98 666 läst ·
161 svar
99k läst
161 svar
Snea eldosor från elektrikern. Vad göra?
Hej
Nu har vi kommit till en punkt med det här företaget där vi inser att de inte kommer att ge med sig och göra vad som är ök.
Det visade sig faktiskt att det fanns ca 10-12% kvar att fakturera mot fastpriset och de kommer jag hålla inne tills arbetet är slutfört.
De har också fakturerat ÄTA. Trots att jag varit tydlig tidigare att sådant arbete måste vara godkänt och ök innan. Inledningsvis litade jag nämligen på dem vid en ÄTA som var beställd men då överfakturerade de grovt och jag betalade den men lärde mig där och då att inte göra om misstaget utan att det skall vara tydligt innan. Vad och pris… Det här kommer jag inte heller att betala. Dels är det orimliga men ffa är det inte beställt eller ök och vissa delar ingår i det fastpris vi har hävdar jag.
Det är tydligt att de gjort bort sig när de räknade på uppdraget och vill försöka tjäna in det genom ÄTA de utför som jag inte beställt och efterfakturera med orimligt pris på dessa.
En skön grej är uttagen/brytare. Vi har en ritning som visar ett antal uttag/brytare per rum. I något rum har det blivit enstaka fler men i det har även blivit färre i många rum. Netto är färre. De har såklart fakturerat tillägg för de extra(orimligt mycket iofs) men jag hävdar ju såklart att de samtidigt måste dra avför de som försvunnit. Ändring Tillägg och Avdrag…
Hursomhelst. Jag har bestridit fakturorna tydligt och de kommer väl skicka vidare på inkasso. Sen kommer jag anmäla till ARN. Gör jag något fel eller orimligt anser ni?
En annan sak. Vad skall de egentligen ha gjort innan de driftsätter en installation? Att de inte har gjort full funktionskontroll är tydligt eftersom de inte konfigurerat plejd. Men de borde väl isolationsprova samt överlämna någon typ av dokumentation? Vad kan man förvänta sig i samband med driftsättningen som kund?
Nu har vi kommit till en punkt med det här företaget där vi inser att de inte kommer att ge med sig och göra vad som är ök.
Det visade sig faktiskt att det fanns ca 10-12% kvar att fakturera mot fastpriset och de kommer jag hålla inne tills arbetet är slutfört.
De har också fakturerat ÄTA. Trots att jag varit tydlig tidigare att sådant arbete måste vara godkänt och ök innan. Inledningsvis litade jag nämligen på dem vid en ÄTA som var beställd men då överfakturerade de grovt och jag betalade den men lärde mig där och då att inte göra om misstaget utan att det skall vara tydligt innan. Vad och pris… Det här kommer jag inte heller att betala. Dels är det orimliga men ffa är det inte beställt eller ök och vissa delar ingår i det fastpris vi har hävdar jag.
Det är tydligt att de gjort bort sig när de räknade på uppdraget och vill försöka tjäna in det genom ÄTA de utför som jag inte beställt och efterfakturera med orimligt pris på dessa.
En skön grej är uttagen/brytare. Vi har en ritning som visar ett antal uttag/brytare per rum. I något rum har det blivit enstaka fler men i det har även blivit färre i många rum. Netto är färre. De har såklart fakturerat tillägg för de extra(orimligt mycket iofs) men jag hävdar ju såklart att de samtidigt måste dra avför de som försvunnit. Ändring Tillägg och Avdrag…
Hursomhelst. Jag har bestridit fakturorna tydligt och de kommer väl skicka vidare på inkasso. Sen kommer jag anmäla till ARN. Gör jag något fel eller orimligt anser ni?
En annan sak. Vad skall de egentligen ha gjort innan de driftsätter en installation? Att de inte har gjort full funktionskontroll är tydligt eftersom de inte konfigurerat plejd. Men de borde väl isolationsprova samt överlämna någon typ av dokumentation? Vad kan man förvänta sig i samband med driftsättningen som kund?
Räcker att bestrida fakturorna sakligt och skriftligt. Sen hamnar ju bollen hos den att korrigera så ni blir överens eller eskalera till nästa steg med inkasso. Men bara att bestrida på samma sätt där igen. Och går det vidare till kfm så får du även yttra dig där
Ja, ge mig/oss en vägledande rekommendation sen får vi se vad företaget kommer göra. Man kan ju anmäla felaktig installation också. Men vad tänker att jag borde göra istället? Bara inte betala? Hitta en annan elektriker och ställa ut skadeståndskrav mot bolaget för merkostnader?Alfredo skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det finns tyvärr inga krav på vad man ska kontrollera. Det enda som finns är elsäkerhetslagens krav på aktsamhet och föreskrifternas krav på god elsäkerhetsteknisk praxis. Ganska luddigt, men det är alltså säkerheten i första hand.I ditt fall verkar det handla om slarv och dåligt hantverk, att inte kunna följa en ritning etc. Denna brist på kunskap och färdighet kan ju spilla över på säkerheten...A Andreas Kneg skrev:En annan sak. Vad skall de egentligen ha gjort innan de driftsätter en installation? Att de inte har gjort full funktionskontroll är tydligt eftersom de inte konfigurerat plejd. Men de borde väl isolationsprova samt överlämna någon typ av dokumentation? Vad kan man förvänta sig i samband med driftsättningen som kund?
Det enda dokument du kan kräva är gruppförteckningen, om ni inte avtalat något annat. Det verkar vara en god ide att kräva protokollet över kontrollen, och då speciellt inspektionen med en bock för alla de punkter som listas i installationsreglerna. Jag menar, hur kunde de missa att dosorna i en trefacksram sitter fel? Hade ni avtalat att du själv skulle montera ramen?
