A ajn82 skrev:
Och sen fortsätter avgifterna för nätet att gå upp eftersom det fortfarande är lika dyrt att driva, men nu ska finansieras med färre sålda kWh
Om färre sålda kWh överförs så minskar totala effektförlusterna i nätet och nätavgifterna sänks.
Eller hur?

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Om färre sålda kWh överförs så minskar totala effektförlusterna i nätet och nätavgifterna sänks.
Eller hur?
Nej, inte i någon nämnvärd utsträckning

• Gilla
adron
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Nej, inte i någon nämnvärd utsträckning
Söker man på nätet kan man hitta sådan här påståenden.
Effektförluster, även kallade nätförluster, är en betydande kostnad för elnätsbolagen och utgör en del av de totala nätavgifterna.
Men förstår jag dig rätt här när du säger att det är helt fel?

D daVinci skrev:
Söker man på nätet kan man hitta sådan här påståenden.

Men förstår jag dig rätt här när du säger att det är helt fel?
Förlusterna är ju ett par procent, så om elpriset ligger på 1 kr/kWh rör det sig om ett par ören per kWh

Så nej, det inte något nämnvärt eftersom de totala nätavgifterna i t.ex Eon nät i Malmö ligger på runt 100 öre /kWh när man slår ut de fasta avgifterna.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Förlusterna är ju ett par procent, så om elpriset ligger på 1 kr/kWh rör det sig om ett par ören per kWh

Så nej, det inte något nämnvärt eftersom de totala nätavgifterna i t.ex Eon nät i Malmö ligger på runt 100 öre /kWh när man slår ut de fasta avgifterna.
Nu blev det extremt oseriöst här.

Du talade om att avgifter skulle slås ut på färre kWh. Då kan du inte blanda in den fasta avgiften som är oberoende av antalet kWh.

Nu är det som alltid. När jag synar de grundlösa påståenden så klarar man inte av att vara seriös och saklig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nu blev det extremt oseriöst här.

Du talade om att avgifter skulle slås ut på färre kWh. Då kan du inte blanda in den fasta avgiften som är oberoende av antalet kWh.

Nu är det som alltid. När jag synar de grundlösa påståenden så klarar man inte av att vara seriös och saklig.
Om man byter abonnemang 16A under 8.000kWh, blir nätavgifter direkt synliga.

Då ligger överföringsavgift på 92 öre/kWh. (EON syd)

Annars döljer Eon överföringen i en klumpsumma, så att man inte fattar hur dyrt det egentligen är.

• Gilla
adron
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Om man byter abonnemang 16A under 8.000kWh, blir nätavgifter direkt synliga.

Då ligger överföringsavgift på 92 öre/kWh. (EON syd)

Annars döljer Eon överföringen i en klumpsumma, så att man inte fattar hur dyrt det egentligen är.
Jag använde 16 öre/kWh i en beräkning härom dagen. Om nu det hade avikit mycket så hade det blivit stora protester. Men mot det kom 0 protester.

Och vad har nätbolagen för rörliga kostnader förutom förluster?

D daVinci skrev:
Jag använde 16 öre/kWh i en beräkning härom dagen
Menar Du 16 öre/kWh plus fast avgift?

H he-peter skrev:
Menar Du 16 öre/kWh plus fast avgift?
Nej. Varför blir detta så svårt.

"16 öre/kWh" är rörlig kostnad. Det ser du om inte annat på "/kWh".
Förstår du inte vad "rörlig" betyder. Eller vad handlar detta om?

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
D daVinci skrev:

Toppen!

Gillar Ditt svar.

D daVinci skrev:

16 öre/kWh är en rimlig rörlig kostnad om man förbrukar väldigt mycket el och har en av de abonnemangsformer som har höga fasta kostnader och låga rörliga. I din "beräkning härom dagen" (vilken?) antog antagligen mottagarna att det var den förutsättningen du gjorde.

När du citerar att "nätförluster är en betydande kostnad för elnätsbolagen och utgör en del av de totala nätavgifterna" så stämmer det väl överens med din uppskattning. Kostnaden för nätförluster är vad man kan spara på att förbruka mindre. Kostnaden för att ha tranformatorer och kablar finns kvar, och är utslaget per kWh betydligt större för småförbrukare.

A adron skrev:
När du citerar att "nätförluster är en betydande kostnad för elnätsbolagen och utgör en del av de totala nätavgifterna" så stämmer det väl överens med din uppskattning. Kostnaden för nätförluster är vad man kan spara på att förbruka mindre. Kostnaden för att ha tranformatorer och kablar finns kvar, och är utslaget per kWh betydligt större för småförbrukare.
Jag har inte räknat efter utan utgick från vad jag hittade på nätet. Det fanns en hel del resonamangkring förlusterna.

Kablar och trafo betalas väl via fasta avgift. Dom ligger och kostar hela tiden.
Elnätsbolagens kostnader blir till det mesta vara fasta. Just förluster är en av de få sakerna som går att koppla till förbrukning.

Precis. Men för att vara rättvisa så fördelar elnätsbolagen en del av de fasta kostnaderna på rörligt sätt. Den kund som förbrukar fler kWh får betala en större andel av de kostnader som egentligen är fasta.

Eftersom kostnaderna till sin natur är fasta så innebär det att priset per kWh stiger ju färre kWh som kundkollektivet använder.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Precis. Men för att vara rättvisa så fördelar elnätsbolagen en del av de fasta kostnaderna på rörligt sätt. Den kund som förbrukar fler kWh får betala en större andel av de kostnader som egentligen är fasta.
Var har du fått det där ifrån?

A adron skrev:
Eftersom kostnaderna till sin natur är fasta så innebär det att priset per kWh stiger ju färre kWh som kundkollektivet använder.
Det är ju avhängigt av att du kan redogöra för att detta stämmer.

Mikael_L
A adron skrev:

Alltså, nu har du bevisat att du inte inte vet vad 'nätförluster' är.
https://www.ellevio.se/nyheter/elskolan/vi-forklarar-de-krangliga-el-begreppen/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.