26 749 läst ·
312 svar
27k läst
312 svar
Slut med gödlampor
Precis
Min fråga är alltså om man så att säga kan plocka bort ett rör (eller låta det sitta kvar, men plocka bort tändaren) för att halvera armaturens förbrukning.
Jag har 2*36W i taket i köket, vilket jag tycker är för mycket.
Men jag vill inte plocka bort det ena röret/tändaren innan jag vet om jag så att säga stör någon balans någon stans, om det förändrar effektfaktorn för armaturen, om frånvaron av ett rör i stället blir förlusteffekt i reaktorn för det röret eller något annat oförutsett.
I idealfallet blir det bara en besparing på 36W+minskad förlust i reaktorn för det röret (som då inte belastas) genom att plocka ur en glimtändare.
Min fråga är alltså om man så att säga kan plocka bort ett rör (eller låta det sitta kvar, men plocka bort tändaren) för att halvera armaturens förbrukning.
Jag har 2*36W i taket i köket, vilket jag tycker är för mycket.
Men jag vill inte plocka bort det ena röret/tändaren innan jag vet om jag så att säga stör någon balans någon stans, om det förändrar effektfaktorn för armaturen, om frånvaron av ett rör i stället blir förlusteffekt i reaktorn för det röret eller något annat oförutsett.
I idealfallet blir det bara en besparing på 36W+minskad förlust i reaktorn för det röret (som då inte belastas) genom att plocka ur en glimtändare.
Intressant fråga. Lite forskande gav följande vid handen:
Rören ligger inte parallellkopplade efter ballasten, då tänder bara ett rör. Istället har man en ballast med separata utgångar för det två rören. Min slutsats blir att det går bra att ta bort det ena utan att det andra påverkas.
//www.misty.com/people/don/f-lamp.html
Rören ligger inte parallellkopplade efter ballasten, då tänder bara ett rör. Istället har man en ballast med separata utgångar för det två rören. Min slutsats blir att det går bra att ta bort det ena utan att det andra påverkas.
//www.misty.com/people/don/f-lamp.html
Har inte lusläst denna tråd om de redan står exakt vad som kommer att förbjudas. Men så här står de i ett utskick vi fick till firman:
* 2009 Förbud mot alla matta glödlampor + klara 100 watts glödlampor
* 2010 Förbud mot klara 75 watts glödlampor
* 2011 Förbud mot 60 watts glödlampor
* 2012 Förbud mot 40 och 25 watts glödlampor
* 2013 Skärpta krav på lågenergilampor och LED-lampor
* 2016 Skärpta krav på halogenlampor
http://www.elinstallatoren.se/Elins..._2008_Slutet_for_glodlampan_DXNI-567103_.aspx
* 2009 Förbud mot alla matta glödlampor + klara 100 watts glödlampor
* 2010 Förbud mot klara 75 watts glödlampor
* 2011 Förbud mot 60 watts glödlampor
* 2012 Förbud mot 40 och 25 watts glödlampor
* 2013 Skärpta krav på lågenergilampor och LED-lampor
* 2016 Skärpta krav på halogenlampor
http://www.elinstallatoren.se/Elins..._2008_Slutet_for_glodlampan_DXNI-567103_.aspx
är det nån som har klart för sig om det finns undantag? jag hörde på radion att t.ex. ugnslampor och lampor för utomhusbruk blir undantagna, men innebär det lyktlamporna då alltså? typ de här: http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=942&itemId=1070
Intressant svar från mycke_nu
Jag testar helt enkelt, hoppas att man inte får svar allt för snabbt ang eventuell livslängd på grejerna...
Vore förståss kul med fler kommentarer, kanske ska fråga någon armaturtillverkare...
någon som har tips om någon med bra kundservice?
ang matta glödisar så ger dom någon lumen mindre per watt då matteringen absorberar lite, vilket jag ansert är ett fullgott skäl att använda klara bakom skärm där dom inte bländar och blir tillräckligt blockerade av skärmen utan att för den skull behöva bli lite mer blockerade av matteringen.
Dessutom är matteringspulvret (ja det är inte blästrat glas) ganska giftigt, men jag kommer inte ihåg vad det består av.
Ultramatta / opalmatta kan ju ersättas av lysrörslampor, men utrymmesmässigt och strålningsvinkelmässigt kan det vara svårt att få till ibland.
Nåja, vi klarar oss nog, och kul att dom skärper kraven även på LE och LED så småningom.
Jag testar helt enkelt, hoppas att man inte får svar allt för snabbt ang eventuell livslängd på grejerna...
Vore förståss kul med fler kommentarer, kanske ska fråga någon armaturtillverkare...
någon som har tips om någon med bra kundservice?
ang matta glödisar så ger dom någon lumen mindre per watt då matteringen absorberar lite, vilket jag ansert är ett fullgott skäl att använda klara bakom skärm där dom inte bländar och blir tillräckligt blockerade av skärmen utan att för den skull behöva bli lite mer blockerade av matteringen.
Dessutom är matteringspulvret (ja det är inte blästrat glas) ganska giftigt, men jag kommer inte ihåg vad det består av.
Ultramatta / opalmatta kan ju ersättas av lysrörslampor, men utrymmesmässigt och strålningsvinkelmässigt kan det vara svårt att få till ibland.
Nåja, vi klarar oss nog, och kul att dom skärper kraven även på LE och LED så småningom.
jag tycker EU kunde vara duktiga och förbjuda import av kinesiska LE lampor samt subventionera europatillverkade lampor så de blir lika billiga som vanliga lampor, nu när de visat framfötterna och retat upp vissa.
blir väl xenon då...Immobil skrev:
jag har faktiskt vart energisnål och xenonkonverterat mina 3 extraljus.
men om man tänker efter, det strävas ju efter bränslesnåla bilar, men elsystemen blir bara mer och mer energislukande.
tänk dig en volvo 140. 35A generator, det räckte ju, för det fanns inte så mycket skit som slukade ström.
nu duger det ju knappt med 100A, största generatorn jag sett standardmonterad är 150A!
utveckling? knappast!
Halogen är väl godkäntImmobil skrev: