Det kan så vara. Jag jobbar inte på Ahlsells så jag vet i detalj hur det fungerar. jag försöker bara förklara hur det troligen fungerar och varför dylika "priser" finns.

D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen anledning för Ahlsell att ha den listan.
Tycker du ja. Ahlsell verkar tycka annorlunda och i detta fall är det de som bestämmer. 😉

Farstatjej90
S Stefan1972 skrev:
Det kan så vara. Jag jobbar inte på Ahlsells så jag vet i detalj hur det fungerar. jag försöker bara förklara hur det troligen fungerar och varför dylika "priser" finns.
Alla förstår varför dom finns. Det är därför dom flesta vill ha bort det.

• Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alla förstår varför dom finns. Det är därför dom flesta vill ha bort det.
Men alla som vill det är ju privatpersoner? Bråka på de som använder priserna på fel sätt. Dvs den aktör som ockrar och använder det på fel sätt. På det viset spelar det ingen roll att Ahlsells gör annorlunda. är priserna lägre i en prislista så kommer den som ockrar ta allt gånger två iallafall..........

Purre
S Stefan1972 skrev:
Men alla som vill det är ju privatpersoner? Bråka på de som använder priserna på fel sätt. Dvs den aktör som ockrar och använder det på fel sätt. På det viset spelar det ingen roll att Ahlsells gör annorlunda. är priserna lägre i en prislista så kommer den som ockrar ta allt gånger två iallafall..........
Jag vill ha bort dom påhittade priserna även som anställd som handlar på Ahlsell mfl grossister. Jag kan fortfarande beställa samma produkter som privatperson ofta för samma eller lägre pris som hos grossisten och i vissa fall så är mitt privatpersonspris inkl moms samma som hos grossisterna där deras pris är exkl moms. Enda dom vinner på är utbud och dagen efter leverans.

det stora problemet att är ju att det inte finns nåt alternativ butik att handla i sverige för privat personer och företag Ahlsells har ju nästan allt hemma svenska bygghandlare har väldigt lite hemma om dom ens kan ta in det

annorlunda är det ute i europa där både proffs och privat personer handlar i samma butik jag handlar ofta på leroy merlin dom har allt till vvs och el allt från strömbrytare till 3 fass koplingar och 4 olika märken och prisklasser dom erbjuder till och med kurser om hur man drar sina egna el och vvs

M maria01 skrev:
det stora problemet att är ju att det inte finns nåt alternativ butik att handla i sverige för privat personer och företag
Det kan jag inte hålla med om. Butiker som Beijer, Bauhaus och Clas Ohlson finns på många orter i Sverige och har väldigt mycket av det som behövs för omgående leverans. Behöver man ett större sortiment kan firmor som Elbutik och Rinkaby Rör leverera det mesta inom några dagar.

Med tanke på att elinstallationsmaterial egentligen borde vara ointressant för en lekman tycker jag det snarare är förvånansvärt god tillgång på den typen av produkter för lekmän. Sen kanske det finns ännu bättre utbud i "ditt land" (Frankrike?) men att det skulle vara svårt att handla "byggprylar" i Sverige har jag svårt att se.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S Stefan1972 skrev:
Systemet underlättar för dom som vill luras och det är en av orsakerna till att vissa handlar där. Det är ju rätt självklart att kunderna alltså dom som blir lurade vill ändra det. Förstår inte varför du är förvånad över det....🤔

S Stefan1972 skrev:
Och vi har förstått, du behöver inte förklara mer, och när den dag dyker upp då ingen hantverkare överhuvudtaget taget nämner rabatter eller liknande utan helt enkelt anger ett pris, i förväg så klart så man får valet att avstå om någon annan är klart billigare. Då blir det ju superenkelt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Systemet underlättar för dom som vill luras och det är en av orsakerna till att vissa handlar där. Det är ju rätt självklart att kunderna alltså dom som blir lurade vill ändra det. Förstår inte varför du är förvånad över det....🤔
dom flesta företagen luras ju inte bara Ahlsell

S Stefan1972 skrev:
För att det bara är en hanterare av en databas? Jag kan i mitt program addera 200% på bruttopriset också om jag vill. Helt valfritt och upp till användaren. Man kan ha valfri rabatt, Man kan lägga på sin avans åt alla håll. Det finns ingen ockergenerator som tänder upp en varningsruta att nu är det ajabaja. Funktionen är vad den är och används den på fel sätt mot slutkund så blir det ju fel. Det är inte funktionens fel.
Njae, det är en funktion utvecklad specifikt för att kunna hämta information från en dadabas men istället för att hämta din verkliga rabatt låter dig skapa en utskrift som på alla sätt och vis ser ut som en riktig faktura med ett slutpris som du inte har eller kommer betala.
Den har ingen annan funktion än att vilseleda.
Det är inte så att du kan välja att Ahsell kan skicka bluffakturan, eller hur...

Kompisen fick en gedigen genomgång av funktionen när han startade sin firma, dom gick igenom exakt vad den var till för, dvs här kan du visa för en snål kund vad du har "betalat"

Vad anser du är syftet med en funktion där du kan skriva in valfri rabatt och skriva ut något som ser ut som att du har fått en juridisk handling som är märkt FAKTURA, inte offert eller proforma eller något annat, just FAKTURA?

Att det är en funktion som kan användas på fel sätt, men vilket annat användningsområde finns det då, och när behöver någon ha en faktura med fel pris på, förutom att lura sin kund?

Excel
Bra att det granskas. Likaså borde det ske förmånsbeskattning av alla bjudfrukostar Ahlsell. Kanske till och med hanslar om mutor.

• Haha
Grävarn1
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Njae, det är en funktion utvecklad specifikt för att kunna hämta information från en dadabas men istället för att hämta din verkliga rabatt låter dig skapa en utskrift som på alla sätt och vis ser ut som en riktig faktura med ett slutpris som du inte har eller kommer betala.
Den har ingen annan funktion än att vilseleda.
Det är inte så att du kan välja att Ahsell kan skicka bluffakturan, eller hur...

Kompisen fick en gedigen genomgång av funktionen när han startade sin firma, dom gick igenom exakt vad den var till för, dvs här kan du visa för en snål kund vad du har "betalat"

Vad anser du är syftet med en funktion där du kan skriva in valfri rabatt och skriva ut något som ser ut som att du har fått en juridisk handling som är märkt FAKTURA, inte offert eller proforma eller något annat, just FAKTURA?

Att det är en funktion som kan användas på fel sätt, men vilket annat användningsområde finns det då, och när behöver någon ha en faktura med fel pris på, förutom att lura sin kund?
Är inte den funktionen för att låta Ahlsells kund göra en faktura mot slutkunden?
Dvs det ska inte vara en faktura från Ahlsell till Hantverkaren, utan hantverkaren till slutkund.
🤔

13th Marine 13th Marine skrev:
Är inte den funktionen för att låta Ahlsells kund göra en faktura mot slutkunden?
Dvs det ska inte vara en faktura från Ahlsell till Hantverkaren, utan hantverkaren till slutkund.
🤔
Enklast är väl om Ahlsell har en nettoprislista som dom inte säljer under, sen får man förhandla om så lite påslag som möjligt. Exakt samma som idag. Det löser ju alla problem med att rabatten skulle bli för hög på vissa produkter., dom behöver inte hitta på ett pris och alla är nöjda och glada, dessutom otroligt lätt att implementera.

P
S Stefan1972 skrev:
Fast grejen är ju fortfarande spannet av olika kunder Ahlsells har. Jag tror inte normala butiker av den typen du nämner hanterar stora miljardkontrakt på enskilda byggen..........Normala rabattsatser är som sagt inga problem att hantera om kunderna är ganska så likartade. Nu verkar ju Ahlsells arbeta efter samma "prislista" oavsett kund och man kan snabbt offerera även stora projekt utan att gå in på detaljer och speciella avtal som rör enskilda produkter. Man kan ju liksom inte ge hög rabatt på grejer som bara medger 10% rabatt ? Då är det lättare att höja och skapa ett högt bruttopris som ingen betalar ändå som systemet arbetar med. Alternativet är annars olika rabattsatser på varje enskild produkt och det blir nog fruktansvärt rörigt.........
Ahlsell omsätter ca 30 miljarder. Kesko Sverige/K Bygg omsätter ca 120 miljarder.

Det finns fan ingen ursäkt till deras prissättning, hur du än försöker vrida till det. Även om de skulle ha världens krångligaste prissättning så är det 2025 nu och sådant kan lätt hanteras i deras datasystem.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.