24 375 läst ·
93 svar
24k läst
93 svar
Slarviga solcellsmontörer?
Nuförtiden så anställs folk utan erfarenhet. Av den enkla anledning att de är billigast. En kunnig byggare kräver en lön som är fackmannamässig. Sett annonser där de söker folk utan erfarenhet. Det kan gälla installationer, kabeldragningar montörsjobb osv. Ett av problemen är att det finns ingen med lång erfarenhet på plats som man kan fråga när de nyare personal ska göra saker. Alla i hela gruppen är oerfarna. Att sätta solpanel är en komplicerad uppgift. Man bör kunna tak och eldragningar, förståelsen när man kan orsaka läckor in i huset. Kunskap om hur man kan ske måste ta bort pannor, plåt, trä och sätta tillbaka det korrekt. Var man kan kliva på ett tak utan att skada det. Skyldigheten att man ska arbeta säkert. Hela tiden så bryter man mot säkerhetsprotokoll för att kunskapen och även materielen, verktyg inte finns. Man gör nödlösningar här och där som inte alltid är synligt. Allt detta beror på brist på kunskap och och ingen oldman finns på plats. Absolut inte ett lätt jobb som tex skruva ihop en IKEA möbel. Ett jobb som kräver skedigen kunskap.
Tidsplaner kan också vara snäva. De som har företaget tror att det är som ett inkört löpande band jobb där allt tar samma tid. Men alla jobb och tak är olika. Kommer alltid konstigheter som man inte haft förut och ingen som kan och som man kan fråga. Kunniga arbetare som säger ifrån vill dom inte ha för dom är för dyra och visar vilken okunnig pajas chefen ovan dem är. Har man tur så fungerar allt bra. Men risken är stor att man får ett företag med bristfällig kompetens eftersom branschen är relativt ny. Och montörerna har erfarenhet från butiksjobb, telesälj, och ingen som helst utbildning från någon bygg eller hantverkare utbildning och heller inte hade några framtida arbetsplaner att hamna på en villatak som montör. Med det sagt så finns det självklart firmor som är enormt duktiga på uppgiften.
Tidsplaner kan också vara snäva. De som har företaget tror att det är som ett inkört löpande band jobb där allt tar samma tid. Men alla jobb och tak är olika. Kommer alltid konstigheter som man inte haft förut och ingen som kan och som man kan fråga. Kunniga arbetare som säger ifrån vill dom inte ha för dom är för dyra och visar vilken okunnig pajas chefen ovan dem är. Har man tur så fungerar allt bra. Men risken är stor att man får ett företag med bristfällig kompetens eftersom branschen är relativt ny. Och montörerna har erfarenhet från butiksjobb, telesälj, och ingen som helst utbildning från någon bygg eller hantverkare utbildning och heller inte hade några framtida arbetsplaner att hamna på en villatak som montör. Med det sagt så finns det självklart firmor som är enormt duktiga på uppgiften.
D om det är en privatperson som är byggherre(fastighetsägare) så är denne inte skyldig att ordna arbetsmiljön om det bara finns en kontrakterad entreprenör på plats.H Hans Kj skrev:Man ska ha ställning och sele. Är det fastighetsägaren själv som anlitat företaget som utför arbetet är fastighetsägaren ansvarig för olyckor. Är det en tredje part som anlitats av installatören så är inte fastighetsägaren ansvarig. När jag köpte solceller så hade Fortum köpt upp installationstjänsten av en firma som i sin tur köpt installationen från en polsk firma. Det kom två killar med en teleskopstege och skulle göra jobbet. Man började bygga upp under pannorna med träklossar för att skruva i för man hade inte rätt material. När jag såg hur dom arbetade ringde jag till Arbetsmiljöverket som kom och satte stopp. Det är inte konstigt att det är dyrare att använda svenska företag som följer regler istället för att giriga företag använder underentreprenörer som skiter i regler.
Efter detta bytte Fortum ut firman och man kom med både ställningar och selar. Under jobbet kom Arbetsmiljöverket två gånger till för att följa upp. Det gick totalt två pannor…
Från Arbetsmiljölagen AFS2023:3
Allmänna råd
När en privatperson är byggherre övertar entreprenören automatiskt byggherrens arbetsmiljöansvar enligt 3 kap. 7 c § sista stycket arbetsmiljölagen, under förutsättning att entreprenören är tillräckligt självständig gentemot byggherren. Det gäller exempelvis om byggherren bara har avtal med en entreprenör för hela byggprojektet, och allt arbete sker som ett samlat uppdrag som den entreprenören samordnar och styr över.
