24 016 läst ·
93 svar
24k läst
93 svar
Slarviga solcellsmontörer?
Borde vara. Men många verkar spara in på det. För panelerna kan bli överhettade på sommaren om det är fågelbon under. Eller under pannorna, obemärkt.M Manne76 skrev:
Hindrar cirkulationen.
Dessutom fuktskador, fuktbelastning på taket. Så här kan det se ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det har jag aldrig hört att ett elnätsbolag är så girigt att de kräver 10000 kr av en privatperson i en engångsavgift för att ta emot din blygsamma exportström. Elnätsbolagen är skyldiga att ta emot exportström från privatpersoners solcellsanläggningar, men att något elnätsbolag är så girigt att de kräver betalt för det, är höjden. Ange gärna vilket elnätsbolag det är. Elnätsbolagen har ju som bekant fått monopol av staten för sina elnät, och skäms tydigen inte att utnyttja det på skamligt sätt, så de kan få för sig sådana fasoner.
Elnätsbolaget gör nog en beräkning för din max. produktion och att den effekten matas ut på deras elnät. Förmodligen antar de att max. utmatad effekt ut på deras elnät är märkeffekten på din växelriktare, men det är inte korrekt eftersom du har egneförbrukning av solströmmen, och har du lagringsbatterie, då matar du ut ännu mindre. Då kollar de med en beräkning att deras elnät klarar det, egentligen att det inte blir alltför hög spänning i deras elnät. Har du många andra villa-grannar som har solcellsanläggningar, så kan det blir betydande effekt som de alla tillsammans matar ut på elnätsbolaget elnät (transformator, som kanske betjänar ett 30-tal villor).
Elnätsbolaget gör nog en beräkning för din max. produktion och att den effekten matas ut på deras elnät. Förmodligen antar de att max. utmatad effekt ut på deras elnät är märkeffekten på din växelriktare, men det är inte korrekt eftersom du har egneförbrukning av solströmmen, och har du lagringsbatterie, då matar du ut ännu mindre. Då kollar de med en beräkning att deras elnät klarar det, egentligen att det inte blir alltför hög spänning i deras elnät. Har du många andra villa-grannar som har solcellsanläggningar, så kan det blir betydande effekt som de alla tillsammans matar ut på elnätsbolaget elnät (transformator, som kanske betjänar ett 30-tal villor).
Redigerat:
Kan inte svara på om det är så att inomhus har dörr och utomhus har lucka. Det är inte alltid bilderna hos leverantören stämmer med verkligheten så man kan inte förlita sig på det.M Manne76 skrev:
Att det var droppar innanför luckan tyder på att det är något som är fel, eventuellt pga att den är monterad på ojämnt underlag.
De får väl inte ta en krona för att godkänna export?M Manne76 skrev:Jag pratade med säljaren igår samt skickade bilder. Inom två timmar ringde installationschefen med följande besked:
- En av deras mest erfarna montörer/tekniker kommer v.31 eller 32 för att granska installationen. De kunde inte tidigare med anledning av semestrar, vilket jag har full förståelse för.
- Han höll med om att några paneler var mer repiga än vad man kan förvänta sig. De byter ut vid behov.
- Panelen som åkte i backen kommer identifieras och bytas ut.
- Hängrännan kommer bytas ut.
- Eventuella andra konstigheter kommer att tas upp för diskussion. Bl.a. syftet med Hager Vector (#72) amt mätaren i centralen (#63).
Det är för tidigt att "ropa hej" men jag fick mycket bra intryck av säljaren och installationschefen när jag pratade med dem. Installationen slutförs imorgon sedan ska nätägaren godkänna så att jag kan ta anläggningen i drift och det känns som att jag kan släppa detta några veckor och njuta av semestern istället. Återigen, stort tack för all hjälp!
Nätägaren ska förövrigt ha 10.000 kr (inkl. moms) i schablonavgift för att godkänna export av el trots att jag redan har 20A säkring. Jag pratade med Energimarknadsinspektionen och deras spontana svar var att de tyckte det var mycket då det sannolikt inte skulle medföra så mycket arbete för nätägaren.
Hur är det med avståndet från panelerna till växelriktaren, är 25m till en annan byggnad bara att glömma tex?Seiken skrev:
får du ens ha 10m mellan batteri och inverter? hos mig fick dom flytta och dra om kabeln då batterierna bara fick vara typ 1-2 meter ifrån. ska ju dock sägas att det var deras chef som kom och såg att den var fel monterad och beordrade att dom skulle göra om det, (killarna som monterade hade aldrig monterat där det skulle vara batteri)
Har svar på skillnaden på Vector-kapslingarna. Råkade träffa en Hagersäljare på lunchen. 😀M Manne76 skrev:
Är det knock-out (förberett att slå hål och sen sätta i förskruvning/nippel) så är den för utomhus. Är det multifläns (”gummi”tätning som man enkelt skär av en topp för att trä i kabeln genom) så är den för inomhusbruk.
Ingen av den typen är vettig i utsatta lägen utomhus och då främst solljus. Tätheten oberoende införingstyp är inget problem om det är fackmässigt utfört under den förväntade tiden det ska vara i drift.K Kal BW skrev:Har svar på skillnaden på Vector-kapslingarna. Råkade träffa en Hagersäljare på lunchen. 😀
Är det knock-out (förberett att slå hål och sen sätta i förskruvning/nippel) så är den för utomhus. Är det multifläns (”gummi”tätning som man enkelt skär av en topp för att trä i kabeln genom) så är den för inomhusbruk.
Vill man ha plastkapslinhar i de här fallen bör man se på tex ELS Spelsberg.
Och vad skulle 20-25 års garanti från det bolaget vara värt? Solcellsbolagen går i konkurs på löpande band nu när marknaden nästan försvunnit och de som i detta fall är uppenbart inkompetenta lär inte finnas kvar särskilt lång tid.Seiken skrev:
Elen är inte svinbillig om man räknar in skatter o avgifter. Och inte alla timmar som solen skiner.R Rolle85 skrev: