27 981 läst ·
185 svar
28k läst
185 svar
Slutet för Ahlsell-priser? Konkurrensverket granskar!
Det var väl med viss ironi jag skrev det, så är det självklart. Men om bruttoprislistan som nu aldrig ska användas mot kund och det aldrig är Ahlsells fel. Enklast är väl att hantverkaren skriver ett pris i kronor på allt som offereras. Smågrejer på nån tia, nja men allt annat. T.o.m ett enmansföretag kan ladda ner prislistan varje dag och det räcker med ett excelark att kludda ihop sina egna priser. Orkar man inte det bör man kanske vara anställd och inte driva företag.C cpalm skrev:
Nej, det är en funktion för att skriva ut en fejkfaktura från Ahlsell till hantverkaren med ett pris som inte är det som hantverkaren faktiskt betalar.13th Marine skrev:
Dvs enda syftet är att lura slutkunden.
Gäsp.S Stefan1972 skrev:Varför ska jag testa allting? Du kan väl bevisa dina egna teser istället? Det du pratar om och tycker skulle fungera mycket bättre skulle fungera alldeles utmärkt för en mindre aktör. Ahlsells är inte liten, Det är så kolossalt mycket större än de butiker du ser..
Problemet är inte Ahlsell och dess priser. Problemet är att folk gör en koppling mellan priset och slutkund. Det ska inte finnas nån koppling där. Ingen har sagt att man ska göra så.
Jag är hundra procent säker på att liknande exempel finns hos många grossister. Hos ica centralt kanske limpan listas till 40kr plus moms men sen har handlaren rabatt och hanterar den som den vill. 99% av alla handlare har lägre pris för att just marknaden styr det åt ett håll. Sen finns det säkert nån ica handlare som tar 40kr plus moms också för det står ju i prislistan. Men det kanske inte är tanken som sagt.......
Ica hjälper inte en mellanhand lura en slutkund. Det gör ahlsell.
Det går enkelt att jämföra vad limpan kostar i olika butiker eftersom det riktiga priset som alla betalar står på hyllan.
Ahlsellscammen bygger på att det riktiga priset eller prispåslaget är görs svårtillgängligt.
Detta är ett grundproblem, som förvisso håller på att försvinna i och med att priserna (i andra butiker) blivit mer tillgängliga. Så kunder kan åtminstonde syna bluffen när fakturan dyker upp med lote detektivarbete.
En bättre jämförelse med den potentiellt lömska icahandlaren vore om han skulle ta bort priset på brödhyllan i sin butik, eller alla icabutiker.
Istället står det en lapp i entren där du erbjuds 20% rabatt på allt.
Väl i kassan säger kasörskan att fakturan kommer om någon dag.
Väl hemma när du käkat upp halva limpan dyker fakturan upp, men "bruttopriset" på limpan är 600spänn så den kostar dig 480kronor.
Du skulle vilja lämna tillbaka den, men halva limpjäveln är ju i magen ( kulventilen sitter redan monterad), så detta blir ju svårt.
Kvar står en konflikt om priset, men fakturan har 7dagars betalfrist och icahandlarjäveln pratar om inkasso.
Its a trap!
Dahl är inte mycket bättre fick typ 35-45 % allt inom VVS när jag registrerade mig..
Att dom gör lätt för sig och kunderna är bara bullshit
Så länge konkurrenterna gör samma sak så kommer ingen ändra frivilligt..
Undra hur kul ekonomiavdelningar har det på dom företag som blivit granskade vilket jävla jobb att ta fram allt skulle inte förvåna mig om några kreditfakturor gått till privata ändamål också 😉
Undra hur kul ekonomiavdelningar har det på dom företag som blivit granskade vilket jävla jobb att ta fram allt skulle inte förvåna mig om några kreditfakturor gått till privata ändamål också 😉
samma med bevegoG Greger_08 skrev:Dahl är inte mycket bättre fick typ 35-45 % allt inom VVS när jag registrerade mig..
Då får man ju vara öppen med priset. Det är sällan hantverkare.
Exempel från 2018. Inte Ahlsell men en byggvaruhandlare som riktar in sig mer mot hantverkare. Det är samma fönster i bägge offerterna. Tror jag nämnde detta då när det begav sig. Min hantverkare skickade helt sonika vidare mailet från bygghandlaren till mig med både den riktiga fakturan och "kundkopian", vilket nog inte är vad handlaren tänker sig. Den översta är alltså ett urklipp ur något som heter Offert, tydligt och klart. Med kundkopia "stämplat" över hela. Notera ordvalet kopia, som implicerar att detta är samma som hantverkaren får. Inte lika fula rabatter som Ahlsell men 30 % är inte kattskit det heller.Alfredo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag visar inte hela offerterna för att skydda ffa min hantverkare men också för att jag inte är intresserad av att hänga ut den här specifika handlaren. De gör så här allihopa. Samma när jag handlade kakel på min hantverkares konto på en större handlare. De var sjukt tveksamma till att låta mig betala i butiken (min hantverkare ville själv ha det så), det krävdes ett telefonsamtal till honom där säljaren explicit frågade om han förstod att jag skulle få se hans pris och att det var meningen.
Nej, det är inte sant med 80% "direkt" på allt material med en klen omsättningsgrad.Farstatjej90 skrev:
På mitt jobb omsätter vi ohemult med material via Ahlsell och andra gossister. Inte ens då har vi 80% på "allt" som du påstår.
Dessutom kör Ahlsell med olika listpriser för olika kunder.
Det märks att du inte vet och du har aldrig haft ett konto på Ahlsell heller.
Du har snarare en personlig agenda i detta fallet av någon konstig anledning.
Varför går du inte konsekvent på dom andra grossarna som kör med samma upplägg?
Ahlsell är just inte ensamma om detta.
Exempelvis dessa rörgrossarna:
- Dahl
- Bra Gross
- Solar
- (sen finns det en hel drös elgrossar också med samma upplägg)
🤔
Återigen, det är inte Ahlsells fel att företagare försöker sko sig på slutkunden.
Det är mellanhanden som tar dom stora pengarna i dessa fallen.
Sen handlar inte alla på Ahlsell. Det finns som ovan nämnt många fler grossister.
Men det verkar inte vara en parameter i din agenda konstigt nog.
Redigerat:
Att allmänt gnälla på hela branschen ger aldrig nåt men att pinpointa ett företag kan ge ändring, så det är helt i sin ordning och rationellt att bara ge sig på en. Det är knappast så att det andra är omedvetna om att de kan bli nästa måltavla om nånting faktiskt skulle hända.Krilleman skrev: