133 977 läst ·
1 410 svar
134k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Ja sedär, då var det inte bara jag som är galen ...Magnus E K skrev:
Att investera i solceller nu när 60-öringen försvinner ...
https://www.byggahus.se/forum/threads/och-daer-roek-60-oeringen.530041/
Men jag tror att det ändå kommer fixa sig, framförallt ska jag ladda elbilen så mycket som möjligt utan energiskatt, moms och sånt. Kan bli upp till en femtiolapp per laddning, även dagar då elen är så gott som gratis.
Du kommer skaffa batteri, det känner jag på mig, lika bra du planerar för detMikael_L skrev:
Ja sedär, då var det inte bara jag som är galen ...
Att investera i solceller nu när 60-öringen försvinner ...
[länk]
Men jag tror att det ändå kommer fixa sig, framförallt ska jag ladda elbilen så mycket som möjligt utan energiskatt, moms och sånt. Kan bli upp till en femtiolapp per laddning, även dagar då elen är så gott som gratis.
Jag köpte batteri med egen, hade ändå inte kunnat ha batteriet vid växelriktaren, eller med rimlig arbetsinsats få fram en kabel, så man kan ha fristående.Mikael_L skrev:
Jag ser bara en lösning om man har solceller och det är egen direkt användning och lagring av energin för senare användning. Möjligen sälja ev överskott om man ändå har över och inte behöver betala för att producera (vid tex negativa elpriser som faktiskt förekommer ibland)
Lagring i batterier är ett alternativ men om man redan har vattenburen uppvärmning och utrymme, värma stora vatten volymer till högre temperaturer. Såklart också ladda elbilen, om man har sådan, med egen el är ju en no-brainer
Lagring i batterier är ett alternativ men om man redan har vattenburen uppvärmning och utrymme, värma stora vatten volymer till högre temperaturer. Såklart också ladda elbilen, om man har sådan, med egen el är ju en no-brainer
Det diskuteras ju livligt kring definitioner tidigt i tråden, och det jag tänker på angående "vinterhalvår", som iofs är ett bekvämt och lättförståeligt begrepp, är att med solceller är vinterhalvåret inte 6 månader utan 3-4 månader, och sommarhalvåret är 8-9 månader.Nissens skrev:
Och köra AC på sommaren ...K krambriw skrev:Jag ser bara en lösning om man har solceller och det är egen direkt användning och lagring av energin för senare användning. Möjligen sälja ev överskott om man ändå har över och inte behöver betala för att producera (vid tex negativa elpriser som faktiskt förekommer ibland)
Nja.pacman42 skrev:
Man kan få bättre och sämre dealar. 10 kWh batteri kan kosta 100' men också 55'.
Och man kanske är teknikintresserad och även lite miljömedveten, vill vara pionjär och en smula experimentell.
Man kan ge fingret till nätägaren genom att minska sin mängd köpt el och alla extrakostnader som kommer med det.
Då blir inte batteriexperimentet mycket stolligare än Thailandsresan för 50' eller den nya bilen för 700'.
Men viktigt att tänka att solel inte är någon given pengamaskin.
Edit: Jag stör mig på att säljare av solceller och batterier fortfarande slänger sig med glädjekalkyler där det ser ut att betala sig på 3-4 år. Det ska man inte gå på.
Redigerat:
Är man teknikintresserad och gillar att experimentera så rekommenderar jag att skaffa ett arbete med sådana arbetsuppgifter. Då får man bra betalt för att utöva sitt intresse och tillgång till utrustning som ingen amatör vill betala för. Med rätt val av arbete så kan det både fylla behovet av att experimentera och lusten att resa. För 3 år sedan var inköpspriset för ett 10 kWh batteri med högsta tillgängliga kvalité ca $2000 inklusive BMS i en stabil låda för rackmontage.
Ah, om du är så lycklig att du har en hobby så håll fast vid det, gör du den till ett jobb så har du ingen hobby kvar.T TommyC skrev:Är man teknikintresserad och gillar att experimentera så rekommenderar jag att skaffa ett arbete med sådana arbetsuppgifter. Då får man bra betalt för att utöva sitt intresse och tillgång till utrustning som ingen amatör vill betala för. Med rätt val av arbete så kan det både fylla behovet av att experimentera och lusten att resa. För 3 år sedan var inköpspriset för ett 10 kWh batteri med högsta tillgängliga kvalité ca $2000 inklusive BMS i en stabil låda för rackmontage.
Oavsett, så är elpriset lågt de timmar solceller ger el, så avkastningen blir inte speciellt bra. Batterier är så dyra så det blir inte bra heller rent ekonomiskt.S Sir Duke skrev:
Om du ens hade den minsta aning om produktion av batterierr så hade du inte skrivit miljömedveten. Snarare miljöbov.S Sir Duke skrev:
Sen har jag svårt att se den spännande tekniken med batterier. Batterier kan laddas upp och de kan laddas ur, mer spännande blir det inte. Jag känner inte att jag håller på med spännande teknik när jag plockar fram batteriladdaren och laddar mitt halvtaskig 12v batteri i bilen.
Ibland är det lågt, ibland högt, ibland är det mellanmjölk. Batterier är lätt att räkna hem, speciellt i kombination med solcellerNissens skrev:
Ja det börjar luta åt det, djac.
Vi alla är väl överens om att en solcellskilowatttimme alltid är värd minst 1kr (för det är vad staten och nätägaren snor av oss bara för att den ska annars (om jag inte producerar den själv) ska levereras till min sida av elmätaren.
Om man då klarar av att använda 10kWh varje natt under solsäsongen, så "tjänar" man alltså minst 10 kr varje dag på detta.
Och klarar man av detta under 200 dagar av året (vilket borde vara lätt) så blir det en "inkomst" på 2000kr per år. (alltså inte inkomst, utan den utgiften slipper man).
Men sen får man väl räkna lite, hur många år, hur många upp och urladdningar klarar man.
Och vad kostar batteriet.
I/ur-laddningar börjar det finnas gott om statistik över från elbilsflottan.
De flesta bilar som är över 5 år gamla verkar ha enormt mycket kvar av batteriets kapacitet, och då har väldigt många antagligen laddats ca 250 ggr per år.
Vi alla är väl överens om att en solcellskilowatttimme alltid är värd minst 1kr (för det är vad staten och nätägaren snor av oss bara för att den ska annars (om jag inte producerar den själv) ska levereras till min sida av elmätaren.
Om man då klarar av att använda 10kWh varje natt under solsäsongen, så "tjänar" man alltså minst 10 kr varje dag på detta.
Och klarar man av detta under 200 dagar av året (vilket borde vara lätt) så blir det en "inkomst" på 2000kr per år. (alltså inte inkomst, utan den utgiften slipper man).
Men sen får man väl räkna lite, hur många år, hur många upp och urladdningar klarar man.
Och vad kostar batteriet.
I/ur-laddningar börjar det finnas gott om statistik över från elbilsflottan.
De flesta bilar som är över 5 år gamla verkar ha enormt mycket kvar av batteriets kapacitet, och då har väldigt många antagligen laddats ca 250 ggr per år.
Redigerat: