29 584 läst ·
185 svar
30k läst
185 svar
Slutet för Ahlsell-priser? Konkurrensverket granskar!
Och för att förtydliga, de företag jag anlitat(VVS och El) har haft en egen butik och inte lekt affär. Jag hade haft möjlighet att köpa samma grejer till samma pris i butiken
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Ahlsells jobbar mot större kunder än så där allt handlar om avtal. Man räknar inte per clips då utan hela projektet ska kosta si och så och Ahlsells offererar på anbud. Då handlar det antagligen inte om nå jätteavanser på grejerna.........V Ville_Vessla skrev:Ja de största lär ju jobba mot kommuner eller fastighetsbolag och det är skit samma, men skulle Kalles VVS dyka upp med dubbla priset på nåt jämfört med vad jag kan köpa på stan i en butik och även ta betalt för tiden att köpa dettta så har han nog gjort sitt sista besök hos mig. Rabatter och skit gäller ju endast mellan köpare och försäljare, inget jag bryr mig om , endast vad det kostar för mig. Rimligt är ju att det inte är speceiellt dyrare än vad jag själv kan köpa grejer för på en butik på stan
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 670 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 670 inlägg
Vore bättre att hantverkare fakturerar slutkund för materialet med överenskommet påslag på rakt 5-10% påslag på verkligt inköpspris vilket jag även gjort i praktiken och det funkar för det mesta. nåt sylthuvud försökte med ahlsells fulprislista vilket besvarades med felaktig faktura bestrides i sin helhet. bifoga korrekt underlag..
sluta lura kunder på material priser det är sen några årtionden enkelt att kolla vad material kostar på nätet och därmed få en vettig uppfatttning om vad det ska kosta
systemet funkade skitbra när ingen kunde få fram material priset som inte själv var i branschen..
Att inte rot avdragen har tagit död på det här skitsystemet med fantasiprislistor är minst sagt otroligt..
Höj timpenning och ha en låg fast procent påslag på materialet där man utan fjant uppvisar marknadsmässiga inköpspriser
Dom flesta rörkrökare har bättre priser hos ahsell än priserna man hitttar på nätet hos andra sidor och i dom fall dom inte har det är det dags att byta leverantör eller förhandla sina priser bättre
sluta lura kunder på material priser det är sen några årtionden enkelt att kolla vad material kostar på nätet och därmed få en vettig uppfatttning om vad det ska kosta
systemet funkade skitbra när ingen kunde få fram material priset som inte själv var i branschen..
Att inte rot avdragen har tagit död på det här skitsystemet med fantasiprislistor är minst sagt otroligt..
Höj timpenning och ha en låg fast procent påslag på materialet där man utan fjant uppvisar marknadsmässiga inköpspriser
Dom flesta rörkrökare har bättre priser hos ahsell än priserna man hitttar på nätet hos andra sidor och i dom fall dom inte har det är det dags att byta leverantör eller förhandla sina priser bättre
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 670 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 670 inlägg
ja har man kommit överens om tex 10% påslag på verkligt inköpspris så är det bara att bifoga fakturan där man betalat för grejerna.. inget konstigt med det. nackdelen är olika cashback system som lurar kunden iaf..Alfredo skrev:
med en annan rörmokare hade jag att han lovade att alltid ligga under rinkaby rörs priser, dom var mer konkurranskraftiga förr mot vad dom är idag..
Det viktiga är ju att som betalande kund ha en överenskommelse för vilken prislista som är den som gäller eller om offerten rent av redan innehåller vad materialet kostar
Jag tycker nog hela idén att basera säljarens utpris på en viss procentsats av dennes inpris är konstig, även om jag vet att det förekommer.P polaris78 skrev:
I min värld är det normala att jag vet vad jag ska betala men inte har en susning om vad min leverantör har betalt.
Det som gör att du tycker det låter konstigt är nog att du betraktar hantverkaren som säljare i sammanhanget.Alfredo skrev:
Om du istället ser det som att hantverkaren köper in material för kundens räkning utan att tillföra det mervärde som normalt förknippas med återförsäljarrollen blir det mer logiskt med ett sådant provisionsupplägg.
