H he-peter skrev:
Det Du säger om små anläggningar (Balkonkraftwerk) är helt rätt, men återigen är det priset för solcellsanläggning som man måste tar hänsyn till, inte bara storlek på den.

När vi tittade på solcellsanläggning var det först 36 paneler. Men vi la till 11 extra. Dessa 11 var rätt billiga, då allt annat var redan i installationens kalkyl. Nu kommer jag lägga till 10 paneler på samma inverter då en ingång är fri och invertern har kapacitet kvar.
På mitt hus fick de inte in mer än 12 paneler, så det var helt meningslöst då flödet skulle ta 30 år att tjäna igen den installationen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte olagligt med karteller?

;)
Jo, i nog de flesta länder.

Men det är svårt att bevisa. Ligger naturligt i de som bildat en kartell, att göra allt för att hålla det hemligt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, vi kan väl kika lite helt anekdotiskt på en av de senaste dagarna med riktigt högt elpris, den 21/6 kl 22-23. Då hade SE4 ett elpris på 1,51 SEK /kWh
[bild]

Och samtidigt exporterade vi nära maximalt till utlandet från SE4.
Så nu kan vi fortsätta att diskutera underskottet ...
[bild]
Klart de måste exporteras.

Alla vindkraftbolag med PPA avtal, är enligt avtalet med sina kunder i utlandet, skyldiga att exportera när de producerar energi. Vad priset på energi är i Sverige, är för många med PPA helt ointressant.

Här kan man också notera, att den energi som exporteras från sverige årligen, motsvarar i princip den årliga produktionen av energi från #vindkraften.

Så ur behovet för svensk del, hade det inte behövts bygga särskilt mycket vindkraft alls.

Och sannolikt behövs det inte bygga något mer alls under de närmaste 5 - 10 åren.

Den långsiktsprognos som gjordes för att energibehovet skulle öka de senaste decenniet, har visat sig vara en kraftig överskattning. Ökningen av behovet av energi enligt den prognosen har inte inträffat. 2024 sjönk tom behovet.

Med tanke på alla energikrävande projekt som havererat, lagts i malpåse, skjutits på framtiden, så är det nog så, att den eventuella ökning av energibehovet, det kan skjutas ~10 år framåt.

Lite vätgasprojekt som inte kommer kräva någon energi i framtiden......

https://www.affarsvarlden.se/artike...planerna-bygger-pa-orealistiska-forvantningar

https://www.affarsvarlden.se/artikel/eus-revisionsorgan-malen-for-vatgas-ar-ouppnaeliga

https://www.affarsvarlden.se/artike...a-vatgas-skulle-skjuta-ut-oss-som-en-katapult

Vad gäller ett flertal stora gröna vätgasprokekt, i Sverige, i EU, i Norge i AUS, har de avbrutits, skrotats, skjutits på obestämd framtid. Hur det blir med SSAB Hybritprojekt 🤷🤷‍♀️🤷🤷‍♀️. Efter I tidsplanen med ett antal år, verkar de vara. @Lkab skjutit sin del, minst 10 år framåt.

Hur det går för Stegra 🤷‍♀️🤷🤷‍♀️🤷
 
Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
2,4% måste vara en extremt utdaterad eller helt felaktigt använd siffra, även om den enbart avser Sverige. Enligt SVKs senaste kraftbalansrapport finns 4,8 GW installerad solelseffekt i landet. Om man tänker sig en dag då alla anläggningar producerar maximalt motsvarar det att ungefär fyra stora kärnkraftsreaktorer startar upp varje morgon och stänger av igen på kvällen. I verkligheten blir det kanske ca hälften av det en solig dag, och förstås mindre om det är växlande molnighet eller helt mulet. Men det är långt mycket mer än ett par enstaka procent produktion som tillkommer och försvinner varje dygn.
Fast man räknar inte på maxdagar. Man räknar på produktionen unde ett år.

Hur mycket ger då solkraften, visavi sin installerad effekt?
 
Nissens
X xLnT skrev:
Inga lögner där?
Inte vad jag kunde se, kunde du?

Hur går det med dina belägg?
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
På mitt hus fick de inte in mer än 12 paneler, så det var helt meningslöst då flödet skulle ta 30 år att tjäna igen den installationen.
30 år var ändå riktigt bra. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Inte vad jag kunde se, kunde du?

Hur går det med dina belägg?
Märkligt du tackar han för sitt sakliga inlägg när han skrev precis det jag gjort tidigare.

Hur mycket jag än hade velat så har jag inte timprishistoriken tillgänglig, eller kan spåna in i framtiden vad timpriset kommer bli.
Så jag kommer inte kunna ge dig de bevis du kräver.

Och eftersom du verkar ha insett enligt pacmans inlägg att det går att få lönsamhet med solpaneler så är det väl slutkräkts nu från dig?
 
Nissens
X xLnT skrev:
Märkligt du tackar han för sitt sakliga inlägg när han skrev precis det jag gjort tidigare.
Du har inte skrivit det han skrev.
X xLnT skrev:
Hur mycket jag än hade velat så har jag inte timprishistoriken tillgänglig, eller kan spåna in i framtiden vad timpriset kommer bli.
Använd de priser som varit de senaste två åren.
X xLnT skrev:
Så jag kommer inte kunna ge dig de bevis du kräver.
Anta att priserna de senaste två åren fortsätter.
X xLnT skrev:
Och eftersom du verkar ha insett enligt pacmans inlägg att det går att få lönsamhet med solpaneler så är det väl slutkräkts nu från dig?
Har du ens läst hans inlägg??
Det handlade om en mycket liten installation för 7k på en rörlig plattform som följer solen och att man har en pool som nyttjar strömmen.

