nizzehult nizzehult skrev:
Jag förstår inte resonemanget med att man inte kan räkna hem en investering med solceller på kort tid och den besvikelse som bubblar lite överallt att man numera får så dåligt betalt för överskottet att man ångrar investeringen.
Jag har inte satsat pengar på solceller för att det ska bli en kassako utan för att få ner mina egna driftskostnader för är det något som kommer att öka i pris rent allmänt på lång sikt så är det priset på energi - tänk då att kunna producera den lokalt i stället.
Solceller är inte som en aktiemarknad där man suktar efter snabba klipp och en väldigt hög avkastning utan en försäkring om att du själv och på lång sikt kan ha tillgång till egen, lokalproducerad el när - inte : om - energipriserna skenar.

Jag har just petat in en bit över 200' i en rätt stor anläggning inklusive batterier som inte bara sänker mina egna driftskostnader utan säkrar att kunna bo kvar i huset om skiten träffar fläkten och energipriserna blir ohemula. Solen kommer ändå att lysa. Den kommer igång nu till våren.
Mitt syfte har aldrig varit att "tjäna pengar" utan jag ser det som en långsiktig investering som inte kan räknas hem i form av utbetalningar - om det nu är viktigt - utan med lägre driftskostnader och inte minst att husets värde ökar. Jag tänker alltså 20-30-40 år framåt. Utökar man sen med ö-drift så blir det ännu intressantare, kostar runt en tiotusing till.

Växelriktarna idag är så smarta att man vet i förväg vilka elpriser som gäller och har man sen kvartsmätning på förbrukningen så prioriterar den i ordningen huset -> batteriet -> försäljning av ev överskott. Den jämför också förbrukningen med den kapacitet som batteri och solcellerna kan producera gemensamt och ser till att köpa in el utifrån när tarifferna är som lägst, främst för att ladda batteriet. När sen natriumjonbatterierna kommer på bred front och man kanske kan sätta in ett 100kW batteri till skäliga pengar vilket motsvarar ungefär två dagars ö-drift så blir det ännu effektivare och jag skulle inte bli förvånad om man då kommer att ha årliga elräkningar på några tusenlappar totalt för ett normalstort hus i Norrland.

Jag tycker också att staten ska vara tacksam(mare) för all energi som produceras av sol och vind eftersom det avlastar annan produktion, en solcellsanläggning är ju egentligen per definition en mikroproducent av energi och har landet många sådana är det bara positivt för hela vår infrastruktur av energidistribution. Även fast man förlorar en
Jag förstår inte resonemanget med att man inte kan räkna hem en investering med solceller på kort tid och den besvikelse som bubblar lite överallt att man numera får så dåligt betalt för överskottet att man ångrar investeringen.
Jag har inte satsat pengar på solceller för att det ska bli en kassako utan för att få ner mina egna driftskostnader för är det något som kommer att öka i pris rent allmänt på lång sikt så är det priset på energi - tänk då att kunna producera den lokalt i stället.
Solceller är inte som en aktiemarknad där man suktar efter snabba klipp och en väldigt hög avkastning utan en försäkring om att du själv och på lång sikt kan ha tillgång till egen, lokalproducerad el när - inte : om - energipriserna skenar.

Jag har just petat in en bit över 200' i en rätt stor anläggning inklusive batterier som inte bara sänker mina egna driftskostnader utan säkrar att kunna bo kvar i huset om skiten träffar fläkten och energipriserna blir ohemula. Solen kommer ändå att lysa. Den kommer igång nu till våren.
Mitt syfte har aldrig varit att "tjäna pengar" utan jag ser det som en långsiktig investering som inte kan räknas hem i form av utbetalningar - om det nu är viktigt - utan med lägre driftskostnader och inte minst att husets värde ökar. Jag tänker alltså 20-30-40 år framåt. Utökar man sen med ö-drift så blir det ännu intressantare, kostar runt en tiotusing till.

