24 015 läst ·
93 svar
24k läst
93 svar
Slarviga solcellsmontörer?
Hej och tack för dina tankar!S Sebyhed skrev:Jag hade liknande erfarenheter av montörerna som efter takbyte monterade solceller. De har dock varit noga med att använda ställning och inga stegar.
Valde ju svarta pannor, Benders Palema eftersom jag tänkte att det blir snyggare till panelerna, men det har gått åt nästan etthundra av dessa som trampades sönder. Dels vid monteringen av solcellerna, ca 75 st och sedan har de fått komma i efterhand och byta ytterligare ca 25 spräckta och läckande pannor. Jag har ju själv fått inspektera taket, dels vid regn, om det läcker och rinner ner på duken och dels när solen torkar upp då syns sprickor i pannorna tydligt.
Jag har hört lite olika uppgifter om att betongpannor har viss tid för att härda ordentligt. Annars har ju pannorna mer känts som knäckebröd och väl kanske inte något som jag ska skuldbelägga solcellsmontörerna för om det inte vore för ganska många fall av uppenbart slarv som jag inte orkar redogöra för.
Tur i oturen för mig är att takläggarna lämnade drygt en hel pall med betongpannor så jag har fortfarande gott om dem.
Det kanske inte är så ovanligt att det går sönder så många pannor. Jag var bara inte förberedd på det.
Det är många små och stora saker som gör att min sammantagna uppfattning om montörerna inte är den bästa och att de kanske tar den enklaste och snabbaste vägen istället för "rätt" väg.
Reco mm, vill nog ha en eller flera personer som vet vad man pratar om upplevelse inga inlägg, mycke är inte seriösa inlägg.M Manne76 skrev:Stort tack för alla svar och ert engagemang! De kommer att vara till stor hjälp när jag tar detta vidare med solcellsfirman.
Jag kommer att svara på era inlägg under dagen, men jag har ytterligare några frågor samt avhandlar panelen som ska bytas ut i detta inlägg.
Bolag
Bolaget vi har anlitat har förhållandevis många omdömen på Reco.se och högt snittbetyg. Dessutom hamnar de högt i oberoende undersökningar så jag tycker att det borde vara ett bolag att lita på. De hävdade att de har egna montörer vilket kanske inte stämmer i mitt fall…
Panel som ska bytas ut:
Då varken jag eller sambon såg när de tappade panelen vet vi inte exakt vilken det var som åkte i backen. Om montörerna får frågan så kommer de sannolikt säga att det är den som sitter lättast till för att bytas (om de över huvud taget erkänner att de tappat en panel). Panelerna sitter i två grupper och montörerna jobbade med gruppen som består av 6 paneler den dagen (av totalt 23 paneler) vilket minskar antalet paneler att felsöka. Det kommer ner två rör med kablar från taket, vilket jag tolkar som att ett rör går till varje grupp. Går det att felsöka enskilda paneler som är sammankopplade eller får man dela totala produktionen och dela med antalet paneler och jämföra med den andra gruppen?
Om det är mindre sprickor som kanske inte syns men som ger kortare livslängd, kan man på något sätt identifiera vilken panel det är (om det inte går att mäta sig till vilken som är trasig)?
Takkrokar
Vid varje takkrok (?) blir det en glipa mellan pannorna. Är detta branschstandard eller ska man slipa bort lite av den övre pannan så att den ligger på den nedre utan glipa?
[bild]
Kabel från panel
Kabel och rör från varje panel går in mellan två pannor vilket medför en glipa mellan pannorna. Är detta rätt?
[bild]
Dessa glipor kanske alltid blir det är som det ska men mitt förtroende för montörerna är minst sagt lågt. Därav mina frågor.
Planen är att jag ska kontakta säljaren på måndag med all er info och begära att de återkommer med en plan inom några dagar, för hur de avser lösa problemen.
Jag avser inte att betala fakturan förrän bolaget har löst problemen. Hur bör jag agera för att inte riskera förseningsavgifter eller att det går vidare till inkasso, utöver att bestrida fakturan och få en skriftlig bekräftelse?
Jag tycker att du ska börja med att prata med en konsumentrådgivare som kan berätta hur du ska gå tillväga. Läs även själv igenom konsumenttjänstlagen så får du lite mer egen kunskap och kanske svar på hur du ska göra. Den är inte så lång så det måste inte vara jättejobbigt. Tänk på att det är tjänst- och inte köp-lagen då det handlar om en tjänst.M Manne76 skrev:Stort tack för alla svar och ert engagemang! De kommer att vara till stor hjälp när jag tar detta vidare med solcellsfirman.
Jag kommer att svara på era inlägg under dagen, men jag har ytterligare några frågor samt avhandlar panelen som ska bytas ut i detta inlägg.
Bolag
Bolaget vi har anlitat har förhållandevis många omdömen på Reco.se och högt snittbetyg. Dessutom hamnar de högt i oberoende undersökningar så jag tycker att det borde vara ett bolag att lita på. De hävdade att de har egna montörer vilket kanske inte stämmer i mitt fall…
Panel som ska bytas ut:
Då varken jag eller sambon såg när de tappade panelen vet vi inte exakt vilken det var som åkte i backen. Om montörerna får frågan så kommer de sannolikt säga att det är den som sitter lättast till för att bytas (om de över huvud taget erkänner att de tappat en panel). Panelerna sitter i två grupper och montörerna jobbade med gruppen som består av 6 paneler den dagen (av totalt 23 paneler) vilket minskar antalet paneler att felsöka. Det kommer ner två rör med kablar från taket, vilket jag tolkar som att ett rör går till varje grupp. Går det att felsöka enskilda paneler som är sammankopplade eller får man dela totala produktionen och dela med antalet paneler och jämföra med den andra gruppen?
Om det är mindre sprickor som kanske inte syns men som ger kortare livslängd, kan man på något sätt identifiera vilken panel det är (om det inte går att mäta sig till vilken som är trasig)?
Takkrokar
Vid varje takkrok (?) blir det en glipa mellan pannorna. Är detta branschstandard eller ska man slipa bort lite av den övre pannan så att den ligger på den nedre utan glipa?
[bild]
Kabel från panel
Kabel och rör från varje panel går in mellan två pannor vilket medför en glipa mellan pannorna. Är detta rätt?
[bild]
Dessa glipor kanske alltid blir det är som det ska men mitt förtroende för montörerna är minst sagt lågt. Därav mina frågor.
Planen är att jag ska kontakta säljaren på måndag med all er info och begära att de återkommer med en plan inom några dagar, för hur de avser lösa problemen.
Jag avser inte att betala fakturan förrän bolaget har löst problemen. Hur bör jag agera för att inte riskera förseningsavgifter eller att det går vidare till inkasso, utöver att bestrida fakturan och få en skriftlig bekräftelse?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 018 inlägg
S Sebyhed skrev:Jag hade liknande erfarenheter av montörerna som efter takbyte monterade solceller. De har dock varit noga med att använda ställning och inga stegar.
Valde ju svarta pannor, Benders Palema eftersom jag tänkte att det blir snyggare till panelerna, men det har gått åt nästan etthundra av dessa som trampades sönder. Dels vid monteringen av solcellerna, ca 75 st och sedan har de fått komma i efterhand och byta ytterligare ca 25 spräckta och läckande pannor. Jag har ju själv fått inspektera taket, dels vid regn, om det läcker och rinner ner på duken och dels när solen torkar upp då syns sprickor i pannorna tydligt.
Jag har hört lite olika uppgifter om att betongpannor har viss tid för att härda ordentligt. Annars har ju pannorna mer känts som knäckebröd och väl kanske inte något som jag ska skuldbelägga solcellsmontörerna för om det inte vore för ganska många fall av uppenbart slarv som jag inte orkar redogöra för.
Tur i oturen för mig är att takläggarna lämnade drygt en hel pall med betongpannor så jag har fortfarande gott om dem.
Hej och tack för info.S storemanager skrev:Du har onekligen haft otur i ditt val med installatör. Sättet de agerar och utför sitt arbet gör att man verkligen kan undra hur resten av installationen är utförd.
Lyssna på din magkänsla.
Har du inte betalt allt så håll inne betalningen och gör en besiktning.
En riktig elbesiktningsman…. Inte de där amatörerna solkvallitet institut något.
Jag skickar ett PM
Vi hörs via PM.
Hej där på punkt 1 har du tyvärr fel. Du har anlitat ett företag men du är fortfarande byggherre.M Manne76 skrev:Hej och tack för dina tankar!
1. Det ansvaret tror jag inte ligger på mig när jag anlitar ett bolag. Enskilda hantverkare kanske är en annan sak. Takfirman hade arbetsmiljöansvaret för ställningarna. Därför ville inte de att panelmontörerna använde takfirmans ställningar.
