44 383 läst ·
64 svar
44k läst
64 svar
Slang för att dra eklk i mark - vilket?
Varför ska man hålla på och uppfinna hjulet gång på gång?? finns det matr som fungerar och är avsett för ett ändamål är det väl bara att använda det, då är det aldrig någon tvekan. Och lägga brädor över kabel har jag ALDRIG gjort. Däremot den "plastplanka" som finns på rulle och är speciellt framtagen för att skydda kablar. Dom finns i bredder upp till 20 cm och längder upp till 1000 m.
Fel dom finns 30 cm breda
Fel dom finns 30 cm breda
Redigerat:
Eftersom det enda man är ute efter är ett förstärkt mekaniskt skydd kan man givetvis använda i princip vad som helst för att åstadkomma det. Som nämnts kräver vissa kabeltyper alltid detta vid markförläggning och andra kan läggas direkt vid rätt förhållanden. Som mervärde kan lämpliga rör användas och då kan man lyckas dra om kabel i efterhand, hur ofta man i realiteten har nytta av det fär var och en bedöma. Vid mer besvärliga fall som tex i vass makadam osv kan det då med samma logik krävas skydd oavsett kabeltyp.
Man kan fundera över om en flexslang eller en sladdrig gul rillad byggmarknadsslang är så mycket till skydd, Säkert är en PM-flex lika robust som en dålig gul 50mm men för pätimetern har då den ena korrekt varselmärkning för identifiering av kraftel. Det är som sagt inte nödvändigt så en PEM-slang eller annat rör går lika bra eller bättre om man ser till motståndskraft. Där kommer även brädor in och som Slugge nänmde även tegel, det är inte ovanligt att även elverk lade det och inte bara forna Televerket. De fyller sin funktion när man gräver upp ett stråk efter 50-70 år i de fall jag själv har sett och för en läggning till några trädgårdbelysningar mer än väl.
Alltid intressant med resonemangen om rätt material och tillverkares anvisningar när här i eldelen, det skadar aldrig att tänka själv och i synnerhet vara kritisk mot vad tillverkare skriver. Att använda det som sköld i tex entreprenader förstår jag i den logiken som gäller där, men i övrigt funkar väl underbyggda överväganden och även sunt förnuft minst lika bra eller bättre. (Det ger tex elmont exempel på när han använder "fel" material i form av silikonspray vid dragning i rör, den lilla duschen och på vettigt sätt gör då i praktiken inget.)
Man kan fundera över om en flexslang eller en sladdrig gul rillad byggmarknadsslang är så mycket till skydd, Säkert är en PM-flex lika robust som en dålig gul 50mm men för pätimetern har då den ena korrekt varselmärkning för identifiering av kraftel. Det är som sagt inte nödvändigt så en PEM-slang eller annat rör går lika bra eller bättre om man ser till motståndskraft. Där kommer även brädor in och som Slugge nänmde även tegel, det är inte ovanligt att även elverk lade det och inte bara forna Televerket. De fyller sin funktion när man gräver upp ett stråk efter 50-70 år i de fall jag själv har sett och för en läggning till några trädgårdbelysningar mer än väl.
Alltid intressant med resonemangen om rätt material och tillverkares anvisningar när här i eldelen, det skadar aldrig att tänka själv och i synnerhet vara kritisk mot vad tillverkare skriver. Att använda det som sköld i tex entreprenader förstår jag i den logiken som gäller där, men i övrigt funkar väl underbyggda överväganden och även sunt förnuft minst lika bra eller bättre. (Det ger tex elmont exempel på när han använder "fel" material i form av silikonspray vid dragning i rör, den lilla duschen och på vettigt sätt gör då i praktiken inget.)
Jag håller i stort med dig GK 100, problemen med "egna" lösningar kan komma när man inte riktigt förstår vad syftet är samt hur det fungerar, och det gör inte 99 % av befolkningen. Och ingen slang typ PM flex är i närheten när det gäller hållfasthet om man jämför med en 50 mm "riktig" markslang dessutom är det en stor fördel att utrymmet i en grövre slang gör att kabeln kan "halka" undan lite om man skulle "hacka" i slangen.
Dessutom kan jag lova att efter ett antal år har den planka som lagts som skydd murknat och helt mist sin skyddande egenskap, det har inte "plastplankan" gjort.
Så slutsatsen blir fortfarande använd rätt matr då är man säker på att det fungerar som tänkt.
Dessutom kan jag lova att efter ett antal år har den planka som lagts som skydd murknat och helt mist sin skyddande egenskap, det har inte "plastplankan" gjort.
Så slutsatsen blir fortfarande använd rätt matr då är man säker på att det fungerar som tänkt.
Ja, jag kan ju inte annat än hålla med dig, från en synvinkel i alla fall, den som du troligen själv ser utifrån.elmont skrev:
Om jag måste ha ett skyddsrör pga av kabelns egenskaper och förläggningskrav, då är det ju inte mycket att fundera på. Då är det helt klart bäst att ta ett skyddsrör med avsedda egenskaper och inte hålla på med egna påhitt. (Däremot kan väl ingen påstå att en PEM-slang inte skulle vara tillräckligt bra, OK inte gult ...)
Likaså, om man måste åka iväg och köpa en slang för sin markförläggning, oavsett kabeltyp, så är det ju liksom lika enkelt och ungefär lika billigt att köpa det avsedda materialet som någon annan slags slang.
Men nu avsåg jag ett lite annat scenario i mitt tidigare inlägg.
