Jag blev uppringd av ett företag som heter Evify häromdagen. Jag förklarade att jag bor i ett enplanshus med källare, cirka 123 kvm per våning. Vi har luft-luftvärmepumpar på båda våningarna samt direktverkande el. Vår årsförbrukning ligger på ungefär 12 500 kWh.
Säljaren sa då att man vanligtvis inte rekommenderar en solcellsanläggning som producerar mer än 30 % av årsförbrukningen, eftersom det ändå blir “överproduktion” under stora delar av året när solen inte skiner lika mycket. Han föreslog därför en anläggning med 8 paneler som skulle producera cirka 3 000 kWh per år, tillsammans med batteri och växelriktare, för totalt 120 000 kr.
Som jag förstår det motsvarar 3 000 kWh ungefär 5 000 kr i elkostnad per år (plus/minus några hundralappar beroende på elpris). Jag tyckte det lät dyrt i förhållande till besparingen, så jag avslutade samtalet och har inte svarat när han ringt igen.
Samtidigt har jag en kollega som har en mycket större solcellsanläggning som producerar cirka 16 000 kWh per år, medan hans hus bara förbrukar runt 6 000 kWh.
Det jag undrar är: Hur fungerar det när man säljer överskottsel? Får man bra betalt för den? Och går det att “spara” överskottet hos elbolaget istället för att sälja det direkt? Typ som en innestående pot?

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Csm84 Csm84 skrev:
Jag blev uppringd av ett företag som heter Evify häromdagen. Jag förklarade att jag bor i ett enplanshus med källare, cirka 123 kvm per våning. Vi har luft-luftvärmepumpar på båda våningarna samt direktverkande el. Vår årsförbrukning ligger på ungefär 12 500 kWh.
Säljaren sa då att man vanligtvis inte rekommenderar en solcellsanläggning som producerar mer än 30 % av årsförbrukningen, eftersom det ändå blir “överproduktion” under stora delar av året när solen inte skiner lika mycket. Han föreslog därför en anläggning med 8 paneler som skulle producera cirka 3 000 kWh per år, tillsammans med batteri och växelriktare, för totalt 120 000 kr.
Som jag förstår det motsvarar 3 000 kWh ungefär 5 000 kr i elkostnad per år (plus/minus några hundralappar beroende på elpris). Jag tyckte det lät dyrt i förhållande till besparingen, så jag avslutade samtalet och har inte svarat när han ringt igen.
Samtidigt har jag en kollega som har en mycket större solcellsanläggning som producerar cirka 16 000 kWh per år, medan hans hus bara förbrukar runt 6 000 kWh.
Det jag undrar är: Hur fungerar det när man säljer överskottsel? Får man bra betalt för den? Och går det att “spara” överskottet hos elbolaget istället för att sälja det direkt?
Vill du att jag även går igenom om det där erbjudandet faktiskt är bra eller dåligt? Jag kan räkna på det åt dig ganska konkret.
Skulle inte ens överväga solceller idag. Hur du än vrider och vänder på det så föll ekvationen i och med 60-öringen.

Skall du ha bara ha 8 paneler á 410w så har du en anläggning på 3kW, det är på tok för lite. Du bör nog minst ha 10kW på taket med tillhörande batteri för att ens börja få ekonomi i det hela.

Maxar du ut din 8 paneler á 410w, så får du ut max 3.2kW ut anläggningen. Det kan du knappt värma varmvattenberedaren med än mindre köra ugnen.

Skippa förslaget du fått är mitt förslag. Eller så köper du en riktig anläggning om minst 8-15kW

• Gilla
  • Wow
Joak och 3 till
  • Laddar…
Csm84 Csm84 skrev:
Det jag undrar är: Hur fungerar det när man säljer överskottsel? Får man bra betalt för den? Och går det att “spara” överskottet hos elbolaget istället för att sälja det direkt?
Vill du att jag även går igenom om det där erbjudandet faktiskt är bra eller dåligt? Jag kan räkna på det åt dig ganska konkret.
Solceller är idag svårt att få ekonomi i såvida man inte har ett batteri. Utan batteri är det svårt uppnå en nyttjandegrad över 30% av den producerade energin då produktion främst sker mitt på dagen då man inte är hemma och dessutom när det är som varmast. Överskottet säljs men nu när de tagit bort skatteavdraget om 60 öre/kWh får du enbart spotpriset. Du kan själv se vad det ger... idag låg det på 4 öre vid 12.00 här i SE3, imorgon 9 öre. Du eldar bokstavligt talat för kråkorna med det som går ut på nätet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Csm84 Csm84 skrev:
Det jag undrar är: Hur fungerar det när man säljer överskottsel? Får man bra betalt för den?
Nej, när alla landets solceller producerar maximalt lär du få väldigt lite eller kanske tom betala för att bli av med överskottet

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ok. Tråkigt. Kan förstår då varför så många solcells firmor går i konkurs nu. Kakylen kanske gick ihop bättre för några år sedan när el priserna var som högst. I nu lägget skulle det ta mig mellan 20 till 25 år att gå plus minus noll för bara 3000kwh per år.

