26 742 läst ·
312 svar
27k läst
312 svar
Slut med gödlampor
På temat detaljstyrning och styrning generellt så har jag överhuvudtaget oerhört att förstå hur svenskar generellt kan vara så jäkla flata, godtrogna och ha så dåligt självförtroende eller vad det nu är som gör att vi bara lugnt sitter stilla och tiger, eller möjligtvis beklagar oss lite på aftonbladets forum, inför att våra politiker försöker detaljstyra hela våra liv. Någon annan ska bestämma hur vi bygger våra hus, hur vi äter, hur vi transporterar oss, vilka lampor vi ska använda, till och med hur större delen av våra pengar och tillgångar ska användas.
Istället för att ifrågasätta om det verkligen är motiverat och absolut nödvändigt att vi beläggs med ytterligare en regel eller ett förbud så accepterar vi att det är mer regel än undantag att vi är begränsade i vår frihet och blir nästan förvånade när det finns saker som inte kontrolleras. För mig är detta helt makabert. All inskränkningar i individers frihet, kropp eller egendom är enligt mig övergrepp och borde därför endast genomföras då det är absolut nödvändigt och det enda alternativet. Istället ses begränsningar, förbud och tillgrepp som den normala modeus operandi i vårt land och ingen reagerar.
Istället för att ifrågasätta om det verkligen är motiverat och absolut nödvändigt att vi beläggs med ytterligare en regel eller ett förbud så accepterar vi att det är mer regel än undantag att vi är begränsade i vår frihet och blir nästan förvånade när det finns saker som inte kontrolleras. För mig är detta helt makabert. All inskränkningar i individers frihet, kropp eller egendom är enligt mig övergrepp och borde därför endast genomföras då det är absolut nödvändigt och det enda alternativet. Istället ses begränsningar, förbud och tillgrepp som den normala modeus operandi i vårt land och ingen reagerar.
Livlig debatt detta.
Jag kör endast med LE lampor där jag inte bryr mig om kvalitetet på ljuset.
Alla LE lampor jag testat är omysig, långsamma och håller kanske 2000h max. Men ändå har jag kanske 60% LE, 25% halogen och 10% gamla hederliga. Har iofs lite lysrör i garaget också (5%)
Mitt största problem är ändå dimmbarhet och riktförmåga. Viss finns det, med inte till rimligt pris.
Se har jag dock ett lampunderskott där jag ännu inte hittat nån lampa jag söker.
Tycker att ett förbud är bra, dock ska det självklart vara kvicksilverförbud i alla lampor också. Men utfasning och inte tvärstopp krävs dock.
Jag kör endast med LE lampor där jag inte bryr mig om kvalitetet på ljuset.
Alla LE lampor jag testat är omysig, långsamma och håller kanske 2000h max. Men ändå har jag kanske 60% LE, 25% halogen och 10% gamla hederliga. Har iofs lite lysrör i garaget också (5%)
Mitt största problem är ändå dimmbarhet och riktförmåga. Viss finns det, med inte till rimligt pris.
Se har jag dock ett lampunderskott där jag ännu inte hittat nån lampa jag söker.
Tycker att ett förbud är bra, dock ska det självklart vara kvicksilverförbud i alla lampor också. Men utfasning och inte tvärstopp krävs dock.
Näpefo skrev:
En 11W lågenergi av bra kvalite håller 6000 timmar och förbrukar 11kWh under denna tid.
66kWh blir det väl...
En 60W glödlampa håller 2000 timmar och förbrukar 120kWh under denna tid. Man kan alltså tillverka ca 300 lågenergilampor med mellanskillnaden i förbrukning
Men under 6000 timmar drar en 11W LE 66kWh.
Under samma tid drar en konventionell 360kWh och måste dessutom bytas 3-6 ggr.
Vad bra! Köper du en ny bil till mej då? Vad jag menar med att det inte finns alternativ är att jag och många andra inte kan tanka våra bilar med E85 eller biodiesel. En lampsockel kan du sätta tex glödlampa, LED, LE eller halogen. En lampa kostar betydligt mindre än en ny bil...klaskarlsson skrev:Jo det finns massa alternativ - var har du varit de senaste 5 åren ??
E85, Diesel, Biogas, naturgas, biodiesel - är några alternativ. Om man nu inte vill investera i en elbil eler elhybrid för att det kan löna sig ??
Såklart inte alla köper ny bil hela tiden, men det säljs ändå en hel del bilar varje år i Sverige och EU. Och E85 kan man f.ö.. efterkonvertera till om man vill. Och biodiesel funkar i de flesta dieslar...
