54 007 läst ·
166 svar
54k läst
166 svar
Slutbesiktning, då ”anmäld” i annat ärende
Jag föreslår att du går runt till grannarna och upplyser att du har otillåten byggnad och nu vill att alla grannar skall granskad på samma sätt för att solidariskt med dig utsättas för en kontroll som du önskar av byggnadsnämnden i kommunen. Då ser alla grannar vilken underbar granne dom har som nitisk vill straffa alla lika!A Anelle skrev:Klart att man får anmäla vad man vill. Jag hade dock uppfattat att inspektörerna ska hålla sig till vad de är där för att inspektera och inte börja kontrollera/undersöka om jag har bygglov för annat. Jag kanske formulerade frågan fel. Det är väl mer så att om inspektören är där i ett ärende så kanske inte jag förväntar mig att de ska kolla upp om jag VERKLIGEN har bygglov för något annat som finns på tomten (>5år, dock ej 10). Det ligger ju utanför det tillsynsärende de är där för att kolla. De skulle lika väl i så fall börja gå runt i området och se om övriga på gatan har bygglov för de ev åtgärder de vidtagit.
Fotot de har skickat till lovavdelningen är på vårt staket som går utmed gatan. Man får ha mur/staket på 120cm mot gatan. Jag har en (gammal) stödmur som mäter 130-140 cm. Vår tomt går i höjd med den, dvs, marknivå innanför stödmur är ca 130 över gatan, dvs det finns en fallrisk. Därför har vi satt ett staket där, på insidan muren. De säger nu att staketet måste rivas, då vi inte får ha ett högre staket/mur än 120 cm och stödmuren finns ju där.
Stödmur och staket skymmer ingen sikt.
Har du sökt bygglov i efterhand?
Du vill uppenbarligen provocera så jag kommenterar inte det förstnämnda.K Kriss Marc skrev:Jag föreslår att du går runt till grannarna och upplyser att du har otillåten byggnad och nu vill att alla grannar skall granskad på samma sätt för att solidariskt med dig utsättas för en kontroll som du önskar av byggnadsnämnden i kommunen. Då ser alla grannar vilken underbar granne dom har som nitisk vill straffa alla lika!
Har du sökt bygglov i efterhand?
Det är så härlig stämning här inne
Ang. bygglov för plank mot gatan (på stödmur) så har just ställt frågan hur jag ska både uppfylla Boverkets regler om skydd mot fall o barnsäkerhet (täta ribbor o förebygga klätterrisk) på vistelseytor o samtidigt följa kommunens riktlinjer med högst 1,2 m mur eller staket mot gatan.
Min stödmur mäter redan 1,3-1,4 m o tomten ligger på denna nivå (fr 50-talet), dvs det finns fallrisk….De har instruerat mig att riva och poängterat att mur eller staket mot gatan får max vara 1,2m.
Inväntar svar, men kommer att söka bygglov.
Back-off-lösning: spalje (ej bygglovspliktig) o segelduk.
Ps: På kommunens hemsida för plank o murar syns flera plank, staket o murar högre än 1,2 m även staket/plank på stödmur, samtliga mot gatan, vilket jag också ställer frågor om förutom att det är svårt att både uppfylla kommunens o Boverkets riktlinjer, så det är lite spännande.
Redigerat:
Klicka här för att svara