Växelriktarna idag är så smarta att man vet i förväg vilka elpriser som gäller och har man sen kvartsmätning på förbrukningen så prioriterar den i ordningen huset -> batteriet -> försäljning av ev överskott. Den jämför också förbrukningen med den kapacitet som batteri och solcellerna kan producera gemensamt och ser till att köpa in el utifrån när tarifferna är som lägst, främst för att ladda batteriet. När sen natriumjonbatterierna kommer på bred front och man kanske kan sätta in ett 100kW batteri till skäliga pengar vilket motsvarar ungefär två dagars ö-drift så blir det ännu effektivare och jag skulle inte bli förvånad om man då kommer att ha årliga elräkningar på några tusenlappar totalt för ett normalstort hus i Norrland.

Jag tycker också att staten ska vara tacksam(mare) för all energi som produceras av sol och vind eftersom det avlastar annan produktion, en solcellsanläggning är ju egentligen per definition en mikroproducent av energi och har landet många sådana är det bara positivt för hela vår infrastruktur av energidistribution. Även fast man förlorar en del skatteinkomster.
Kalkylen kanske ser annorlunda ut hos dig men i mitt fall en anläggning som producera 3000kwh per år är inte värd inköp av ett solcells anläggning som kostar 120.000 kr emot vad man hade annars betalat för de 3000kwh.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Csm84 Csm84 skrev:
Kalkylen kanske ser annorlunda ut hos dig men i mitt fall en anläggning som producera 3000kwh per år är inte värd inköp av ett solcells anläggning som kostar 120.000 kr emot vad man hade annars betalat för de 3000kwh.
Fråga är de 120 ink något batteri eller bara solceller + inverter?

Ja, batteri o växelriktare.

Csm84 Csm84 skrev:
Ja, batteri o växelriktare.
Ligger inte den stora kostnaden då i batteriet?

Oavsett en anläggning på 3000kWh + batteri för 120k, då måste iprincip använda dig av de 3000kWh under sommaren ... har du inte pool + elbil ser jag inte att det går ihop med en rimlig återbetalningstid.
Kanske om du har elak effektavgift + elbil det kan fungera med, men det beror på hur mycket o ofta du behöver ladda elbilen samt effektavgiften.

Graf över energiproduktion och konsumtion. Gröna staplar visar produktion, orange staplar konsumtion. Texten anger sparad utgift och överskottsinkomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte en bild säger mer än många ord.
Hur mycket man sparar beror ju på elområde / kontrakt / förbrukning så det får ni räkna på själva.

Mina förutsättningar att nå till resultat av tabellen

- Elbil ( ca 50 km dagligen)
- VVB på 3 kw för dush etc
- Litet hushåll men flera kylar mm
- Spa pool som var igång under året tom oktober

Automatisering och aktive styrning av ovan förbrukare
- Väljer att jobba hemma soliga dagar för att ladda bil (ca 1d/w). Under mörka månader laddar jag under natten med rabatt
- VVB soliga dagar dagtid, annars natt
- SPA värmer dagtid / soliga dagar - ingen värme efter 18 om inte bad. Inga bad om inte varmt. Jan och feb betalar jag extra för lyxen men drar ner temp emellan baden

14 kwp
batteri om ca 9 kwh
Paneler i öst / väst , skugga från granne från ca kl 18...

M MrDizzy skrev:
Och hur mycket var det ni använde själva och vad var det för medel de timmarna inkl skatter och avgifter?

Solceller idag tjänar man mest på egenanvändning, att sälja solel:en ger precis som du skriver nästan noll och inget.
Den el vi köpte i juni 2025 kostade 34,89öre/kWh(210kWh) Spotpris inklusive moms.
"Frakten" kostade 2025 ~85öre/kWh.
Anläggningen producerade 11858kWh på helåret 2025. Av det använde vi 2634kWh själva. 9224kWh gick ut på nätet.
Enda vettiga sättet att öka egenanvändningen är att köpa ett "hembatteri". Jag sitter just och kliar mig i huvudet och funderar på om ett sånt går att räkna hem.
Har offerter på 15kWh batteri och 15kW hybridväxelriktare för lite över 50 000:- efter grönt bidrag.
30kWh=72 000:-