Redigerat:
Jo, jag förstod för länge sedan att det är EU som är ditt problem och inte glödlampsförbudet i sig.klaskarlsson skrev:Det jag retar mig på är politikers klåfingrighet och detaljstyrning. Och ja, jag har lite problem med dom som försvarar detta eftersom det i dag kanske är beslut som dom gillar, men hur blir det nästa gång - kanske är det just deras val av transportsätt, storlek på jordgubbar,eller modell av tv, eller förbud mot fritidsbåt eller typ av tobak (jmf förbud mot snus men inte cigaretter tex !). Och jag tror inte för fem sekunder att politiker är övermänniskor som "vet vad som är bäst" framförallt inte när det gäller så divergerade folkgrupper som det finns i ett land, för att inte tala om hela EU ! Eller, mittåt, genrellt så kan en centralmakt ha lite bättre koll (tex vad gäller hälsa, miljö osv osv) - men då skall man sätta upp generella regler också...
Ja... hur f@n räknar jag egentligen!??Mikael_L skrev:Nä
En 11W lågenergi av bra kvalite håller 6000 timmar och förbrukar 11kWh under denna tid.
66kWh blir det väl...
En 60W glödlampa håller 2000 timmar och förbrukar 120kWh under denna tid. Man kan alltså tillverka ca 300 lågenergilampor med mellanskillnaden i förbrukning
Men under 6000 timmar drar en 11W LE 66kWh.
Under samma tid drar en konventionell 360kWh och måste dessutom bytas 3-6 ggr.
Fel siffror men poängen är ändå densamma.
(var är mitt baseballträ...)
Novaline är ICA's budgetmärke, dom säljs ibland på kampanj för 9,90.klaskarlsson skrev:
Jag köper enbart Osram och Philips lampor, dom finns för 50-80kr på Jula resp Jysk.
Dom tänder på mindre än en halv sekund, och lyser i stort sett med full styrka direkt. Livslängd ca 10000 timmar jämfört med Novalines 6000 eller 8000.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Nu skall jag villigt erkänna att jag köpte mna NOvaline rel. billigtmrfrenzy skrev:Novaline är ICA's budgetmärke, dom säljs ibland på kampanj för 9,90.
Jag köper enbart Osram och Philips lampor, dom finns för 50-80kr på Jula resp Jysk.
Dom tänder på mindre än en halv sekund, och lyser i stort sett med full styrka direkt. Livslängd ca 10000 timmar jämfört med Novalines 6000 eller 8000.
Normalpriset på just ICA är dock 50 kr /st - inte så billigt ?!
En lampa för 50-80 kr - nje - 20-30 kr/2 pack är väl mer lagom tycker jag. Men det hinner nog gå ned tills 40/60w glödlampor är förbjudna hoppas jag...
Nje - EU är inte mitt problem. Jag är FÖR EU faktiskt !
Men MOT politikers klåfingrighet och detaljsstyrande. EU har iaf gett en möjlighet att överklaga svenska politikers idiotlagar som dom ibland inför...
BobbyWeing: Håller gelt med dig. Det är inte endast ett Svenskt problem dock - även om fransmännen ibland tippar gödsel på gatorna om det tas fel beslut. Ett av problemen är väl att vi är ca 9 milj (+ lite andra som kan tycka samma mot en massa andra europeer som har andra vinklar på saker och ting. Och troligen har alla rätt på sitt sätt - därav tesen: detaljstyr inte så att alla blir mer eller mindre missnöjda. Styr generellt så kan folk själva hitta rätt i regelverken - även om viss afortfarande blir missnöjda).
Sen tycker jag att alla EU-medborgare blundar för mycket för lobbyismen och politikernas populasim !
Varför tror ni att snus är totalförbjudet i hela EU utom Sverige men inte cigaretter som vetenskapligt bevisats vara mycket skadligare och dessutom skadar folk runtomkring ?? Jo för att det finns fler rökare, och större företag som säljer cigaretter än snusare och snusföretag - så då förbjuder man snus för att det skall se ut som om man värnar om folkhälsan. Restirktioner mot rökning, även om dessa börjar smyga in, är man mycket mer försiktiga med !
/K
Vad jag ville få fram är att det är med lampor precis som med skruvdragare och andra verktyg, man får vad man betalar för.
Kika ovan på totalkostnaden inklusive el för en lågenergilampa vs en glödlampa, så inser du kanske att 80kr inte är så farligt för en lampa som lyser lika bra som en glödlampa, inte behöver bytas så ofta, och ger en lägre kostnad totalt sett.