2. Jag antar att jag får stå för pannorna.
3 & 4. Jag jobbade hemifrån andra dagen och det var mycket stånkande från taket när de bar/släpade upp panelerna. Märkena kan vara ifrån panelen de tappade (den gled på pannorna och föll ner på trallen 3 meter ner).
Där en privatperson själv kan få betala en eventuell sanktionsavgift eller riskerar att bli straffrättsligt ansvarig. Och det är när privatpersonen själv ringer och plockar in flera olika entreprenörer till hemmabygget.
Då blir det något som kallas för en delad entreprenad. En förutsättning för att ansvaret ska gå över från privatpersonen till uppdragstagaren är att uppdragstagaren kan agera självständigt. Och anlitar du då som privat byggare två separata entreprenörer som jobbar på villataket så är de inte självständiga. De kan inte styra varandra och då blir inte privatpersonen av med ansvaret.
Är själv plåtslagare och klättar mycket på tak och tycker det är helt fel att man kan straffas för andras inkompetens när man anlitat någon.
Hej och tack för dina tankar!S SueCia skrev:Att dom repat sönder hängrännan så mkt ökar sannolikheten för rost, det löser du inte genom att kladda på enkomponentsfärg.
Tappade cellen kan mkt väl ha tagit stryk.
Men överlag är det ändå en installation som har gått som vanligt för solcellsbolag. Jag gissar att dom har något med sun, solar, sol eller liknande i firmanamnet? Duktiga hantverkare hamnar inte i såna bolag.
Då är det väl rimligt att de får stå för kostnaden att byta till nya hängrännor.
Dina gissningar rörande namnet stämmer och du har kanske delvis rätt...
K Kal BW skrev:
Hej och tack för dina uttömmande svar och tips!K Kal BW skrev:Hej,
Du har hittat ett företag med oseriösa montörer skulle jag säga och du bör verkligen ta in en besiktningsman. Det kan till och med vara så att du MÅSTE göra det för att kunna komma med krav i efterhand i händelse av att det uppstår skador på fastigheten som kan relateras till sollcellsmontaget.
Min erfarenhet Och åsikt är att man borde göra det vid varje, framförallt större, ingrepp i sin fastighet för att man ska vara säker på att allt utförts som det ska. Det är svårt, eller kanske rent av omöjligt, att göra en sådan kontroll själv då det är mycket olika branschregler som ska följas för att det ska vara korrekt utfört. Detta ska du göra omgående för att öka dina chanser att få rätt och minska företagets chans att säga att anmärkta fel inte var där när de lämnade fastigheten.
Det finns dessutom ett antal svaga punkter och saker som är dolda men som behöver kontrolleras för att anläggningen skall vara säker och tät.
- ligger dc-kablaget i slang där det ska?
- ligger dc-kablage på ett korrekt sätt
- är håltagningar för dc-kablage korrekt utförda
- sitter dc-kablaget fast som det ska
- är takgenomföringar korrekt utförda
- är växelriktare monterad på brandsäker vägg eller skiva
- är växelriktare korrekt monterad med avseende på ventilation
- är anläggningen installerad på ett sätt så att den anses vara barnsäker.
Om du inte betalat allt ännu så är ditt enda påtryckningsmedel att innehålla pengar, men du måste mejla och motivera varför du inte betalar allt.
Min första fundering är, har du fått all dokumentation som du skall ha och som företaget skall lämna efter sig?
- Snö och vindlastberäkning som visar hur anläggningen ska byggas enligt tillverkares anvisningar för montagematerial och valda paneler.
- Produktblad och manualer på använt material, såsom bl.a solceller, montagematerial, växelriktare.
- Strängschema som visar i vilken ordning panelerna är kopplade.
- Egenkontroll på montage som intygar att de följt monteringsanvisningar och branschregler.
- Egenkontroll på elektriska installationer, inklusive dc-installationen.
Det jag nämner ovan är några viktiga dokument men är inte allt som bör och ska lämnas efter sig.
Jag svarar i kronologisk ordning till dina funderingar.
1. Att kontakta företaget är steg ett tänker jag. Viktigt att du dokumenterar vad som sägs och skicka då företrädesvis mejl.
2. Arbete med risk för fall över 2 meter skall utföras med fallskydd. Fast skydd skall användas i första hand och fallskyddssele i sista hand. Så som svar så skulle de definitivt använt ställning, inklusive räcke som monteras på gaveln så man inte riskerar att falla ner där. Utöver fallskydd så blir ställningen en bra arbetsplattform att ställa material på.
3. Om panntillverkaren tillåter att man kapar i pannorna så kan det vara ett alternativ, i annat fall så får de inte de. Men att slå sönder de är inget alternativ. Man kapar eller slipar för att få pannorna att passa efter montage av fästen skett.
Att pannor går sönder under montage är vanligt, men självklart så skall de bytas ut. Vanligen så får husägaren stå för den kostnaden då det inte går att beräkna kostnaden för det i förhand. Men att de ska bytas är tveklöst. När ett tak är nylagt så är det, vad jag hört, mycket lättare att pannor går sönder då taket behöver utsättas för väder och vind för att pannorna ska hamna exakt rätt. Om detta är verkligen anledningen kan jag inte svara på, men det låter i mina öron rimligt.
4. Att de repar hängrännan är inte okej. De ska lämna fastigheten i det skick som den var i innan de började med sitt arbete. Men att bevisa att skadan skett av montörerna kan vara en utmaning. Men det kan ju vara ganska givet om skadorna är i anslutning till panelmontagets placering.
5. Solcellen som åkte ner ska absolut bytas ut. Den kan mycket väl skadas, utöver funktionen, då det är härdglas som kan gå sönder efter ett tag. Man kan mäta de elektriska egenskaperna samt scanna den med värmekamera för att se om den avviker mot de andra, men spänningar i glas går vad jag vet inte att kontrolleras. Har din granne koll på vilken av panelerna det var så är ju det bra om man kan peka ut innan man gör kontrollen.
6. Vissa märken på taket kanske är svårt att undvika, men det ska givetvis inte vara så att taket har märken och repor överallt.
Det är bra att taket är nylagt för då är det mindre utrymme för diskussion om att taket är gammalt etc. Har du bilder efter takbytet så är ju det ett bra underlag för hur taket var innan solcellsmontörerna påbörjade sitt arbete.
Mitt råd är att ta in en oberoende och branchcertifierad besiktningsman som gör en ordentlig besiktning. Prata även med konsumentrådgivare i kommunen som kan vägleda dig. Notera att det inte finns ett institut med besiktningsmän vilket kan tolkas som när man letar besiktningsmän.
Jag läste i tråden att någon skriver att du som fastighetsägare (byggherre) är ansvarig över arbetsmiljön för entreprenören.
Det är delvis sant. Om du har endast ett kontrakt med en entreprenör så tar de över ansvaret per automatik. Om du däremot har ytterligare en kontrakterad entreprenör på plats så har byggherren ansvaret. Detta kan man läsa i Arbetsmiljöverkets AFS 2023:3 under punkten om byggherre. [länk]
Jag har en viss erfarenhet av branschen och har set en hel del dåligt installerade anläggningar så mitt råd att alltid ta in en besiktningsman även om det kostar några tusen är väl grundat. Det kan spara mycket huvudvärk och problem i framtiden och vid en försäljning av huset så kan det komma att bli en viktig del för att påvisa att anläggningen är korrekt utförd. Jag antar att det kommer att vara en stor sak vid en försäljning av fastigheter framöver då det finns så mycket skräpinstallationer runt om i landet.
Jag hoppas att detta inlägg hjälper dig och även andra som kanske halkar in i tråden.
Lycka till.
Installationen slutförs på onsdag men jag tänkte kontakta säljaren på måndag så får jag se vad de går med på att åtgärda. Att hitta och byta ut panelen som åkte i backen och att byta ut hängrännorna ser jag som ett minimum. Att få dem att åtgärda alla punkter som en besiktning sannolikt kommer att hitta ser jag som osannolikt. Eller är det rimligt att begära det?
Jag har inte fått all dokumentation eller fakturan än men nu vet jag lite mer om vilken dokumentation jag ska begära att få. Gissar att jag får det efter slutförd installation.
Jag kommer att anlita besiktningsman efter slutförd installation. Finns det någon firma eller organisation som solcellsbolagen verkligen tar till sig av rapporten och åtgärdar de brister som identifierats? Är solenergikvalitet.se en vedertagen organisation som solcellsbolagen följer?
Det var inte den billigaste firman. Högt betyg på Reco, bra omdömen, koll på finanserna och givetvis ingen förskottsbetalning. Firman har även många dokumenterade installationen.Nissens skrev:
Stämmer inte tyvärr. En privatperson själv kan få betala en eventuell sanktionsavgift eller riskerar att bli straffrättsligt ansvarig. Och det är när privatpersonen själv ringer och plockar in flera olika entreprenörer till hemmabygget.L llundberg skrev:
Då blir det något som kallas för en delad entreprenad. En förutsättning för att ansvaret ska gå över från privatpersonen till uppdragstagaren är att uppdragstagaren kan agera självständigt. Och anlitar du då som privat byggare två separata entreprenörer som jobbar på villataket så är de inte självständiga. De kan inte styra varandra och då blir inte privatpersonen av med ansvaret.