E Eje_19 skrev:
Den el vi köpte i juni 2025 kostade 34,89öre/kWh(210kWh) Spotpris inklusive moms.
"Frakten" kostade 2025 ~85öre/kWh.
Anläggningen producerade 11858kWh på helåret 2025. Av det använde vi 2634kWh själva. 9224kWh gick ut på nätet.
Enda vettiga sättet att öka egenanvändningen är att köpa ett "hembatteri". Jag sitter just och kliar mig i huvudet och funderar på om ett sånt går att räkna hem.
Har offerter på 15kWh batteri och 15kW hybridväxelriktare för lite över 50 000:- efter grönt bidrag.
30kWh=72 000:-
Tja eller skaffa pool , det ökar egenanvändingen med ca 500kWh sommar månaderna. ;)
Då har du nöje + vetskapen av att du faktiskt får nått av din producerade el

• Haha
Eje_19
  • Laddar…
nizzehult
Csm84 Csm84 skrev:
Det var just detta med "vad man hade annars betalat". Tänker du likadant om elpriserna rusar upp till 5-6-7 kanske 10 spänn per kW? Sen kan jag hålla med om att 3000kWh är lågt men med batteriteknik så utjämnar man såväl förbrukning som inköp av el.

Det var just detta med "vad man hade annars betalat". Tänker du likadant om elpriserna rusar upp till 5-6-7 kanske 10 spänn per kW? Sen kan jag hålla med om att 3000kWh är lågt men med batteriteknik så utjämnar man såväl förbrukning som inköp av el.
Om elprisera varit 5,6,7 kanske 10 då hade man fått ta ställning till det då. 2022 hade vi värsta smällen i typ 3 månader. Då sålde solpaneler som smör. Nu de senaste 2 månader har det varit högre än vad det brukar vara normalt fall men ändå inte i närheten av 2022 priserna. Historiskt har vi inte haft såna priser förutom 2022 o något förhöjd 2026 men inte extremt. Dessutom de högre priser svider mest på vintern när solceller producera nästan inget

Erbjud bolaget att de tar alla ekonomiska risker med materialet, takskador, service osv och du erbjuder platsen på ditt tak. Sen delar ni vinsten, som ju enligt många här är både bra och sannolik. Så får du se om de nappar...

Nappar de inte så är det tydligen en förlustaffär.

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Csm84 Csm84 skrev:
Kan håller delvis med. Det är självklart bättre att byte värmesystemet. Men vad kostar det. Typ 250.000 till 300.000. Vad sparar man på det? Min kompis som har bergvärme har typ samma månads kostnaden som jag som har med 2 st luft luft värmepumpar. Båda hus är cirka samma storlek. Förmodligen för att hans hus är dålig isolerat. Börja man gräva i hur man effektivisera sitt hus ( åtminstone i mitt fall) är det inget som lönna sig förutom att sälja huset och köper en annan som är mer energi snål. Ska jag investera för att göra mitt hus energi snålt då ska det var lönsamt. Annars är det bortkasstat pengar.
Man sparar betydligt mer än på fördyrande solpaneler. Dessutom höjer ett modernt värmesystem värdet på huset, till skillnad från solpaneler.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Nej, vem har påstått det?
@Nissens

Nissens Nissens skrev:
Man sparar betydligt mer än på fördyrande solpaneler. Dessutom höjer ett modernt värmesystem värdet på huset, till skillnad från solpaneler.
Ja, Det tror jag med i jämförelse med solpanneler. Jag personligt ser inte kakylen går ihop där heller även om man räkna med ökad värde i huset. Det är förmodligen individuellt beroende på vart man bor. Men i villa område där jag bor ny renoverade o fräsch hus säljes till runt samma pris oavsett uppvärmningssystem

Nissens Nissens skrev:
Ska man investera i långsiktigt så är nog isolering bättre. Den behöver ju inte bytas om 10-20 år, eller repareras eller servas. Skulle nog säga att isolering, billigaste och effektivaste uppvärmningssystem och sist solceller eller liknande.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Använder du ( eller vill du i framtiden använda) mycket el de mörka timmarna på dygnet under sommarhalvåret?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.