26 741 läst ·
312 svar
27k läst
312 svar
Slut med gödlampor
glödljus=perfekt
varmvitt=OK
kallvitt=äcklig sjukhus-miljö
varmvitt=OK
kallvitt=äcklig sjukhus-miljö
Det intressanta när man pratar färger är färgtemperaturen och färgåtergivningen, betecknat med ett index som heter "Ra" där glödljus motsvarar 99.
Några olika Osram rör T8:
Lumilux 827:
Colour temperature 2700 K
Colour rendering group 1B
Colour rendering index Ra 80 ... 89
Lumilux 840:
Colour temperature 4000 K
Colour rendering group 1B
Colour rendering index Ra 80 ... 89
Lumilux 880 Skywhite:
Colour temperature 8000 K
Colour rendering group 1B
Colour rendering index Ra 80 ... 89
Lumilux De Luxe 930:
Colour temperature 3000 K
Colour rendering group 1A
Colour rendering index Ra › 90
Lumilix De Luxe 954:
Colour temperature 5400 K
Colour rendering group 1A
Colour rendering index Ra › 90
COLOR Proof 950:
Colour temperature 5000 K
Colour rendering group 1A
Colour rendering index Ra 98
Biolux 965:
Colour temperature 6500 K
Colour rendering group 1A
Colour rendering index Ra › 90
Lumilux Color Control 954:
Colour temperature 5400 K
Colour rendering group 1A
Colour rendering index Ra › 90
Några olika Osram rör T8:
Lumilux 827:
Colour temperature 2700 K
Colour rendering group 1B
Colour rendering index Ra 80 ... 89
Lumilux 840:
Colour temperature 4000 K
Colour rendering group 1B
Colour rendering index Ra 80 ... 89
Lumilux 880 Skywhite:
Colour temperature 8000 K
Colour rendering group 1B
Colour rendering index Ra 80 ... 89
Lumilux De Luxe 930:
Colour temperature 3000 K
Colour rendering group 1A
Colour rendering index Ra › 90
Lumilix De Luxe 954:
Colour temperature 5400 K
Colour rendering group 1A
Colour rendering index Ra › 90
COLOR Proof 950:
Colour temperature 5000 K
Colour rendering group 1A
Colour rendering index Ra 98
Biolux 965:
Colour temperature 6500 K
Colour rendering group 1A
Colour rendering index Ra › 90
Lumilux Color Control 954:
Colour temperature 5400 K
Colour rendering group 1A
Colour rendering index Ra › 90
Jag var en bakåtsträvare för bara några år sedan, men alternativen idag är bra och lär även förbättras en hel del inom kort tid. Kommer själv att investera i dimbara LE-lampor när jag får ett bra tillfälle.
Nackdelen är väl att färgtonen inte ändras när man dimrar ner, bara ljusutbytet. Hur som haver är denna faktor inte tillräcklig för att jag ska behålla dessa icke effektiva glödljus..
Önskar att LED-tekniken slår igenom snart också, så man kan köpa billigare dimbara LED-spotlights.
Nackdelen är väl att färgtonen inte ändras när man dimrar ner, bara ljusutbytet. Hur som haver är denna faktor inte tillräcklig för att jag ska behålla dessa icke effektiva glödljus..
Önskar att LED-tekniken slår igenom snart också, så man kan köpa billigare dimbara LED-spotlights.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
...och där satt den!
Enligt Rapport idag har beslutet fattats att förbjuda "vanliga" glödlampor med början nästa år. Man avvecklar i flera steg:
2009 matta lampor och klara 100W
2010 klara 75W
2011 klara 60W
2011 klara 25-40W
Enligt Rapport idag har beslutet fattats att förbjuda "vanliga" glödlampor med början nästa år. Man avvecklar i flera steg:
2009 matta lampor och klara 100W
2010 klara 75W
2011 klara 60W
2011 klara 25-40W
varför just klara??? det är ju de som är snyggast.. SUCK!!!!! blir att ha ett rejält lager nu då!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Alla matta försvinner 2009. Klara lampor fasas ut.electrocuted skrev:
Kan tänka att det har att göra med att matta lampor utseendemässigt lätt ersätts med energisparlampor. Klara blir svårare designmässigt och därför ges respit.
Tror jag...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Alldeles för tidigt tycker jag.Danne031 skrev:
Och att det ens behövs ett sånt förbud ?
Vore mkt bättre att sätta press på tillverkare med energieffektivtetskrav samt vilka ämnen som får ingå.
Än är inte energisparlamporna lika bra iaf - men jag antra att istället för att tända en lampa i 10-30 sekunder när jag går i n ett rum för att hitat ngt så får jag låta energisparlampan stå på dygnet runt - synd att det drabbar min elräkning bara
(skälet är ju att det tar 2-5 sek innnan LE lampan lyser ordentligt, och ytterligare 20-30 sek inna nden når full styrka ! Så även om den drar 11w och min vanliga drar 40w så blir förbrukningen större - 8hx11w eller 0.01hx40w...)
