29 539 läst ·
185 svar
30k läst
185 svar
Slutet för Ahlsell-priser? Konkurrensverket granskar!
Uppenbarligen kan man ha det system som Ahlsell har. Det är ingen som påstått något annat. Det jag vänder mig emot är att det skulle finnas en bra anledning till att ha det.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jo men tänk på det jag skrev i inlägg 90..............Ahlsells bästa rabattavtal kanske innebär att de har kvar nån procent marginal på alla artiklar. Sen ökar marginalerna vartefter rabatten sjunker. Då måste man ju börja från nettopriset och addera och vissa grejer får då ett väldigt konstigt "pris" som ju ingen betalar ändå för alla har typ kanske minst 40% rabatt.
Var ska man annars utgå ifrån ? Lägger man bara på rimlig marginal och får ett okej pris som alla kan använda så blir det isåfall väldigt dyra grejer för de som köper för flera miljarder i ett bräde........
Var ska man annars utgå ifrån ? Lägger man bara på rimlig marginal och får ett okej pris som alla kan använda så blir det isåfall väldigt dyra grejer för de som köper för flera miljarder i ett bräde........
Det är ju just det som folk är kritiska mot. Alla alla har höga rabatter.
Jag förstår inte varför det skulle bli konstiga priser om man har ett system utan stora rabatter för alla.
Jag förstår inte varför det skulle bli konstiga priser om man har ett system utan stora rabatter för alla.
Skulle tro att handlar man för miljarder i ett bräde så förhandlar man först, då har ingen prislista nån betydelse. Men annars har ju de fleata nätbutikerna samt företag som Byggmax en mer sympatisk prislista, du betalar vad som står på prislappen oavsett vem du är. Däremot begär man en offert på en större leverans på 100 000 tals kronor så kan det ju bli annorlunda.S Stefan1972 skrev:Jo men tänk på det jag skrev i inlägg 90..............Ahlsells bästa rabattavtal kanske innebär att de har kvar nån procent marginal på alla artiklar. Sen ökar marginalerna vartefter rabatten sjunker. Då måste man ju börja från nettopriset och addera och vissa grejer får då ett väldigt konstigt "pris" som ju ingen betalar ändå för alla har typ kanske minst 40% rabatt.
Men smågrejer som nån kulventil eller ett uttag bör ju bara ha ett enda pris för alla om du köper det direkt i butiken, vill du beställa 1000 uttag så kan det väl vara rimligt med rabatt på butikspriset.
Då slipper man ju allt om rabatter och påslag, vill hantverkaren lägga på är det ju upp till denne men kalla det inte en rabatt.
Om en kund känner sig blåst är det enbart två parter i avtalet som kan orsaka för denna känsla. Kunden och kundens motpart i köpeavtalet, det vill säga butiken/säljaren/hantverkaren.M MrDizzy skrev:
Vad som sker i tidigare led, hos en tillverkare, importör, mellanhänder, grossister, generalagenter, whatever, har inget med kundens avtal att göra.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jo men nu var det ju bara ett exempel för att belysa en situation. Daniel verkar ju tro att Ahlsells bara är den lokala butiken och visst. Skulle den enskilt sköta sitt så skulle de kunna ha en helt egen prislista baserat på just den butikens inköp och förväntade marginaler. Det skulle ju också vara en modell. Men nu är ju Ahlsells så sjukt mycket större än så och de har samma prislista för alla.
Det kan de ha även med en realistisk prislista. Om en produktkategori har en rabatt på minst 40% för alla kunder så kan man sänka listpriset med 40% och justera rabattsatserna.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Att man har de rabattsatser man har beror ju på spannet av olika kunder vilket egentligen få har......från lilleskutt som köper lite rördelar för gårdens behov till miljardinvesteringar i stora byggen. Det är klart att dessa måste kunna skiljas åt........och hur gör man det utan flera olika rabattsteg? Visst kan man ha mindre steg men det blir ju svårt att sälja in tiondels steg........Låter bättre att erbjuda 50% istället för 10%
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ja men då är vi där igen på många av de produkterna där det är små marginaler /dyra grejer.......Då får du ju ha egna rabattsatser på dylika produkter då? Då kan du aldrig säga 20% rabatt rakt över.........D Daniel 109 skrev:
Så svaret är att det låter bättre med en stor rabatt på ett orimligt pris. Så bra att du tycks komma till samma slutsats som jag.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ja men grejen är ju att inget av detta ska föras över till slutkund.........Det är ju där problemet sitter. Den som säljer produkterna ska lägga på sin egen avans. De ska inte följa nån prismodell leverantören har. Den är inte tänkt att användas på det viset.D Daniel 109 skrev:
Varför har de då en funktion för att generera den typen av underlag? Varför inte generera underlag med de faktiska priserna?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Funktionen är nog ganska standardiserad. Har ungefär lika i mitt program från en bildelsleverantör. Sen är det antagligen upp till säljande part att föra in sina uppgifter och sen påslag. Sen att det sen GÅR att använda bruttopriset i verktyget också är ju svårt att komma ifrån kanske......Det är ju bara en databashanterare och sen är den den som använder verktyget som får sköta resten.
Tändstickor har ju ett vettigt användningsområde.