Vi förbrukade ca 16 000 kWh i vår 200 m² villa + elbil år 2025 (40% kom från solcellerna).
Betalade ca 1 600 kr till elhandelsbolaget (köpt - sålt).
Betalade ca 10 000 kr i fasta avgifter och ca 8 000 kr i överföringsavgifter till elnätsbolaget.
Som ni ser är största posten här fasta avgifter samt skatt/moms på överföringen.
Räknar man då baklänges kan man komma fram till vad man är villig att betala för sina solceller.
Betalade ca 1 600 kr till elhandelsbolaget (köpt - sålt).
Betalade ca 10 000 kr i fasta avgifter och ca 8 000 kr i överföringsavgifter till elnätsbolaget.
Som ni ser är största posten här fasta avgifter samt skatt/moms på överföringen.
Räknar man då baklänges kan man komma fram till vad man är villig att betala för sina solceller.
Moderator
· Stockholm
· 57 747 inlägg
Om du dessutom räknar ränta på investeringen så blir återbetalningstiden väääldigt lång.Csm84 skrev:
Det är väldigt olika förutsättningar för olika hushåll, det beror bland annat på väder där man bor, husets energibehov, hurdant tak man har, hur solen kommer åt panelerna osv osv. För min del så räknar jag att alla kostnader inklusive ränta skall vara betalade innan jag säger att "det betalat sig" och då hamnar jag på över 30 år.K Klacken skrev:
Med 60öringen och 10kWp och 30% egenanvändning så sparade jag ca 10tusen / år mot att inte ha solceller.pacman42 skrev:
Det är väldigt olika förutsättningar för olika hushåll, det beror bland annat på väder där man bor, husets energibehov, hurdant tak man har, hur solen kommer åt panelerna osv osv. För min del så räknar jag att alla kostnader inklusive ränta skall vara betalade innan jag säger att "det betalat sig" och då hamnar jag på över 30 år.
utan 60öringen fast med 35-40% egenanvändning så blir det nog bara 2-3-4tusen /år.
Visst ett batteri skulle göra siffrorna bättre, men då ska ju batteriet betala av sig först....
Så om vi säger en 10kWp anläggning med 30% egenanvändning sparar 3000 per år ... då får en ny anläggning inte kosta mer än 12år*3tusen = 36tusen för att ha rimlig ROI.
Men om har elbil o pool o batteri och smart styrning så man kan få ut 60-70% egenanvänding då kan det kanske vara värt. Vet inte ... vet bara att eftermontera batteri med egen inverter inte betalar sig för min del iom att jag inte har elbil
Jag skulle inte köpa en ny anläggning+batteri idag. Men för de som har en solcellsanläggning redan så blir batteri nästan ett måste. Så var fallet för oss - solcellerna var redan intjänade så vi såg det lite som en helhetslösning,pacman42 skrev:
Men då skall man ju betala av batteriet också. Även här har jag haft svårt att få ihop ekvationen med en rimlig avskrivningstid.
Och den offert jag har kvar på solpaneler den räknade med 2.37 kr/kWh i värde på såld el. Och då skulle det ta 7,4 år att tjäna in panelerna. Men det var dessutom innan 60-öringen försvann och innan överföringsavgiften sänktes (pga effekttarifferna) och innan elskatten sänktes.
Jag ser inte att ett batteri skulle sänka min effekttariff särskilt mycket, så det går inte räkna hem där heller.
Vad gäller effektariffen så anpassade vi batteristorleken på dagsbehovet - så vi köper ingen el mellan 07-21 då tariffen är tillämpbar och därmed nollar vi den på fakturan.
Och du räknar in investeringen (amorteringar) och räntan på denna i ditt sparade belopp? Även om du har pengarna så måste man räkna på alternativkostnaden.M MrDizzy skrev:Med 60öringen och 10kWp och 30% egenanvändning så sparade jag ca 10tusen / år mot att inte ha solceller.
utan 60öringen fast med 35-40% egenanvändning så blir det nog bara 2-3-4tusen /år.
Visst ett batteri skulle göra siffrorna bättre, men då ska ju batteriet betala av sig först....
Så om vi säger en 10kWp anläggning med 30% egenanvändning sparar 3000 per år ... då får en ny anläggning inte kosta mer än 12år*3tusen = 36tusen för att ha rimlig ROI.
Men om har elbil o pool o batteri och smart styrning så man kan få ut 60-70% egenanvänding då kan det kanske vara värt. Vet inte ... vet bara att eftermontera batteri med egen inverter inte betalar sig för min del iom att jag inte har elbil
Min effekttariff ligger på 1000 kr per år. Jag kan inte räkna hem batterier på den på något sätt. Inte ens om jag hade haft solpaneler redan.Kvackatore skrev:
Jag skulle inte köpa en ny anläggning+batteri idag. Men för de som har en solcellsanläggning redan så blir batteri nästan ett måste. Så var fallet för oss - solcellerna var redan intjänade.
Vad gäller effektariffen så anpassade vi batteristorleken på dagsbehovet - så vi köper ingen el mellan 07-21 då tariffen är tillämpbar och därmed nollar vi den på fakturan.
Iom att jag hade pengar liggandes så nej.pacman42 skrev:
Och alternativkostnad är försumbar då de annars bara skulle legat på bankkonto.
Och nej, börsen är inte nått man kan räkna som alternativkostnad för min del.
Jag tillhör de där personerna som om jag stoppar in X tusen på börsen i vilken from som helst så störtdyker värdet innom 3-6 månader och jag har max 1/3 kvar
Tro mig ... jag har försökt.
Standard skämtet hos mina vänner är
"Kan du satsa pengar på <XYZ>, så kan jag blanka och dra in en slant"
Olika lönsamhet med solcell paneler beror på uppvärmingssystem samt hur stor elförbrukningen man har..
Jag ser förtjänsten med panellerna på den el man inte köper.. Kollade senaste elräkningen i februari där överföringsavgiften var 0,71+moms per köpt kWh..
Förtjänsten är inte bara de man säljer utan även de man slipper köpa..
Vi använder runt 45% av våran totala elförbrukning från panellerna. Dvs slipper köpa den elen..
Jag ser förtjänsten med panellerna på den el man inte köper.. Kollade senaste elräkningen i februari där överföringsavgiften var 0,71+moms per köpt kWh..
Förtjänsten är inte bara de man säljer utan även de man slipper köpa..
Vi använder runt 45% av våran totala elförbrukning från panellerna. Dvs slipper köpa den elen..
Den sämsta månaden-juni 2025 fick vi 2,85öre/kWh. 43 spänn för nästan 1500kWhK Klacken skrev:
Årsmedel 2025 vi fick var 17,9öre/kWh på levererade 9224kWh.
Inget man bygger förmögenheter på ...
Bor i SE3 och har 13,8kWp i vsv.
Och hur mycket var det ni använde själva och vad var det för medel de timmarna inkl skatter och avgifter?E Eje_19 skrev:
Solceller idag tjänar man mest på egenanvändning, att sälja solel:en ger precis som du skriver nästan noll och inget.