Extremt vinklat - ja.
Men dessutom så är förbudet taget i EU - i norden så gäller inte den "vanliga" sanningen. Här bidrar glödlampor till uppvärmningen - vilket ju är bra eftersom vi har en årsmedeltemperatur som ligger strax över 0an !
I spanien kan jag däremot tänka mig att det är väldigt oeffektivt iom att deras medeltemperatur innebär att man tom måste kyla bort överskottet under stora delar av året - vore det inte bättre om marknaden fick besluta då ?
Dvs. om glödlampor blir dyrare (pga miljöskatter tex) och LE lampor bättre och billigare - då skulel dom fasa ut sig själv !
Nu skall jag iof säga att jag har ca 60-70% LE lampor hemma - men i de utrymmen där jag tänder/släcker ofta kör jag med glödlampor - dags att hamstra lite mao !
/K
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hmm. T8-röret har redan börjat fasas ut till fördel för det mer slimmade T5-röret. T5 med HF-don är betydligt mkt bättre än gamla T8Andreas_Hansson skrev:
Själv håller jag på och provar dagljuslysrör (865) i uppljuset på kontoret. Känns inte som lysrörsarmaturen är tänd utan bara som det kommer in mer dagljus genom fönstret.
Redigerat:
Nja, nästan rätt. Varför människan är som mest känsliga runt 6000 grader är därför att våran atmosfär har ett "fönster" just runt denna våglängd. Sen kan man ju fundera på hur det kommer sig att solens max och vårat fönster ligger på samma våglängd.... tur ska man ha helt enkeltmycke_nu skrev:Det är tyvärr fysiken som dj-klas, Planks Lag närmare bestämt. [länk]
När man värmer en glödtråd (det är därför det heter glödlampa) alstras endast en viss mängd synligt ljus - se diagrammet i Wikipediaartikeln.
Vid ca 5700 K (6000 C) får man maximal effekt inom de för människan synliga ljuvåglängderna. Att våra ögon är mest känsliga där beror på att solens temperatur är just 6000 grader och vi har anpassat oss till detta.
Vanliga halogenlampor har en temperatur på ca 3400 grader, att man inte kan gå högre beror på materialproblem. Ljuset blir även allt vitare, mer som solljus, ju högre upp man går i temperatur så detta är inte heller någon bra lösning på problemet med varm inomhusbelysning även om det skulle vara teoretiskt möjligt.
För varm inomhusbelysning blir därför glödlampor med nödvändighet väldigt ineffektiva, glödtrådstemperaturen måste vara relativt låg och majoriteten av den alstrade stålningen hamnar i det infraröda området.
Men ang lågenergilampor så saknar jag debatten runt den reaktiva effekten. Dels så sparar man ingen energi med dessa lampor (förrutom på sin egen elräkning men det är väl våran miljö vi vill rädda, eller hur?) och sen smutsar de ner elnätet rejält. Om alla gick över till dessa lampor skulle energiproducenterna få stora problem.
Nä det är enbart min elräkning jag vill ha ner.Dr.SiC skrev:Men ang lågenergilampor så saknar jag debatten runt den reaktiva effekten. Dels så sparar man ingen energi med dessa lampor (förrutom på sin egen elräkning men det är väl våran miljö vi vill rädda, eller hur?) och sen smutsar de ner elnätet rejält. Om alla gick över till dessa lampor skulle energiproducenterna få stora problem.
Att energiproducenterna skulle få problem struntar jag fullständigt i.Dom har nog tillräckligt med pengar i kassan för att fixa det tekniskt.Går du verkligen funderar på det?
Av Sveriges totala elförbrukning går ca 10% till belysning. Hur många % av dessa som redan har en effektfaktor som inte är 1 vet jag inte men jag oroar mej då inte för att lågenergilamporna ska ge några stora problem på elnätet.Dr.SiC skrev:Men ang lågenergilampor så saknar jag debatten runt den reaktiva effekten. Dels så sparar man ingen energi med dessa lampor (förrutom på sin egen elräkning men det är väl våran miljö vi vill rädda, eller hur?) och sen smutsar de ner elnätet rejält. Om alla gick över till dessa lampor skulle energiproducenterna få stora problem.
Moderna LE-lampor har cos(fi) = 1,0.
Skulle det sedan pumpas några VAr fram och tillbaka genom elnätet pga att effektfaktorn skulle vara exvis 0,9 så betyder det inte att dessa VAr är förbrukad effekt.
Den effekt som förbrukas av 1 VAr beror på transmissionsförlusterna i nätet, typiskt ca 8%. 1 VAr ger alltså upphov till 0,08 W effektförlust.
Skulle det sedan pumpas några VAr fram och tillbaka genom elnätet pga att effektfaktorn skulle vara exvis 0,9 så betyder det inte att dessa VAr är förbrukad effekt.
Den effekt som förbrukas av 1 VAr beror på transmissionsförlusterna i nätet, typiskt ca 8%. 1 VAr ger alltså upphov till 0,08 W effektförlust.