119 422 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Ok, där ser man, hur mycket tror du man kan tjäna på en laddning, vad kostar batteriet och hur många laddningscykler klarar det?D djac skrev:
Ett batteri på 10 kWh kostar tydligen ca 50ksek med installation…
Antar att det kostar 11-12 kWh att ladda det. Snittpriset jag hade 2024 för köpt el var 68 öre per kWh exklusive nätkostnader.
Det blir inte många ören man får in per laddning netto…
Det spännande är väl att batteriet ingår i ett större system med solceller, smart mätare, smart styrning etc. Lite självförsörjning och så. Moderna batterier är väl inte döda och dumma, utan mer flexibla med AI-styrning. Var mer så jag menade med spännande.L lbgu skrev:Om du ens hade den minsta aning om produktion av batterierr så hade du inte skrivit miljömedveten. Snarare miljöbov.
Sen har jag svårt att se den spännande tekniken med batterier. Batterier kan laddas upp och de kan laddas ur, mer spännande blir det inte. Jag känner inte att jag håller på med spännande teknik när jag plockar fram batteriladdaren och laddar mitt halvtaskig 12v batteri i bilen.
Jag kan just nu köpa 4 batterier på tillsammans 10kWh från en tillverkare, för 29392, och en BMS till dessa för 6134, allt plus moms.Nissens skrev:
Det blir totalt 44.400 inkl moms, med grön teknik avdrag = 22000
Jag kan ju installera detta själv förstås (då jag har behörighet)
Jag har installerat en sån en gång tidigare, och det tog nog 4 timmar på ett ungefär, som jag minns, så det blev alltså ca 2500:- inkl moms, och även här blev det hälften av denna kostnad, resten som grön teknik.
Vidare så kan jag välja ett annat fabrikat, och då kostar batteriet inkl BMS 109.000.
Så det är som vanligt, man kan hitta en ordentlig variation i priser, särskilt när det inte har blivit en mogen marknad än.
Ja men det är inte det enda, självklart har du solelen och då får man ofta "mer än man kan använda", så att kunna spara denna ger mycket, elpriset brukar vara >0 på vintern så då blir besparingen högre.Mikael_L skrev:
Ja det börjar luta åt det, djac.
Vi alla är väl överens om att en solcellskilowatttimme alltid är värd 1kr (för det är vad staten och nätägaren snor av oss bara för att den ska annars (om jag inte producerar den själv) ska levereras till min sida av elmätaren.
Om man då klarar av att använda 10kWh varje natt under solsäsongen, så "tjänar" man alltså minst 10 kr varje dag på detta.
Och klarar man av detta under 200 dagar av året (vilket borde vara lätt) så blir det en "inkomst" på 2000kr per år. (alltså inte inkomst, utan den utgiften slipper man).
Men sen får man väl räkna lite, hur många år, hur många upp och urladdningar klarar man.
Och vad kostar batteriet.
I/ur-laddningar börjar det finnas gott om statistik över från elbilsflottan.
De flesta bilar som är över 5 år gamla verkar ha enormt mycket kvar av batteriets kapacitet, och då har väldigt många antagligen laddats ca 250 ggr per år.
Sen har du elhandel, att aldrig köpa på dyra timmar gör stor skillnad, kan man sen styra förbrukningen så klarar man sig igenom rätt långa dyrperioder.
Sen har du nätstödstjänsterna, som också ger en slant och ovanpå detta kommer man nog kunna spara lite när effektavgifterna kommer.
Elektronikområdet är ju väldigt brett och varierande så en hobby inom elektronik är inte svårt att hitta. Kraftelektronik anser jag i de flesta fall är olämpligt som hobby p g a kostnaderna för utrustningen. En bra strömprobe kostar t ex 70 kSEK och det räcker sällan med en sådan. Oscilloskåpet kostar mycket mer än så osv.D djac skrev:
De allra flesta av oss har "vanliga" jobb och kan inte med lätthet skaffa jobb där de lever ut eventuella ingenjörsdrömmar. Jag ser inget fel med att "vanliga" arbetare även hemmafixar med snickeri och lite teknik etc. Det kompletterar och expanderar ens vanliga tillvaro, både mentalt och praktiskt. Att bara strikt pula med sånt man gör som yrkesanställd verkar lite väl snävt. Blandformer är nog det finaste, att kunna öva och pröva och ta sig tlll platser och nivåer man inte är på i vanliga fall. (Med det sagt behövs absolut experter och proffs i ett samhälle, vad jag pratar om är typ "kunniga amatörer".)T TommyC skrev:Är man teknikintresserad och gillar att experimentera så rekommenderar jag att skaffa ett arbete med sådana arbetsuppgifter. Då får man bra betalt för att utöva sitt intresse och tillgång till utrustning som ingen amatör vill betala för. Med rätt val av arbete så kan det både fylla behovet av att experimentera och lusten att resa. För 3 år sedan var inköpspriset för ett 10 kWh batteri med högsta tillgängliga kvalité ca $2000 inklusive BMS i en stabil låda för rackmontage.
