Purre
S Stefan1972 skrev:
jo det är det jag gjort men du sätter dig inte in i situationen........Skulle de inte ha höga hittepåpriser så skulle ju många av artiklarna behöva ha jättemärkliga rabattsatser. Alla kanske unika rabattsatser beroende på inköpspris och förväntad avans. Det skulle bli jättesnårigt att ha tex 1.325% -4.623% rabatt på en produkt och annat på andra. Nu räknar man baklänges istället och adderar avans på inköpspris, man adderar marginal för att hantera alla rabattsteg och vips så har man ett pris som inte alls fungerar i verkligheten. Förutom för en del ockrare då..........

Hur menar du annars att man ska lägga upp det? Om man har prylar där det i praktiken kanske finns 5% avans på och sen bulkvaror där de har 50% avans. Sen ska man göra en rabattmodul mot kund sen? Ska du ge lika mycket rabatt på bägge? Eller lika lite på bägge?
Men varför är deras listpriser inte ens tillverkarens rekommenderade pris utan högre ändå i vissa fall?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Återigen. Funktionen är inte avsedd för att användas mot slutkund/privatperson. Själva verktyget är ganska standard och normalt. Sen måste man använda huvudet också......
Men till vad kan man använda en funktion där du kan skriva ut en falsk faktura som har listpris och där du själv sätter en valfri rabattsats?

Den enda jag kan komma på är för att en hantverkare ska kunna påvisa för en kund att saker har kostat något som det faktiskt inte har, dvs att lura kunden med.

• Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S Stefan1972 skrev:
Att man har de rabattsatser man har beror ju på spannet av olika kunder vilket egentligen få har......från lilleskutt som köper lite rördelar för gårdens behov till miljardinvesteringar i stora byggen. Det är klart att dessa måste kunna skiljas åt........och hur gör man det utan flera olika rabattsteg? Visst kan man ha mindre steg men det blir ju svårt att sälja in tiondels steg........Låter bättre att erbjuda 50% istället för 10%
Sekunden du öppnar konto får du 80% rabatt. Det finns ingen som har 5% rabatt för hade man haft det hade man köpt från Elbutik.se istället. Det är en ren bluff.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
Ja men då är vi där igen på många av de produkterna där det är små marginaler /dyra grejer.......Då får du ju ha egna rabattsatser på dylika produkter då?
Ja?
S Stefan1972 skrev:
Då kan du aldrig säga 20% rabatt rakt över.........
Nej, man behöver väl inte ge en specifik rabatt rakt över? Det fungerar ju utmärkt med olika rabattsatser baserat på produktgrupp hos t.ex. Beijer och Bauhaus. Den stora skillnaden där är att rabatten hos Beijer är 16 gånger högre än den jag får hos Bauhaus, men precis som hos Ahlsell så har Beijer också ockerpriser.

En vara kostar vad en vara kostar, oavsett vem som säljer den. Ska byggaren/ rörisen/ elektrikern/ målaren tjäna bra på materialet så måste hyllkantspriset upp för att kunna ge rabatt.

Tyvärr har bygghandlarna börjat ta rygg på el- & rörbranschen, vilket är den främsta anledningen till mina Bauhaus-köp. Där har jag tre procent rabatt på det flesta varorna, en procent på några få artiklar och tio procent på hyresmaskiner.

Alla mina fakturor redovisas öppet inkl. dragen rabatt +10% administrativt påslag.
10-15%, beroende på jobbets storlek och vilken typ av varor man säljer, är en fair nivå.

Någon borde fairtrade-märka vår bransch och tillämpa Daniels utmärkta förslag.
D Daniel 109 skrev:
Om ockrarna säger att de har ett påslag på 150% i stället för en rabatt på 20% så blir det transparent för slutkunderna.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
B
O O skrev:
Så säger alla.

Vad som är mindre kan alltid diskuteras, vara helt ok eller missbrukas. Min kommentar är inte riktad mot dig utan den är rent generell

Men det stora problemet och oskicket är att det görs påslag överhuvudtaget. Det är en sjuk metod att ta betalt för inköpskostnaderna.

Rimligt är att debitera kund/beställare
  1. material till inköpspris,
  2. arbetskostnad för tiden som krävs att få materialet installerat
Naturligtvis HELA den relevanta arbetskostnaden. Inkl tiden att beställa, betala, hämta och leverera allt material. Förutom tiden att montera. Alltså all tid som behöver läggas på uppdraget.

Ett schablonmässigt procentuellt påslag blir nästan aldrig rätt. Kostnaden för att åka och köpa en skruv, ventil eller strömbrytare är exakt lika stor som om det var 50st.

Det är klart att kunder och beställare ogillar systemet med listpriser, rabatter och påslag.
Detta med att ÅKA till grossiten, det är bara dålig planering! en bra hantverkare planerar och beställer material som leveras till kund eller eget ställe.

ACME skrev:
Ja?

Nej, man behöver väl inte ge en specifik rabatt rakt över? Det fungerar ju utmärkt med olika rabattsatser baserat på produktgrupp hos t.ex. Beijer och Bauhaus. Den stora skillnaden där är att rabatten hos Beijer är 16 gånger högre än den jag får hos Bauhaus, men precis som hos Ahlsell så har Beijer också ockerpriser.

En vara kostar vad en vara kostar, oavsett vem som säljer den. Ska byggaren/ rörisen/ elektrikern/ målaren tjäna bra på materialet så måste hyllkantspriset upp för att kunna ge rabatt.

Tyvärr har bygghandlarna börjat ta rygg på el- & rörbranschen, vilket är den främsta anledningen till mina Bauhaus-köp. Där har jag tre procent rabatt på det flesta varorna, en procent på några få artiklar och tio procent på hyresmaskiner.

