133 040 läst ·
1 371 svar
133k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 598 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 598 inlägg
För mig verkar det fungera korrekt att ladda upp i PNG-format, se
https://www.byggahus.se/forum/threads/bildtest.574088/
Redigering: Hm, något konstigt händer med filstorlek och format, men kvalitetsmässigt fungerar det som förväntat.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bildtest.574088/
Redigering: Hm, något konstigt händer med filstorlek och format, men kvalitetsmässigt fungerar det som förväntat.
Redigerat:
Jag tycker det är ett korrekt sätt att tänka och att räkna; med det som utgångspunkt vore det nu intressant att beräkna totala värdet av förtjänsten för ett helår som omfattar alla årstider. Med det sagt så skulle man kunna beräkna pay-off tiden för anläggningenMikael_L skrev:
Högsta värdet i bilden är vad jag kan se 53,86 (x2) kr den 15 april, en bra dag, drygt en hundring alltså. Förmodligen blir det ännu lite bättre framöver, mera soltimmar, men förtjänsten kanske då istället hålls tillbaka av lägre elpriser. Men om vi gör ett enkelt antagande att förtjänsten kanske kan bli 15-25 kr per dag i årsgenomsnitt så blir årliga förtjänsten ca 5-9 ksek. Vad kan nu en sådan här anläggning kosta? Har sett uppgifter på 200-300 ksek. I så fall blir pay-off tiden allt från 22 till 60 år. Känns sådär...
Ja du kan få veta vad min kostade:K krambriw skrev:
Solpanelerna (24st) 12469
Montagesystem och lite skyltar och sånt 5675
växelriktare 9740
batterier 20157
BMS 3658
Överspääningsskydd (åskskydd) och lite kontakter 1550
Totalt 53249 :- inkl moms
Och sen ett par dagars eget jobb till detta.
Men jag har ju fördelen av att vara behörig elektriker.
Och en sak till, jag har inte tagit ut något grönt bidrag för något av detta, så inget statligt stöd har utfallit.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 598 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 598 inlägg
Ja, om en vanlig installation för 150k eventuellt är på gränsen till att kunna vara lönsam så är det inget konstigt om det blir lönsamt om man kan ordna det till en tredjedel av kostnaden. Åtminstone om man inte värderar förlusten av ett vackert tak så högt.
Se upp bara så inte politiker låter EI trycka ut effekttariffen. Den kommer ta död på all arbitragehandel. Så kommer man få betala för elen som råkar slinka ut på nätet.R Rem skrev:Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.
Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.
Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.
Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...
Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
[bild]
[bild]
Magnus E K skrev:
Jag tycker faktiskt att ni är lite gulliga som så desperat letar efter nackdelar med saker ni hatar ...F fribygg skrev:
Vad får dej att tro att jag hatar solceller?Mikael_L skrev:
(Min egen erfarenhet av solceller är dock mycket begränsad då jag hitills bara experimenterat med att driva båten med el)
Om det vore tillåtet med balkongkraftverk hade jag sannolikt skaffat ett men det anses ju inte säkert nog i Sverige.
Jag tycker det är gulligare med folk som investerat i solceller och desperat försöker snacka upp dem på forum. Lite som att lokala korvgubben skulle försöka få alla andra att öppna korvvagn bredvid honom och konkurrera.Mikael_L skrev:
Jag kan ju förstå att man försöker framställa sin investering som bättre än den är inför vänner och bekanta, lite som hästspelare som gärna berättar om senaste vinsten (men sällan kostnaderna vareviga vecka). Men att propagera på forum för en stor anonym publik verkar allt annat än klokt. De enda som tjänar på att fler skaffar solceller är ju de som drar nytta av när elen slumpas bort...