A Andreas Kneg skrev:
Sen en fråga…

Jag har i mitt avtal att de skall installera ett större antal Plejd. De hävdar nu att konfigurering av dessa inte ingår. Det står inget om att det inte ingår i avtalet utan man förutsätter ju att installationen av Plejd innebär installation i dosorna och konfigurering? Det här är ju bara ytterligare ett sätt att spara timmar för dom och ta mer betalt. De har inte ens talat om i vilka dosor de satt vad. Så kort fråga installation av Plejd borde väl inkludera konfiguration åtm mest basala så man ser att det funkar. Inte scenario etc men åtm så man ser att det är rätt inkopplat
Varför inte sparka ut dom? dom bevisar ju gång på gång vilka "typer" dom är
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Ja, men jag har ett fastprisåtagande. Men nu är det nära att jag känner att det får bli en skadeståndsprocess. Att ta in annan för att slutföra och rikta krav. Det är bara det att det kommer ju ta sin tid. De är helt enkelt inte rimliga i sina ageranden.
Det finns många fler saker som de inte gjort enl vad jag kan tycka är fackmannamässigt.

Exempelvis så sitter de flesta dosor alldeles för djupt. Förutom att de sitter djupt o snett så har de bara tagit långa skruv o struntat i förhöjningsringar.
 
Har du betalt allt? Om inte så är det bara att hålla inne betalningen tills allt är klart och godkänt av DIG.
Har du däremot redan betalt så lär det inte hända så mycket…
 
tommib
Ta in en besiktningsman. Det lär behövas om du ska driva detta rättsligt. Se också vad du kan få för hjälp av din hemförsäkring.

Detta är, tyvärr, ännu ett exempel på varför man inte betalar i förskott till hantverkare. Det är tråkigt för alla inblandade men den här typen av historier är såpass vanliga att det helt enkelt inte är värt risken.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Är du säker på att elektrikern är elektriker?
med tanke på att målarna putsade väggen är jag tveksam till att det är seriösa hantverkare
 
Spruckna elementrör brukar vara den vanligaste orsaken till JFB-utlösning, oberoende om rören sitter i en bastu, en varmvattenberedare eller kanske en IR-värmare (vanligt fel där !). Om man har ett sprucket rör så är förbikoppling av JFB en mycket dålig lösning. Miljön med våtbastu och nakna kroppar bör definitivt ha JFB. Att tillverkaren avråder är väl bara för att slippa garantireparationsfall - men element skall inte läcka. En förbikoppling av JFB blir dessutom troligen en kortvarig lösning i den miljön - efter en tid blir det tillräckligt med fukt för att röret skall explodera/spräckas när värmen kommer på och då måste man ändå byta element.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
J JanA5 skrev:
Spruckna elementrör brukar vara den vanligaste orsaken till JFB-utlösning, oberoende om rören sitter i en bastu, en varmvattenberedare eller kanske en IR-värmare (vanligt fel där !). Om man har ett sprucket rör så är förbikoppling av JFB en mycket dålig lösning. Miljön med våtbastu och nakna kroppar bör definitivt ha JFB. Att tillverkaren avråder är väl bara för att slippa garantireparationsfall - men element skall inte läcka. En förbikoppling av JFB blir dessutom troligen en kortvarig lösning i den miljön - efter en tid blir det tillräckligt med fukt för att röret skall explodera/spräckas när värmen kommer på och då måste man ändå byta element.
Den här måste hamnat i fel tråd??
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ta in en besiktningsman. Det lär behövas om du ska driva detta rättsligt. Se också vad du kan få för hjälp av din hemförsäkring.

Detta är, tyvärr, ännu ett exempel på varför man inte betalar i förskott till hantverkare. Det är tråkigt för alla inblandade men den här typen av historier är såpass vanliga att det helt enkelt inte är värt risken.
Ja. Nu är det så det troligtvis kommer bli. Jag har också noterat att det fanns lite småpengar kvar som de inte fakturerat faktiskt. Men vad är egentligen inte fackmannamässigt arbete?

Här har ni några exempel…
1 dosorna sitter 2-3 cm innanför väggytan och de har ej använt förhöjningsram bara långa skruvar
2 de har karvat sönder baksidan på dosor för att få plats med plejd. De har inte orkat antar jag fixa kablarna snyggt och passa in plejden i dosan
3 vid trefacksram så har de använt 3 separata dosor som inte kopplats ihop vilket gjort att de sitter för långt från varandra dels med konsekvensen att de inte kan skruva fast översta insatsen med båda skruvarna dels att översta dosan sticker ut utanför ramen för att de tre dosorna sitter en bit från varandra
4 dosor sitter utanför väggens ytskikt
5 När de satte in undercentralen så glömde de koppla in el till diskmaskinen den blev hängande bakom högskåpet. Elektrikern hävdar att snickarna missat dra fram den till centralen. Detta upptäcktes av mig när jag provade Diskmaskinen inte av elektriker när de satte in undercentralen

Det finns mer… men låt oss börja här
 
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Ja. Nu är det så det troligtvis kommer bli. Jag har också noterat att det fanns lite småpengar kvar som de inte fakturerat faktiskt. Men vad är egentligen inte fackmannamässigt arbete?

Här har ni några exempel…
1 dosorna sitter 2-3 cm innanför väggytan och de har ej använt förhöjningsram bara långa skruvar
2 de har karvat sönder baksidan på dosor för att få plats med plejd. De har inte orkat antar jag fixa kablarna snyggt och passa in plejden i dosan
3 vid trefacksram så har de använt 3 separata dosor som inte kopplats ihop vilket gjort att de sitter för långt från varandra dels med konsekvensen att de inte kan skruva fast översta insatsen med båda skruvarna dels att översta dosan sticker ut utanför ramen för att de tre dosorna sitter en bit från varandra
4 dosor sitter utanför väggens ytskikt
5 När de satte in undercentralen så glömde de koppla in el till diskmaskinen den blev hängande bakom högskåpet. Elektrikern hävdar att snickarna missat dra fram den till centralen. Detta upptäcktes av mig när jag provade Diskmaskinen inte av elektriker när de satte in undercentralen

Det finns mer… men låt oss börja här
Börja med reklamera hantverkaren till konsumentverket
 
J J-banan skrev:
Börja med reklamera hantverkaren till konsumentverket
Hur gör man det?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Men det är ju ingen mening att reklamera någonting som ändå visar sig vara fackmannamässigt så det är ju därför jag vill veta om det här är saker som kan anses vara fackmannamässigt utfört, fastän jag tycker att det ser helt åt hvte ut
 
useless useless skrev:
Hur gör man det?
Det kanske avses att göra en anmälan till allmänna reklamationsnämnden.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur gör man det?
Till ARN
 
A Andreas Kneg skrev:
Elektrikern hävdar att snickarna missat dra fram den till centralen.
Snickaren har förmodligen ingen auktorisation och registrerat elinstallationsföretag hos elsäkerhetsverket. Således är det förbjudet för vederbörande att installera kanalisation som ska ingå i starkströmsanläggningen.

Så att skylla på snickaren är ungefär lika klokt som att skylla sen ankomst på att taxichauffören inte bröt mot hastighetsbegränsningen.
 
  • Gilla
Persika och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.