Det man har hemma måste ju inte vara industriellt i nivå och omfattning. Lite mikroproduktion, styrning, automation räcker väl för de flesta. Lite som att lägga om taket själv. Hyfsat ofarligt och det kommer alltid att behövas professionella snickare, konstruktörer och ingenjörer i samhället ändå.T TommyC skrev:Elektronikområdet är ju väldigt brett och varierande så en hobby inom elektronik är inte svårt att hitta. Kraftelektronik anser jag i de flesta fall är olämpligt som hobby p g a kostnaderna för utrustningen. En bra strömprobe kostar t ex 70 kSEK och det räcker sällan med en sådan. Oscilloskåpet kostar mycket mer än så osv.
Vi är ju på byggahus-forum och jag gissar att de allra flesta medlemmar här är amatörer som vill förädla både sig själva och sitt boende. Gott så.
Jag har rörligt elpris, så priset har varierat mellan -0.5kr till 15kr + moms, jag använder el hela tiden så snittpriset saknar på det sättet relevans för mig.Nissens skrev:
Ok, där ser man, hur mycket tror du man kan tjäna på en laddning, vad kostar batteriet och hur många laddningscykler klarar det?
Ett batteri på 10 kWh kostar tydligen ca 50ksek med installation…
Antar att det kostar 11-12 kWh att ladda det. Snittpriset jag hade 2024 för köpt el var 68 öre per kWh exklusive nätkostnader.
Det blir inte många ören man får in per laddning netto…
Jag sa det i all välmening, jag har bekanta som haft hobbies som gjort dem riktigt lyckliga, det har varit en lyx, sen gör de det till sitt arbete och plötsligt försvinner lusten och avkopplingen.T TommyC skrev:Elektronikområdet är ju väldigt brett och varierande så en hobby inom elektronik är inte svårt att hitta. Kraftelektronik anser jag i de flesta fall är olämpligt som hobby p g a kostnaderna för utrustningen. En bra strömprobe kostar t ex 70 kSEK och det räcker sällan med en sådan. Oscilloskåpet kostar mycket mer än så osv.
Så kan det säkert vara för somliga. Med villa och gamla bilar som kräver underhåll så finns det mer än tillräckligt många hobbyprojekt som aldrig tar slut. Behovet av att experimentera med elektronik fylls numera mest med diverse enklare funktioner för styrning och övervakning med bl a Raspberry Pi eller STM32. Tycker man inte att det är jättekul att konstruera kretskort så finns det mesta "småelektronik" att köpa färdigt till låga kostnader.
Labbande med kraftelektronik kan man till stor del ersätta med simuleringar i Spice. Jag har en f d kollega som konstruerade en ganska komplicerad kraftfunktion. Han lade en stor del at arbetstiden på att simulera allt. Tyvärrr räckte inte arbetstiden till så han lade även en stor del av fritiden på det mycket intressanta projektet. Det slutade med skiljsmässa. Produkten blev väldigt lyckad.
Labbande med kraftelektronik kan man till stor del ersätta med simuleringar i Spice. Jag har en f d kollega som konstruerade en ganska komplicerad kraftfunktion. Han lade en stor del at arbetstiden på att simulera allt. Tyvärrr räckte inte arbetstiden till så han lade även en stor del av fritiden på det mycket intressanta projektet. Det slutade med skiljsmässa. Produkten blev väldigt lyckad.
Jag har också rörligt elpris. 15kr hade jag inte ens under 2022, var bor du med de elpriserna??D djac skrev:
Jag bor i S3, och det är oftast inte uppe i över 1kr…
Jag vågar påstå att ingen i Sverige har haft 15kr kWh ens under 2022.
Sanningen är att det inte går att få ekonomi i batterierna.
Du menar rätt men skriver fel, det du menar är att du inte förstår hur du skulle få lönsamhet. Jag vet däremot att jag drar in strax över 10.000 per år på mitt.Nissens skrev:
I år har vi bara haft 10kr som högst men 15 har vi haft tidigare, som du vet utfärdas inga garantier åt något håll så historiska priser kan inte användas för framtiden, de kan bli lägre eller högre.
priserna har dalat fort, jag gav drygt 2000kr per kilowatt nu när jag utökade, dom pengarna går fort att tjäna igen särskilt för oss som förbrukar stora mängder el dygnet runt.Nissens skrev:
Det var ett bra pris!Seiken skrev:
(Jag har inte heller trott att det pris jag har från min grossist är det lägsta möjliga, så jag är väl inte direkt förvånad)
För ett par år sedan nåddes ju ett tillverkningspris på under 100$ per kWh, men det är för rena celler, dvs sen tillkommer det kostnaden för att få in dessa i någon slags "förpackning" så det blir en batteriprodukt.
Sen gick det där priset upp lite pga inflation, konunktur, stigande råvarupriser osv, och var åtminstone ett tag över 100$/kWh.
Hur det är idag har jag inte koll på, men att köpa för ca 200$/kWH i konsumentledet är nog rätt bra pris åtminstone.