99 400 läst ·
161 svar
99k läst
161 svar
Snea eldosor från elektrikern. Vad göra?
Om de inte ens konfigurerat Plejd så kan de ju aldrig ha kontrollerat installationen tänker jag?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är ett rimligt resonemang, men jag vet inte om det skulle duga som bevis.
Alla elinstallationer ska kontrolleras enligt god elsäkerhetsteknisk praxis innan de tas i drift men det finns inget krav att kontrollerna ska dokumenteras. Bara att de ska utföras enligt firmans egenkontrollprogram.A Andreas Kneg skrev:
Hoppas det löser sig för dig. Visst har du kontakt med firmans arbetsledare angående uppdraget?
Det är ingen mening att föra dialog med de elektriker de skickar. De gör bara det de har i sin arbetsorder.
Ja men arbetsledaren känns mer som han är ute efter merfakturering. Jag får väl helt enkelt köra Elsäkerhetverket, ARN, Kronofogden samt posta bilder på det undermåliga arbetet… men känns ju bara löjligt när det är typ 1 dags arbete kvar…
Ok, ja vi får väl se. De har ju själva erkänt att de inte är klara åtm.
Hursomhelst, jag är ju lite orolig för att det är en slarvigt genomförd installation och vill ju att den skall vara elsäker för ev försäkringsbolag och annat om det skulle ske något. Jag förstår att de kanske normalt inte lämnar intyg men vad skulle jag kunna be dom om? Protokoll från egenkontroll? Skulle de kunna lämna ett intyg att arbetet är genomfört på ett fackmannamässigt sätt? Någon typ av besiktning av arbetet de gjort? Förstår att de inte måste men om jag frågar så kanske de ändå vill lämna något för att slippa tjafset. Kag menar är det gjort rätt så är det ju inget problem att lösa ett papper på vad de gjort är rätt gjort
Hursomhelst, jag är ju lite orolig för att det är en slarvigt genomförd installation och vill ju att den skall vara elsäker för ev försäkringsbolag och annat om det skulle ske något. Jag förstår att de kanske normalt inte lämnar intyg men vad skulle jag kunna be dom om? Protokoll från egenkontroll? Skulle de kunna lämna ett intyg att arbetet är genomfört på ett fackmannamässigt sätt? Någon typ av besiktning av arbetet de gjort? Förstår att de inte måste men om jag frågar så kanske de ändå vill lämna något för att slippa tjafset. Kag menar är det gjort rätt så är det ju inget problem att lösa ett papper på vad de gjort är rätt gjort
A Andreas Kneg skrev:
Problemet kan vara precis det du skriver, att de inte brukar göra det och helt enkelt inte har några rutiner för att upprätta ett sådant papper.A Andreas Kneg skrev:
Systemkoden? De har inte gjort en enda inställning i olejd. De är helt okonfigurerade och helt öppna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