När en entreprenör automatiskt blir ställföreträdare för byggherren är det entreprenören som ska följa arbetsmiljöbestämmelserna för byggherrar. Det är lämpligt att dokumentera vilket ansvarsförhållande som gäller i arbetsmiljöplanen.
om det är en privatperson som är byggherre(fastighetsägare) så är denne inte skyldig att ordna arbetsmiljön om det bara finns en kontrakterad entreprenör på plats.O onaka skrev:1. Du är väl egentligen ansvarig som fastighetsägare om en av montörerna skadar sig. Hade ju varit bra om de haft ordentligt fallskydd
2. Byttes de skadade pannorna utav installatörerna? Landade kostnaden på dem eller dig?
3. Låter inte bra. När jag satte upp paneler för många år sedan när regelverket var mer tillåtande så skapade jag en släde av några reglar för att dra upp med.
4. Panelerna är inte jättetunga givet dess yta, hur ser dessa släpmärken ut? Borde inte panelerna släpats endast längs skenorna så förstår inte hur detta kan ha hänt ens?
Från Arbetsmiljölagen AFS2023:3
Allmänna råd
När en privatperson är byggherre övertar entreprenören automatiskt byggherrens arbetsmiljöansvar enligt 3 kap. 7 c § sista stycket arbetsmiljölagen, under förutsättning att entreprenören är tillräckligt självständig gentemot byggherren. Det gäller exempelvis om byggherren bara har avtal med en entreprenör för hela byggprojektet, och allt arbete sker som ett samlat uppdrag som den entreprenören samordnar och styr över.
När en entreprenör automatiskt blir ställföreträdare för byggherren är det entreprenören som ska följa arbetsmiljöbestämmelserna för byggherrar. Det är lämpligt att dokumentera vilket ansvarsförhållande som gäller i arbetsmiljöplanen.
Ersättning avdrag, eller att dom återställ det som är skadat, så mycket skit och okunnighet i den branschen.M Manne76 skrev:Hej,
Vi har precis fått solceller monterade på taket och har några funderingar där jag önskar detta forums input, innan jag eventuellt kontaktar solcellsbolaget.
- Det är ca 2,7 m till hängrännan, brukar man montera byggställning eller använda stege? Är stege ok enligt arbetsmiljölagen (de använde inga selar)? Jag upplever även att det är större risk för att solceller, hus, pannor och hängränna mm skadas om man bara använder stege.
- Ca 15-20 takpannor förstördes i samband med montering av solcellerna (gissar att det var lättare att slå sönder dem istället för att dra ut spiken). Är detta ett vedertaget arbetssätt?
- De lutade en stege direkt mot hängrännan utan att lägga något emellan, vilket givetvis har repat hängrännan längs hela långsidan. Brukar man göra så? Detta är väl inget problem egentligen, jag kan måla på lite färg där det behövs men det säger (i alla fall mig) en del om professionalismen hos de som utförde arbetet.
- En granne har upplyst mig om att en solcell åkte ner från taket när de släpade upp den, och landade på trädäcket. Kan detta ha skadat solcellen och går det att ta reda på om en solcell är trasig eller har begränsad effekt?
- Det är släpmärken på pannorna på taket, är detta något man får räkna med?
Jag kanske är petig, men takläggarna var klara tre dagar före solcellerna monterades så märken och skrapad färg uppstod i samband med monteringen av solcellerna.
Tack på förhand för era kommentarer!
K knightjocke skrev:
M Manne76 skrev:Hej,
Vi har precis fått solceller monterade på taket och har några funderingar där jag önskar detta forums input, innan jag eventuellt kontaktar solcellsbolaget.
- Det är ca 2,7 m till hängrännan, brukar man montera byggställning eller använda stege? Är stege ok enligt arbetsmiljölagen (de använde inga selar)? Jag upplever även att det är större risk för att solceller, hus, pannor och hängränna mm skadas om man bara använder stege.
- Ca 15-20 takpannor förstördes i samband med montering av solcellerna (gissar att det var lättare att slå sönder dem istället för att dra ut spiken). Är detta ett vedertaget arbetssätt?
- De lutade en stege direkt mot hängrännan utan att lägga något emellan, vilket givetvis har repat hängrännan längs hela långsidan. Brukar man göra så? Detta är väl inget problem egentligen, jag kan måla på lite färg där det behövs men det säger (i alla fall mig) en del om professionalismen hos de som utförde arbetet.
- En granne har upplyst mig om att en solcell åkte ner från taket när de släpade upp den, och landade på trädäcket. Kan detta ha skadat solcellen och går det att ta reda på om en solcell är trasig eller har begränsad effekt?
- Det är släpmärken på pannorna på taket, är detta något man får räkna med?
Jag kanske är petig, men takläggarna var klara tre dagar före solcellerna monterades så märken och skrapad färg uppstod i samband med monteringen av solcellerna.
Tack på förhand för era kommentarer!
