24 016 läst ·
93 svar
24k läst
93 svar
Slarviga solcellsmontörer?
Hej och tack för dina tankar!K Kal BW skrev:Jag tycker att du ska börja med att prata med en konsumentrådgivare som kan berätta hur du ska gå tillväga. Läs även själv igenom konsumenttjänstlagen så får du lite mer egen kunskap och kanske svar på hur du ska göra. Den är inte så lång så det måste inte vara jättejobbigt. Tänk på att det är tjänst- och inte köp-lagen då det handlar om en tjänst.
2 mycket bra tips! Det ska jag göra.
Så kan det vara jag är ingen expert på det här och det går att tolka på så många sätt, är ju själv plåtslagare som jobbar hemma hos folk och vi har alltid hört att det är ägarens yttersta ansvar. Men det kanske är mer när vi är på mindre löpande service uppdrag. Men kan säga om jag hade nån hemma hos mig och dom inte använde sele eller nån annan sorts säkerhet skulle dom bli skickade på minuten. Är bara simpel plåtis.TRJBerg skrev:
Som jag förstår handlar det om två skilda uppdrag, skilda upphandlingar och skilda företag.
Takbyggarna är/var inte beroende eller en del av byggandet av solcellsinstallationen pch vice versa.
Så det du beskriver verkar inte vara applicerbart. Annars skulle alla arbeten/uppdrag vid skilda tillfällen kunna "kombineras" för att kallas "delentrepenad" i den mening som du avser.
Bild från Arbetsmiljöverkets hemsida.
Redigerat:
Jag kollar antalet genomföringar och återkommer.O onaka skrev:1.
För 10 år sedan när jag installerade solpaneler så vill jag minnas att praxis var att ta ut ur pannorna för fästkrokarna. Men kanske är det sådana volymer idag samt att krokarna är smidigare byggda så att det inte längre behövs (?).
2.
Är kablar dragna från varje panel igenom taket? Jag hade förväntat mig att kablarna löpte längs skenan då panelerna är kopplade i serie och att genomföring under takpannorna endast sker för kabeln som ansluter mot växelriktare. För övrigt såg det ut som att slangen låg lite klämd där (?).
Lite i kläm blir det i och med pannans tyngd. Har dock ingen uppfattning om detta kan skada kablarna på sikt.
Frågan är om glipan mellan pannorna kan medföra att vatten kommer in under pannorna? Taket har ca 45 graders lutning.
jag skulle absolut gnällt som fan på det, jag skulle även begära att den tappade panelen byts eller att dom garanterar den själva för dom 20-25 års garanti som brukar vara. har du kollat under panelerna?, dvs hänger kablarna ner/löst? då skulle jag inte tveka på att ta in besiktningsman, jag skulle gjort det ändå om inte bara för att säkerställa att om inte pajat taket (inte är tätt över tid)M Manne76 skrev:Hej,
Vi har precis fått solceller monterade på taket och har några funderingar där jag önskar detta forums input, innan jag eventuellt kontaktar solcellsbolaget.
- Det är ca 2,7 m till hängrännan, brukar man montera byggställning eller använda stege? Är stege ok enligt arbetsmiljölagen (de använde inga selar)? Jag upplever även att det är större risk för att solceller, hus, pannor och hängränna mm skadas om man bara använder stege.
- Ca 15-20 takpannor förstördes i samband med montering av solcellerna (gissar att det var lättare att slå sönder dem istället för att dra ut spiken). Är detta ett vedertaget arbetssätt?
- De lutade en stege direkt mot hängrännan utan att lägga något emellan, vilket givetvis har repat hängrännan längs hela långsidan. Brukar man göra så? Detta är väl inget problem egentligen, jag kan måla på lite färg där det behövs men det säger (i alla fall mig) en del om professionalismen hos de som utförde arbetet.
- En granne har upplyst mig om att en solcell åkte ner från taket när de släpade upp den, och landade på trädäcket. Kan detta ha skadat solcellen och går det att ta reda på om en solcell är trasig eller har begränsad effekt?
- Det är släpmärken på pannorna på taket, är detta något man får räkna med?
Jag kanske är petig, men takläggarna var klara tre dagar före solcellerna monterades så märken och skrapad färg uppstod i samband med monteringen av solcellerna.
Tack på förhand för era kommentarer!
Först så ska vi tänka på att det du citerar är inte lagens/lagarnas exakta text eller förordning. Det är endast AMV:s förenklade vägledning. Även här kan man dock titta på orden "något" och "byggprojektet" i texten och se att det handlar om något sammanhållet.E Emil Alm96 skrev:Så kan det vara jag är ingen expert på det här och det går att tolka på så många sätt, är ju själv plåtslagare som jobbar hemma hos folk och vi har alltid hört att det är ägarens yttersta ansvar. Men det kanske är mer när vi är på mindre löpande service uppdrag. Men kan säga om jag hade nån hemma hos mig och dom inte använde sele eller nån annan sorts säkerhet skulle dom bli skickade på minuten. Är bara simpel plåtis.
Bild från Arbetsmiljöverkets hemsida.
Annars kan se på ett exempel när du anlitar en rörmokare vid ett tillfälle en för att fixa en läcka i köket för att två veckor senare anlita en elektriker för att dra el till en ny spis i köket. Ska det, för att det är två separat anlitade/införhandlade tjänster/uppdrag i samma rum, anses vara delupphandlingar ur det sammanhanget vi pratar om?
Vore det så så kan man aldrig slippa ansvaret. Vilket man uppenbarligen kan i verkligheten.
Men nu var det väl så att TS anlitade ett bolag och då är han väl bara en kund. Annars skulle massor av kunder vara ansvariga för olyckor; bilmekaniker som gör illa sig på verkstäder tex, budchafförer som levererar varor till en.E Emil Alm96 skrev:Stämmer inte tyvärr. En privatperson själv kan få betala en eventuell sanktionsavgift eller riskerar att bli straffrättsligt ansvarig. Och det är när privatpersonen själv ringer och plockar in flera olika entreprenörer till hemmabygget.
Då blir det något som kallas för en delad entreprenad. En förutsättning för att ansvaret ska gå över från privatpersonen till uppdragstagaren är att uppdragstagaren kan agera självständigt. Och anlitar du då som privat byggare två separata entreprenörer som jobbar på villataket så är de inte självständiga. De kan inte styra varandra och då blir inte privatpersonen av med ansvaret.
Jag tror inte att TS hade ett dugg att oroa sig för.
han anlitade en takfirma och en annan solcells firma. Som sagt jag har inte juridisk koll. Citerar bara Arbetsmiljöverket och allt man hört de 14 åren jag jobbat på byggen och hos folk.L llundberg skrev:
Om de gjort på det viset så ska du inspektera ramarna på panelerna så att lacken på de inte är skadad. Är den de så kräv att de byter ut panelerna. att bättringslacka eller hålla på med nån hitte-på-lösning är inte godtagbart. Du ska inte heller ta en ekonomisk kompensation istället för risken finns att det inte går att hitta likvärdiga paneler när du får följdproblem pga skadorna. Med likvärdighet så är det inte bara det fysiska måttet, utan även den elektriska specifikationen som skall stämma.M Manne76 skrev:
Om man är med och monterar ställningen får man beträda och använda den. Men ingen annan. Men är man godkänd montör, skriver ett protokoll och hänger på ställningen så får vem som helst beträda.M Manne76 skrev:
Beroende på hur de ligger på taket så kopplar man olika. Men Ofta har växelriktaren två MPPT:er. Då kan man se hur de olika slingorna presterar enskilt. Har de samma väderstreck och skuggförhållande så kan man koppla de på samma i serie. Är det lika många paneler kan de kopplas parallellt.M Manne76 skrev:[..]
Panel som ska bytas ut:
Då varken jag eller sambon såg när de tappade panelen vet vi inte exakt vilken det var som åkte i backen. Om montörerna får frågan så kommer de sannolikt säga att det är den som sitter lättast till för att bytas (om de över huvud taget erkänner att de tappat en panel). Panelerna sitter i två grupper och montörerna jobbade med gruppen som består av 6 paneler den dagen (av totalt 23 paneler) vilket minskar antalet paneler att felsöka. Det kommer ner två rör med kablar från taket, vilket jag tolkar som att ett rör går till varje grupp. Går det att felsöka enskilda paneler som är sammankopplade eller får man dela totala produktionen och dela med antalet paneler och jämföra med den andra gruppen?
Om det är mindre sprickor som kanske inte syns men som ger kortare livslängd, kan man på något sätt identifiera vilken panel det är (om det inte går att mäta sig till vilken som är trasig)?
Själva panelen är sektionerad också i slingor med bypass-dioder för att hantera partiell skuggning. Så hela behöver inte vara trasig. Men via en värmekamera kan man som sagt se om en panel ser konstig ut i förhållande till de andra. Under solsken då
Jag skulle vilja ha det till att man slipar ut. Men kan inte motivera varför eller varför inte.M Manne76 skrev:
Man brukar inte göra det mellan varje panel. Man fäster kabeln i skenorna. Man kan göra så från sista panelen till växelriktaren. Men det ser bra ut med rör där det finns risk för skav, dvs vid takpannan.M Manne76 skrev:
Det är viktigt att du kommunicerar med bolaget och håller god ton. Jag vill minnas att 15% är vedertaget att hålla in, om de skickar fakturan och i väntan på besiktning. Det bästa om ni inte är överens är ju att de håller på fakturanM Manne76 skrev:
O onaka skrev:1.
För 10 år sedan när jag installerade solpaneler så vill jag minnas att praxis var att ta ut ur pannorna för fästkrokarna. Men kanske är det sådana volymer idag samt att krokarna är smidigare byggda så att det inte längre behövs (?).
2.
Är kablar dragna från varje panel igenom taket? Jag hade förväntat mig att kablarna löpte längs skenan då panelerna är kopplade i serie och att genomföring under takpannorna endast sker för kabeln som ansluter mot växelriktare. För övrigt såg det ut som att slangen låg lite klämd där (?).
TRJBerg skrev:
Som jag förstår handlar det om två skilda uppdrag, skilda upphandlingar och skilda företag.
Takbyggarna är/var inte beroende eller en del av byggandet av solcellsinstallationen pch vice versa.
Så det du beskriver verkar inte vara applicerbart. Annars skulle alla arbeten/uppdrag vid skilda tillfällen kunna "kombineras" för att kallas "delentrepenad" i den mening som du avser.
M Manne76 skrev:Hej,
Vi har precis fått solceller monterade på taket och har några funderingar där jag önskar detta forums input, innan jag eventuellt kontaktar solcellsbolaget.
- Det är ca 2,7 m till hängrännan, brukar man montera byggställning eller använda stege? Är stege ok enligt arbetsmiljölagen (de använde inga selar)? Jag upplever även att det är större risk för att solceller, hus, pannor och hängränna mm skadas om man bara använder stege.
- Ca 15-20 takpannor förstördes i samband med montering av solcellerna (gissar att det var lättare att slå sönder dem istället för att dra ut spiken). Är detta ett vedertaget arbetssätt?
- De lutade en stege direkt mot hängrännan utan att lägga något emellan, vilket givetvis har repat hängrännan längs hela långsidan. Brukar man göra så? Detta är väl inget problem egentligen, jag kan måla på lite färg där det behövs men det säger (i alla fall mig) en del om professionalismen hos de som utförde arbetet.