Tänk att jag står där med 10 meter EKKJ eller N1XV i min hand och tittar ner i det grävda kabeldiket.
Nu har jag två alternativ, bara kasta ner kabeln och fylla igen.
Eller så tar jag den där biten 32mm PEM-slang som ligger och skräpar överblivet sen husbygget och drar jordkabeln i den, innan jag lägger ner det hela.
Jag har lite svårt att förstå varför du ser det senare alternativet, med det extra kabelskydd som det medför, som sämre. :x
Ja där har vi också en issue.elmont skrev:
Du skriver "riktig markslang" och det vet jag också att det är en helt annan historia än den gula 50mm slang som jag och andra hempulare köper på Byggmax, Bauhaus osv.
Den som jag lagt mellan hus och garage är ju en sådan. Knappast något speciellt mycket bättre än en lite bättre flex-slang. Ja den är ju rymligare och gul förstås...
Men visst är även den gula räfflade markslangen godkänd? Även om den inte är så kraftig?
(Iaf har jag sett riktiga elektriker dra med sådan till belysningsgrejer ute på tomten på en del grannhus här.)
Ja det är ju samma mad kabelmarkeringsband. Det finns allt från sån där jättetunt plastband till de riktigt kraftiga som t.o.m grävmaskinen kan skrapa längs, lite försiktigt. Ja nästan som en planka, ja.
Förresten, finns det gul markslang i mindre dimension än 50mm.
Det är ju egentligen lite smålöjligt att dra 50mm markslang till en utomhusbelysningsstolpe osv ...
Redigerat:
Det som är sämre med alternativet att lägga starkströmskabel i vattenslang är den dagen man ska in och jobba med vattnet och sågar av slangen, lägger man den nu som Micke på 2 dm är det väl förvisso ingen som kan ta det för vatten. Ett mekaniskt skydd i form av en slang för EKLK blir bra, men vill man vara ordentlig gräver man ner den minst en halv meter och lägger gult varningsband 1 dm ovanför, kabeln i fina massor så klart.
Allra helst använder man riktig 1 kV svart (gul) markkabel som sagts. Med varning ovanför och på rätt djup. Sen så blir det klart att man tar vad man har, vissa delar av landet är de svårt att komma ner i klotet, vissa ställen är det fuktigt och då kommer kabeln ligga i vatten i röret vilket en oskadad kabel tål osv.
Allra helst använder man riktig 1 kV svart (gul) markkabel som sagts. Med varning ovanför och på rätt djup. Sen så blir det klart att man tar vad man har, vissa delar av landet är de svårt att komma ner i klotet, vissa ställen är det fuktigt och då kommer kabeln ligga i vatten i röret vilket en oskadad kabel tål osv.
Ja det tycker jag är en reell risk man bör beakta. Röret ger sken av att vara något annat - risk för att det gör något fel då. Tja ... Ja OK, det är ju ingen bra grej.Slugge skrev:
Och sen kan visst PEM-slangar för vatten ligga ibland bara någon cm under markytan. Lite typiskt när det gäller endast sommarvatten ut till någon hästhage eller ett växthus osv.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag får väl ställa mig i den skaran som nyttjat 50mm vattenrör som förövrigt används flitigt till att trycka fiber i. Ut till garaget. Drog lite Data och larm mm i den. Drog dock N1XV'n 5x16 i 50mm Gulrör. Ligger dessutom 1kv markeringsband ovan för dessa rör och även inritat på Energiverkets kartor. Dessutom väl synliga där de går mellan huskropparna.
Jag vet om stora sträckningar av HSP 10kv? och även 400V där det enda skyddet varit en bred matta av tegelstenar.
Jag har sett serviser till huskroppar som endast varit utmärkta med plankor. tillräckliga starka än idag att stå emot en spade eller värre. Det ca 40-45 år i marken!
Jag vet om stora sträckningar av HSP 10kv? och även 400V där det enda skyddet varit en bred matta av tegelstenar.
Jag har sett serviser till huskroppar som endast varit utmärkta med plankor. tillräckliga starka än idag att stå emot en spade eller värre. Det ca 40-45 år i marken!
Har man tegel ovanför kabeln behövs knappast något ytterligare skydd, hade det inte varit så jobbigt och dyrt att använda hade man säkert fortsatt med det än idag. Trä som skydd är däremot mycket sämre, givetvis kan dessa hålla 50 år som du skriver men kan vara väldigt spröda då de hanteras och därför svårt att lägga tillbaks. Sen påverkar säkerligen en rad andra faktorer livslängden men att lägga detta som skydd idag när det finns billiga, lättillängliga och enkla markeringar/skydd ser jag som en nödlösning, bättre än inget om hålet tvunget måste igen, annars inte.
Om jag skall slippa gräva extra måste jag förlägga kabeln närmast hus-sockeln på ett djup på 30 cm. Är inte det ok?
Jag har sett att många skriver 50 cm som djup för förläggning
Jag har sett att många skriver 50 cm som djup för förläggning
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
30 cm nära huset ser jag inga problem med, inte ens om det blir en rabatt ovanpå.
Tack för ett snabbt svar 
Skall även dra ut för träd/busk-belysning och motsvarande. Det blir gräsmatta ovanpå det, men där kommer jag genast djupare, närmare 50 cm
Skall även dra ut för träd/busk-belysning och motsvarande. Det blir gräsmatta ovanpå det, men där kommer jag genast djupare, närmare 50 cm