D djac skrev:
Täck det med solceller så slipper du se det!
Var kanske inte så jag såg på det ….

J Jonas56 skrev:
Var kanske inte så jag såg på det ….
Täcker du taket och fasaden med solpaneler så ser det inte lika skräpigt ut längre.

Så vill du se det men inte jag. Vi är inte lika!

J Jonas56 skrev:
Vi är inte lika!
Det är sant. Jag och djac pekar på lösningar.

J Jonas56 skrev:
Så vill du se det men inte jag. Vi är inte lika!
Att tycka olika är givetvis inget problem.

Men det är lite svårt att förstå vad du menar i inlägg #1304:

"Kan ju se så fult ut. Ett rött tegeltak på ett hus från 30 talet är i mina ögon ingen estetisk höjdare."

Menar du att ett sådant tak är fult som det är?

Eller att det skulle bli fult om man la solceller på det?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Att tycka olika är givetvis inget problem.

Men det är lite svårt att förstå vad du menar i inlägg #1304:

"Kan ju se så fult ut. Ett rött tegeltak på ett hus från 30 talet är i mina ögon ingen estetisk höjdare."

Menar du att ett sådant tak är fult som det är?

Eller att det skulle bli fult om man la solceller på det?
Ja ha nu var jag oklar, menar att se dessa svarta solceller på ett tegelrött tak svider i mina ögon!

J Jonas56 skrev:
Ja ha nu var jag oklar, menar att se dessa svarta solceller på ett tegelrött tak svider i mina ögon!
Förstår vad du menar. Inte är det särskilt snyggt inte.

P
S Sir Duke skrev:
Förstår vad du menar. Inte är det särskilt snyggt inte.
Ja, det är snyggare när solpanelerna även gör tjänst som takbeläggning.

J Jonas56 skrev:
Ett rött tegeltak på ett hus från 30 talet är i mina ögon ingen estetisk höjdare.
Vi tycker olika, jag kan uppskatta funkisens rena linjer och ärliga okomplicerade materialval, rött lertegel och ljus puts som på Kungsholmen i STHLM eller de små vitputsade villorna med röda tegeltak i norrra smålands bruksorter.

Fult blir det dock ofta om man monterar svarta solceller ovanpå ett sånt tegeltak..

Mikael_L
Tja, nu blev det rätt mycket tyckande och personliga preferenser.
Och ingen har fel, det finns inget att diskutera eller prata om, för alla får tycka vad de vill om det estetiska, det en del älskar tycker andra är skit, förvånansvärt många har ingen åsikt, eller ganska vaga åsikter.

Oavsett är det väl låååångt ifrån trådens ämne ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
det finns inget att diskutera eller prata om,
Det vore väl ganska underligt om det vore så på ett diskussionsforum?

F fribygg skrev:
Vi tycker olika, jag kan uppskatta funkisens rena linjer och ärliga okomplicerade materialval, rött lertegel och ljus puts som på Kungsholmen i STHLM eller de små vitputsade villorna med röda tegeltak i norrra smålands bruksorter.

Fult blir det dock ofta om man monterar svarta solceller ovanpå ett sånt tegeltak..
Se inlägg #1311. Det var alltså inte taket som är fult, utan solcellerna.

J Jonas56 skrev:
Ett rött tegeltak på ett hus från 30 talet är i mina ögon ingen estetisk höjdare.
Kan du då beskriva ett tak som är en "estetisk höjdare" eller kanske rentav visa en bild på ett sånt tak?

P pmd skrev:
FYI (för de som undrar): "Last years model" syftar på något som är omodernt.
Jag antydde alltså att litium inte är framtiden för batterier. När nu framtiden behagar infinna sig.
Men varför tror du så?

Min uppskattning är att LFP batterier kommer att ersättas och fasas över till Natrium batterier, t.ex. CATL Naxtra, LFP kommer att finnas kvar som något halvmesyr. Naxtra har lägre densitet men bra livslängd och utmärkt temperaturstabilitet
-> minskad andel Litium

NMC, som är våra högprestandabatterier kommer att fasas ut mot solid state batterier när det beger sig och skalas upp, dessa använder fortfarande stora delar litium.

P
F fribygg skrev:
Kan du då beskriva ett tak som är en "estetisk höjdare" eller kanske rentav visa en bild på ett sånt tak?
Du frågade förvisso inte mig, men jag svarar ändå. Koppartak kan vara riktigt fina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.