Det är väldigt långt ifrån det du påstår.
 
Nissens Nissens skrev:
Du har inte skrivit det han skrev.

Använd de priser som varit de senaste två åren.

Anta att priserna de senaste två åren fortsätter.

Har du ens läst hans inlägg??
Det handlade om en mycket liten installation för 7k på en rörlig plattform som följer solen och att man har en pool som nyttjar strömmen.

Det är väldigt långt ifrån det du påstår.
Varför vill du jag ska räkna på senaste/kommande två åren? Tycker du det skulle bli representativt?

Du har ju hela tiden hävdat att det inte går att få lönsamhet i någon installation.
Så nu kanske du ska spalta upp lite parametrar (för tydlighetens skull) som det inte går att få lönsamhet med.

Eller ska du krypa till korset och erkänna att det nog går att få lönsamhet beroende på förutsättningar som jag hävdade från början?

Jag är säker på att du likt en dåre kommer upprepa din trångsynthet och bara snäva till förutsättningarna ännu mer så det passar ditt narrativ.
 
Delar med mig av mina små erfarenheter efter ca 6 månaders produktion. Jag bor uppe i norr och räknar ju inte med så hög produktion. Man kan väl säga att april var första månaden som ens var värd att notera. Hittills motsvarar produktionen i runda tal 80 % av inköpt el och inmatning till nätet cirka 40 % av densamma. Det innebär att jag landar troligtvis inte ens nära maxgränsen för 60 öringen som ju dessutom mest troligt försvinner. Jag hsr solpaneler som ger max 11kW samt ett batteri på 16kWh.
Pratede för ett tsg en mef killen som sålde utrustningen och han sa att batteriet kommer att bli din bästa vän.

Jag räknar inte med någon återbetalningstid inom 10 år men ser fram mot att Northvoltgänget kanske lyckas i Boden för i så fall kommer nog elen att bli dyrare.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S Sture Nilsson1 skrev:
Delar med mig av mina små erfarenheter efter ca 6 månaders produktion. Jag bor uppe i norr och räknar ju inte med så hög produktion. Man kan väl säga att april var första månaden som ens var värd att notera. Hittills motsvarar produktionen i runda tal 80 % av inköpt el och inmatning till nätet cirka 40 % av densamma. Det innebär att jag landar troligtvis inte ens nära maxgränsen för 60 öringen som ju dessutom mest troligt försvinner. Jag hsr solpaneler som ger max 11kW samt ett batteri på 16kWh.
Pratede för ett tsg en mef killen som sålde utrustningen och han sa att batteriet kommer att bli din bästa vän.

Jag räknar inte med någon återbetalningstid inom 10 år men ser fram mot att Northvoltgänget kanske lyckas i Boden för i så fall kommer nog elen att bli dyrare.
Hej
Att kunna lagra i batterier har under lång tid varit efterfrågat av många

Batterier har varit dyra men senaste tiden verkar priserna glädjande nog sjunkit

Solceller med batterier är en bra kombination Utan batterier blir det en sämre lösning
 
H Hodie skrev:
Har man inte en pool att värma upp och/eller LLVP som kyler huset konstant under de soliga dagarna så hade jag aldrig ens funderat på att köpa solceller - varken nu eller för ett par år sedan då det var som mest populärt. Byggt nytt hus 2023/2024 och förberedde visserligen med tomrör upp till taket men hade inte en tanke på att faktiskt montera upp någonting. Möjligt att vissa med elbil resonerar annorlunda men jag är fortfarande en nej-sägare 🙃.
Men om de som installerat solceller är nöjda och en hel del av dem har redan nästan tjänat tillbaka pengarna, är inte det bra?
Jag tror personligen att ny teknik kommer snabbt nu för att lagra energi över längre tider (sommar vinter) etc.
Den som lever får se 😀
 
R Rolle691 skrev:
Men om de som installerat solceller är nöjda och en hel del av dem har redan nästan tjänat tillbaka pengarna, är inte det bra?
Jag tror personligen att ny teknik kommer snabbt nu för att lagra energi över längre tider (sommar vinter) etc.
Den som lever får se 😀
Jag misstänker att vi som nu satsat lite pegar på den här investeringen förhållandevis sent drabbas nog mest av effekttarifferna utan att egentligen hunni tjäna så mycket på anläggningen.

Men det är ungefär så här det fungerar inom de flesta områden. Fjärrvärme var väl rätt billigt ett tag. Körde man inte bilar subventionerat för mågra år sen. För tiotalet år sen var diesel bland det bästa man kunde använda tills några tyska biltillverkare antogs ha fuskat mef förbrukningen och det är ju ungefär där jag bedömer att vi är idag.
 
R Rem skrev:
Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.

Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.

Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.

Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...

Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
[bild]
[bild]
Har ju varit några bra dagar nu. Växlande molnighet, bra produktion, och lagom elpriset i SE4.
 
Magnus E K
H he-peter skrev:
Har ju varit några bra dagar nu. Växlande molnighet, bra produktion, och lagom elpriset i SE4.
Ja, problemet verkar vara löst. Sitter nu själv med köpknappen på en solcellsanläggning. Ändra trådens rubrik till "Solceller ger bra med ström vid låga elpriser" och stäng den.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.