Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var ett bra pris!
(Jag har inte heller trott att det pris jag har från min grossist är det lägsta möjliga, så jag är väl inte direkt förvånad)

För ett par år sedan nåddes ju ett tillverkningspris på under 100$ per kWh, men det är för rena celler, dvs sen tillkommer det kostnaden för att få in dessa i någon slags "förpackning" så det blir en batteriprodukt.
Sen gick det där priset upp lite pga inflation, konunktur, stigande råvarupriser osv, och var åtminstone ett tag över 100$/kWh.
Hur det är idag har jag inte koll på, men att köpa för ca 200$/kWH i konsumentledet är nog rätt bra pris åtminstone.
Jo mycket beror ju på vem man köper av, det anbud som var närmast skulle ha dubbla summan sedan gick det bara uppåt. jag trodde dom räknat fel först men icke, jag betalde fakturan precis. exakt pris var 2194kr/kwh detta var för growatt apx batterier + bms + plattformar installerat och klart.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vad får ni för pris per kWh baserat på laddcykel på batterierna nuförtiden?

pacman42 pacman42 skrev:
Tänker du på batterier med begränsade laddcykel på garanti eller hur menar du?

pacman42 pacman42 skrev:
25öre ca.
Du kanske borde vara mer tydlig i din fråga, vilka parametrar som är viktiga för dig. Så får du kanske bättre svar.

X xLnT skrev:
25öre ca.
Du kanske borde vara mer tydlig i din fråga, vilka parametrar som är viktiga för dig. Så får du kanske bättre svar.
25 öre? Vad är det för batteri som enbart kostar 25 öre per kWh över sin livslängd? De flesta billiga batterier jag hittat kostar runt 1kr/kWh när man tar priset*kWh*0,7/cykler. Ekvationen har 0,7 för att det är den del av batteriet som är användbar. Priset är det du betalat för batteriet. Cykler är antalet laddcykler som leverantörer lovar för batteriet. Allt utöver detta är en ren bonus som man inte kan räkna med.

Siffrorna är ett snabbt överslag, man kan räkna med mycket mer detaljer, men ekvationen ovan kommer tillräckligt nära verkligheten. Försämring av kapaciteten på batteriet mm är också inräknat i siffran 0,7.

pacman42 pacman42 skrev:
25 öre? Vad är det för batteri som enbart kostar 25 öre per kWh över sin livslängd? De flesta billiga batterier jag hittat kostar runt 1kr/kWh när man tar priset*kWh*0,7/cykler. Ekvationen har 0,7 för att det är den del av batteriet som är användbar. Priset är det du betalat för batteriet. Cykler är antalet laddcykler som leverantörer lovar för batteriet. Allt utöver detta är en ren bonus som man inte kan räkna med.

Siffrorna är ett snabbt överslag, man kan räkna med mycket mer detaljer, men ekvationen ovan kommer tillräckligt nära verkligheten. Försämring av kapaciteten på batteriet mm är också inräknat i siffran 0,7.
200k/135kWh/6000cykler

X xLnT skrev:
200k/135kWh/6000cykler
De batterier jag tittat på har varit en tiondel så stora. Där kommer man inte till liknande siffror, åtminstone har inte jag gjort det ännu.

Men med de siffrorna, hur stor egen förbrukning har du? Du måste ju ha avsättning på elen också? Eller planerar du att bara köpa och sälja?

pacman42 pacman42 skrev:
De batterier jag tittat på har varit en tiondel så stora. Där kommer man inte till liknande siffror, åtminstone har inte jag gjort det ännu.

Men med de siffrorna, hur stor egen förbrukning har du? Du måste ju ha avsättning på elen också? Eller planerar du att bara köpa och sälja?
Priset per kWh är detsamma om man skulle köpt 15kWh. Det är lösa celler, BMS och låda jag byggt batteri av. Detta är ändå onödigt påkostat, skulle kunna kapa kostnad ytterligare.

Det är optimerat för egenförbrukning och säljer överskott på högpristimmar.
Men vad är det du vill komma till egentligen?
Jag tycker du slirar i din frågeställning.

X xLnT skrev:
Priset per kWh är detsamma om man skulle köpt 15kWh. Det är lösa celler, BMS och låda jag byggt batteri av. Detta är ändå onödigt påkostat, skulle kunna kapa kostnad ytterligare.

Det är optimerat för egenförbrukning och säljer överskott på högpristimmar.
Men vad är det du vill komma till egentligen?
Jag tycker du slirar i din frågeställning.
Jag får inte ihop kalkylen med färdiga produkter, men du har alltså byggt din själv?

Det skulle jag kanske kunna räkna hem också. Men det är ju inget för allmänheten.

Slingrar mig? Jag försöker vara få vettiga priser på batterierna i en kalkyl och har haft svårt att lyckas med det. Priset per cykel måste ligga under 70 öre för att det skall vara värt det. Sedan måste risken vara väldigt låg, det skall vara garanterad avkastning på det.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag får inte ihop kalkylen med färdiga produkter, men du har alltså byggt din själv?

Det skulle jag kanske kunna räkna hem också. Men det är ju inget för allmänheten.

Slingrar mig? Jag försöker vara få vettiga priser på batterierna i en kalkyl och har haft svårt att lyckas med det. Priset per cykel måste ligga under 70 öre för att det skall vara värt det. Sedan måste risken vara väldigt låg, det skall vara garanterad avkastning på det.
Det är tillgängligt för allmänheten, jag är del i den.
Jag skrev slirar, inte slingrar.
Vad menar du med avsätta el?

pacman42 pacman42 skrev:

På mina ska det vara obegränsat i 10år, vid 10år ska batterierna klara minst 70%. Vet nog inte riktigt hur jag ska räkna på det. Dom 10kwh jag har sedan innan har tappar 2% på 2år om det hjälper då laddar/laddade jag ur dom i snitt 2 gånger per dag. Modellen är growatt apx. Kostnad: 2196kr per kilowatt. Nu när jag utökade.

X xLnT skrev:
Det är tillgängligt för allmänheten, jag är del i den.
>99% av befolkningen bygger inte egna batterier.

pacman42 pacman42 skrev:
>99% av befolkningen bygger inte egna batterier.
Det är ju upp till dom. Produkterna finns tillgängliga iaf.

Går ju inte redigera post, 2194kr skulle det stå
Seiken Seiken skrev:
På mina ska det vara obegränsat i 10år, vid 10år ska batterierna klara minst 70%. Vet nog inte riktigt hur jag ska räkna på det. Dom 10kwh jag har sedan innan har tappar 2% på 2år om det hjälper då laddar/laddade jag ur dom i snitt 2 gånger per dag. Modellen är growatt apx. Kostnad: 2196kr per kilowatt.

Redigerat:
X xLnT skrev:
Det är ju upp till dom. Produkterna finns tillgängliga iaf.
Bara så att du vet, det är inte lagligt att göra det själv heller om du inte har en auktoriserad elfirma som installerar det. Lycka till med att hitta en sådan om du inte har din egen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.