U Ulf Johansson9 skrev:
vi har importerat i flera dagar just nu importerar vi 1269 MV
Du kan se aktuell produktion här elen,nu under fliken elproduktion

Mikael_L
U Ulf Johansson9 skrev:
vi har importerat i flera dagar just nu importerar vi 1269 MV
Nej, vi har importerat någon timme här och där, faktiskt så importerar vi just, drygt 700MW.
Men igår, precis när vi hade årets högsta elpris, så exporterade vi drygt 1800 MW.

Jag tänkte mest att du skulle förstå att du tänker fel, logiken fungerar inte som du tror.
Utan priset sätts på en marknad och alla betalar sen samma pris, lite förenklat.

Majgårdarna
Jag har ett litet garagetak som jag kanske får på 6 st paneler på. Är det någon vits att lägga upp några paneler där?
Kör rätt mycket AC på sommaren så det skulle kännas bra att mata dessa från solen.

Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Jag har ett litet garagetak som jag kanske får på 6 st paneler på. Är det någon vits att lägga upp några paneler där?
Kör rätt mycket AC på sommaren så det skulle kännas bra att mata dessa från solen.
Har du pengarna eller behöver du låna? Om du behöver låna tror jag det är rätt svårt att få ekonomi på det hela men det kan ju vara kul att prova även om det blir dyrare än att köpa elen.

F fribygg skrev:
Har du pengarna eller behöver du låna? Om du behöver låna tror jag det är rätt svårt att få ekonomi på det hela men det kan ju vara kul att prova även om det blir dyrare än att köpa elen.
Det är väl fortfarande möjligt att få räntefri avbetalning på solcellslån? Win-win

Mikael_L
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Kolla om du hittar en annons på snorbillig solcellsinverter.
De som uppgraderat till batterier och varit tvungen att köpa en hybridväxelriktare försöker sälja sina, och marknaden är ganska iskall på begagnade vanliga växelriktare..
T.ex denna på Tradera:
https://www.tradera.com/item/344623/734044495/sonnenkraft-sk-wr-8-vaxelriktare

Många sätter ut sina med högre utropspris och ingen alls bjuder.

6 st paneler är klent, de ger en DC-spänning på strängen på ca 180V, de flesta växelriktare klarar av att start vid denna spänning (och lite lägre), men de har inte den bästa verkningsgraden då.

Nu spelar det kanske inte så jättestor roll för dig, med den tillämpning du tänker dig.

Jag skulle kunna överväga detta system om jag byggde allt runt en snorbillig begagnad växelriktare (solcellsinverter), och sen köpa de 6 absolut billigaste panelerna som går att hitta (räkna kr/kWH, inte antal, för det finns ju paneler på under 400W och över 500W)

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.