K Klacken skrev:
Och där kom det igen, fixering vid ögonblicksbilden. Det enda som är interssant är vad som utbetalas vid månadens slut.
Ungefär som att min dieselbil är oekonomisk för den drar 1,3L/mil i uppförbacke......
Hur många kronor sparar du per år med din anläggning och vad kostade den?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Hur många kronor sparar du per år med din anläggning och vad kostade den?
Inköpt nov 2021. Kostnad 125.000:- 11,25kWp Har inte betalat någon räkning på el sedan dess. Intäkterna när anläggningen levererar täcker kostnaderna under vintermånaderna.

K Klacken skrev:
Inköpt nov 2021. Kostnad 125.000:- 11,25kWp Har inte betalat någon räkning på el sedan dess. Intäkterna när anläggningen levererar täcker kostnaderna under vintermånaderna.
Räcker intäkterna både att ränta och amortera investeringen och täcka årskostnaderna för elen?

S
K Klacken skrev:
Nu blev jag intresserad av din LV-värmepump (fabrikat) samt din kamin. Hur slipper man räkning på el (vintertid)

Såg nu att du kompenserar på något sätt från sommarens intäkter (vilket förklarar saken)

K
F fribygg skrev:
Räcker intäkterna både att ränta och amortera investeringen och täcka årskostnaderna för elen?
Ingen aning, betalade kontant.

• Gilla
JPTS
  • Laddar…
Jag blir inte klokare att läsa er kommetär. Det enda jag vet är att 3000 kwh per år vilket är 30% av min års förbrukning, som motsvara cirka 5000kr plus minus lite är knappast värd att jag ska punga ut 120.000 för en solcells anläggning. Kankse hade fått mer tidligt bild om ni skrev vad är anläggning kostade i inköp samt hur mycket ni har sparat i pengar på ett år i jämförelse med vad ni betalade innan ni skaffade anläggningen.

K Klacken skrev:
Ingen aning, betalade kontant.
avkastar anläggningen såpass att det blir ett årligt överskott?

Csm84 Csm84 skrev:
Jag blev uppringd av ett företag som heter Evify häromdagen. Jag förklarade att jag bor i ett enplanshus med källare, cirka 123 kvm per våning. Vi har luft-luftvärmepumpar på båda våningarna samt direktverkande el. Vår årsförbrukning ligger på ungefär 12 500 kWh.
Säljaren sa då att man vanligtvis inte rekommenderar en solcellsanläggning som producerar mer än 30 % av årsförbrukningen, eftersom det ändå blir “överproduktion” under stora delar av året när solen inte skiner lika mycket. Han föreslog därför en anläggning med 8 paneler som skulle producera cirka 3 000 kWh per år, tillsammans med batteri och växelriktare, för totalt 120 000 kr.
Som jag förstår det motsvarar 3 000 kWh ungefär 5 000 kr i elkostnad per år (plus/minus några hundralappar beroende på elpris). Jag tyckte det lät dyrt i förhållande till besparingen, så jag avslutade samtalet och har inte svarat när han ringt igen.
Samtidigt har jag en kollega som har en mycket större solcellsanläggning som producerar cirka 16 000 kWh per år, medan hans hus bara förbrukar runt 6 000 kWh.
Det jag undrar är: Hur fungerar det när man säljer överskottsel? Får man bra betalt för den? Och går det att “spara” överskottet hos elbolaget istället för att sälja det direkt? Typ som en innestående pot?
Läs lite fler trådar om det där är min rekommedation. Den senaste om vilseledande msrknadsföring är intressant map återbetalningstider.

• Gilla
Csm84
  • Laddar…
Jag köpte min solcellsanläggning på 10kWp i mars 21.
Jag har ingen elbil, värmer huset på 90+90kvm via LVVP.
Hade innan pool (som värms via husets LVVP på sommaren) en egenanvändning på 27-30%
Nu med pool ligger den på 35-40%

Har man inte uppvärming via VP, elbil och pool skulle jag idag aldrig köpa solceller även om det "ingår" batterier. Inte värt pengarna.

Har man dock VP, elbil och pool kan det faktiskt även utan 60öringen gå räkna hem på 10-12 år.
Och där nånstans är gränsen på om man ska ens överväga idag.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
K
F fribygg skrev:
avkastar anläggningen såpass att det blir ett årligt överskott?
Ja hittils,, Elhandelsräkningarna har varit+ Bästa året var naturligvis 2022.
Köpte anläggningen för att sänka mina fasta driftskonstnader i huset, inte för att "tjäna" pengar. Som pensionär är det lättare att sänka kostnaderna än att öka inkomsterna

• Gilla
JPTS
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Ja hittils,, Elhandelsräkningarna har varit+ Bästa året var naturligvis 2022.
Hur mycket har du i genomsnitt fått över årligen hitills?

K
S styren skrev:
Nu blev jag intresserad av din LV-värmepump (fabrikat) samt din kamin. Hur slipper man räkning på el (vintertid)

Såg nu att du kompenserar på något sätt från sommarens intäkter (vilket förklarar saken)
LVVP: Mitschubishi Ecolan 7kW
Kamin: Dansk täljstenskamin som heter HETA.
Nej, jag slipper inte elräkningar för dec jan feb. Jag använder överskottet (kronor) som uppstår resten av året till dom månaderna.

• Gilla
styren
  • Laddar…
K
F fribygg skrev:
Hur mycket har du i genomsnitt fått över årligen hitills?
Ca 1000-2000:-

K Klacken skrev:
Ca 1000-2000:-
Det är en jäv*la skillnad, räkna istället ut vad du fått över i snitt under alla år och presentera det i procent så vi kan förstå om anläggningen varit rimligt lönsam.

K
"En jävla skillnad på vadå???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.