Batteri blir bara ytterligare en försämring ekonomiskt sett, de är väldigt dyra och har en begränsad livslängd.Kvackatore skrev:
Solceller är idag svårt att få ekonomi i såvida man inte har ett batteri. Utan batteri är det svårt uppnå en nyttjandegrad över 30% av den producerade energin då produktion främst sker mitt på dagen då man inte är hemma och dessutom när det är som varmast. Överskottet säljs men nu när de tagit bort skatteavdraget om 60 öre/kWh får du enbart spotpriset. Du kan själv se vad det ger... idag låg det på 4 öre vid 12.00 här i SE3, imorgon 9 öre. Du eldar bokstavligt talat för kråkorna med det som går ut på nätet.
Så länge panelerna inte betalat sig är de bara en fördyring.JPTS skrev:
Olika lönsamhet med solcell paneler beror på uppvärmingssystem samt hur stor elförbrukningen man har..
Jag ser förtjänsten med panellerna på den el man inte köper.. Kollade senaste elräkningen i februari där överföringsavgiften var 0,71+moms per köpt kWh..
Förtjänsten är inte bara de man säljer utan även de man slipper köpa..
Vi använder runt 45% av våran totala elförbrukning från panellerna. Dvs slipper köpa den elen..
Man löse
Solpaneler är ett separat system som fördyrar elpriset.
Man löser självklart inte problem med ett ineffektivt värmesystem med att montera solpaneler. Då gäller det att byta till ett effektivare värmesystem för att få ner elförbrukningen.JPTS skrev:
Olika lönsamhet med solcell paneler beror på uppvärmingssystem samt hur stor elförbrukningen man har..
Jag ser förtjänsten med panellerna på den el man inte köper.. Kollade senaste elräkningen i februari där överföringsavgiften var 0,71+moms per köpt kWh..
Förtjänsten är inte bara de man säljer utan även de man slipper köpa..
Vi använder runt 45% av våran totala elförbrukning från panellerna. Dvs slipper köpa den elen
Solpaneler är ett separat system som fördyrar elpriset.
Problemet är att när panelerna producerar mest behöver man el som minst, och priserna är dessutom som lägst då…M MrDizzy skrev:
Så för pengarna för tex 10kWh från solel räcker absolut inte till 10kWh på vinterhalvåret…
Kan håller delvis med. Det är självklart bättre att byte värmesystemet. Men vad kostar det. Typ 250.000 till 300.000. Vad sparar man på det? Min kompis som har bergvärme har typ samma månads kostnaden som jag som har med 2 st luft luft värmepumpar. Båda hus är cirka samma storlek. Förmodligen för att hans hus är dålig isolerat. Börja man gräva i hur man effektivisera sitt hus ( åtminstone i mitt fall) är det inget som lönna sig förutom att sälja huset och köper en annan som är mer energi snål. Ska jag investera för att göra mitt hus energi snålt då ska det var lönsamt. Annars är det bortkasstat pengar.Nissens skrev:
För egen del så har vi ved eldat värmesystem...Nissens skrev:
Har du fått effektavgift?Walle85 skrev:
Vi förbrukade ca 16 000 kWh i vår 200 m² villa + elbil år 2025 (40% kom från solcellerna).
Betalade ca 1 600 kr till elhandelsbolaget (köpt - sålt).
Betalade ca 10 000 kr i fasta avgifter och ca 8 000 kr i överföringsavgifter till elnätsbolaget.
Som ni ser är största posten här fasta avgifter samt skatt/moms på överföringen.
Räknar man då baklänges kan man komma fram till vad man är villig att betala för sina solceller.
Överföringsavgiften är sänkt från 30 till 5 öre ( ungefär). Mellanskillnaden missgynnar solcellsägare, genom att det var denna del man slapp om man använde egen solel i hushållet.
Det vill nog till vedeldning vintertid om det ska funka att spara överskottet från sommarens elförsörjning till att betala köpt el till belysning och sånt i ens decembers första halva, sen är det ju 7 veckor i sträck då panelerna inte har en chans att ens ränta och amortera sej själva utan bara tillför fördyrning.Nissens skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 203 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 203 inlägg
Jag förstår inte resonemanget med att man inte kan räkna hem en investering med solceller på kort tid och den besvikelse som bubblar lite överallt att man numera får så dåligt betalt för överskottet att man ångrar investeringen.
Jag har inte satsat pengar på solceller för att det ska bli en kassako utan för att få ner mina egna driftskostnader för är det något som kommer att öka i pris rent allmänt på lång sikt så är det priset på energi - tänk då att kunna producera den lokalt i stället.
Solceller är inte som en aktiemarknad där man suktar efter snabba klipp och en väldigt hög avkastning utan en försäkring om att du själv och på lång sikt kan ha tillgång till egen, lokalproducerad el när - inte : om - energipriserna skenar.