Stort tack för alla svar och ert engagemang! De kommer att vara till stor hjälp när jag tar detta vidare med solcellsfirman.
Jag kommer att svara på era inlägg under dagen, men jag har ytterligare några frågor samt avhandlar panelen som ska bytas ut i detta inlägg.
Bolag
Bolaget vi har anlitat har förhållandevis många omdömen på Reco.se och högt snittbetyg. Dessutom hamnar de högt i oberoende undersökningar så jag tycker att det borde vara ett bolag att lita på. De hävdade att de har egna montörer vilket kanske inte stämmer i mitt fall…
Panel som ska bytas ut:
Då varken jag eller sambon såg när de tappade panelen vet vi inte exakt vilken det var som åkte i backen. Om montörerna får frågan så kommer de sannolikt säga att det är den som sitter lättast till för att bytas (om de över huvud taget erkänner att de tappat en panel). Panelerna sitter i två grupper och montörerna jobbade med gruppen som består av 6 paneler den dagen (av totalt 23 paneler) vilket minskar antalet paneler att felsöka. Det kommer ner två rör med kablar från taket, vilket jag tolkar som att ett rör går till varje grupp. Går det att felsöka enskilda paneler som är sammankopplade eller får man dela totala produktionen och dela med antalet paneler och jämföra med den andra gruppen?
Om det är mindre sprickor som kanske inte syns men som ger kortare livslängd, kan man på något sätt identifiera vilken panel det är (om det inte går att mäta sig till vilken som är trasig)?
Takkrokar
Vid varje takkrok (?) blir det en glipa mellan pannorna. Är detta branschstandard eller ska man slipa bort lite av den övre pannan så att den ligger på den nedre utan glipa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabel från panel
Kabel och rör från varje panel går in mellan två pannor vilket medför en glipa mellan pannorna. Är detta rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa glipor kanske alltid blir det är som det ska men mitt förtroende för montörerna är minst sagt lågt. Därav mina frågor.
Planen är att jag ska kontakta säljaren på måndag med all er info och begära att de återkommer med en plan inom några dagar, för hur de avser lösa problemen.
Jag avser inte att betala fakturan förrän bolaget har löst problemen. Hur bör jag agera för att inte riskera förseningsavgifter eller att det går vidare till inkasso, utöver att bestrida fakturan och få en skriftlig bekräftelse?
Hej och tack för dina tankar.K knightjocke skrev:Inte vanligt att man pajar så många pannor. Med tanke på att många inte har så många i reserv, tänker jag. Man måste tagit en genväg nu när det var helt nytt.
Oproffsigt att repa hängrännan på det sättet. Man skulle klätt stegen med ett skydd. Någon repa kan det bli. Men inte på grund av en naken aluminiumstege.
Den kan vara skadad av att ha varit i backen. Man kan dels kolla taket med värmekamera. Och i växelriktaren se om produktionen och spänningen är som förväntat.
Med tanke på att du har helt nya pannor så syns ju minsta repa. Begrunda dels efter första rengskuren. Svårt att avgöra på bild.
Jag skulle tagit dit en oberoende besiktningsman. För många små konstiga saker för att jag skulle känna mig trygg. Nu avvaktar vi installation av växelriktare?
Nu har jag bara 7 pannor kvar...
Håller med. Det förstår till och med jag att en stege i metall mot en hängränna slutar med repor. Kan tycka att montörerna också borde insett det. Nu verkar det dessutom som att fallet på hängrännan påverkats.
Oberoende besiktningsperson kommer jag att anlita när allt är klart, så att jag kan sova gott.
Installationen av växelriktaren ska slutföras på onsdag.
Hej och tack för dina tankar!H Håbbe01 skrev:Kan aldrig tänka mig att denna solmodul klarat sig utan problem. Det som sker är att sprickor som uppkommer med tiden på glas, tätning ram, skyddsfolie baksida och cellerna redan uppkommit vilket innebär att livslängden kortas ner betydligt. Modulen bör okular inspekteras närmare och mätas upp eller snarare bytas ut
Problemet är att jag inte vet exakt vilken panel det var. Får se om det finns någon som har förslag på hur felsökning ska gå till.
Du bör kunna hålla inne en del av fakturan med avseende på fel som du sett och göra en besiktning och låta dem avhjälpa innan du betalar allt.M Manne76 skrev:Stort tack för alla svar och ert engagemang! De kommer att vara till stor hjälp när jag tar detta vidare med solcellsfirman.
Jag kommer att svara på era inlägg under dagen, men jag har ytterligare några frågor samt avhandlar panelen som ska bytas ut i detta inlägg.