Alla mina fakturor redovisas öppet inkl. dragen rabatt +10% administrativt påslag.
10-15%, beroende på jobbets storlek och vilken typ av varor man säljer, är en fair nivå.

Någon borde fairtrade-märka vår bransch och tillämpa Daniels utmärkta förslag.
Fast grejen är ju fortfarande spannet av olika kunder Ahlsells har. Jag tror inte normala butiker av den typen du nämner hanterar stora miljardkontrakt på enskilda byggen..........Normala rabattsatser är som sagt inga problem att hantera om kunderna är ganska så likartade. Nu verkar ju Ahlsells arbeta efter samma "prislista" oavsett kund och man kan snabbt offerera även stora projekt utan att gå in på detaljer och speciella avtal som rör enskilda produkter. Man kan ju liksom inte ge hög rabatt på grejer som bara medger 10% rabatt ? Då är det lättare att höja och skapa ett högt bruttopris som ingen betalar ändå som systemet arbetar med. Alternativet är annars olika rabattsatser på varje enskild produkt och det blir nog fruktansvärt rörigt.........

Jag begripen inte varför höga bruttopriser skulle vara en fördel då heller.

Om vi har en hypotetisk prislista med 50% påslag på inköpspris på allt. Det är butikspris för strökunder. Hantverkare har avtal med 10% rabatt. Större firmor 15% och gigantiska projekt 20%. Helt taget ur luften.
Hur skulle det bli smidigare för att man lagt på 1000% på inköpspriset i bruttoprislistan?

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Men till vad kan man använda en funktion där du kan skriva ut en falsk faktura som har listpris och där du själv sätter en valfri rabattsats?

Den enda jag kan komma på är för att en hantverkare ska kunna påvisa för en kund att saker har kostat något som det faktiskt inte har, dvs att lura kunden med.
För att det bara är en hanterare av en databas? Jag kan i mitt program addera 200% på bruttopriset också om jag vill. Helt valfritt och upp till användaren. Man kan ha valfri rabatt, Man kan lägga på sin avans åt alla håll. Det finns ingen ockergenerator som tänder upp en varningsruta att nu är det ajabaja. Funktionen är vad den är och används den på fel sätt mot slutkund så blir det ju fel. Det är inte funktionens fel.

Felet är att det finns en prislista som inte har någon verklighetsförankring. Efter som hantverkarna, av naturliga skäl, inte har någon egen prislista så tenderar de att hänvisa till Ahlsells påhittade lista som ingen betalar efter. Det finns ingen anledning för Ahlsell att ha den listan.

• Gilla
leifherlin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag begripen inte varför höga bruttopriser skulle vara en fördel då heller.

Om vi har en hypotetisk prislista med 50% påslag på inköpspris på allt. Det är butikspris för strökunder. Hantverkare har avtal med 10% rabatt. Större firmor 15% och gigantiska projekt 20%. Helt taget ur luften.
Hur skulle det bli smidigare för att man lagt på 1000% på inköpspriset i bruttoprislistan?
För att det finns massor med saker man i praktiken inte kan lägga på så mycket i pris...........man tjänar inte lika mycket på allt. Det har jag ju skrivit om......En specialgrej som kostar 5900kr i inköp kan ha ett marknadspris på 8000kr. Hur gör man då om man har ett system där många har betydligt mer rabatt än så? Gör det till en förlust? Nej då adderar man minsta accepterade vinst, säg 10% och man kan inte sälja den billigar eän 6490kr. Sen räknar man upp bruttopriset för att fungera med en massa rabattavtal. Och då blir det bara hittepå. Inte artikelns verkliga pris. Det är vad köparen betalar av Ahlsells. Det ska köparen utgå ifrån och addera sin avans på.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Men varför är deras listpriser inte ens tillverkarens rekommenderade pris utan högre ändå i vissa fall?
den saken har jag förklarat flera gånger vid det här laget........

Testa att applicera mina påhittade påslag och rabatter på prylen.

Man kan inte motivera absurda prislistor med att man skrivit avtal med absurda rabatter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Varför ska jag testa allting? Du kan väl bevisa dina egna teser istället? Det du pratar om och tycker skulle fungera mycket bättre skulle fungera alldeles utmärkt för en mindre aktör. Ahlsells är inte liten, Det är så kolossalt mycket större än de butiker du ser..
Problemet är inte Ahlsell och dess priser. Problemet är att folk gör en koppling mellan priset och slutkund. Det ska inte finnas nån koppling där. Ingen har sagt att man ska göra så.
Jag är hundra procent säker på att liknande exempel finns hos många grossister. Hos ica centralt kanske limpan listas till 40kr plus moms men sen har handlaren rabatt och hanterar den som den vill. 99% av alla handlare har lägre pris för att just marknaden styr det åt ett håll. Sen finns det säkert nån ica handlare som tar 40kr plus moms också för det står ju i prislistan. Men det kanske inte är tanken som sagt.......

Samma sak om man ska fortsätta med livsmedel ser man ju om man skaffar konto hos tex snabbgross eller martin. Mycket är så klart billigare men det finns åtskilligt som är betydligt dyrare där utan rabatt än i normal butik. Det beror ju på att priserna är satta så att det fungerar med alla rabattavtal. En flaska diskmedel kan ju kosta dubbelt där som listpris mot i butik för svensson.

S Stefan1972 skrev:
Nu verkar ju Ahlsells arbeta efter samma "prislista" oavsett kund och man kan snabbt offerera även stora projekt utan att gå in på detaljer och speciella avtal som rör enskilda produkter.
Vi har i flera tidigare trådar angående GNP-listor, sett att bruttopriset har varierat ganska stort beroende på vilken rabatt de olika kunderna har gentemot grossisten.
Så nej, det är inte samma prislista till alla kunder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.