Om de inte ens konfigurerat Plejd så kan de ju aldrig ha kontrollerat installationen tänker jag?

Det är ett rimligt resonemang, men jag vet inte om det skulle duga som bevis.

A
A Andreas Kneg skrev:
Vilken typ av dokument eller motsvarande kan man förvänta sig efter ett större arbete? Gör de någon typ av egenkontroll?
Alla elinstallationer ska kontrolleras enligt god elsäkerhetsteknisk praxis innan de tas i drift men det finns inget krav att kontrollerna ska dokumenteras. Bara att de ska utföras enligt firmans egenkontrollprogram.

Hoppas det löser sig för dig. Visst har du kontakt med firmans arbetsledare angående uppdraget?
Det är ingen mening att föra dialog med de elektriker de skickar. De gör bara det de har i sin arbetsorder.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ja men arbetsledaren känns mer som han är ute efter merfakturering. Jag får väl helt enkelt köra Elsäkerhetverket, ARN, Kronofogden samt posta bilder på det undermåliga arbetet… men känns ju bara löjligt när det är typ 1 dags arbete kvar…

A Andreas Kneg skrev:
Jag får väl helt enkelt köra Elsäkerhetverket, ARN, Kronofogden
Jag säger lycka till och tror tyvärr att du kommer att behöva det då uppförsbacken känns rejäl. Men håll oss uppdaterade om hur det går!

Ok, ja vi får väl se. De har ju själva erkänt att de inte är klara åtm.

Hursomhelst, jag är ju lite orolig för att det är en slarvigt genomförd installation och vill ju att den skall vara elsäker för ev försäkringsbolag och annat om det skulle ske något. Jag förstår att de kanske normalt inte lämnar intyg men vad skulle jag kunna be dom om? Protokoll från egenkontroll? Skulle de kunna lämna ett intyg att arbetet är genomfört på ett fackmannamässigt sätt? Någon typ av besiktning av arbetet de gjort? Förstår att de inte måste men om jag frågar så kanske de ändå vill lämna något för att slippa tjafset. Kag menar är det gjort rätt så är det ju inget problem att lösa ett papper på vad de gjort är rätt gjort

A Andreas Kneg skrev:
Jag förstår att de kanske normalt inte lämnar intyg
A Andreas Kneg skrev:
Jag menar är det gjort rätt så är det ju inget problem att lösa ett papper på vad de gjort är rätt gjort
Problemet kan vara precis det du skriver, att de inte brukar göra det och helt enkelt inte har några rutiner för att upprätta ett sådant papper.

A
Det är ett vanligt beställarkrav att få dokumenterade egenkontroller.

Prata med firman och be att få ett sådant. Det borde gå att lösa.

A Andreas Kneg skrev:
Om de inte ens konfigurerat Plejd så kan de ju aldrig ha kontrollerat installationen tänker jag?
Du har redan säkrat tillgång till systemkoden till Plejd så att du inte sitter i knät på firman för färdigställande eller utbyggnad av systemet i framtiden?

Systemkoden? De har inte gjort en enda inställning i olejd. De är helt okonfigurerade och helt öppna.

Då så, då är du iaf inte halvvägs inlåst i ett system som de sitter på nyckeln till.

A avh67f skrev:
Det är ett vanligt beställarkrav att få dokumenterade egenkontroller.
Tror du inte det beror på typ av firma och vilken kundkrets de brukar jobba mot?

A avh67f skrev:
Prata med firman och be att få ett sådant. Det borde gå att lösa.
Om viljan finns så. Men tror du att den finns?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.