Från aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3547190.ab
Låter ju inte så kul för alla som har dimmers överallt samt måste byta alla sina spot-lampor till led-diton.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3547190.ab
Låter ju inte så kul för alla som har dimmers överallt samt måste byta alla sina spot-lampor till led-diton.
Det är ett halvår sedan jag bestämde mig för att aldrig mer skruva i en vanlig glödlampa. Detta efter att ha blivit nöjd både med pris och tillverkningskvalitet på Clas Ohlsons lågprislampor och bedömt ljuskvaliteten som "Good Enough" - tillräckligt bra.
Jaha? Och halogen då? Även om ljusutbytet är cirkus 45% bättre än i en glödlampa så får de väl också betraktas som nästan lika energiineffektiva som vanliga glödlampor? Problemet med halogen är ju att det ofta smälls upp fler spottar än vad man skulle haft glödlampor i exvis ett kök. OK att man ofta dimmrar ljuset men hur stor skillnad blir det egentligen på energiförbruknngen? Men visst är det bra att energiineffektiva lösningar försvinner.
Jag menar förstås CO:s lågenergilampor.jakobnm skrev:
Larsa skrev:
Philips 8W Softone Lustre-lågenergilampa ger 80*% energibesparing och räcker 8 gånger längre, och ger ett mjukt ljus i alla rum.
Enligt philips ,
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Följdfrågan blir väl då: När kommer el-element att förbjudas? Och elpatroner.
Protte
Protte
sen är det ju så att finns ju rätt många som har rörelsevakter, sätt i en lågenergi där så får ni se hur länge den håller i jämförelse med en glödlampa!!
dom e inte gjorda för att tända - släcka - tända - släcka etc.
dom e inte gjorda för att tända - släcka - tända - släcka etc.
Blir ju extra meningslöst med rörelsevakt när det dessutom tar 30 sekunder innan det blir ljust.. då har man ju redan hunnit passera. Utomhusbelysning är också något där det funkar dåligt, åtminstone på vintern.
Å andra sidan, med ett förbud så kommer ju efterfrågan på bättre lågenergilampor öka markant, så det kanske ger resultat.
Å andra sidan, med ett förbud så kommer ju efterfrågan på bättre lågenergilampor öka markant, så det kanske ger resultat.
men FÖR H-E varför har ingen avrättat EU-parlamentet för länge sen!!

typiskt okunnigt folk med nada verklighetsförankring att bara förbjuda rätt av, alltså det här kommer ju f-n inte kunna gå igenom!! en annan som bara vill ha glödlampor inomhud dels för att de ger ett behagligare ljus och spillvärmen bidrar ju till uppvärmningen, och nej på sommaren är dom inte tända så ofta..
och lyktlampor då?? ska inte folk få ha nån dekoration öht?? eller ska alla tvingas på modern skit som de inte vill ha?? luktar lite digital-tv om det här... (jag har släckt TV:n och sagt upp licensen efter digitaliseringen)
så om det går sönder en glödlampa i denna installation:

så ska den alltså ersättas med en lågenergi HAHAHAHA.. ja det skulle ju se fint ut...
tur det är 110 volt så går det köpa glödlampor i USA, där de inte lär vara lika dumma i huvet som EU!
typiskt okunnigt folk med nada verklighetsförankring att bara förbjuda rätt av, alltså det här kommer ju f-n inte kunna gå igenom!! en annan som bara vill ha glödlampor inomhud dels för att de ger ett behagligare ljus och spillvärmen bidrar ju till uppvärmningen, och nej på sommaren är dom inte tända så ofta..
och lyktlampor då?? ska inte folk få ha nån dekoration öht?? eller ska alla tvingas på modern skit som de inte vill ha?? luktar lite digital-tv om det här... (jag har släckt TV:n och sagt upp licensen efter digitaliseringen)
så om det går sönder en glödlampa i denna installation:
så ska den alltså ersättas med en lågenergi HAHAHAHA.. ja det skulle ju se fint ut...
tur det är 110 volt så går det köpa glödlampor i USA, där de inte lär vara lika dumma i huvet som EU!