26 742 läst ·
312 svar
27k läst
312 svar
Slut med gödlampor
Ja, varför sån panik?
http://shop.conrad.se/websale7/Ener...5%2f54585aa7684beb39c1228fb35063579f%2fmd5%7d
http://shop.conrad.se/websale7/Ener...5%2f54585aa7684beb39c1228fb35063579f%2fmd5%7d
Nää.... inte har jag någon panik över glödlampstoppetRrrrr skrev:
Vi pratar bara pengar
kanske lite för mycket pengar för att jag skall få det att gå ihop med vett o sans
Problemet är att jag investerat i dimmer i nästan alla armaturer för att spara energi
Trivselfaktorn har också varit en orsak till alla dimmrar
Priset faller nog på lågenergilamporna och kvalitén höjs nog också med tiden
Har testat några lågenergilampor av märket Philips som fick högsta betyg av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
men de fungerar inte med dimmer (ljuset flimmrar)
De kostade strax under 200:-/st så priset är väl OK om de hade fungerat
Halogen är för mig lika med spottar och är inte intressanta i ett rum med behov av allmänbelysning
Min erfarenhet av 230 V halogenlampor är att de går sönder (12 V är bättre)
Det blir till att hamstra glödlampor tills det finns något som fungerar
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vilka kommer att få dispens från glödlampsförbudet?
Våra K-märkta kyrkor med armaturer från mitten av förra århundradet fulla med glödlampor, kommer de att få dispens? Antikvarieämbetet kommer aldrig att godkänna ett utbyte mot modernare armaturer och bara sätta LE går nog inte pga storlek.
Protte
Våra K-märkta kyrkor med armaturer från mitten av förra århundradet fulla med glödlampor, kommer de att få dispens? Antikvarieämbetet kommer aldrig att godkänna ett utbyte mot modernare armaturer och bara sätta LE går nog inte pga storlek.
Protte
By the way, dimmer är en usel energisparåtgärd.Tessok skrev:
OK, tillförd effekt minskar något, men ljusmängden mycket mer.
Dvs lampan får lägre (från redan dålig) verkningsgrad när den inte går på full spänning.
Själva dimmern bränner också bort en del effekt till värme.
Så sätt inte in starkare lampor än nödvändigt, även om du har dimmer.
Trivselfaktorn (och bekvämvlighetsfaktorn) är mer odiskutabel.
Konvertera till gasljus, det är historiskt så det räcker ...prototypen skrev:
Kommer säkert vara tillåtet med snygga s.k "Lyktlampor". Alltså lampor man har mer som dekoration än som allmänbelysning. Sen kommer de säkert gå att få dispens för tex gamla byggnader, för elöverkänsliga osvprototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Klara glödlampor i en mässingsarmatur är svåra att ersätta, vi får väl se.
Protte
Protte
Jodå, jag har kikat i länken ovan och den varianten var ny för migmrfrenzy skrev:
Kommer just hem från köpcentra men lamporna finns inte i "vanliga" affärer
Tänkte testa någon först och se vad jag tycker om dem
Någon lågenergilampa är det kanske inte, från 60W ner till 42W
Det är nog så att det löser sig på lite sikt.............
Nämen! Har du en speciellt dedicerad låda till glödlampor? Nåja, man kanske får börja själv, börjar utveckla någon form av eksem mot den där förbannade fördröjningseffekten som uppstår varje gång jag går på den "lilla" toaletten. Jag har svårt att urskilja konturer de första minuterna men när det är tid att torka sig så kan jag faktiskt hitta pappret.
