På konsumentens sida
· 3 625 inlägg
Ett konto på Tiktok granskar mäklare och säljer uppgifterna till bostadsköpare.
Du kan läsa artikeln här: Anmälda mäklare hängs ut i sociala medier
Du kan läsa artikeln här: Anmälda mäklare hängs ut i sociala medier
Vad är det som skall ändras tänker du?G Greger_08 skrev:
Frågan är om det handlar om anmälningar som det står i rubriken, eller om beslut om varningar och andra disciplinära beslut som det står i texten? Den senare kategorin publiceras ju redan öppet av FMI här:
https://fmi.se/soktjanster/sok-beslut/
Så knappast några hemligheter som avslöjas annat än att mäklarnas namn kopplas till ärendena antar jag?
Jag syftar på att när offentlighetsprincipen kom till var inte tanken att företag skulle samla in data för att tjäna pengar genom att lägga ut det på internet.C cpalm skrev:Vad är det som skall ändras tänker du?
Frågan är om det handlar om anmälningar som det står i rubriken, eller om beslut om varningar och andra disciplinära beslut som det står i texten? Den senare kategorin publiceras ju redan öppet av FMI här:
[länk]
Så knappast några hemligheter som avslöjas annat än att mäklarnas namn kopplas till ärendena antar jag?
Ser inte varför 6 miljarder människor (ungefär så många människor har tillgång internet) ska kunna se att det bor en hund på min adress.
Jag skulle gärna se att det bara är myndigheterna som lagligt får lämna ut informationen och det är förbjudet att sprida den vidare storskaligt.
Då kan mina grannar fortfarande leka detektiver om dom hittar en kringla på gräsmattan.
Nä, kan i mångt och mycket hålla med. Samtidigt, som i detta fall, när det görs tillsyn och delas ut erinringar och varningar blir det rätt tandlöst om det inte syns utåt att någon fått en varning. I synnerhet om det inte får några andra konsekvenser.G Greger_08 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Fast det kan man ju faktiskt kontrollera gratis mot fastighetsmäklarinspektionen (eller det har iallafall gått tidigare). En kontroll jag tycker att man bör göra som säljare, men även som spekulant om det är ett objekt man är nära att köpa.C cpalm skrev:
Man kan begränsa detta genom att ta bort sej på t.ex. Hitta och Eniro, andra sajter vet jag inte.G Greger_08 skrev:
Kollade nu, fanns på 4 sajter om man skrev in alla förnamnen.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Mäklarsamfundet är väl en frivillig klubb för inbördes beundran. Men fastighetsmäklarinspektionen har möjlighet att avregistrera mäklare, och det sker också. Är du inte registrerad så är det olagligt att agera mäklare.M maria01 skrev:
Ja det kan man ju göra om man vet om det samt orkar kontakta alla.I Incinerator skrev:
Dock så kvarstår frågan varför måste allt ligga öppet på internet räcker det inte att man kan begära ut dom handlingarna man vill åt från myndigheterna?
Allmänt trött på politiker som bara säger att lagen tillåter oss inte göra dittan och dattan se till att ändra lagen då...