26 742 läst ·
312 svar
27k läst
312 svar
Slut med gödlampor
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Ja men varför skall det vara en utopi ?!
De glödlampor jag har är tända i 30sek-1 min ofta - dvs en starttid på över sekunden känns långsam - och när vissa lampor inte för fullt ös förräns efter minuter är det som gjort för att låta dom stå på - och varti ligger då miljövinsten eller den eikonomiska vinsten (med längre hållbarhet) !!?
När det gäller "krok"-utseendet så gillar jag inte det av flera skäl - dels ser det illa ut i öppna armaturer, men dessutom går dessa lättare sönder än om man har plast runt. Dessutom brukar dom vara längre än vanliga glödisar och passar därmed sällan.
Bra tips med snabbstartande LE-lampor iaf - tack.
Edit: Är denna snabbastartande och hyfsat billig så kan det vara ngt ev:
http://www.sylvania-lamps.com/catalog/index.php?id=14016
/K
De glödlampor jag har är tända i 30sek-1 min ofta - dvs en starttid på över sekunden känns långsam - och när vissa lampor inte för fullt ös förräns efter minuter är det som gjort för att låta dom stå på - och varti ligger då miljövinsten eller den eikonomiska vinsten (med längre hållbarhet) !!?
När det gäller "krok"-utseendet så gillar jag inte det av flera skäl - dels ser det illa ut i öppna armaturer, men dessutom går dessa lättare sönder än om man har plast runt. Dessutom brukar dom vara längre än vanliga glödisar och passar därmed sällan.
Bra tips med snabbstartande LE-lampor iaf - tack.
Edit: Är denna snabbastartande och hyfsat billig så kan det vara ngt ev:
http://www.sylvania-lamps.com/catalog/index.php?id=14016
/K
Redigerat:
På ställen där belysningen ska snabbt igång och enbart vara igång en kort tid tror jag inte finns någon som rekommenderar lågenergilampor. Där är det bättre med halogen eller LED. Finns ju "vanliga glödlampor" som har en halogenlampa i sig. Dessa är 30% effektivare än vanlig glödis.. sen finns det likadana fast med inbyggd trafo och lågvolt halogen.. dessa skall vara 50% effektivare än vanliga glödlampor.
Jag blev oerhöärt positivt överaskad av ett gäng jag köpte på bauhaus. Swedlux 5W, "kroklampa". E14 sockel.
Dessa startar precis lika snabbt som en vanlig lampa vad jag kan se. Lite kortare krok än vanligt.
Dock blev det sedan en liten besvikelse med deras klotlampor. Dessa var som vanligt. Halv styrka efter .5s och sedan dubbelt upp efter 1s.
Dessa startar precis lika snabbt som en vanlig lampa vad jag kan se. Lite kortare krok än vanligt.
Dock blev det sedan en liten besvikelse med deras klotlampor. Dessa var som vanligt. Halv styrka efter .5s och sedan dubbelt upp efter 1s.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Swedlux -det skall jag försöka komma ihåg - var de dyra ?TLovskog skrev:Jag blev oerhöärt positivt överaskad av ett gäng jag köpte på bauhaus. Swedlux 5W, "kroklampa". E14 sockel.
Dessa startar precis lika snabbt som en vanlig lampa vad jag kan se. Lite kortare krok än vanligt.
Dock blev det sedan en liten besvikelse med deras klotlampor. Dessa var som vanligt. Halv styrka efter .5s och sedan dubbelt upp efter 1s.
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Ja - de företag som är i lågenergilamp-businessen har fått bra utdelning på sina pengar som dom investerat i lobbying i EU.tompas11 skrev:
Men priserna sjunker troligen/förhoppningsvis när väl kineserna ger sig in i den branschen. Frågan är dock hur arbetsförhållandena för att tillverka lampor med kvicksilver i ser ut där
/K
Nu idag blir den klara 60W glödlampan förbjuden för import och tillverkning inom EU.
Och så här i backspegeln sett så kan jag ju inte annat än undra varför det ska behöva till ett förbud för att förmå producenter och konsumenter till de rätta valen.
