Det är skillnad på starttid och hållbarhet utanifrpn prislapp (Nä?)

Jag har i princip enbart Philips Master kompaktlysrör och energisparlampor och det är stor skillnad i starttid till med mot Philips Genie-lampor

Om ni har vanliga lysrör, kan jag tipsa om att byta ut tändaren mot en elektronisk dito, typ Philips S-10E. Det förlänger hållbarheten på röret, det startar med en gån och man kan tända och släcka så ofta man vill.

177573.png
 
Redigerat:
Johan Gunverth skrev:
Om ni har vanliga lysrör, kan jag tipsa om att byta ut tändaren mot en elektronisk dito, typ Philips S-10E. Det förlänger hållbarheten på röret, det startar med en gån och man kan tända och släcka så ofta man vill.
Tack för tipset! :)
 
  • Thanks.gif
Dessutom, när röret är slut så står det inte och blinkar med brandrisk som följd utan släcks efter ett par tändförsök.
 
mrfrenzy skrev:
Kvicksilvret är ju ett ickeproblem så länge man återvinner lamporna istället för att lägga dom på sopberget.
Och du känner naturligtvis till att återvinningsfrekvensen av lysrör i Sverige är 11%? (dvs 11 lysrör av 100 ankommer HELA till återvinning (totalt lämnas 14% in, tre procent är trasiga vid ankomst till återvinningsanläggningen). När ett rör väl kommer till återvinning ligger andelen återvunnet material långt över 95% (och det är denna siffran man ser i alla skrifter om återvinning av lysrör)) Ett lysrör som går sönder när du kör det till återvinningsstationen, eller lägger det i behållaren, innebär att kvicksilvret i det hamnar på det ställe där det gick sönder.

Vad jag vet finns det ingen officiell statistik på lågenergilampor, men eftersom de är mindre (=lättare att kasta i soporna) och nyare (=folk vet inte vad det är) så tvivlar jag starkt på att återvinningsprocenten är större där.

Om du slår sönder en varm lågenergilampa hemma rekommenderar Svenska Kemikalieinspektionen att du skall stänga rummet i 30 minuter och lufta, innan du städar upp den och våttorkar, samt låter bli att damsuga.
Amerikanska delstaten Maine rekomenderar dig att använda skyddskläder medan du städar upp den

Eller läs här vad som hände kvinnan som tillkallade en saneringsfirma när hon krossat en lågenergilampa:
http://ellsworthmaine.com/site/index.php?option=com_content&task=view&id=7446&Itemid=31 skrev:
Upon reaching the DEP the next day, the agency offered to send a specialist out to Bridges’ house to test the air levels. The specialist arrived soon after the phone conversation and began testing the downstairs, where he found safe levels of mercury — below the state’s limit of 300 ng/m3 (nanograms per cubic meter).

In the daughter’s bedroom, the levels remained well below the 300 mark, except for near the carpet where the bulb broke. There the mercury levels spiked to 1,939 ng/m3. On a bag of toys that bulb fragments had landed on, the levels of mercury were 556 ng/m3.

Bridges was told by the specialist not to clean up the bulb and mercury powder by herself. He recommended the Clean Harbors Environmental Services branch in Hampden.

Clean Harbors gave Bridges a low-ball estimate of $2,000, based on what she described, to clean up the room properly. The work entailed removing anything with levels greater than 300 ng/m3, including the carpeting.
Så, ickeproblem för dig, miljöbomb för mig?

Att det sedan är mycket bra och klokt ur energisynpunkt att använda lågenrgilampor argumenterar jag verkligen inte emot.
Fast det där med livscykler brukar trassla till det...

/ Fredrik
 
mrfrenzy skrev:
Nej, folk är dumsnåla och köper lampor för 19 kronor på ikea och konsum. Då får man urtidsdjur.
Kan tipsa om att Jysk har Philips lampor för runt 50-lappen. Jula har bra pris på Osram.
för 19 kr får jag en hel bunt med glödlampor!
 
2ug/m3? Ungefär som i 2kg svensk gädda då...
 
pepparkakshuset skrev:
Skulle du till och med vilja gå så långt att du kunde rekomendera något enstaka dagsljusrör i 60x60 cm fyrrörsarmatur ?
Att blanda olika färger i samma armatur är för det mesta irriterande att se..
 
Mikael_L
Tornhill 2 skrev:
Upon reaching the DEP the next day, the agency offered to send a specialist out to Bridges’ house to test the air levels. The specialist arrived soon after the phone conversation and began testing the downstairs, where he found safe levels of mercury — below the state’s limit of 300 ng/m3 (nanograms per cubic meter).

In the daughter’s bedroom, the levels remained well below the 300 mark, except for near the carpet where the bulb broke. There the mercury levels spiked to 1,939 ng/m3. On a bag of toys that bulb fragments had landed on, the levels of mercury were 556 ng/m3.

Bridges was told by the specialist not to clean up the bulb and mercury powder by herself. He recommended the Clean Harbors Environmental Services branch in Hampden.

Clean Harbors gave Bridges a low-ball estimate of $2,000, based on what she described, to clean up the room properly. The work entailed removing anything with levels greater than 300 ng/m3, including the carpeting.
Det där kan omöjligtvis vara en amerikansk rapport..., vadå m3 och gram, då det egentligen ska mätas kubikfot och ounz ... :D
 
Styrman_jansson skrev:
Det HAR varit problem med HF-don. Numera är det sällan strul med dem. Men som all elektronik (och även konventionella don) så går det sönder till slut. Då brukar dock armaturen vara kasserad för länge sedan...

T5-röret är ca. 4% effektivare än T8-röret och kan bara drivas med HF-don. Men den största vinsten är att man kan bygga effektivare reflektorer och bättre armaturer med T5-rör. Detta innebär att man kan gå ner i effekt och tjäna pengar och miljö här. Ännu mer om man väljer att styra belysningen som går fint med T5-rör.

Till sist så nämnde någon reaktiv effekt här. Cos fi värdet på ett HF-don är i princip 1 (0.99 brukar anges) medan på konventionella don brukar det ligga kring 0.9.
Jasså? Jag har då tappat räkningen på hur många HF-don jag har bytt! Man får vara nöjd om de håller i 5år.
Jag har bytt i alla olika fabrikat av armaturer så alla är dåliga.. nästan! Vi har två gamla kontorsarmaturer på firman som säkert är minst 10 år med HFdon och de tuffar å går fortfarande!
 
Rrrrr skrev:
Jasså? Jag har då tappat räkningen på hur många HF-don jag har bytt! Man får vara nöjd om de håller i 5år.
Jag har bytt i alla olika fabrikat av armaturer så alla är dåliga.. nästan! Vi har två gamla kontorsarmaturer på firman som säkert är minst 10 år med HFdon och de tuffar å går fortfarande!

Inte sagt att det inte finns problem. Men ofta så ligger inte problemet i själva donet utan i armaturen. En alltför tät armatur gör att donet inte får tillräckligt med kylning och livslängden förkortas avsevärt. Även omgivningstemperaturen spelar roll. När man installerat en armatur med HF-don skall man kontrollera att donets tc-punkt (temperaturkontrollpunkt) inte överskrids.

När jag jobbade som industrielektriker tappade jag också räkningen på hur många magnetiska don jag bytte ;)

Men visst. HF-donen har inte riktigt samma livslängd som konventionella don.
 
Redigerat:
När jag gick el-skola lärde vi oss at man inte vill ha en faskompenserad cosfi på 1 på grund av risken för resonansmellan lasten och kondensatorn. denna risk skulle börja dyka upp vid cosfi >0,95

LE lampor är helt klart inte att rekommendera där brukare/förvaltare är slarviga med återvinningsrutinger / sopsortering.
Det är att lägga onödigt mycket kvixksilver i askan från värmeverken och så småningom på deponi.

Däremot kan ju sådana brukare/förvaltare möjliga att konvertera till mer seriösa och kunniga dito, som därefter kan certifieras för hantering av lysrörslampor.
 
master_mimer skrev:
När jag gick el-skola lärde vi oss at man inte vill ha en faskompenserad cosfi på 1 på grund av risken för resonansmellan lasten och kondensatorn. denna risk skulle börja dyka upp vid cosfi >0,95
Det är riktigt. Man brukar lägga sig på <0,95 för att ha en liten marginal. Men det gäller som sagt bara när man faskompenserar.
 
Med är det just inte det man gör med lysrörsarmaturer, eller det kanske bara gäller med magnetiska don, de elektroniska kanske ligger naturligt på 0,99?

Nåja, en sak som jag har funderat över är om det är drivdonet man faskompenserar i gamla T8 armaturer, eller om lysrören i sig är induktiva.

Om man alltså har en armatur med två rör där cosfi ligger på X faskompenserat, vad händer då om man tycker att det räcker med ett rör, får man ett annat cosfi då? eller snedbelastar man reaktorn på något sätt?
Frågan gäller för armaturer med en tändare per rör.
 
Det är reaktorn (induktorn) som är induktiv. Rören är väl troligen svagt kapacitiva.
 
Intressant, så att plocka loss en tändare (eller hela röret?) är en ren besparing på rörets effekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.