- En granne har upplyst mig om att en solcell åkte ner från taket när de släpade upp den, och landade på trädäcket. Kan detta ha skadat solcellen och går det att ta reda på om en solcell är trasig eller har begränsad effekt?
- Det är släpmärken på pannorna på taket, är detta något man får räkna med?
Jag kanske är petig, men takläggarna var klara tre dagar före solcellerna monterades så märken och skrapad färg uppstod i samband med monteringen av solcellerna.
Tack på förhand för era kommentarer!
Hej,M Manne76 skrev:Stort tack för alla svar och ert engagemang! De kommer att vara till stor hjälp när jag tar detta vidare med solcellsfirman.
Jag kommer att svara på era inlägg under dagen, men jag har ytterligare några frågor samt avhandlar panelen som ska bytas ut i detta inlägg.
Bolag
Bolaget vi har anlitat har förhållandevis många omdömen på Reco.se och högt snittbetyg. Dessutom hamnar de högt i oberoende undersökningar så jag tycker att det borde vara ett bolag att lita på. De hävdade att de har egna montörer vilket kanske inte stämmer i mitt fall…
Panel som ska bytas ut:
Då varken jag eller sambon såg när de tappade panelen vet vi inte exakt vilken det var som åkte i backen. Om montörerna får frågan så kommer de sannolikt säga att det är den som sitter lättast till för att bytas (om de över huvud taget erkänner att de tappat en panel). Panelerna sitter i två grupper och montörerna jobbade med gruppen som består av 6 paneler den dagen (av totalt 23 paneler) vilket minskar antalet paneler att felsöka. Det kommer ner två rör med kablar från taket, vilket jag tolkar som att ett rör går till varje grupp. Går det att felsöka enskilda paneler som är sammankopplade eller får man dela totala produktionen och dela med antalet paneler och jämföra med den andra gruppen?
Om det är mindre sprickor som kanske inte syns men som ger kortare livslängd, kan man på något sätt identifiera vilken panel det är (om det inte går att mäta sig till vilken som är trasig)?
Takkrokar
Vid varje takkrok (?) blir det en glipa mellan pannorna. Är detta branschstandard eller ska man slipa bort lite av den övre pannan så att den ligger på den nedre utan glipa?
[bild]
Kabel från panel
Kabel och rör från varje panel går in mellan två pannor vilket medför en glipa mellan pannorna. Är detta rätt?
[bild]
Dessa glipor kanske alltid blir det är som det ska men mitt förtroende för montörerna är minst sagt lågt. Därav mina frågor.
Planen är att jag ska kontakta säljaren på måndag med all er info och begära att de återkommer med en plan inom några dagar, för hur de avser lösa problemen.
Jag avser inte att betala fakturan förrän bolaget har löst problemen. Hur bör jag agera för att inte riskera förseningsavgifter eller att det går vidare till inkasso, utöver att bestrida fakturan och få en skriftlig bekräftelse?
Återigen stort tack för era tankar och tips!
Frågan rörande arbetsmiljö och säkerhet ställde jag främst för att få en bild över om de tummar på säkerheten och lagen för att hålla nere kostnaderna. Nu inträffade som tur var ingen personskada, så frågan är egentligen inte aktuell.
Anläggningen har totalt 23 paneler fördelade i två grupper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från taket går det två rör, så det kanske är ett rör per grupp?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad jag kan se så är det bara en genomföring för den stora gruppen av paneler.
Utgör denna springa mellan betongplattorna en risk för läckage? Takets lutning är ca 40 grader.
Logga in
Skapa konto
Vid varje takkrok är det en springa mellan pannorna.
