stort sett bara med att slippa betala överföringsavgift och skatterna, för att inte bli besviken över utebliven vinst från försäljning, och det gjorde också att jag valde en storlek som skulle nätt och jämt ge husets egna behov i början och slutet av solproduktionssäsongen, men naturligtvis mer än husets behov mitt i sommaren.
Klart när vi bara har 2,5 kärnkraft igång av 6 och lite vind så vi får inportera dyrt

Mikael_L
U Ulf Johansson9 skrev:
Klart när vi bara har 2,5 kärnkraft igång av 6 och lite vind så vi får inportera dyrt
Fast vi exporterar ju el, importerar inte ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ännu en som behöver grundläggande förståelse för marginalprissättning.

Fascinerande att folk men noll kunskap/ insikt kastar sig in i diskussioner där de direkt hamnar under vattenytan.

Blir som om jag, som kan näst intill noll om starkström, skulle slänga mig in era diskussioner å låtsas kunna…

Mikael_L Mikael_L skrev:
vi har importerat i flera dagar just nu importerar vi 1269 MV

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.