130 181 läst ·
1 295 svar
130k läst
1,3k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Nej, det kan ju inte vara roligt när pengaflödet går i fel riktning, men att kärnkraftverken hellre accepterar detta några timmar än reglerar ner är ändå det minst märkliga tycker jag. Det är betydligt mer obegripligt hur vind och sol kan sälja till sådana priser istället för att stänga av. Är verkligen subventionerna så överjävliga att det fortfarande är mer lönsamt att köra på?Mikael_L skrev:
Ja subventioner är skit, rena idiotin.Magnus E K skrev:
Nej, det kan ju inte vara roligt när pengaflödet går i fel riktning, men att kärnkraftverken hellre accepterar detta några timmar än reglerar ner är ändå det minst märkliga tycker jag. Det är betydligt mer obegripligt hur vind och sol kan sälja till sådana priser istället för att stänga av. Är verkligen subventionerna så överjävliga att det fortfarande är mer lönsamt att köra på?
Tur att de är borta i Sverige nu, dumt att nuvarande regering vill återinföra subventioner.
Nu stämmer verkligen inte trådens rubrik ...
Nu får jag både mycket ström och bra betalt.
igår producerade det 41kWh och detta gav 57 kr ...
...om jag sålt allt, nu gick ju en hel del som egenförbrukning, laddning av bilen osv, minst 20kWh, och dessa är ju dessutom värda det jag slipper betala i elskatt samt till nätägaren, dvs nästan 80 öre/kWh, så det blir väl ca 15 kr till = 70-75 kr.
Med denna takt så betalar jag av en solpanel i veckan.
Hela anläggningen inkl batterier tar 750 dagar att tjäna in, det kanske kan gå inom 4-5 år.
Men troligare 5-7 år om inte elpriserna rasar tillbaka igen, för det är väl lite våldsamt att tro det kommer att bli 150 sådana här fina dagar om året.
Men tre superdagar har jag fått i alla fall.
...om jag sålt allt, nu gick ju en hel del som egenförbrukning, laddning av bilen osv, minst 20kWh, och dessa är ju dessutom värda det jag slipper betala i elskatt samt till nätägaren, dvs nästan 80 öre/kWh, så det blir väl ca 15 kr till = 70-75 kr.
Hela anläggningen inkl batterier tar 750 dagar att tjäna in, det kanske kan gå inom 4-5 år.
Men troligare 5-7 år om inte elpriserna rasar tillbaka igen, för det är väl lite våldsamt att tro det kommer att bli 150 sådana här fina dagar om året.
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Det har väl blåst för litet på sistone, sol har funnits i massor så det är svårt skylla de höga priserna på det. Förutom det du säljer och slipper köpa inkl skatt, moms på skatt och överföringsavgifter så har du förmodligen även snuvat elbolaget på en massa effekttoppar och därmed sluppit betala de effektavgifter du annars skulle påförts. Tur inte alla gör så... glad att denna tråd finnsMikael_L skrev:
Nu stämmer verkligen inte trådens rubrik ...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Jag har exporterat över 1200kWh de senaste 2 veckorna. Riktigt gött när elpriset är högt!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
HejRabbithole skrev:
De som har export av elenergi från sin villa får vara observant när effektavgiften landar efter uppehållet
Det är rimligen mest lönsamt på sikt att själv använda den elenergi som solcellerna genererar
Dessutom är batterierna bra att ha som tillgång vid krislägen
Med effektavgifterna är batterierna en bra tillgång för att begränsa effekttopparna
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Jag har haft effektavgift i 2 år med solceller, den försvinner för mig från 1a Juni så jag får begränsa exporten och gå ner i säkringsstorlek. Effektavgift va riktigt bra när man har låg förbrukning, solceller och batteriM Martin Lundmark skrev:Hej
De som har export av elenergi från sin villa får vara observant när effektavgiften landar efter uppehållet
Det är rimligen mest lönsamt på sikt att själv använda den elenergi som solcellerna genererar
Dessutom är batterierna bra att ha som tillgång vid krislägen
Med effektavgifterna är batterierna en bra tillgång för att begränsa effekttopparna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I var fall finns en hel del installerad effekt i Sverige. Ca 5500 MWp vid slutet av förra året. Bör då ge ca 5.5 TWh el per år.
Det röda i grafen är för effekter under 20 kW. VIlket i huvudsak är på villatak. I takt med att solpaneler blir billigare så lär det fortsätta kravla sig upp.
Och i takt med att batterier blir billigare så lär den bli vanligare. Och då flyttas solelen till mer prisvärda tider på dygnet. (Och med Na-jon batterier försvinner huvudvärken med brandrisk).