133 978 läst ·
1 410 svar
134k läst
1,4k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Men grunden är att om man inte använder el så ska man inte ha solceller, om man inte gillar tomater så ska man inga tomater odla.pacman42 skrev:
@Nissens, jag kan göra kalkyler som gör att solpaneler är lönsamma. Det är inte så svårt faktiskt. Men det blir väldigt små anläggningar, helst på ett markstativ som vrider sig efter solen (en vagga). Och har man då en pool som är igång på sommaren, då bär sig den anläggningen.
Som jag skrev för några dagar sedan, ett balkongkraftwerk för drygt 7000 kr kan återbetala sig självt på bara några få år om man har avsättning hemma för produktionen. Men ju mer el man måste sälja, desto svårare att få lönsamhet. Särskilt nu när 60-öringen försvinner. Det var en helt annan sak innan det beslutet, då kunde även rimligt dimensionerade anläggningar på takmockeå vara llnsamma. Jag fick dock aldrig ihop kalkylerna på mitt hus då det är ett suterränghus med för lite takyta. Inte ens med 60-öringen alltså.
Att det gick att tjäna in pengar på kort tid om man redan hade solpaneler på taket när Ryssland invaderade Ukraina, det är ju rimligt. Jag tjänade in min LLVP på mindre än ett år då, iom att jag köpte den strax innan invasionen. Men det säger ingenting om hur elpriserna kommer att utvecklas. Denna veckan har vi noll-priser på el på nätterna också, detta pga att det blåser. Så länge det finns en överetablering av energi på sommaren så måste man kunna räkna hem produktionen genom att konsumera den själv direkt (dvs med ett värde som motsvarar energiskatt och överföringsavgifter. All betalning utöver det skall vara vinsten som skall betala avkastningen på investeringen.
Poängen är att man inte skall ha mer produktion än vad man gör av med lokalt. Att skicka ut elen till nätet för att sedan köpa tillbaka är ingen bra affär. Att köpa batterier är oftast inte heller det en bra affär. Kan man direkt göra av med produktionen hemma så är det så väldigt mycket lättare att räkna hem investeringen.D djac skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Det blir ju lite diffust att säga så.pacman42 skrev:
Poängen är att man inte skall ha mer produktion än vad man gör av med lokalt. Att skicka ut elen till nätet för att sedan köpa tillbaka är ingen bra affär. Att köpa batterier är oftast inte heller det en bra affär. Kan man direkt göra av med produktionen hemma så är det så väldigt mycket lättare att räkna hem investeringen.
Då får man lägga sig på en nivå där soleffekten aldrig överstiger minimumlasten.
De fallen är nog obefintliga.
I den bästa av världar så har man paneler som kan följa solen på både x och y axeln. Jag har inte sett någon kostnadseffektiv lösning för det.
Vinsten blir inte så stor på att ha paneler för både x&y jämfört med en vagga med paneler med tilt runt 45° i mittpunkten och en sidolutning på 45° i ytterpunkterna. Man behöver inte krångla till det mer än nödvändigt.X xLnT skrev:
Och rörande att det aldrig får överstiga lasten, det menade jag inte, jag menade att man i praktiken skall nyttja all el själv. Det är lätt att styra över med exempelvis elpatroner. Jag hade ett tidigare exempel där 2kW produktion (från ett balkongkraftverk, vilket inte man behöver en balkong för att köpa) betalar sig på två år och nio månader om du kan nyttja all produktion. Om du begränsar det till 800W så går man jämnt upp efter fyra år. Nu tillkommer dock kostnaden för elektrikern om man använder en sådan.
Ja de är ju lite roliga med att deras prognoser alltid är något som en katastofsfilmsregissör från Hollywood skulle bli avundsjuka på.Magnus E K skrev:
7700 MW är Svenska kraftnäts prognos för effektunderskottet vintern 2026/2027 om den vintern blir en tjugoårsvinter. För 2025/2026 och en normal vinter är underskottet bara 3800 MW.
Se sid 58 här:
[länk]
Redigering: Helvete, Google-aset har gett mig förra årets rapport. Hinner inte fixa nu. Siffrorna är nog liknande i den nyare dock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många kärnkraftverk, vindkraftverk och solpaneler och vattenkraftsdammar har försvunnit sedan 2018, som motiverar att vårt effektunderskott skulle hoppa upp och bli 7 ggr så högt, helt plötsligt i år?
Dessutom vet inte högra handen vad den vänstra handen gör, där på Svenska kraftnät.
För detta kommer alltså även detta från dem.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...for-vintern-ar-stabilt-men-kan-andras-snabbt/
Och här konstaterar man att driftläget är stabilt (förvisso för vintern 24/25, men återigen, vad har gått sönder så väldigt mycket det senaste året, jag slår vad om att vi har fått mer kraftproduktion på plats, inte mindre).
Men kanske mer intressant då att i denna rapport som spekulerar om kommande vinter så ser de inte alls något stor effektbrist komma.
https://www.svk.se/49bb53/siteasset...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2025.pdf
Jag antar att de har sina "aktivister" även på den myndigheten, med sin agenda att skrämma alla, men främst politiker.
Jag låter alla bestämma sina mål, jag hade inte nöjt mig med det eftersom jag bla vill kunna ladda elbil och ha egen produktion även under de icke gynnsammaste månadernapacman42 skrev:
Poängen är att man inte skall ha mer produktion än vad man gör av med lokalt. Att skicka ut elen till nätet för att sedan köpa tillbaka är ingen bra affär. Att köpa batterier är oftast inte heller det en bra affär. Kan man direkt göra av med produktionen hemma så är det så väldigt mycket lättare att räkna hem investeringen.
Men då blir det genast mycket längre återbetalningstid, kanske en rent ut sagt dålig ekonomisk investering. Ju mindre anläggning desto snabbare lönar den sig.D djac skrev:
Ja, jo, kanske, om det var enda målet men så är det inte för mig. 1kWh på sommaren är kanske värd 1kr men på vintern kan den vara värd 10kr, det vet man inte.pacman42 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
På sid 55 i den rapporten är motsvarande som jag kollade på i den gamla, och här ser det ju betydligt bättre ut; inget underskott alls vid närmaste normalvinter och bara 1400 MW underskott för en 20-årsvinter 2026/2027.Mikael_L skrev:
Ja de är ju lite roliga med att deras prognoser alltid är något som en katastofsfilmsregissör från Hollywood skulle bli avundsjuka på.
[bild]
Hur många kärnkraftverk, vindkraftverk och solpaneler och vattenkraftsdammar har försvunnit sedan 2018, som motiverar att vårt effektunderskott skulle hoppa upp och bli 7 ggr så högt, helt plötsligt i år?
Dessutom vet inte högra handen vad den vänstra handen gör, där på Svenska kraftnät.
För detta kommer alltså även detta från dem.
[länk]
Och här konstaterar man att driftläget är stabilt (förvisso för vintern 24/25, men återigen, vad har gått sönder så väldigt mycket det senaste året, jag slår vad om att vi har fått mer kraftproduktion på plats, inte mindre).
Men kanske mer intressant då att i denna rapport som spekulerar om kommande vinter så ser de inte alls något stor effektbrist komma.
[länk]
Jag antar att de har sina "aktivister" även på den myndigheten, med sin agenda att skrämma alla, men främst politiker.
Att siffrorna alltid tycks bli bättre än de gamla prognoserna sagt på längre sikt verkar bero på att ökningen av elförbrukningen hela tiden är lägre än prognosticerat, eller till och med minskar.
Jag tror dock fortfarande det kan bli problem på sikt när ytterligare planerbar produktion försvunnit (permanent eller tillfälligt) och det faktiskt blir riktigt kallt.
HejMagnus E K skrev:
På sid 55 i den rapporten är motsvarande som jag kollade på i den gamla, och här ser det ju betydligt bättre ut; inget underskott alls vid närmaste normalvinter och bara 1400 MW underskottet för en 20-årsvinter 2026/2027.
Att siffrorna alltid tycks bli bättre än de gamla prognoserna sagt på längre sikt verkar bero på att ökningen elförbrukningen hela tiden är lägre än prognosticerat, eller till och med minskar.
Jag tror dock fortfarande det kan bli problem på sikt när ytterligare planerbar produktion försvunnit (permanent eller tillfälligt) och det faktiskt blir riktigt kallt.
Vi skall komma ihåg att vi även skall kunna klara av haverier t.ex. i de stora transformatorer vi har i våra transmissionsnät. Dessa kan väga några 100 ton, det tar uppskattningsvis ett år eler mer att tillverka en ny och krävs en hel del för att placerad den på plats.
När en sådan transformator går sönder då innebör det oftast att en "reservväg" måste användas. Det får då konsekvenser gällande om nya fel skulle uppstå men även konsekvenser t.ex. gällande ytterligare begränsning vid stark kyla.
Visst KAN det alltid bli problem någon gång i framtiden, men en del verkar få sitt syre av att ständigt se, hitta eller inbilla sig (akuta) problem.
Jag hoppas att Sverige slipper hamna i så dålig sits som vi hade 2003, eller 2009, eller ja vilket år som helst före 2010.
Att vi nu i flera år haft den bästa elproduktionen i Europa ska inte göra att vi slår oss för bröstet och slutar att arbeta på att den kan bli ännu bättre.
Det är väl iofs ingen större grej ifall vi faller ner till en andra eller tredje plats, men det vore väl lite bekymmersamt ifall vi som 2003 blev tvungen att importera mycket mer än vi exporterade, trots att vi då hade 11 reaktorer igång.
Jag hoppas att Sverige slipper hamna i så dålig sits som vi hade 2003, eller 2009, eller ja vilket år som helst före 2010.
Att vi nu i flera år haft den bästa elproduktionen i Europa ska inte göra att vi slår oss för bröstet och slutar att arbeta på att den kan bli ännu bättre.
Det är väl iofs ingen större grej ifall vi faller ner till en andra eller tredje plats, men det vore väl lite bekymmersamt ifall vi som 2003 blev tvungen att importera mycket mer än vi exporterade, trots att vi då hade 11 reaktorer igång.
HejMikael_L skrev:
Visst KAN det alltid bli problem någon gång i framtiden, men en del verkar få sitt syre av att ständigt se, hitta eller inbilla sig (akuta) problem.
Det behöver naturligtvis inte alltid bli problem
Speciellt om vi alla nu ser till att vi klarar av oss själva och våra närmaste vid en veckas kris närsomhelst på året och inte då belastar samhället eller våra grannar
Det Du säger om små anläggningar (Balkonkraftwerk) är helt rätt, men återigen är det priset för solcellsanläggning som man måste tar hänsyn till, inte bara storlek på den.pacman42 skrev:
När vi tittade på solcellsanläggning var det först 36 paneler. Men vi la till 11 extra. Dessa 11 var rätt billiga, då allt annat var redan i installationens kalkyl. Nu kommer jag lägga till 10 paneler på samma inverter då en ingång är fri och invertern har kapacitet kvar.