Ja det gör jag absolut. Jag tycker även man kan tolka konsumenttjänstlagen som att det är det normala även om tillhandahålla till viss del kan vara öppet för tolkning.C cpalm skrev:
”Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.”
Fick jag fakturan direkt från grossisten och hantverkaren tog betalt för inköpsarbetet vore det en annan sak, men normalt är hantverkaren min enda avtalsmotpart och därmed den som säljer materialet.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 670 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 670 inlägg
Precis hantverkare kan få runt 5-10% påslag på materialet , övrig vinst och marginaler bör ligga på timpenningen.
Dom flesta kunder blir bara förbannande på dagens ahlsell system när man försöker ha en stor vinst på materialet och en googling snabbt visar att det rätta priset är en bråkdel av ahsell "prislistan" och man försöker skapa en stor dold vinst på materialet med ett fult upplägg som borde ha skrotats för 30 år sen
Dom flesta kunder blir bara förbannande på dagens ahlsell system när man försöker ha en stor vinst på materialet och en googling snabbt visar att det rätta priset är en bråkdel av ahsell "prislistan" och man försöker skapa en stor dold vinst på materialet med ett fult upplägg som borde ha skrotats för 30 år sen
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
men nu har aldrig ahlsells påstått att "prislistan" ska användas på det viset. De säljer inte till privatpersoner överhuvudtaget.P polaris78 skrev:Precis hantverkare kan få runt 5-10% påslag på materialet , övrig vinst och marginaler bör ligga på timpenningen.
Ur ett formellt konsumenträttsligt perspektiv är hantverkaren säljare, det håller jag med om.Alfredo skrev:
Men det var inte det jag pratade om, utan mer om hur materialanskaffningen går till i praktiken.
Är inte det normala också att du vet priset innan du beställer? Det som är speciellt med hantverkare på löpande räkning är ju att man inte vilket material de kommer behöva/använda eller hur mycket det kostar i förväg. Utan man ställs inför fullbordat faktum.Alfredo skrev:
Så man avtalar om en timlön och kanske prutar på den innan arbetet startar, men vad ska man avtala om när det gäller materialkostnader om inte påslag?
Det finns flera anledningar till att det är så här, och ni kommer inte att gilla dem.
När jag var elektriker emellan 2008 och 2015 så fungerade dessa priser som något företagen kunde visa kunden och själva ta mellanskillnaden, det var så företagen tjänade pengar på material nu är detta mer ovanligt.
Men en annan lite mer tragisk anledning är när ramavtal handlas upp, jag träffade en person jag skulle vilja beskriva som något av en expert på detta. Hon berättade att de med ramavtal kunde banta till exempel jordfelsbrytare väldigt lågt och på så sätt vinna upphandlingen, men då även ta hutlösa ockerpriser för skruvar och andra mer udda detaljer. Eftersom det är ett ramavtal så är kommunen tvungen att köpa dem till det specifika priset från dem.
Men mycket av de stora vinsterna i näringslivet är bara skattepengar som kommit på avvägar. Det är bara att se glad ut...
När jag var elektriker emellan 2008 och 2015 så fungerade dessa priser som något företagen kunde visa kunden och själva ta mellanskillnaden, det var så företagen tjänade pengar på material nu är detta mer ovanligt.
Men en annan lite mer tragisk anledning är när ramavtal handlas upp, jag träffade en person jag skulle vilja beskriva som något av en expert på detta. Hon berättade att de med ramavtal kunde banta till exempel jordfelsbrytare väldigt lågt och på så sätt vinna upphandlingen, men då även ta hutlösa ockerpriser för skruvar och andra mer udda detaljer. Eftersom det är ett ramavtal så är kommunen tvungen att köpa dem till det specifika priset från dem.
Men mycket av de stora vinsterna i näringslivet är bara skattepengar som kommit på avvägar. Det är bara att se glad ut...