Tas bort från 2026 och bidraget för installation sänks till 15% 2H 2025.
https://www.nyteknik.se/energi/rege...r-att-installera-egna-solceller-sanks/4289245
https://regeringen.se/pressmeddelanden/2024/09/forandrade-skattesubventioner-for-solceller/
https://www.nyteknik.se/energi/rege...r-att-installera-egna-solceller-sanks/4289245
https://regeringen.se/pressmeddelanden/2024/09/forandrade-skattesubventioner-for-solceller/
Redigerat:
Någon typ av annan reglering blir det nog för 60öringen då det är tänkt för momskvittning för privatperson. Men vi får väl se🤷♂️
Att sänka eller t.o.m. ta bort skatteavdraget tycker jag är helt korrekt, saker som skattesubventioneras på detta sätt har en tendens att skapa företag som söker lycka men utan egentlig gagn för den enskilde konsumenten, förutom för dom som är absolut först ut.
Att sänka eller t.o.m. ta bort skatteavdraget tycker jag är helt korrekt, saker som skattesubventioneras på detta sätt har en tendens att skapa företag som söker lycka men utan egentlig gagn för den enskilde konsumenten, förutom för dom som är absolut först ut.
Moms och enerigiskatt adderar ungefär upp till 60 öringen.
Men trist för de som räknat med detta, för de flesta så torde det röra sig om runt 5000kr per år. Dvs inte helt livsavgörande. Den största besparingen är ju höst/vår
Hoppas något företag tar fram smart teknik som möjliggör försäljning till grannar.
Eller så kanske man kan erbjuda grannar att ladda elbilen billigt på somrarna. Blir ju momsfritt, helt utan energiskatt och överföringsavgifter.
Men trist för de som räknat med detta, för de flesta så torde det röra sig om runt 5000kr per år. Dvs inte helt livsavgörande. Den största besparingen är ju höst/vår
Hoppas något företag tar fram smart teknik som möjliggör försäljning till grannar.
Eller så kanske man kan erbjuda grannar att ladda elbilen billigt på somrarna. Blir ju momsfritt, helt utan energiskatt och överföringsavgifter.
De flesta solcellsägare säljer inte mer än ca 5000 - 6000 kWh el per år.
Så det innebär 3000 - 4000 kr lägre ersättning för såld solel.
Återbetalningstiden för investeringen kommer att öka med 4-5 år.
Det är väl mycket psykologi, denna sommaren har elpriset dagtid legat på ca 10 - 30 öre.
Säljer man 800 kWh i juli får man utan skattereduktion i bästa fall ett par hundralappar.
Det här kommer att ”döda” solcellsmarknaden.
Så det innebär 3000 - 4000 kr lägre ersättning för såld solel.
Återbetalningstiden för investeringen kommer att öka med 4-5 år.
Det är väl mycket psykologi, denna sommaren har elpriset dagtid legat på ca 10 - 30 öre.
Säljer man 800 kWh i juli får man utan skattereduktion i bästa fall ett par hundralappar.
Det här kommer att ”döda” solcellsmarknaden.
Medlem
· Sverige
· 5 122 inlägg
Batterinasare dyker upp var och varannan vecka, några vettiga kalkyker baserat på aktuella data lyser fortsatt med sin frånvaro.
Senaste var att jag skulle betala 100 kkr efter "grönt avdrag", sedan presenterades en löjeväckande kalkyl baserat på att man skulle hyra ut batterierna - grundat på data från de senaste 24 månaderna.
Inte en suck att detta kan gå ihop baserat på aktuella data från senaste året och det vet dom mycket väl. Bondfångeri.
Senaste var att jag skulle betala 100 kkr efter "grönt avdrag", sedan presenterades en löjeväckande kalkyl baserat på att man skulle hyra ut batterierna - grundat på data från de senaste 24 månaderna.
Inte en suck att detta kan gå ihop baserat på aktuella data från senaste året och det vet dom mycket väl. Bondfångeri.
Nej, den blir inte bättre för det. Solceller generellt sett blir mindre attraktivt och batteri eller annat sätt att dumpa extra el på blir ett krav.Excel skrev:
Men för de som tidigare räknat på det och valt bort batterier när de installerade solceller för de inte lönar sig kanske tvingas installera nu. Så kanske det kommer försöka säljas en del till tidigare kunder. Men det är inte för det är en särskilt bra investering utan för regeringen subventionerar batterier med 50% och att de tagit bort möjligheten att sälja el till vettigt pris.
Tur att jag räknade på solceller och valde bort dem tidigare så jag slipper sitta i skiten nu.