Fattar inte varför alla får sådan panik! Halogenlampor kommer ju inte att förbjudas (än iaf). Tessok: Sätt 3x60W halogen så lyser det mer än 3x75W glöd, och du kan dimmra det med en vanlig dimmer.
 
Rrrrr skrev:
Fattar inte varför alla får sådan panik! Halogenlampor kommer ju inte att förbjudas (än iaf). Tessok: Sätt 3x60W halogen så lyser det mer än 3x75W glöd, och du kan dimmra det med en vanlig dimmer.
Nää.... inte har jag någon panik över glödlampstoppet
Vi pratar bara pengar
kanske lite för mycket pengar för att jag skall få det att gå ihop med vett o sans
Problemet är att jag investerat i dimmer i nästan alla armaturer för att spara energi
Trivselfaktorn har också varit en orsak till alla dimmrar
Priset faller nog på lågenergilamporna och kvalitén höjs nog också med tiden

Har testat några lågenergilampor av märket Philips som fick högsta betyg av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
men de fungerar inte med dimmer (ljuset flimmrar)
De kostade strax under 200:-/st så priset är väl OK om de hade fungerat

Halogen är för mig lika med spottar och är inte intressanta i ett rum med behov av allmänbelysning
Min erfarenhet av 230 V halogenlampor är att de går sönder (12 V är bättre)

Det blir till att hamstra glödlampor tills det finns något som fungerar
 
Har du ens tittat på länken som postades ovan? Det är inte några spottar utan rundstrålande halogenlampor i exakt samma form som en vanlig glödlampa. Om du använder dom med dimmer håller dom väldigt länge.
 
230V Halogen håller ca 4ggr så länge som en 230V glödljus (enligt tillverkarna iaf)
 
Vilka kommer att få dispens från glödlampsförbudet?

Våra K-märkta kyrkor med armaturer från mitten av förra århundradet fulla med glödlampor, kommer de att få dispens? Antikvarieämbetet kommer aldrig att godkänna ett utbyte mot modernare armaturer och bara sätta LE går nog inte pga storlek.

Protte
 
Mikael_L
Tessok skrev:
Problemet är att jag investerat i dimmer i nästan alla armaturer för att spara energi
Trivselfaktorn har också varit en orsak till alla dimmrar
By the way, dimmer är en usel energisparåtgärd.
OK, tillförd effekt minskar något, men ljusmängden mycket mer.
Dvs lampan får lägre (från redan dålig) verkningsgrad när den inte går på full spänning.
Själva dimmern bränner också bort en del effekt till värme.
Så sätt inte in starkare lampor än nödvändigt, även om du har dimmer.

Trivselfaktorn (och bekvämvlighetsfaktorn) är mer odiskutabel.
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Vilka kommer att få dispens från glödlampsförbudet?

Våra K-märkta kyrkor med armaturer från mitten av förra århundradet fulla med glödlampor, kommer de att få dispens? Antikvarieämbetet kommer aldrig att godkänna ett utbyte mot modernare armaturer och bara sätta LE går nog inte pga storlek.

Protte
Konvertera till gasljus, det är historiskt så det räcker ...:D
 
prototypen skrev:
Vilka kommer att få dispens från glödlampsförbudet?

Våra K-märkta kyrkor med armaturer från mitten av förra århundradet fulla med glödlampor, kommer de att få dispens? Antikvarieämbetet kommer aldrig att godkänna ett utbyte mot modernare armaturer och bara sätta LE går nog inte pga storlek.

Protte
Kommer säkert vara tillåtet med snygga s.k "Lyktlampor". Alltså lampor man har mer som dekoration än som allmänbelysning. Sen kommer de säkert gå att få dispens för tex gamla byggnader, för elöverkänsliga osv
 
Det finns redan idag lågenergilampor i E27-format som inte är större än en glödlampa. 2012 när dom mindre klara glödlamporna försvinner kommer det finnas gott om led-lampor i dessa storlekar.
 
Klara glödlampor i en mässingsarmatur är svåra att ersätta, vi får väl se.

Protte
 
mrfrenzy skrev:
Har du ens tittat på länken som postades ovan? Det är inte några spottar utan rundstrålande halogenlampor i exakt samma form som en vanlig glödlampa. Om du använder dom med dimmer håller dom väldigt länge.
Jodå, jag har kikat i länken ovan och den varianten var ny för mig
Kommer just hem från köpcentra men lamporna finns inte i "vanliga" affärer
Tänkte testa någon först och se vad jag tycker om dem

Någon lågenergilampa är det kanske inte, från 60W ner till 42W

Det är nog så att det löser sig på lite sikt.............
 
Nej lågenergi är det inte, men väl betydligt effektivare än vanliga glödlampor. Och dom kommer vara tillåtna i nuvarande form till 2016, sedan skärps kraven på effektivitet även för halogenlampor.
 
bunkrandet har börjat!
 
  • DSC00353.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nämen! Har du en speciellt dedicerad låda till glödlampor? Nåja, man kanske får börja själv, börjar utveckla någon form av eksem mot den där förbannade fördröjningseffekten som uppstår varje gång jag går på den "lilla" toaletten. Jag har svårt att urskilja konturer de första minuterna men när det är tid att torka sig så kan jag faktiskt hitta pappret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.