Bolag
Bolaget vi har anlitat har förhållandevis många omdömen på Reco.se och högt snittbetyg. Dessutom hamnar de högt i oberoende undersökningar så jag tycker att det borde vara ett bolag att lita på. De hävdade att de har egna montörer vilket kanske inte stämmer i mitt fall…
Panel som ska bytas ut:
Då varken jag eller sambon såg när de tappade panelen vet vi inte exakt vilken det var som åkte i backen. Om montörerna får frågan så kommer de sannolikt säga att det är den som sitter lättast till för att bytas (om de över huvud taget erkänner att de tappat en panel). Panelerna sitter i två grupper och montörerna jobbade med gruppen som består av 6 paneler den dagen (av totalt 23 paneler) vilket minskar antalet paneler att felsöka. Det kommer ner två rör med kablar från taket, vilket jag tolkar som att ett rör går till varje grupp. Går det att felsöka enskilda paneler som är sammankopplade eller får man dela totala produktionen och dela med antalet paneler och jämföra med den andra gruppen?
Om det är mindre sprickor som kanske inte syns men som ger kortare livslängd, kan man på något sätt identifiera vilken panel det är (om det inte går att mäta sig till vilken som är trasig)?
Takkrokar
Vid varje takkrok (?) blir det en glipa mellan pannorna. Är detta branschstandard eller ska man slipa bort lite av den övre pannan så att den ligger på den nedre utan glipa?
[bild]
Kabel från panel
Kabel och rör från varje panel går in mellan två pannor vilket medför en glipa mellan pannorna. Är detta rätt?
[bild]
Dessa glipor kanske alltid blir det är som det ska men mitt förtroende för montörerna är minst sagt lågt. Därav mina frågor.
Planen är att jag ska kontakta säljaren på måndag med all er info och begära att de återkommer med en plan inom några dagar, för hur de avser lösa problemen.
Jag avser inte att betala fakturan förrän bolaget har löst problemen. Hur bör jag agera för att inte riskera förseningsavgifter eller att det går vidare till inkasso, utöver att bestrida fakturan och få en skriftlig bekräftelse?
Hej och tack för dina tankar!O onaka skrev:1. Du är väl egentligen ansvarig som fastighetsägare om en av montörerna skadar sig. Hade ju varit bra om de haft ordentligt fallskydd
2. Byttes de skadade pannorna utav installatörerna? Landade kostnaden på dem eller dig?
3. Låter inte bra. När jag satte upp paneler för många år sedan när regelverket var mer tillåtande så skapade jag en släde av några reglar för att dra upp med.
4. Panelerna är inte jättetunga givet dess yta, hur ser dessa släpmärken ut? Borde inte panelerna släpats endast längs skenorna så förstår inte hur detta kan ha hänt ens?
1. Det ansvaret tror jag inte ligger på mig när jag anlitar ett bolag. Enskilda hantverkare kanske är en annan sak. Takfirman hade arbetsmiljöansvaret för ställningarna. Därför ville inte de att panelmontörerna använde takfirmans ställningar.
2. Jag antar att jag får stå för pannorna.
3 & 4. Jag jobbade hemifrån andra dagen och det var mycket stånkande från taket när de bar/släpade upp panelerna. Märkena kan vara ifrån panelen de tappade (den gled på pannorna och föll ner på trallen 3 meter ner).
Hej och tack för dina tankar!Jeantaxfree skrev:
Jag arbetar själv som hantverkare och är så pass erfaren att jag kan bedöma en annan hantverkare. Fn. arbetar jag som fastighets tekniker och är mycket ute och både ser och träffar många olika yrkesmän under deras arbete och som alla förstår så är det blandat kvalité och erfarenhet man möter dagligen.
Men just solcell installatörer är är relativ nytt grupp på marknaden så man tager vad man haver. Och visst man kan ha tur dock så bedömer jag dessa chanser som otroligt små.
Om jag skulle själv komma på den idé att installera solceller så hade jag nog anlitat en företag som har snickare med vana från takarbete och på det en elektriker med vana av solcells anläggningar. Själva inköpet är jag lite osäkert på än men det går säkert att hitta fram till källan och skipa alla diverse återförsäljare och i stället lägga dessa pengar på bra hantverkare. Men som sagt jag förstår att det är kanske svårt att göra det för alla, jag själv hade nog börjat men en bra kalkyl alltså inte en sån du får från försäljare på område
Utan mer fakta betonade som tar hänsyn till geografisk läge, möjligheter med försäljning och framför allt livslängden där man inte går enbart på positiva siffror.
Vi valde ett bolag som fått gott renommé, både från tidigare kunder och vid oberoende granskning. Dessutom har de genomfört många dokumenterade solcellsinstallationer.
Jag har varken tid, ork eller kunskaperna för att inte gå via återförsäljare. Men med facit i hand hade det varit roligare och mer givande att göra analys och grotta ner sig i tekniken och hur man monterar solceller istället för att hantera dessa problem...