Utgör alla dessa springor mellan betongplattorna en risk för läckage?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag uppfattar panelerna som ganska repiga. Visuellt spelar det ingen roll men magkänslan säger att de har hanterats oförsiktigt och att de mycket väl kan ha skador som inte syns men minskar prestandan och kortar livslängden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Något som ytterligare minskar mitt förtroende för montörerna är att de först sa att batterierna kunde stå utomhus. Baserat på detta valde jag plats på växelriktaren och den monterades och kablar drogs. Sedan visade det sig att batterierna inte ska vara placerade utomhus. Konsekvenserna av detta är att växelriktaren hade kunnat placeras på ett bättre ställe då det bara var den som skulle placeras utomhus (både skuggigare och mer gömd). Dessutom blev det längre avstånd mellan växelriktare och batterier (ca 10 m). En eventuell merkostnad som jag givetvis inte kommer att stå för.
Är det en nackdel att ha ett längre avstånd mellan växelriktare och batterier?
Hej och tack för dina tankar!Seiken skrev:
jag skulle absolut gnällt som fan på det, jag skulle även begära att den tappade panelen byts eller att dom garanterar den själva för dom 20-25 års garanti som brukar vara. har du kollat under panelerna?, dvs hänger kablarna ner/löst? då skulle jag inte tveka på att ta in besiktningsman, jag skulle gjort det ändå om inte bara för att säkerställa att om inte pajat taket (inte är tätt över tid)
Vi kommer ta in en besiktningsman när allt är klart. Frågan är bara om den kan hitta fel som inte syns utifrån. Värmekamera och försöka räkna på produktionen kanske inte räcker för att panelen inte är skadad?
Hej och tack för dina tankar och tips!K Kal BW skrev:Om de gjort på det viset så ska du inspektera ramarna på panelerna så att lacken på de inte är skadad. Är den de så kräv att de byter ut panelerna. att bättringslacka eller hålla på med nån hitte-på-lösning är inte godtagbart. Du ska inte heller ta en ekonomisk kompensation istället för risken finns att det inte går att hitta likvärdiga paneler när du får följdproblem pga skadorna. Med likvärdighet så är det inte bara det fysiska måttet, utan även den elektriska specifikationen som skall stämma.
Jag upplever att det är ganska mycket repor på panelerna men jag kan inte bedöma hur detta påverkar livslängden. Se gärna bilder jag nyss lade upp. Är kanske svårt att svara på men skulle du säga att det är mycket repor och att dessa riskerar att förkorta livslängden på panelerna?
Hej och tack för dina tankar och tips!K knightjocke skrev:Om man är med och monterar ställningen får man beträda och använda den. Men ingen annan. Men är man godkänd montör, skriver ett protokoll och hänger på ställningen så får vem som helst beträda.
Beroende på hur de ligger på taket så kopplar man olika. Men Ofta har växelriktaren två MPPT:er. Då kan man se hur de olika slingorna presterar enskilt. Har de samma väderstreck och skuggförhållande så kan man koppla de på samma i serie. Är det lika många paneler kan de kopplas parallellt.
Själva panelen är sektionerad också i slingor med bypass-dioder för att hantera partiell skuggning. Så hela behöver inte vara trasig. Men via en värmekamera kan man som sagt se om en panel ser konstig ut i förhållande till de andra. Under solsken då
Jag skulle vilja ha det till att man slipar ut. Men kan inte motivera varför eller varför inte.
Man brukar inte göra det mellan varje panel. Man fäster kabeln i skenorna. Man kan göra så från sista panelen till växelriktaren. Men det ser bra ut med rör där det finns risk för skav, dvs vid takpannan.
Det är viktigt att du kommunicerar med bolaget och håller god ton. Jag vill minnas att 15% är vedertaget att hålla in, om de skickar fakturan och i väntan på besiktning. Det bästa om ni inte är överens är ju att de håller på fakturan
Alla panelerna ligger i samma väderstreck och har under stor del av dagen samma skuggförhållanden. Skorstenen kan eventuellt skugga någon panel en liten stund, annars är det inget som skuggar.
Jag kommer informera säljaren idag och ge honom några dagar för att återkomma med en plan för hur vi går vidare.