Zodiak nu

Vanlig slang i mark? Nja, känns väl så där, tycker jag. Lite "hempularvarning".

//Patrik

olofh skrev:
Zodiak nu
Se där.min 11 mån dotter kan skriva...

Mikael_L
Ja tänk vad hon ska kunna när hon är två år då ... :D

Slangen ska vara AVSEDD för markförläggning och starkströmskabel, det är ingen flexslang, ingen vattenslang mm.
Lägger man en Pex behövs den INTE skyddas med en slang det gör man om man vill ha möjligheten att byta kabel.
Jag skulle lagt kabeln utan slang för det är ytterst sällan som man måste byta markkablar .

Mikael_L
elmont skrev:
Slangen ska vara AVSEDD för markförläggning och starkströmskabel, det är ingen flexslang, ingen vattenslang mm.
Även om det är kabel som egentligen inte alls behöver slang ?

Jag skulle lagt kabeln utan slang för det ...
Även i makadam?
(Inget ifrågasättande, utan en ren fråga. Då jag håller dig för betydligt mer kompetent än mig, här.)

elmont skrev:
Lägger man en Pex behövs den INTE skyddas med en slang det gör man om man vill ha möjligheten att byta kabel.
Behöver den slangen i så fall vara avsedd för markförläggning och starkströmskabel? Dvs, om det är OK med kabeln i mark, går det då bra med vilken slang som helst, eller går det fortfarande inte?

Mikael_L skrev:
Då jag håller dig för betydligt mer kompetent än mig, här.)
:rolleyes:

Tja, väljer man EKLK som kabelval lär man knappast satsa på gula kabelrör i 50-dimension. Mycket vanligt med installationskabel i flexrör till mindre dragningar i trädgård och dylikt och helst max 10-15 cm djup.

Mikael_L
Slugge skrev:
:rolleyes:

Tja, väljer man EKLK som kabelval lär man knappast satsa på gula kabelrör i 50-dimension. Mycket vanligt med installationskabel i flexrör till mindre dragningar i trädgård och dylikt och helst max 10-15 cm djup.
Lite ironisk nu ... ;)

Hur menar du nu Mikael, detta är sanning baserat på vad jag sett.. Ok, ofta ligger de lite djupare.

• Gilla
SpikeyLee
  • Laddar…
Slugge skrev:
Fast inte alltid. I just min trädgård så drog förre ägaren(s elektriker) EKLK i 50mm markrör både kors och tvärs. Och det ligger ganska djupt. Så det händer.

Vad saknar en grå PM slang som en gult markrör har`? Någon som kan skillnaden på uppbyggnaden eller vilken Nm tryck ett gult rör klara. Om det är det som skiljer dem åt eller om det är något annat som gör grått rör olämpligt.

Använder man matr som är avsett för starkström i en starkströmsanläggning är det aldrig några tvivel om det är rätt eller fel, och allt matr som ingår i en starkströms anläggning ska vara avsedd för just det. Och visst finns det många "saker" som inte är avsedda att användas i starkströmsanläggningar som skulle fungera ypperligt. Problemen kan uppstå när folk som inte har dom rätta kunskaperna/förståelse börjar tycka att vissa saker måste vara lika bra. Och det kan mycket väl vara så men dom kan även ha fel.
Mikael_L jag skulle aldrig lägga kabel i makadam (jag vet hur det går) är jag tvingad försöker jag få dit sand samt ett kabelskyddsrör där det är makadam, kabelskyddsrör lägger jag även under ytor som ska "hårdgöras".

Mikael_L
elmont skrev:
Mikael_L jag skulle aldrig lägga kabel i makadam (jag vet hur det går) är jag tvingad försöker jag få dit sand samt ett kabelskyddsrör där det är makadam, kabelskyddsrör lägger jag även under ytor som ska "hårdgöras".
Ja precis som jag trodde. Jag tänkte också att det var olämpligt att lägga kabel i makadam utan något skydd ... :)

Men i övrigt, om nu en N1XV går att lägga direkt i fin mulljord, utan något runt om.
Varför skulle det bli tokigt om man istället drog den i en PEM-slang, eller trädgårdslang, eller ett stålrör.
Vad blir sämre. Svaret "att det inte är material avsett för starkström" duger inte riktigt helt och hållet.
Elektriker brukar även anse att skydd bestående av bräda ovanför markkabel är godkänt. Var köper jag brädor avsedda för starkström. Elbutik har inga. Är det ahlsells som gäller alltså?

• Gilla
Stefan Bengt
  • Laddar…
Henke-el skrev:
Vad saknar en grå PM slang som en gult markrör har`? Någon som kan skillnaden på uppbyggnaden eller vilken Nm tryck ett gult rör klara. Om det är det som skiljer dem åt eller om det är något annat som gör grått rör olämpligt.
Det finns flexslang som tål tryck på 750 N som är avsett för ingjutning sen finns det även betydligt klenare.
Men vad man vill skydda sig emot bland annat är grävskador, du kan med lätthet trycka din spade rakt genom din PM-flexslang med innehåll, detta är däremot svårare med markröret.
Detta beror på två saker gissar jag. Markslangen är grövre och fördelar därför kraften bättre sen så består materialet av PE i som finns i olika densitet(exempel: PEL, PEM, PEH) beroende på ändamål, denna plast är starkare och mindre temperaturkänslig än det till installationsrör traditionellt använda PVC, numera gör man även dessa i polypropen som har bättre egenskaper.

Man delar in markrören i olika klasser, exempelvis SRN-rör som används vid normala förhållanden SRS-rör vid svåra och sen finns även rör avsedda för öppen förläggning, t.ex. berg eller andra svårigheter, typ Pipelifes SRE-P rör. Mer om rör och förläggning finns att läsa på http://www.pipelife.se/media/se/ladda-ner/Broschyrer/El-Tele/Kabelskyddsror_Maj_2013.pdf

Någon skrev om brädor, detta är det mest Televerket som använts sig av vad jag sett, innan plastens intågande lades tegel, det var riktiga skydd! :thumbup:

• Gilla
Henke-el
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.