26 749 läst ·
312 svar
27k läst
312 svar
Slut med gödlampor
jajjemän, och lådan har fått en dedikerad hylla uppe på vinden, tyvärr finns det möss där så kartongena kanske inte överlever, men glödisarna tuggar de ju inte i sig..Ifö skrev:Nämen! Har du en speciellt dedicerad låda till glödlampor? Nåja, man kanske får börja själv, börjar utveckla någon form av eksem mot den där förbannade fördröjningseffekten som uppstår varje gång jag går på den "lilla" toaletten. Jag har svårt att urskilja konturer de första minuterna men när det är tid att torka sig så kan jag faktiskt hitta pappret.
jag har redan utvecklat starka exem mot fördröjningen och det sterila flimrande ljus som de där nymodigheterna ger ifrån sig, jag vet att jag bara pratar om de billigaste LE lamporna nu, men vem har lust att lägga 149kr på en LAMPA när man får en riktig som funkar bättre för en femma...
jag har lågenergi i utelamporna och i hallen, ute är det såna med sensor från jula för 49kr, funkar ok men tänder sig när det är för ljust.
den i hallen är på 9w och står på dygnet runt (förutom när jag är på jobbet) då hallen är mörk även på dagen, så där tyckte jag det var värt en LE lampa, och jag frågade expediten i den lokala järnaffären om en LE lampa som tänder blixtsnabbt, då jag vill kunna ta av mig skorna direkt jag kommer hem från jobbet, inte vänta en minut eller två..
så där rekommenderade han en Osram.
i övrigt håller jag mig till traditionella ljuskällor, fotogenlampa inkluderat, när det blir strömavbrott lyser inte ens LE-lamporna....
värmen utgörs av ved, LLVP och vid behov elradiatorer.
men om inte lamporna utvecklade lite extravärme så hade jag antingen fått elda hårdare eller så hade VP'n gått mer, men nu är detta INGEN MÄTBAR SKILLNAD i mitt och de flesta hushållens fall.
om du däremot tittar på belysningen i en butik, eller större lokal, så kan det bli avsevärda mängder värme, vilket ju är en annan femma..
den i hallen är på 9w och står på dygnet runt (förutom när jag är på jobbet) då hallen är mörk även på dagen, så där tyckte jag det var värt en LE lampa, och jag frågade expediten i den lokala järnaffären om en LE lampa som tänder blixtsnabbt, då jag vill kunna ta av mig skorna direkt jag kommer hem från jobbet, inte vänta en minut eller två..
så där rekommenderade han en Osram.
i övrigt håller jag mig till traditionella ljuskällor, fotogenlampa inkluderat, när det blir strömavbrott lyser inte ens LE-lamporna....
värmen utgörs av ved, LLVP och vid behov elradiatorer.
men om inte lamporna utvecklade lite extravärme så hade jag antingen fått elda hårdare eller så hade VP'n gått mer, men nu är detta INGEN MÄTBAR SKILLNAD i mitt och de flesta hushållens fall.
om du däremot tittar på belysningen i en butik, eller större lokal, så kan det bli avsevärda mängder värme, vilket ju är en annan femma..
jag skrev ju att det är icke mätbart, jag kommer med andra ord inte märka på vedförbrukningen om jag går över till LE.. samtidigt som glödisarna trots allt ger lite tillskottsvärme, så har den inget i uppvärmningssammanhanget att göra, den bara finns där som en extra "bonus" och just bonus är det inte många som får nuförtiden, så jag ska ta en runda runt huset och knäppa på alla glödisar och känna mig rik över all lysande bonus...
högenergilamporna är åxå billiga på dollarstore, jag har åxå börjat lägga upp ett lager. har man lågenergi på tex toa så är det ju lika bra att låta den lysa alltid. jag köpte en armatur på ikea, det var med en lågenergilampa i den, först lyser den nästan inget men efter ett bra tag så lyser den (för) mycket. ungefär som mina högtrycksnatrium ute i garaget...
Det låter inte troligt...Bergabo skrev:
2010 har inte ens utfasningen av glödtrådslampor blivit klar, halogen-lampor är fortfarande orörda. Det skulle vara pga kvicksilver eller nåt, i så fall.
Hoppas det kommer högre pruduktstandard för lågenergilampor och drivdon för LED etc. -inbyggs PFC!
Annars kommer det garanterat uppkomma en hel del övertonsproblem. Alla elektroniska drivdon däribland de som sitter i lysrörslamporna, genererar 3:e övertonentonen som är den värsta att "skräpa" ner på våra elnät.
Sen kan man fundera över hur mycket mer energi det går åt att tillverka en lysrörslampa jämfört med en glödlampa?
Sen kvicksilverproblemet, med tanke på att bara ca~60% av lamporna hamnar på återvinning, resten i naturen.
Synd att sådana här beslut fattas av byrokrater och inte av tekniker. Samma gäller utbyggnaden av vindkraft som är tot. vansinnigt men det är en annan historia.
Annars kommer det garanterat uppkomma en hel del övertonsproblem. Alla elektroniska drivdon däribland de som sitter i lysrörslamporna, genererar 3:e övertonentonen som är den värsta att "skräpa" ner på våra elnät.
Sen kan man fundera över hur mycket mer energi det går åt att tillverka en lysrörslampa jämfört med en glödlampa?
Sen kvicksilverproblemet, med tanke på att bara ca~60% av lamporna hamnar på återvinning, resten i naturen.
Synd att sådana här beslut fattas av byrokrater och inte av tekniker. Samma gäller utbyggnaden av vindkraft som är tot. vansinnigt men det är en annan historia.