Jag har just petat in en bit över 200' i en rätt stor anläggning inklusive batterier som inte bara sänker mina egna driftskostnader utan säkrar att kunna bo kvar i huset om skiten träffar fläkten och energipriserna blir ohemula. Solen kommer ändå att lysa. Den kommer igång nu till våren.
Mitt syfte har aldrig varit att "tjäna pengar" utan jag ser det som en långsiktig investering som inte kan räknas hem i form av utbetalningar - om det nu är viktigt - utan med lägre driftskostnader och inte minst att husets värde ökar. Jag tänker alltså 20-30-40 år framåt. Utökar man sen med ö-drift så blir det ännu intressantare, kostar runt en tiotusing till.
Växelriktarna idag är så smarta att man vet i förväg vilka elpriser som gäller och har man sen kvartsmätning på förbrukningen så prioriterar den i ordningen huset -> batteriet -> försäljning av ev överskott. Den jämför också förbrukningen med den kapacitet som batteri och solcellerna kan producera gemensamt och ser till att köpa in el utifrån när tarifferna är som lägst, främst för att ladda batteriet. När sen natriumjonbatterierna kommer på bred front och man kanske kan sätta in ett 100kW batteri till skäliga pengar vilket motsvarar ungefär två dagars ö-drift så blir det ännu effektivare och jag skulle inte bli förvånad om man då kommer att ha årliga elräkningar på några tusenlappar totalt för ett normalstort hus i Norrland.
Jag tycker också att staten ska vara tacksam(mare) för all energi som produceras av sol och vind eftersom det avlastar annan produktion, en solcellsanläggning är ju egentligen per definition en mikroproducent av energi och har landet många sådana är det bara positivt för hela vår infrastruktur av energidistribution. Även fast man förlorar en del skatteinkomster.
Jag har inte satsat pengar på solceller för att det ska bli en kassako utan för att få ner mina egna driftskostnader för är det något som kommer att öka i pris rent allmänt på lång sikt så är det priset på energi - tänk då att kunna producera den lokalt i stället.
Solceller är inte som en aktiemarknad där man suktar efter snabba klipp och en väldigt hög avkastning utan en försäkring om att du själv och på lång sikt kan ha tillgång till egen, lokalproducerad el när - inte : om - energipriserna skenar.
Jag har just petat in en bit över 200' i en rätt stor anläggning inklusive batterier som inte bara sänker mina egna driftskostnader utan säkrar att kunna bo kvar i huset om skiten träffar fläkten och energipriserna blir ohemula. Solen kommer ändå att lysa. Den kommer igång nu till våren.
Mitt syfte har aldrig varit att "tjäna pengar" utan jag ser det som en långsiktig investering som inte kan räknas hem i form av utbetalningar - om det nu är viktigt - utan med lägre driftskostnader och inte minst att husets värde ökar. Jag tänker alltså 20-30-40 år framåt. Utökar man sen med ö-drift så blir det ännu intressantare, kostar runt en tiotusing till.
Växelriktarna idag är så smarta att man vet i förväg vilka elpriser som gäller och har man sen kvartsmätning på förbrukningen så prioriterar den i ordningen huset -> batteriet -> försäljning av ev överskott. Den jämför också förbrukningen med den kapacitet som batteri och solcellerna kan producera gemensamt och ser till att köpa in el utifrån när tarifferna är som lägst, främst för att ladda batteriet. När sen natriumjonbatterierna kommer på bred front och man kanske kan sätta in ett 100kW batteri till skäliga pengar vilket motsvarar ungefär två dagars ö-drift så blir det ännu effektivare och jag skulle inte bli förvånad om man då kommer att ha årliga elräkningar på några tusenlappar totalt för ett normalstort hus i Norrland.
Jag tycker också att staten ska vara tacksam(mare) för all energi som produceras av sol och vind eftersom det avlastar annan produktion, en solcellsanläggning är ju egentligen per definition en mikroproducent av energi och har landet många sådana är det bara positivt för hela vår infrastruktur av energidistribution. Även fast man förlorar en del skatteinkomster.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Korrekt, men om man har pool och utomhusspabad och elbil så kan en paket solceller med batteri samt smart styrning av alla delar betala sig.Nissens skrev:
En pool drar lätt 500kWh per månad i uppvärming,
Ett spa bad ligger väl på ca 200kWh
och elbilar ... tja beror ju på hur mycket man kör.
Tillsammas med solceller och ett batteri samt smartstyrning av allt så är jag övertygad om att det betalar sig med installation även idag.
Har man inget av de "extra" sakerna så betalar sig det inte.
Och har man som mig och "bara" har en pool som drar ca400kWh på sommaren, ingen elbil och inget spabad är jag ytterst tveksam om nyinstallation betalar sig.
Dvs idag är det inte för medel-svennson att köpa solceller. Du måste ha både elbil och pool och helst även ett spa och elbastu för att det ska vara värt det. Och där ligger inte medelsvensson.