G
Dags för lagstiftare att kliva in på 2000 talet och börja ändra saker och ting..

• Gilla
djanlov
  • Laddar…
Farstatjej90
Mäklarsamfundet invänder alltså inte mot att informationen är fel utan att den är för tillgänglig. Det säger väl allt
..🤔

• Gilla
Peter787 och 19 till
  • Laddar…
C
G Greger_08 skrev:
Dags för lagstiftare att kliva in på 2000 talet och börja ändra saker och ting..
Vad är det som skall ändras tänker du?

Frågan är om det handlar om anmälningar som det står i rubriken, eller om beslut om varningar och andra disciplinära beslut som det står i texten? Den senare kategorin publiceras ju redan öppet av FMI här:
https://fmi.se/soktjanster/sok-beslut/
Så knappast några hemligheter som avslöjas annat än att mäklarnas namn kopplas till ärendena antar jag?

Fairlane
Det kanske kan falla under förtal?!

G
C cpalm skrev:
Vad är det som skall ändras tänker du?

Frågan är om det handlar om anmälningar som det står i rubriken, eller om beslut om varningar och andra disciplinära beslut som det står i texten? Den senare kategorin publiceras ju redan öppet av FMI här:
[länk]
Så knappast några hemligheter som avslöjas annat än att mäklarnas namn kopplas till ärendena antar jag?
Jag syftar på att när offentlighetsprincipen kom till var inte tanken att företag skulle samla in data för att tjäna pengar genom att lägga ut det på internet.

Ser inte varför 6 miljarder människor (ungefär så många människor har tillgång internet) ska kunna se att det bor en hund på min adress.

Jag skulle gärna se att det bara är myndigheterna som lagligt får lämna ut informationen och det är förbjudet att sprida den vidare storskaligt.

Då kan mina grannar fortfarande leka detektiver om dom hittar en kringla på gräsmattan.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
C
G Greger_08 skrev:
Ser inte varför 6 miljarder människor (ungefär så många människor har tillgång internet) ska kunna se att det bor en hund på min adress.
Nä, kan i mångt och mycket hålla med. Samtidigt, som i detta fall, när det görs tillsyn och delas ut erinringar och varningar blir det rätt tandlöst om det inte syns utåt att någon fått en varning. I synnerhet om det inte får några andra konsekvenser.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
G Greger_08 skrev:
Då kan mina grannar fortfarande leka detektiver om dom hittar en kringla på gräsmattan.
Rastar du hunden på grannens gräsmatta?

G
Unikt namn Unikt namn skrev:
Rastar du hunden på grannens gräsmatta?
Nej det var ett fiktivt scenario.

C cpalm skrev:
Nä, kan i mångt och mycket hålla med. Samtidigt, som i detta fall, när det görs tillsyn och delas ut erinringar och varningar blir det rätt tandlöst om det inte syns utåt att någon fått en varning. I synnerhet om det inte får några andra konsekvenser.
Fast det kan man ju faktiskt kontrollera gratis mot fastighetsmäklarinspektionen (eller det har iallafall gått tidigare). En kontroll jag tycker att man bör göra som säljare, men även som spekulant om det är ett objekt man är nära att köpa.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
det löjliga är ju att Mäklarsamfundet aldrig stänger av en mäklare

• Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
Fast det stämmer ju inte,mäklare blir avstängda, kanske inte så många som du önskar, men det sker.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
I
G Greger_08 skrev:
Man kan begränsa detta genom att ta bort sej på t.ex. Hitta och Eniro, andra sajter vet jag inte.
Kollade nu, fanns på 4 sajter om man skrev in alla förnamnen.

M maria01 skrev:
Mäklarsamfundet är väl en frivillig klubb för inbördes beundran. Men fastighetsmäklarinspektionen har möjlighet att avregistrera mäklare, och det sker också. Är du inte registrerad så är det olagligt att agera mäklare.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
G
I Incinerator skrev:
Man kan begränsa detta genom att ta bort sej på t.ex. Hitta och Eniro, andra sajter vet jag inte.
Kollade nu, fanns på 4 sajter om man skrev in alla förnamnen.
Ja det kan man ju göra om man vet om det samt orkar kontakta alla.

Dock så kvarstår frågan varför måste allt ligga öppet på internet räcker det inte att man kan begära ut dom handlingarna man vill åt från myndigheterna?

Allmänt trött på politiker som bara säger att lagen tillåter oss inte göra dittan och dattan se till att ändra lagen då...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.