Hej och tack för dina tankar!Skogsapan2 skrev:
Nuförtiden så anställs folk utan erfarenhet. Av den enkla anledning att de är billigast. En kunnig byggare kräver en lön som är fackmannamässig. Sett annonser där de söker folk utan erfarenhet. Det kan gälla installationer, kabeldragningar montörsjobb osv. Ett av problemen är att det finns ingen med lång erfarenhet på plats som man kan fråga när de nyare personal ska göra saker. Alla i hela gruppen är oerfarna. Att sätta solpanel är en komplicerad uppgift. Man bör kunna tak och eldragningar, förståelsen när man kan orsaka läckor in i huset. Kunskap om hur man kan ske måste ta bort pannor, plåt, trä och sätta tillbaka det korrekt. Var man kan kliva på ett tak utan att skada det. Skyldigheten att man ska arbeta säkert. Hela tiden så bryter man mot säkerhetsprotokoll för att kunskapen och även materielen, verktyg inte finns. Man gör nödlösningar här och där som inte alltid är synligt. Allt detta beror på brist på kunskap och och ingen oldman finns på plats. Absolut inte ett lätt jobb som tex skruva ihop en IKEA möbel. Ett jobb som kräver skedigen kunskap.
Tidsplaner kan också vara snäva. De som har företaget tror att det är som ett inkört löpande band jobb där allt tar samma tid. Men alla jobb och tak är olika. Kommer alltid konstigheter som man inte haft förut och ingen som kan och som man kan fråga. Kunniga arbetare som säger ifrån vill dom inte ha för dom är för dyra och visar vilken okunnig pajas chefen ovan dem är. Har man tur så fungerar allt bra. Men risken är stor att man får ett företag med bristfällig kompetens eftersom branschen är relativt ny. Och montörerna har erfarenhet från butiksjobb, telesälj, och ingen som helst utbildning från någon bygg eller hantverkare utbildning och heller inte hade några framtida arbetsplaner att hamna på en villatak som montör. Med det sagt så finns det självklart firmor som är enormt duktiga på uppgiften.
Problemet är att det är svårt att sålla ut de oseriösa firmorna eller eventuella oseriösa underleverantörer.
1.M Manne76 skrev:Stort tack för alla svar och ert engagemang! De kommer att vara till stor hjälp när jag tar detta vidare med solcellsfirman.
Bolag
Panel som ska bytas ut:
Takkrokar
[bild]
Kabel från panel
[bild]
För 10 år sedan när jag installerade solpaneler så vill jag minnas att praxis var att ta ut ur pannorna för fästkrokarna. Men kanske är det sådana volymer idag samt att krokarna är smidigare byggda så att det inte längre behövs (?).
2.
Är kablar dragna från varje panel igenom taket? Jag hade förväntat mig att kablarna löpte längs skenan då panelerna är kopplade i serie och att genomföring under takpannorna endast sker för kabeln som ansluter mot växelriktare. För övrigt såg det ut som att slangen låg lite klämd där (?).
B Berget46 skrev:
Med tanke på allt strul så känns det ganska troligt att en besiktningsman kommer att hitta fel. Kan jag då kräva att alla dessa åtgärdas och att jag håller inne del av betalningen till dess att allt är åtgärdat?B Berget46 skrev:
Som jag förstår handlar det om två skilda uppdrag, skilda upphandlingar och skilda företag.E Emil Alm96 skrev:Hej där på punkt 1 har du tyvärr fel. Du har anlitat ett företag men du är fortfarande byggherre.
Där en privatperson själv kan få betala en eventuell sanktionsavgift eller riskerar att bli straffrättsligt ansvarig. Och det är när privatpersonen själv ringer och plockar in flera olika entreprenörer till hemmabygget.
Är själv plåtslagare och klättar mycket på tak och tycker det är helt fel att man kan straffas för andras inkompetens när man anlitat någon.
Takbyggarna är/var inte beroende eller en del av byggandet av solcellsinstallationen pch vice versa.
Så det du beskriver verkar inte vara applicerbart. Annars skulle alla arbeten/uppdrag vid skilda tillfällen kunna "kombineras" för att kallas "delentrepenad" i den mening som du avser.