När volymen ökar kommer även kvalitetslamporna bli billigare, precis som har skett med skruvdragarna
Kika ovan på totalkostnaden inklusive el för en lågenergilampa vs en glödlampa, så inser du kanske att 80kr inte är så farligt för en lampa som lyser lika bra som en glödlampa, inte behöver bytas så ofta, och ger en lägre kostnad totalt sett.
När volymen ökar kommer även kvalitetslamporna bli billigare, precis som har skett med skruvdragarna
Som jag påpekade tidigare så är det inte EU som styr utan pengarna. Ekonomiska intressen har och kommer alltid att väga tyngst vare sig det gäller privatekonomin eller EU-lagar/direktiv.klaskarlsson skrev:Sen tycker jag att alla EU-medborgare blundar för mycket för lobbyismen och politikernas populasim !
Varför tror ni att snus är totalförbjudet i hela EU utom Sverige men inte cigaretter som vetenskapligt bevisats vara mycket skadligare och dessutom skadar folk runtomkring ?? Jo för att det finns fler rökare, och större företag som säljer cigaretter än snusare och snusföretag - så då förbjuder man snus för att det skall se ut som om man värnar om folkhälsan. Restirktioner mot rökning, även om dessa börjar smyga in, är man mycket mer försiktiga med !
Ni trodde kanske att glödlampsförbudet är för att värna om miljön? Inte en chans! Den energi som sparas på belysningen kommer att behövas inom industrin.
Så sant som det är sagt.pefo skrev:
Jag har personligen besökt Southern California Edison i Los Angeles och diskuterat saken med dem.
Dom installerar 10 000 nya elmätare i månaden och det tar 10 år att bygga en ny kraftledning, för att nu inte tala om ett kraftverk.
Resten är lätt att räkna ut. Samma förhållanden gäller i EU.
Har skumläst igenom tråden men finner inte särskilt många som skriver om dimmer
Vi har nog 80% av våra armaturer (fasta installerade och i lösa armaturer) som är försedda med dimmer
En dimmer fungerar som en vattenkran vilket innebär en flexibel lösning av ljusstyrkan
Vi kan variera från 0-!00 % och strömförbrukningen blir därefter
En del armaturer har 5-7 glödlampor
Lösningen som finns idag till dessa i lågenergilampor kostar 995:- / st eller mer
Är detta framtiden?
En investering närmare 50.000:- i lampor.......................
I de flesta rummen har vi en centralt placerad lampa som det sitter 3 x 75W och det är inte ofta dessa är i fullt läge, vid städning kanske
Alternativet är att komplettera med många små som givetsvis blir stående på när man väl tänt dem
Vi har nog 80% av våra armaturer (fasta installerade och i lösa armaturer) som är försedda med dimmer
En dimmer fungerar som en vattenkran vilket innebär en flexibel lösning av ljusstyrkan
Vi kan variera från 0-!00 % och strömförbrukningen blir därefter
En del armaturer har 5-7 glödlampor
Lösningen som finns idag till dessa i lågenergilampor kostar 995:- / st eller mer
Är detta framtiden?
En investering närmare 50.000:- i lampor.......................
I de flesta rummen har vi en centralt placerad lampa som det sitter 3 x 75W och det är inte ofta dessa är i fullt läge, vid städning kanske
Alternativet är att komplettera med många små som givetsvis blir stående på när man väl tänt dem
En dimmbar lågenergi kostar idag ca 160-180kr. Vad är det för special som kostar 995kr ?Tessok skrev:Har skumläst igenom tråden men finner inte särskilt många som skriver om dimmer
Vi har nog 80% av våra armaturer (fasta installerade och i lösa armaturer) som är försedda med dimmer
En dimmer fungerar som en vattenkran vilket innebär en flexibel lösning av ljusstyrkan
Vi kan variera från 0-!00 % och strömförbrukningen blir därefter
En del armaturer har 5-7 glödlampor
Lösningen som finns idag till dessa i lågenergilampor kostar 995:- / st eller mer
Är detta framtiden?
En investering närmare 50.000:- i lampor.......................
I de flesta rummen har vi en centralt placerad lampa som det sitter 3 x 75W och det är inte ofta dessa är i fullt läge, vid städning kanske
Alternativet är att komplettera med många små som givetsvis blir stående på när man väl tänt dem
Med ökade volymer kommer dessa att bli billigare.
Nya och bättre halogen som kan ersätta vanliga glödlampor kommer säkert också.
Tips: Om dimmbarheten är ett problem, bygg upp ett lager med vanliga lampor tills vidare. Försäljningsförbudet börjar inte förrän i höst vad jag förstått.