I den bästa av världar borde man kunna lita på elfirman och låta dem göra jobbet på löpande räkning.
Ok jag förstår. Ja det kommer jag göra också. Men samtidigt måste ju installationen färdigställas av någon. Just nu vet jag inte om jag litar på denna firma att göra det. Helst skulle man vilja besiktiga allt, ta in en annan firma för att färdigställa (om jag hittar någon villig att göra det) och sedan skicka ett skadeståndskrav mot företaget på allt som skjuter över det totala fasta pris som vi avtalat.Alfredo skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
Nu framgår inte hur du bestridit men att rekommendera är att inte argumentera för varför du bestrider. Utan bara tala om du bestrider fakturan.A Andreas Kneg skrev:
Varför det? När man bestrider en faktura så behöver det motiveras?
Utveckla gärna varför man inte ska motivera varför en faktura helt eller delvis bestrids.B Bästerortarn skrev:
Första steget vid felaktig faktura är ju att kontakta företaget och ange vad anser är felaktigt, om de sedan inte korrigerar det så kan man bestrida fakturan.
Även om bevisbördan ligger på den som kräver betalt när en faktura bestrids, så kan man till slut bli betalningsskyldig för ev dröjsmålsränta och dylikt om man bestrider en faktura utan grund.
Läs gärna på Konsumentverket som säger lite tvärtemot ditt råd 😉
Hej
Dags o ta tag i tråden igen. Tänkte fråga lite om råd. För att rekapitulera lite. Jag har ett fastprisåtagande från elfirman att göra ny el i lägenheten i samband med renoveringen. De har räknat bort sig lite tror jag och det tar en evig tid för dem att slutföra. Nu har jag ånyo skickat en uppmaning att slutföra arbetet. Saker de ex gjort el gjort felaktigt.
Inte konfigurerat Plejd och därmed Inte funktionskontrollerat Plejd.
Ett antal brytare är inte kopplade och har inte plejd
Ett antal uttag inte installerade
Sen sticker det ut ledare i ett antal kopplingspunkter och ur centralen.
Känns lite ofärdigt generellt.
Det har också varit ett antal olika elektriker involverade och jag vet inte om de har kolla på varandra o vad som e gjort/färdigt.
Vilken typ av dokument eller motsvarande kan man förvänta sig efter ett större arbete? Gör de någon typ av egenkontroll?
Vad tycker ni jag skall göra om de vägrar slutföra o bara lämnar allt som nu? Begära ersättning via kronofogden? ARN känns lite jobbigt o tar tid…
Tack på förhand
Dags o ta tag i tråden igen. Tänkte fråga lite om råd. För att rekapitulera lite. Jag har ett fastprisåtagande från elfirman att göra ny el i lägenheten i samband med renoveringen. De har räknat bort sig lite tror jag och det tar en evig tid för dem att slutföra. Nu har jag ånyo skickat en uppmaning att slutföra arbetet. Saker de ex gjort el gjort felaktigt.
Inte konfigurerat Plejd och därmed Inte funktionskontrollerat Plejd.
Ett antal brytare är inte kopplade och har inte plejd
Ett antal uttag inte installerade
Sen sticker det ut ledare i ett antal kopplingspunkter och ur centralen.
Känns lite ofärdigt generellt.
Det har också varit ett antal olika elektriker involverade och jag vet inte om de har kolla på varandra o vad som e gjort/färdigt.
Vilken typ av dokument eller motsvarande kan man förvänta sig efter ett större arbete? Gör de någon typ av egenkontroll?
Vad tycker ni jag skall göra om de vägrar slutföra o bara lämnar allt som nu? Begära ersättning via kronofogden? ARN känns lite jobbigt o tar tid…
Tack på förhand
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
De kommer att bestrida, och du får stämma firman om du skall få ut något.A Andreas Kneg skrev:
I praktiken kommer du inte att få ut något från firman, utan se bara till att hålla på det du ännu inte har betalat.
Hmmm
Det sätter ju mig i en problematisk situation. Då skall ju någon annan avsluta? Får elektriker verkligen driftsätta och lämna ett arbete mitt i och bara säga då skiter vi i det? Vilka myndighet utövar tillsyn över elektriker? De måste ju ha något tillstånd tänker jag. Jag får ju anmäla dom på alla möjliga ställen…
Det sätter ju mig i en problematisk situation. Då skall ju någon annan avsluta? Får elektriker verkligen driftsätta och lämna ett arbete mitt i och bara säga då skiter vi i det? Vilka myndighet utövar tillsyn över elektriker? De måste ju ha något tillstånd tänker jag. Jag får ju anmäla dom på alla möjliga ställen…
Tyvärr är Elsäkerhetsverket hårt styrda av lobbying från branschen, så rent juridiskt enligt dagens regler är det ditt ansvar att se till att anläggningen är säker och fungerar.A Andreas Kneg skrev:Hmmm
Men du kan ju alltid prova att göra en anmälan. Dock är jag tveksam till att ett ofärdigt jobb räknas som ett fel i anläggningen om det inte är något uppenbart farligt.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
De delar som inte är kontrollerade får de heller inte driftsätta. Har de gjort det, så tror jag att du möjligten ev. skulle kunna få elsäkerhetsverket att agera.
Men troligen är det svårt att bevisa att de ej kontrollerat. Sticker det ut strömförande trådar så är det ju solklart inte OK.
Men troligen är det svårt att bevisa att de ej kontrollerat. Sticker det ut strömförande trådar så är det ju solklart inte OK.