• Haha
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Csm84 Csm84 skrev:
Det jag undrar är: Hur fungerar det när man säljer överskottsel? Får man bra betalt för den? Och går det att “spara” överskottet hos elbolaget istället för att sälja det direkt? Typ som en innestående pot?
~3kW låter väldigt lite och 120 000 väldigt mycket. Är det efter gröna bidrag/avdrag?
Vi har färska offerter från flera batterisäljare, bl a Evify, där 15kWh batteri och 15kW hybridväxelriktare ingår, för dryga 50 000:- efter grönt avdrag. Installerat och klart.
Att 8 solpaneler skulle kosta 70 000:- låter riktigt svindyrt!
Överskottselen säljs till det spotpris som gäller när elen produceras, som är väldigt lågt när panelerna väl bidrar. Ofta bara nått enstaka öre, så där finns inga pengar att hämta.
Jag skulle INTE acceptera förslaget Ni fått ...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K
Varför denna fixering vid minuspriser? Det är ju lika ointressant som den dyrast timmen under den ljusa delen av dagen.

K Klacken skrev:
Varför denna fixering vid minuspriser? Det är ju lika ointressant som den dyrast timmen under den ljusa delen av dagen.
Det som är intressant är det viktade medelpriset man får för den el man säljer. När jag räknat på solpaneler så blir detta pris väldigt lågt, mycket beroende på att större delen av produktionen sker när elpriset är lågt. Så man skall inte fokusera på minus priser, man skall räkna på vad man verkligen får betalt och det är väldigt lite. För ögonblicket kl 7.20 en onsdag så är elpriser 12,85 öre/kWh i SE3 - det betalar inga solpaneler. Vi toppar idag på 73.34 kl 17.45 och det är knappt det skulle räcka för att betala av solpanelerna inom rimlig tid - men det är dagens toppvärde. Vi har inte ens kommer till april...

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det som är intressant är det viktade medelpriset man får för den el man säljer. När jag räknat på solpaneler så blir detta pris väldigt lågt, mycket beroende på att större delen av produktionen sker när elpriset är lågt. Så man skall inte fokusera på minus priser, man skall räkna på vad man verkligen får betalt och det är väldigt lite. För ögonblicket kl 7.20 en onsdag så är elpriser 12,85 öre/kWh i SE3 - det betalar inga solpaneler. Vi toppar idag på 73.34 kl 17.45 och det är knappt det skulle räcka för att betala av solpanelerna inom rimlig tid - men det är dagens toppvärde. Vi har inte ens kommer till april...
Och det är där batteri kommer in - jag köper och säljer på kvarts-spot. Hittils i mars ligger mitt genomsnittliga inköpspris på 36 öre kWh, min sålda el ligger på 122 öre kWh. Medelspotpris hittils, om jag haft det som inköpsmodell, ligger på 77 öre kWh.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Den sämsta månaden under 2025 fick jag 34 öre/kWh under 2025. Hur det kommer att se ut under 2026 och framåt är bara gissningar...

Kvackatore Kvackatore skrev:
Och det är där batteri kommer in - jag köper och säljer på kvarts-spot. Hittils i mars ligger mitt genomsnittliga inköpspris på 36 öre kWh, min sålda el ligger på 122 öre kWh. Medelspotpris hittils, om jag haft det som inköpsmodell, ligger på 77 öre kWh.
Men då skall man ju betala av batteriet också. Även här har jag haft svårt att få ihop ekvationen med en rimlig avskrivningstid.

Och den offert jag har kvar på solpaneler den räknade med 2.37 kr/kWh i värde på såld el. Och då skulle det ta 7,4 år att tjäna in panelerna. Men det var dessutom innan 60-öringen försvann och innan överföringsavgiften sänktes (pga effekttarifferna) och innan elskatten sänktes.

Jag ser inte att ett batteri skulle sänka min effekttariff särskilt mycket, så det går inte räkna hem där heller.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Och du anger kvartspris vid ett tillfälle där vindkraften står för över 50% av produktionen och pressar ner priserna i botten? Hittils denna månaden är spotpriset ca 85öre...

K Klacken skrev:
Och du anger kvartspris vid ett tillfälle där vindkraften står för över 50% av produktionen och pressar ner priserna i botten? Hittils denna månaden är spotpriset ca 85öre...
Jag tog dagens priser som exempel och jag var tydlig med att det rör sig om SE3. Jag har gjort beräkningar på vad solpaneler levererar för elpriser hos mig och det var inga smickrande siffror, de är dock ett par år gamla så de är ännu lägre nu.

Vi har ju runt lunch redan nu i mars haft priser nära nollan, detta under dagar då det inte blåser. Detta beror på solpanelerna i Tyskland och Nederländerna, men det ger fortfarande en dålig kalkyl på solpaneler.

K
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tog dagens priser som exempel och jag var tydlig med att det rör sig om SE3. Jag har gjort beräkningar på vad solpaneler levererar för elpriser hos mig och det var inga smickrande siffror, de är dock ett par år gamla så de är ännu lägre nu.

Vi har ju runt lunch redan nu i mars haft priser nära nollan, detta under dagar då det inte blåser. Detta beror på solpanelerna i Tyskland och Nederländerna, men det ger fortfarande en dålig kalkyl på solpaneler.
Och där kom det igen, fixering vid ögonblicksbilden. Det enda som är interssant är vad som utbetalas vid månadens slut.
Ungefär som att min dieselbil är oekonomisk för den drar 1,3L/mil i uppförbacke......

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.