Krilleman
V Ville_Vessla skrev:
Att allmänt gnälla på hela branschen ger aldrig nåt men att pinpointa ett företag kan ge ändring, så det är helt i sin ordning och rationellt att bara ge sig på en. Det är knappast så att det andra är omedvetna om att de kan bli nästa måltavla om nånting faktiskt skulle hända.
Absolut, men det är fortfarande inte Ahlsell eller för den delen någon annans fel att hantverkaren glider på bananskalet med grundprislistor.

Det jag menar är att man bör gå på den som skor sig mest.

Majgårdarna
Skulle byta toalett och kollade priset på Ahlsell.
8700kr plus moms innan rabatt 😂

Helt sjukt!

• Pris för IFÖ WC-stol 6872 på Ahlsell, 2094 kr/st, bruttopris exkl moms 8725 kr/st.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Skulle byta toalett och kollade priset på Ahlsell.

Helt sjukt!
Vad är det du inte förstår?
Bruttopriset är totalt orelevant.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Helt sjukt!
Jag tycker nog det mest sjuka är att du verkar tycka att priset innan rabatt har någon slags relevans... 😉

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog det mest sjuka är att du verkar tycka att priset innan rabatt har någon slags relevans... 😉
Som att jag som rörmokare skulle kunna faktura bruttopriset mot kunden 😅😅😅

tommib
Det finns folk som försöker med det. Vilket är en stor del av kritiken mot Ahlsell m.fl.

Om bruttopriset är irrelevant, varför existerar det överhuvudtaget? Jämför hur mycket t.ex. Hemtex fått stryk för sina ständiga REA.

• Gilla
  • Wow
Pin och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jämför hur mycket t.ex. Hemtex fått stryk för sina ständiga REA.
Jag har lite svårt att se likheterna mellan att en "rabatt" appliceras på en "prisberäkningsgrund" och en påhittad rea.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Majgårdarna
Alfredo Alfredo skrev:
Enda anledningen att det priset finns är att vvs firman kan berätta till kunden att du får minsann 50% rabatt på brutopriset.
Och så har han 90% rabatt..

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
tommib
Hemtex ordinare pris kan nog betraktas som lika verkligt som Ahlsells bruttopris. Skillnaden är att alla som ramlar in i butiken får det rabatterade priset, utan att öppna ett konto.

Jag tycker inte den likheten är alls svår att se.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Skillnaden är att alla som ramlar in i butiken får det rabatterade priset, utan att öppna ett konto.
Rabatterna hos Ahlsell skiljer ganska rejält mellan olika kunder till skillnad mot en "rea" där jag antar alla betalar samma pris.

Alfredo Alfredo skrev:
Rabatterna hos Ahlsell skiljer ganska rejält mellan olika kunder till skillnad mot en "rea" där jag antar alla betalar samma pris.
Den uppenbara frågan är ju då varför dom med störst rabatter inte marknadsför det mer, "Hos oss är matrialet billigast". Just VVS råkar vi ju ha en halvstor spelare i staden med egen butik och tillhörande lager. Priserna där om jag går in och vill köpa en koppling eller nåt motsvarar typ Rinkaby. Alltså om jag anlitar dom får jag samma pris som de har i butiken. Dom behöver sällan besöka Ahlsells eftersom de har grejerna i sin egen butik

Det är ju inte så stor skillnad mellan olika kundkonto. Det är en annan tråd där en av medlemmarna frågar snällt om nettopriser på Ahlsell. LRF-rabatt eller storföretag är inte mer än 10% skillnad på nettot. Den skillnad som skulle motivera vidareförsäljning (storkund) och egenförbrukning (LRF) Brutal skillnad mot brutto för båda.
Jag har själv möjlighet att köpa med LRF och jämförde lite el-material med grannen installationselektrikern. Skiljer inte mycket. ”– Därför köper jag på Solar eller Rexel.” sa grannen.

Det visade sig i en annan tråd här för något år sedan, att hos ahslell så är det inte bara att olika kunder har olika rabattsatser, utan även olika listpriser. Det var en elektriker som lade upp Ahslells sida där listpris och just hans firmas rabatterade pris framgick. Men en annan medlem lade upp samma produkt, de hade ett högre listpris, och högre rabatt så att slutpriset var ungefär lika.

Vet inte om detta är något du som kund kan "beställa" att få ett högre listpris atrt visa för slutkunden, eller om det är Ahlsell som blåser sina kunder,. En inköpare som lyckas pressa fram en bra rabatt (och får bonus på lönen för det) som Ahslell kompenserar sig för genom att höja listpriset för den kunden.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Den uppenbara frågan är ju då varför dom med störst rabatter inte marknadsför det mer, "Hos oss är matrialet billigast". Just VVS råkar vi ju ha en halvstor spelare i staden med egen butik och tillhörande lager. Priserna där om jag går in och vill köpa en koppling eller nåt motsvarar typ Rinkaby. Alltså om jag anlitar dom får jag samma pris som de har i butiken. Dom behöver sällan besöka Ahlsells eftersom de har grejerna i sin egen butik
Fast ahlsells största kunder har ingen vidareförsäljning alls........De som har butik och säljer materiel vidare till tex privatperson ligger nog troligen ungefär på samma inköpspriser. Det som skiljer är bara marginalen de lägger på.

S Stefan1972 skrev:
Fast ahlsells största kunder har ingen vidareförsäljning alls........De som har butik och säljer materiel vidare till tex privatperson ligger nog troligen ungefär på samma inköpspriser. Det som skiljer är bara marginalen de lägger på.
Ja de största lär ju jobba mot kommuner eller fastighetsbolag och det är skit samma, men skulle Kalles VVS dyka upp med dubbla priset på nåt jämfört med vad jag kan köpa på stan i en butik och även ta betalt för tiden att köpa dettta så har han nog gjort sitt sista besök hos mig. Rabatter och skit gäller ju endast mellan köpare och försäljare, inget jag bryr mig om , endast vad det kostar för mig. Rimligt är ju att det inte är speceiellt dyrare än vad jag själv kan köpa grejer för på en butik på stan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.