Nu kan jag köpa en 42W halogen-lampa för 15:- och direkt ersätta en 60W med samma funktion.
Och då sparar jag 18kWh under de första 1000 timmarna lampan lyser och den gamla glödlampan lämnar in.
Och inte nog med detta, sen kommer halogenlampan att lysa 1000 timmar till.
Så redan efter en normal glödlampas livslängd (1000 timmar) så har jag tjänat såpass med pengar på att använda halogen att det både räckte till att betala lampan och sen kan jag köra diskmaskinen i en vecka för överskottet.
Under de kommande 1000 timmarna tjänar jag ännu mer pengar.
Om jag sen inte är nöjd med denna vinst så kan jag sen välja LE eller LED-lampor.
Och på köpet får jag chans att välja färgtemperatur som passar för lampans ändamål.
Och så här i backspegeln sett så kan jag ju inte annat än undra varför det ska behöva till ett förbud för att förmå producenter och konsumenter till de rätta valen.
Nu kan jag köpa en 42W halogen-lampa för 15:- och direkt ersätta en 60W med samma funktion.
Och då sparar jag 18kWh under de första 1000 timmarna lampan lyser och den gamla glödlampan lämnar in.
Och inte nog med detta, sen kommer halogenlampan att lysa 1000 timmar till.
Så redan efter en normal glödlampas livslängd (1000 timmar) så har jag tjänat såpass med pengar på att använda halogen att det både räckte till att betala lampan och sen kan jag köra diskmaskinen i en vecka för överskottet.
Under de kommande 1000 timmarna tjänar jag ännu mer pengar.
Om jag sen inte är nöjd med denna vinst så kan jag sen välja LE eller LED-lampor.
Och på köpet får jag chans att välja färgtemperatur som passar för lampans ändamål.
halogenlamporna som liknar riktiga lampor är inte så dumma egentligen, det är ju utseendet jag främst vill åt, samtidigt som en klar lampa med en massa LED-dioder inuti inte ser riktigt klok ut.. sen vill jag även ha en varm färgtemperatur, halogenen är sämre i det avseendet men betydligt bättre än LE och LED!
Tror bara jag äger en lampa på 60W.. Och den kom frugan hem med för några dagar sen.. men då blev det en lektion i vad man ska välja.. 
Roligt i det hela.. Matta lampor är ett fenomen som i stort bara har förekommit i norden.
Sen vet jag att det kommer nya lampor framöver med framförallt led, som till utseendet är riktigt smakfulla och i vissa fall kan passa i amaturer som har synliga lampor
Roligt i det hela.. Matta lampor är ett fenomen som i stort bara har förekommit i norden.
Sen vet jag att det kommer nya lampor framöver med framförallt led, som till utseendet är riktigt smakfulla och i vissa fall kan passa i amaturer som har synliga lampor
Redigerat:
Hur kommer det sig att lågenergilampor är så sega? Gissar på att det tar en stund för kvicksilvret att förånga sig ordentligt. Men lågenergilampor är väl miniatyriserade och ihopknölade lysrör och ett vanligt lysrör är ju inte i närheten lika värdelöst direkt efter tändning som en lågenergilampa. Jag kör med lågenergilampor och inte LED (än iaf) eller halogen eftersom det går att få lite drag i dom när de väl kommit igång. Kör 23-wattare där jag har E27-sockel. Ingen jäkla mysbelysning här inte.
En LE som tänder direkt likt en glödlampa är inget bra. Snabb tändning förkortar livslängden avsevärt. Därför har många av de stora kvalitétsmärkerna en viss fördröjning på 0.5-1 sec, något som gör att livslängden blir vad man kan förvänta sig av en LE.
Billigare märken har oftast billigare tändningar i LE-lamporna, vilket även bidrar till lång uppstartstid. Fördel för livslängden men nackdel för användaren.
Billigare märken har oftast billigare tändningar i LE-lamporna, vilket även bidrar till lång uppstartstid. Fördel för livslängden men nackdel för användaren.
Klicka här för att svara